Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA?
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
2 besök senaste veckan (53618 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



super7 skrev:
Supramannen skrev:
Men nått är ju fel när inte orginal bilar klarar gränsen ens...ska man ha extra dämp hängandes utanförbilen liksom ?

Original bil som är original och inte ändrat nått är det nog inga bekymmer med.....men direkt när det byts luftfilter avgassystem etc är ju en annan sak



Det finns helt originalbilar som faktiskt är gjorda för trackday-bana som inte funkar att åka med ljudmässigt.. tex porsche GT3RS och Ferrari av olika modeller.....

men det här är inget allenarådande svenskt problem utan kommer mer och mer även ute i europa och jag tippar personligen att inom 5 år, så kommer både ferrari och porsche säljas med trackday ljudinsatser som klarar av låga nivåer utan att ta bort prestanda.. men tills det.. ja det är ett bekymmer...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4025



Prova-på medger väl en del lättnader vad det gäller personlig säkerhetsutrustning.
Licensierade förare kör ju träning och då gäller väl full utrustning?
HANS måste då gälla för licensierade förare/träning nästa år?
När börjar banorna kolla förarnas bilar/utrustning? Det är väl bara ljudet de kollar idag?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Nillet skrev:
Prova-på medger väl en del lättnader vad det gäller personlig säkerhetsutrustning.
Licensierade förare kör ju träning och då gäller väl full utrustning?
HANS måste då gälla för licensierade förare/träning nästa år?
När börjar banorna kolla förarnas bilar/utrustning? Det är väl bara ljudet de kollar idag?


Är det track day med licens så finns ju inte mycket krav nedskrivna från varken SBF eller SMA så vitt jag vet. Upp till arrangören att kräva heltäckande klädsel eller inte, vad man kräver för typ av hjälm, handskar eller inte, rutor uppe eller nere osv osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Magnus Thomé skrev:
Nillet skrev:
Prova-på medger väl en del lättnader vad det gäller personlig säkerhetsutrustning.
Licensierade förare kör ju träning och då gäller väl full utrustning?
HANS måste då gälla för licensierade förare/träning nästa år?
När börjar banorna kolla förarnas bilar/utrustning? Det är väl bara ljudet de kollar idag?


Är det track day med licens så finns ju inte mycket krav nedskrivna från varken SBF eller SMA så vitt jag vet. Upp till arrangören att kräva heltäckande klädsel eller inte, vad man kräver för typ av hjälm, handskar eller inte, rutor uppe eller nere osv osv.


Arragören måste ju få sitt upplägg godkänt av respektive SBF/SMA som försäkrar och bestämmer att det är ok eller ej med den nivå arrangören önskar.

Många Ferarri/Porsche mäts vid lägre varvtal och belastning, vid full belastning blir det högre ljud då man inte räknar med fullt effektutag på gata av varken myndigheter eller tillverkare.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Björn skrev:
Arragören måste ju få sitt upplägg godkänt av respektive SBF/SMA som försäkrar och bestämmer att det är ok eller ej med den nivå arrangören önskar.


Men.... inte har jag hört att det sker så mycket informationsutväxling innan träff mellan arrangör och SBF (eller SMA) kring vilken klädsel eller typ av hjälm osv som man kräver? Eller har jag bara missat att detta faktiskt sker?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4025



Magnus Thomé skrev:
Är det track day med licens så finns ju inte mycket krav nedskrivna från varken SBF eller SMA så vitt jag vet. Upp till arrangören att kräva heltäckande klädsel eller inte, vad man kräver för typ av hjälm, handskar eller inte, rutor uppe eller nere osv osv.

Inom SBF kallas det träning, det finns väl inget som heter trackday...
Så vitt jag vet kan en SBF-klubb bara köra prova-på och träning om man inte har en tävling.

Jag tycker frågan är jätteintressant men jag vet inte hur klubbarna löser det, jag bara kör...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Nillet skrev:
...
Jag tycker frågan är jätteintressant men jag vet inte hur klubbarna löser det, jag bara kör...


+1 på den.

Så det är lite intressant att grotta runt i frågan IMHO.




Ingen som hugger/kontrar på min fråga i tråden: Vad är det som är dåligt om vi kan få en enhetlig regel om "95dB-vid-bankanten" på alla banor?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Personligen tycker jag att det bilprovningen godkännt är godkännt på alla banor.
Det måste vara grundregeln.
När jag bygger en banbil eller bil för tävlingar borde jag kunna åka till bilprovningen och få ett intyg på att ljudet är godkännt enligt de regler som gäller. Avgassystemet kan ju förses med sigil för att undvika ändringar efter besiktningen.

Då slipper kommuner och banägare råka i luven på varandra och kommuninvånarna vet att detta är godkännt.

Personligen skulle detta gynna mig eftersom vissa banor alltid svartflaggar min banbil medans andra mätningar ligger 3-5 db under gränsvärdet.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Jag är för en enkel regel. Dvs en regel som alla förstår och kan uppnå, samt går att kontrollera på ett enkelt sätt. Jag tror dock inte man nått dit riktigt, dessutom är regeln inte i synk med övriga lagar och regler i landet.

Det stora problemet är att det inte är SBF som kontrollerar banornas miljötillstånd. Miljöpoliserna bryr sig inte om SBF's regler utan de går oftast på Naturvårdsverkets riktlinjer som säger att för bostäder gäller en bullernivå på max 60dB vid fasaden. Det är dessa regler som hotar banornas tillstånd, inte SBF's.

Ligger vinden mot bebyggelse och med låga moln kan det bullra långt mer än 60dB runt tex Knutstorp trots att ingen är över 95dB på banan. Så att sätta en gräns som fungerar på alla banor och i alla väder etc går nog inte riktigt med dagens regler

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_ . . . .

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Lennart skrev:
Personligen tycker jag att det bilprovningen godkännt är godkännt på alla banor.
Det måste vara grundregeln.
När jag bygger en banbil eller bil för tävlingar borde jag kunna åka till bilprovningen och få ett intyg på att ljudet är godkännt enligt de regler som gäller. Avgassystemet kan ju förses med sigil för att undvika ändringar efter besiktningen.

Då slipper kommuner och banägare råka i luven på varandra och kommuninvånarna vet att detta är godkännt.

Personligen skulle detta gynna mig eftersom vissa banor alltid svartflaggar min banbil medans andra mätningar ligger 3-5 db under gränsvärdet.


Problemet med det resonemanget är att Bilprovningen i praktiken inte kan mäta buller på bil. Det finns ingen vedertagen, utlärd mätmetod, som det finns för motorcykel - inte för stillastående mätning. Förbifartsprov kräver en speciell provplats.

Vid kontrollbesiktning är det ju formellt så att avgassystem och ljuddämpare ska vara original, det görs inte bullermätningar...

Däremot kan jag hålla med om att de borde vara så att det som är ok på gata borde vara ok på bana...men bullerprovet för gata (vid typbesiktning) görs i praktiken på fullgas från tvåan i 50 km/h, på en sträcka över 20 meter. Fullgas på bana närmare maxvarv kan ju ge olika mycket mer ljud beroende på fordon.

Ljud är svårt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



therealpinto skrev:
Lennart skrev:
Personligen tycker jag att det bilprovningen godkännt är godkännt på alla banor.
Det måste vara grundregeln.
När jag bygger en banbil eller bil för tävlingar borde jag kunna åka till bilprovningen och få ett intyg på att ljudet är godkännt enligt de regler som gäller. Avgassystemet kan ju förses med sigil för att undvika ändringar efter besiktningen.

Då slipper kommuner och banägare råka i luven på varandra och kommuninvånarna vet att detta är godkännt.

Personligen skulle detta gynna mig eftersom vissa banor alltid svartflaggar min banbil medans andra mätningar ligger 3-5 db under gränsvärdet.


Problemet med det resonemanget är att Bilprovningen i praktiken inte kan mäta buller på bil. Det finns ingen vedertagen, utlärd mätmetod, som det finns för motorcykel - inte för stillastående mätning. Förbifartsprov kräver en speciell provplats.

Vid kontrollbesiktning är det ju formellt så att avgassystem och ljuddämpare ska vara original, det görs inte bullermätningar...

Däremot kan jag hålla med om att de borde vara så att det som är ok på gata borde vara ok på bana...men bullerprovet för gata (vid typbesiktning) görs i praktiken på fullgas från tvåan i 50 km/h, på en sträcka över 20 meter. Fullgas på bana närmare maxvarv kan ju ge olika mycket mer ljud beroende på fordon.

Ljud är svårt.

Gustaf


Då är vi överens "ljud är svårt" och därför skall man förenkla mätmetoden så att den passar "utföraren" av mätningen och därefter gäller resutatet för brukaren och för övriga "lyssnare".

Är vinden åt fel håll eller det ligger ett lock över området spelar ingen roll, mätningsresultatet gäller alltjämt. Man måste acceptera att en viss spridning finns med i "accepterat" mätvärde.
Förenkling ja men bättre än dagens godtyckliga värdering.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Lennart skrev:
Då är vi överens "ljud är svårt" och därför skall man förenkla mätmetoden så att den passar "utföraren" av mätningen och därefter gäller resutatet för brukaren och för övriga "lyssnare".

Är vinden åt fel håll eller det ligger ett lock över området spelar ingen roll, mätningsresultatet gäller alltjämt. Man måste acceptera att en viss spridning finns med i "accepterat" mätvärde.
Förenkling ja men bättre än dagens godtyckliga värdering.


+1 på den!

Och då är frågan om inte (fan nu låter jag som en skiva som hakat upp sig) om det inte åtminstone är positivt snarare än negativt om SBF som "officellt motorsportorgan" stödjer det upplägget?

Ni som ogillar SBF's inblandning med det här 95dB-uppläget, berätta för mig vad jag missar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ni som ogillar SBF's inblandning med det här 95dB-uppläget, berätta för mig vad jag missar?
Friheten att variera tillämpningen för att tillmötesgå miljökraven kapas med fotknölarna och bestraffningshantering vid tävling blir radikalt annorlunda. Ljudmätningen blir ju ungefär som hastighetsmätning i depån.

Det är ganska många tävlingar som går på bullerdagar (men man plockar ändå de värsta för att inte skillnaderna mellan banornas tillstånd ska få så stort genomslag).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Stenhårt oförlåtande oflexibelt tak -- vs -- Enhetlighet

Lite så kanske?


----------------------


Sen, orkar du utveckla det om bullerdagar och "men man plockar ändå de värsta"? Eller så kanske jag fattar bättre imorrn när jag är lite piggare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Falk skrev:
Friheten att variera tillämpningen för att tillmötesgå miljökraven kapas med fotknölarna och bestraffningshantering vid tävling blir radikalt annorlunda. Ljudmätningen blir ju ungefär som hastighetsmätning i depån.


Som anekdot till det som Niklas skriver så ströks vid ett tillfälle ett halft startfält (15-17st) inom en roadracingklass för något år sedan då SVEMO efter många och långa diskussioner och påpekanden beslutat att strikt tillämpning av 95db skulle gälla. Att sedan SVEMO representant fegade ur när de stod inför faktum gjorde att SVEMO helt tappade initiativet och de värsta gaphalsarna dikterade villkoren.
Gör SBF likadant så blir det garanterat liv, och jag har en känsla av att om SBF väljer att brösta upp så fullföljer de (till skillnad från SVEMO) om de väl bestämt sig..

Sen tycker inte jag heller att det är SBF uppgift att säkerställa miljökrav ställda till banägare, processen borde vara att banägaren dikterar villkor (tex miljökrav på 95db vid förbikörning) och aktuell hyresgäst/arrangör gör det som krävs för att tillgodose ställda krav.
SBF reglemente angående 95db kan sedan vara ett stöd för den hyresgäst/arrangör som väljer att genomföra sin verksamhet inom SBF.
Typ..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



En sak som jag tror att många glömmer bort är att SBF även har en politisk uppgift, nämligen att försöka hålla motorsporten undan de värsta miljötalibanerna. Av den anledningen så kan jag förstå att man i alla fall vill kunna SÄGA att man gör vad man kan för att hålla störningsnivån till omkringboende till ett minimum. Den praktiska nyttan av arrangemanget kan möjligtvis diskuteras, men politik har aldrig handlat om praktik och faktiska sakfrågor..

_________________
Absolute beginner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Daniel Johansson skrev:
En sak som jag tror att många glömmer bort är att SBF även har en politisk uppgift, nämligen att försöka hålla motorsporten undan de värsta miljötalibanerna. Av den anledningen så kan jag förstå att man i alla fall vill kunna SÄGA att man gör vad man kan för att hålla störningsnivån till omkringboende till ett minimum. Den praktiska nyttan av arrangemanget kan möjligtvis diskuteras, men politik har aldrig handlat om praktik och faktiska sakfrågor..


problemet med SBF är väl snarare att dom gått längre på många områden än vad till och med dom näst värsta miljötalibanerna krävt.... (jo, jag vet att dom värsta talibanerna vill förbjuda motorsport överhuvudtaget och bara tillåta t-bana och gasbussar )

Ljudet iofs är ett reellt problem, till skillnad från alla dom politiska lösningar som sbf har ordnat med annars som kravet på miljöchef på tävling och miljöcertifiering av klubbarna och allt annat byråkratiskt som klubbar ska ha numera.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

För att försöka förstå lite bättre, lite fundering kring vad Niklas skrev i första inlägget kring resultat de fick när de mätte själva:

Är det så att när det gäller racerbilar i hobbyklasser som Roadsport, BMW CUP, Alfa CAR, MX-5 cupen, långlopp som MSLS, Modsport osv osv - är det en stor procent som inte klarar 95dB idag? Dvs om man läser Niklas mätresultat så är säkert hälften av alla bilar som tävlar i hobbyklasser som aldrig kör på bullerdagar ute och rejsar tack vare att någon blundar, eller åtminstone kisar lite?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
eller åtminstone kisar lite?
bingo!

Om det är banägaren eller någon med nära koppling till banägaren som driver ljudfrågan vid aktuellt event så finns det betydligt större koppling mellan ljudmätning och resultatet vid yttre mätpunkt (resultat hos Kommunen, grannar etc). Det är det som gör att man kan plocka endast de värsta och sen acceptera 98dB på mätaren.

Men 95dB vid alla tävlingar kommer det inte bli ändå, SBF är jätteeffektiva på att ge dispenser, speciellt till mästerskapsklasser .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Nu är jag HELT med. Tog en stund



Sen gillar jag egentligen inte regler som följs flexibelt eller inte beroende på vem som sovit gott, fått en bra frukost eller vem man är kompis med för dagen. Så vete fan om det är så bra som det är idag ändå.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Men 95dB vid alla tävlingar kommer det inte bli ändå, SBF är jätteeffektiva på att ge dispenser, speciellt till mästerskapsklasser .



Money talks. Även i "ideella" föreningar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA?
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
2 besök senaste veckan (53618 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande