Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjarfrågor väghållning
5199 besök totalt
Befree
Perstorp
Här sen Sep 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hejsan..

Håller på att plocka ihop en scirocco 53b -83:a till ren banbil, den ska med andra ord inte användas på gata.
Nu har jag börjat jaga fjädrar och dämpare till bilen och kommer inte fram till något.

Så tips önskas.

Har hört allt från hr/kw coilovers, till vilka gastrycks dämpare som helst med 5 gånger hårdare fjädrar än orginal, som vanligt styr ekonomin en hel del så värsting kitt passar inte min ekonomi för tillfället.

Tacksam för svar.

Mvh.Henrik

_________________
Henrik Kristoffersson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Vad är din ambitionsnivå? (Ska du köra för att det är roligt eller för att vara snabbare än snabbast)

Vad är din budget?

Med "ren" banbil så antar jag att du inte ens kör transportsträckor på allmän väg?


Är din budget så dålig så att den är nära noll så kan du ju alltid köra orginalchassi, det är ju roligt på sitt sätt även om varvtiderna inte blir kalas, jag körde min förra bruksbil på R-däck med 24000-mils gubbchassi, det var jättekul.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det som styr fjädring, hjulupphängningar och bromsar mycket är vilka däck du ska åka.

Gatdäck funkar vanliga sportsatser och frächt orginal hyggligt.

R-däck krävs lite mer om det ska vara kul och man inte ska få slagsida, går ju att åka med orginal men de orkar inte riktigt.

slicks krävs riktigt seriösa grejor och uppstyvning av kaross osv.

Det är hur jag ser det.
Citera
Befree
Perstorp
Här sen Sep 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
tack för snabbt svar....

Den kommer att tas med släp ut till bana så kommer ej att rulla landsväg, mycket pga av motorbyte i den som gör besiktningen besvärlig.

Tanken är att jag ska kunna prestera så bra tider som möjligt med den.
Setupen för bilen är följande

Aeb 1.8t motor med 02a låda.
Hd bussningar genom hela bilen.
Helbur
Rensad och lättad maximalt (glasfiber huv, skärmar, plexi rutor)
R-däck eller evt slicks.

mvh

_________________
Henrik Kristoffersson
Citera
Befree
Perstorp
Här sen Sep 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Glömde ekonomin...=(

på dämpare och fjädrar max 10 000kr. (övriga chassi ej inkuderat)

_________________
Henrik Kristoffersson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Befree skrev:
...vilka gastrycks dämpare som helst med 5 gånger hårdare fjädrar än orginal...


Att köra med gatdämpare och Racefjädrar; 'funkar bara där banan är slät.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Befree skrev:
Glömde ekonomin...=(

på dämpare och fjädrar max 10 000kr. (övriga chassi ej inkuderat)


Kolla lite på AVO; de har mycket att välja på, och bra pris/prestanda.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



D2 mm har väl kit som passar din ekonomi om du inte orkar leta utomlands på nätet.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjarfrågor väghållning
5199 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande