Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA?
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
1 besök senaste veckan (53610 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Michael Karpers skrev:

Hej Niklas,
Nu bör du nog putsa glasögonen och läsa ett varv till...
Ingen har påstått att man behöver minst 6dB förändring för att höra skillnad. Då behöver man vid sanning hörapparat, precis som du säger!
Det var detta jag syftade på
caperseven skrev:
Hej, en ökning med 3dbA är det bara mätaren som uppfattar ,är dock en fördubbling av ljudnivån, men i praktiken krävs det ca 6 dbA för att det mänskliga örat ska uppfatta ökningen.


Anledningen till att nämna 2 källor och 3dB är att det är enklare att räkna i huvét, vid depåmuren. Det behövs ju enkla tumregler för att det ska fungera vid banan, som tydliga färger på flaggor osv.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Kimmen skrev:
caperseven skrev:
Magnus Thomé skrev:
Helt med på det Micke! Var bara en liten infobit in från vänster kring vad som försigår i denna hobbysfären i andra länder. 98 dB är markant mer än 95 dB dessutom.
gen


Hej, en ökning med 3dbA är det bara mätaren som uppfattar ,är dock en fördubbling av ljudnivån, men i praktiken krävs det ca 6 dbA för att det mänskliga örat ska uppfatta ökningen.

Mvh Jörgen


Det är konstigt i så fall, dom påstår att man enkelt kan höra vilken bil som det låter mest om dom ligger i en klunga och 3 bilar låter 95 db och en bil 100 db.


hej Kimmen
det skiljer som du skriver 5dba mellan lägsta och högsta och som jag skrev " ca 6 dbA" för att man ska höra en ökning.
Och ligger man i en klunga så är det inte "lätt" att utröna vilken av dom som låter mest.

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Michael Karpers skrev:
Kimmen skrev:
caperseven skrev:
Magnus Thomé skrev:
Helt med på det Micke! Var bara en liten infobit in från vänster kring vad som försigår i denna hobbysfären i andra länder. 98 dB är markant mer än 95 dB dessutom.
gen


Hej, en ökning med 3dbA är det bara mätaren som uppfattar ,är dock en fördubbling av ljudnivån, men i praktiken krävs det ca 6 dbA för att det mänskliga örat ska uppfatta ökningen.

Mvh Jörgen


Det är konstigt i så fall, dom påstår att man enkelt kan höra vilken bil som det låter mest om dom ligger i en klunga och 3 bilar låter 95 db och en bil 100 db.


Hej, nu är vi inne på mina domäner hör jag...
Som gammal högtalarkonstruktör kan jag säga att en höjning av ljudtrycket med 3 dBA inte är en fördubbling av ljudnivån, det är en fördubbling av den elektriska effekten som krävs för att uppnå denna höjning.
Sedan är det så att 6dBA är en fördubbling av ljudtrycket (uppmätt), men märk väl, det är inte detsamma som att örat uppfattar det som en ljudfördubbling. Naturvårdsverket t.ex hävdar att för att örat skall uppfatta det som en fördubbling krävs 8-10 dBA höjning.

Sedan kommer vi till detta med klungor. Jag skulle vilja säga att tre 95dB-bilar i klunga som rent teoretiskt "trycker" sitt ljud åt samma håll (vilket alltså bara sker i teorin) utgör en ljudkälla på 99,5 dB. Men som sagt kom ihåg att detta är bara i teorin, i verkligheten kan man rent av få ljudutsläckning inom vissa frekvenser.

Dessutom är det ljudtryck som örat uppfattar ytterst frekvensberoende. I basregistret krävs t.ex att man flyttar bra mycket mera luft (jämför bashögtalares storlek kontra diskanter) för att örat skall uppfatta det som lika besvärande eller högt. Vissa delar av mellanregistret reagerar vi dock väldigt kraftigt på. Jämför barnskrik som ligger precis där vi är som känsligast.

D.v.s slutsatsen är att om SBF verkligen skulle vilja göra något åt bullret så skulle man kräva att samtliga tävlande körde feta V8-V10 och struntade i 2-litersmotorer och annat högljutt bjäffs!


MVH/ Michael K


Hej Michael,
bra skrivet ..och om det som du skrev "Naturvårdsverket t.ex hävdar att för att örat skall uppfatta det som en fördubbling krävs 8-10 dBA höjning." men vid min utbildning så var den rådande regeln att 6-9dbA är en fördubbling av ljudnivån.

Och sen vid sk klungkörning av bilar som har samma ljudtryck individuellt så fick vi lära oss att då får man en ökning av det totala ljuttrycket med 1dbA.
Detta är något som jag testat personligen på uppmätta fordon var för sig och sen tillsammans, mycket intressant faktiskt.

Sen kommer vi till detta med hur vi upplever ljud, det är mycket subjektivt och därför så svårt att få till en bra nivå som alla kan acceptera..

Mvh Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



caperseven skrev:
Michael Karpers skrev:
Kimmen skrev:
caperseven skrev:
Magnus Thomé skrev:
Helt med på det Micke! Var bara en liten infobit in från vänster kring vad som försigår i denna hobbysfären i andra länder. 98 dB är markant mer än 95 dB dessutom.
gen


Hej, en ökning med 3dbA är det bara mätaren som uppfattar ,är dock en fördubbling av ljudnivån, men i praktiken krävs det ca 6 dbA för att det mänskliga örat ska uppfatta ökningen.

Mvh Jörgen


Det är konstigt i så fall, dom påstår att man enkelt kan höra vilken bil som det låter mest om dom ligger i en klunga och 3 bilar låter 95 db och en bil 100 db.


Hej, nu är vi inne på mina domäner hör jag...
Som gammal högtalarkonstruktör kan jag säga att en höjning av ljudtrycket med 3 dBA inte är en fördubbling av ljudnivån, det är en fördubbling av den elektriska effekten som krävs för att uppnå denna höjning.
Sedan är det så att 6dBA är en fördubbling av ljudtrycket (uppmätt), men märk väl, det är inte detsamma som att örat uppfattar det som en ljudfördubbling. Naturvårdsverket t.ex hävdar att för att örat skall uppfatta det som en fördubbling krävs 8-10 dBA höjning.

Sedan kommer vi till detta med klungor. Jag skulle vilja säga att tre 95dB-bilar i klunga som rent teoretiskt "trycker" sitt ljud åt samma håll (vilket alltså bara sker i teorin) utgör en ljudkälla på 99,5 dB. Men som sagt kom ihåg att detta är bara i teorin, i verkligheten kan man rent av få ljudutsläckning inom vissa frekvenser.

Dessutom är det ljudtryck som örat uppfattar ytterst frekvensberoende. I basregistret krävs t.ex att man flyttar bra mycket mera luft (jämför bashögtalares storlek kontra diskanter) för att örat skall uppfatta det som lika besvärande eller högt. Vissa delar av mellanregistret reagerar vi dock väldigt kraftigt på. Jämför barnskrik som ligger precis där vi är som känsligast.

D.v.s slutsatsen är att om SBF verkligen skulle vilja göra något åt bullret så skulle man kräva att samtliga tävlande körde feta V8-V10 och struntade i 2-litersmotorer och annat högljutt bjäffs!


MVH/ Michael K


Hej Michael,
bra skrivet ..och om det som du skrev "Naturvårdsverket t.ex hävdar att för att örat skall uppfatta det som en fördubbling krävs 8-10 dBA höjning." men vid min utbildning så var den rådande regeln att 6-9dbA är en fördubbling av ljudnivån.

Och sen vid sk klungkörning av bilar som har samma ljudtryck individuellt så fick vi lära oss att då får man en ökning av det totala ljuttrycket med 1dbA.
Detta är något som jag testat personligen på uppmätta fordon var för sig och sen tillsammans, mycket intressant faktiskt.

Sen kommer vi till detta med hur vi upplever ljud, det är mycket subjektivt och därför så svårt att få till en bra nivå som alla kan acceptera..

Mvh Jörgen


Absolut,
Jag håller med dig. Ljud är subjektivt!

Dessutom är ljud en sak i teorin och en helt annan i verkligheten när ljudet sprider sig åt alla håll och studsar hämningslöst.
Kan absolut föreställa mig att de tumregler du presenterar fungerar ganska väl i de flesta verkliga fall.

Men det man inte skall glömma är att ljud är en oerhört viktig del av totalupplevelsen i de flesta fall.
Inte minst för motorsportentusiaster!

MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Håller med dig till fullo, borde vara lite mer ljud, det gör mycket för den totala racingupplevelsen.
vi får fortsätta jobba mot myndigheter för att öka förståelsen för att lite mer ljud kan vara bra.

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Michael Karpers skrev:

Hehehe! thumbs up thumbs up
Fast när det gäller jetmotorer inträder garanterat andra akustiska lagar!

Både andra lagar och regler!

Kul story på temat... från STCC-finalen på Mantorp för ett knippe år sen.
Mattias Ekström var regerande DTM-mästare och var hemlockad att förgylla tillställningen genom att dra ett par snabba varv med sin Audi som pausunderhållning. Tyvärr lät den lite mycket (trots "bullerhelg") så mekarna fick spendera halva dagen med att hänga på ljuddämpare och mappa om så att Mattias kunde få genomföra sin show...
Nästa programpunkt: JAS-uppvisning! Wrooom

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Kan den här tråden splittas ut på lämpligt sätt eller kan någon formulera från start nya trådar i det nya forumet som så ståtligt heter:

Fokuserade & organiserade diskussioner

https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=93

Tuta o kör thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kan den här tråden splittas ut på lämpligt sätt eller kan någon formulera från start nya trådar i det nya forumet som så ståtligt heter:

Fokuserade & organiserade diskussioner

https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=93

Tuta o kör thumbs up
Liten annonsbild


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Detta med ljud alltså, pysslar själv en hel del med det,

Ni som riggat en ljudrigg vid en scen vänster o högerstackat o stå och kliar er i huvudet varför det är massor med bas i baren, men taskigt med skön punch på dansgolvet har efter det förmodligen kommit i kontakt med begreppet fasfel. Dvs ljudvågor som slår ut varandra.

Vi riggar helt enkelt några staplar med högtalare runt banan o sänder ut motorljud genom dem fast felfasat :-)

Utsläckning delux... nåja tanken är god, men det FUNKAR i flygplan hehe

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Gson skrev:
Utsläckning delux... nåja tanken är god, men det FUNKAR i flygplan hehe
Det fungerar på många ställen, men ska du få det att fungera rundstrålande och över multipla avstånd, så ska utsläckningen ske vid källan. Aktiv ljuddämpning på bilarna kan fungera, men ljudeffekten som behövs kan vara ganska extrem (hur stor högtalareffekt skulle behövas för att släcka ut insugsljudet på en M3E30 vid 10krpm, enkel lösning iosf, en högtalare i luftboxen, men stör den trattarnas funktion)

Vill man vara djävlig så sätter man en utsläckningsanläggning mot kommunens mätpunkt (plockar ljudet i rikting från banan, och skickar utsläckning mot mätpunkten)...
En dämpande låda runt ljudmätaren kanske också fungerar...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Gson skrev:
Detta med ljud alltså, pysslar själv en hel del med det,

Ni som riggat en ljudrigg vid en scen vänster o högerstackat o stå och kliar er i huvudet varför det är massor med bas i baren, men taskigt med skön punch på dansgolvet har efter det förmodligen kommit i kontakt med begreppet fasfel. Dvs ljudvågor som slår ut varandra.

Vi riggar helt enkelt några staplar med högtalare runt banan o sänder ut motorljud genom dem fast felfasat :-)

Utsläckning delux... nåja tanken är god, men det FUNKAR i flygplan hehe


Det är ju en god tanke men är svårt att få fungera i 3d-miljöer. Det man gör är att tillföra mer energi nämligen och även om det släcker ut ljudet i en riktning så kan det förstärkas i andra. För endimensionella system (skorstenar och avgasrör) så är det mycket enklare. Eller om man ska dämpa ljudet i enskilda punkter (som precis vid ett öra). Det man kan göra är att dela ut hörlurar med ANC (active noise cancellation) till närboende. Fast då duger det vanligen med normala passiva hörselskydd också.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Billigaste lösningen är nog öronproppar till närboende och en tårta :-)

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Gson skrev:
Billigaste lösningen är nog öronproppar till närboende och en tårta :-)


Plus bra, gratis biljetter för de som önskar. Kanske kombinerat med en liten tävlingsvärd (de ggr det är tävling givetvis) som tar hand om gruppen närboende och visar dem runt och berättar.
Tror det skulle öka förståelsen!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Michael Karpers skrev:
Gson skrev:
Billigaste lösningen är nog öronproppar till närboende och en tårta :-)


Plus bra, gratis biljetter för de som önskar. Kanske kombinerat med en liten tävlingsvärd (de ggr det är tävling givetvis) som tar hand om gruppen närboende och visar dem runt och berättar.
Tror det skulle öka förståelsen!


Att bara bjuda in dem o låta de åka med några varv, grilla några korvar och som du säger guida dem lite.
Finns nog en hel del att hämta där, dock lär väl det inte funka på ALLA

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Gson skrev:
Michael Karpers skrev:
Gson skrev:
Billigaste lösningen är nog öronproppar till närboende och en tårta :-)


Plus bra, gratis biljetter för de som önskar. Kanske kombinerat med en liten tävlingsvärd (de ggr det är tävling givetvis) som tar hand om gruppen närboende och visar dem runt och berättar.
Tror det skulle öka förståelsen!


Att bara bjuda in dem o låta de åka med några varv, grilla några korvar och som du säger guida dem lite.
Finns nog en hel del att hämta där, dock lär väl det inte funka på ALLA


Så är det nog! I sådan fall kanske vi skulle krydda tårtan med lite arsenik...?
Skämt åsido, alla kommer inte att älska motorsport, så är det!

/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163



Jag bjuder min skäl inte på någon tårta till gnälliga idioter..... Men en fet box på läppen kan de få ,, gratis

_________________
henrik rosengren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

henrik rosengren skrev:
Jag bjuder min skäl inte på någon tårta till gnälliga idioter..... Men en fet box på läppen kan de få ,, gratis


Om du betar av alla grannar vid varje svensk bana med ditt upplägg först så kollar vi sen om det blev bättre.


Eller inte....



_________________
Magnus Thomé
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Hur många grannar är det egentligen som klagar?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

JBT skrev:
Hur många grannar är det egentligen som klagar?


Det är en väldigt bra fråga!! Dvs hur många banor har "aktiva" grannar som klagar och vilka har egentligen bara problem med miljökontor/kommun och inga grannar som klagar. Det vore intressant att veta!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
JBT skrev:
Hur många grannar är det egentligen som klagar?


Det är en väldigt bra fråga!! Dvs hur många banor har "aktiva" grannar som klagar och vilka har egentligen bara problem med miljökontor/kommun och inga grannar som klagar. Det vore intressant att veta!!!
Det behövs ingen klagande granne, det räcker att miljökontoret har minimal koll på verksamheterna i kommunen. Det är lite svårt att mörka en bana.
Men det är ju inget som hindrar att miljökontoret fokuserar på annat och gör ett jättekasst jobb i jämförelse med andra...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Här kommer lite info från banornas samordnare... (dvs info som jag fått skickat till mig)

Citat:
Ljudemissionsregler för Tävlingsfordon på Motorbanor (Racingbanor) i Sverige 2013.
All verksamhet i Sverige, ideell som kommersiell , faller under Miljöbalken från 1999 och kräver tillstånd eller anmälan till myndighet. Balken ställer bl.a. krav på att verksamhetsutövaren, d.v.s. Motorbanans ansvariga ledning, tar hänsyn till människors hälsa och miljö. Miljödepartementet uppdrar åt Naturvårdsverket att utforma Allmänna Råd för Motorsportbanor etc. Idag gäller NFS 2004:16 (tidigare RR 1975:6). Däri omnämns också Meddelande 8/1983, NFS 2000:15 samt Rapport 5417, vilka dokument inte vidare kommenteras här.

NFS 2004:16 anger de riktvärden som gäller för buller från Motorsportbanor vid Bostäder etc. runt banan. För att få enhetlighet och slippa olika ljuddämpare m.m. utrustning på fordon, från bana till bana, beroende på olika verksamheters tillstånd, avstånd till omkringboende etc. har SBF i samråd med representanter för Motorbanorna 2011 fastställt en högsta Referensljudnivå (R-nivån), för alla Tävlingsfordon, enligt NFS 2004:16, sid. 5. Under 2012 reglerades enhetsklasserna Renault Clio och TTA till 95 dB LAFmax. Detta fungerade tillfredsställande på Clio medan TTA inte nådde hela vägen.

F.o.m. 2013 är den fastställda högsta R-nivån för alla tävlingsfordon 95 dB LAFmax mätt på enskilt fordon vid en fullgasaccelerationspassering (fgap) på 10 meters avstånd från fordonscentrum (R-punkten). Detta innebär momentan mätning (F) (=ögonblicksmätning) med A-filter (mest likt mänskliga örat) på rörlig Punktkälla (10m) där fordonet låter som mest (max) under körning runt banan.

Mätning kommer att ske i samråd med hyresgäst/avtalspartner, dels med "handhållen"(på stativ, mikrofon på ca 1,35 m höjd) ljudmätare, dels med på banan fast monterad mätare. Enskilt fordon som (markant - tydligt) överskrider R-nivån kommer att kallas in i depå för åtgärd, vilken händelse också måste rapporteras till lokal tillsynsmyndighet (krav på egenkontroll enligt Miljöbalken).

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA?
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
1 besök senaste veckan (53610 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande