Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA?
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
2 besök senaste veckan (53620 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494


Trådstartare
"(markant - tydligt)" kan ju vara 3dB på mätaren, om man vill. Rapport till myndigheterna blir lite byråkratiskt jobbigt, och vi får väl se under året vad uthyrarna vill ha.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Fredrik - SLC skrev:
Här kommer lite info från banornas samordnare... (dvs info som jag fått skickat till mig)

Innebär det här att det inte längre finns några bullerdagar på svenska motorbanor?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fredrik Nyström skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Här kommer lite info från banornas samordnare... (dvs info som jag fått skickat till mig)

Innebär det här att det inte längre finns några bullerdagar på svenska motorbanor?


nä, dragracing finns ju inte en sportmössa att dom grejjar bullret, så där kommer det ju garanterat finnas kvar...

Utan som jag förstår det här, så är det främst för nationell racing....

och banorna har väl inte förlorat rättigheterna till sina bullerhelger vad jag vet, sen att dom är begränsade är en helt annan sak. Men om dom väljer att inte utnyttja dom kan ju vara en strategi för att slippa mer bekymmer i framtiden, men jag vet faktiskt inte.... har ingen insyn i vad banorna funderar på eller bestämmer sig för.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Apropå "buller" kontra "välljud", vi har ju mycket gemensamt med roadracinggänget, samma banor, samma "motparter". Bilda en gemensam aktionsgrupp, Banraceintressenterna, flera som ställer krav och syns istället för några smågrupper som gnäller var för sig.

Ratt och styrlåsracing är rätt nära också även om de bara nyttjar en del av asfalten på vissa gemensamma anläggningar...... Men de "stör" ju samma grannar liksom.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Slutar väl med att alla som vill åka bana måste köra Tesla, fisker el likn... SUCK

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41531

Forumägare
Forumägare

Gson skrev:
Slutar väl med att alla som vill åka bana måste köra Tesla, fisker el likn... SUCK


OFF TOPIC


_________________
Magnus Thomé
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



steffe skrev:
Apropå "buller" kontra "välljud", vi har ju mycket gemensamt med roadracinggänget, samma banor, samma "motparter". Bilda en gemensam aktionsgrupp, Banraceintressenterna, flera som ställer krav och syns istället för några smågrupper som gnäller var för sig.

Ratt och styrlåsracing är rätt nära också även om de bara nyttjar en del av asfalten på vissa gemensamma anläggningar...... Men de "stör" ju samma grannar liksom.


Har länge undrat varför det inte finns en intresseorganisation för ägare av motorbanor. Det är samma problem för alla oavsett motorfordon. Egentligen skulle det vara bra att omfatta skjutbanor också.

_________________
Per Ferm
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



En annan intressant infallsvinkel är ju hur Volvo lyckas köra sin testbana utan att grannarna klagar. Kan tänka mig att dom också kör dygnet runt där om det behövs.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



JBT skrev:
En annan intressant infallsvinkel är ju hur Volvo lyckas köra sin testbana utan att grannarna klagar. Kan tänka mig att dom också kör dygnet runt där om det behövs.


för att dom förmodligen inte kör med bilar som bullrar mer än vad som är tillåtet......

fakta är ju på att dom flesta banor så går det att köra dygnet runt om det inte bullrar mer än tillåtet...

problemet är ju var gränsen ligger och hur man får bilarna att ligga under det..... att det är möjligt är ju bevisat eftersom vi kör 24h tävlingar på Mantorp.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Fredrik - SLC skrev:
JBT skrev:
En annan intressant infallsvinkel är ju hur Volvo lyckas köra sin testbana utan att grannarna klagar. Kan tänka mig att dom också kör dygnet runt där om det behövs.


för att dom förmodligen inte kör med bilar som bullrar mer än vad som är tillåtet......


Njaa, Polestar kör bla shake down på testbanan här i Göteborg, det hörs en hel del.
Men visst, det görs nog enbart dagtid.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Per F skrev:

Har länge undrat varför det inte finns en intresseorganisation för ägare av motorbanor. Det är samma problem för alla oavsett motorfordon. Egentligen skulle det vara bra att omfatta skjutbanor också.


Att blanda in skjutbanor bör man inte göra. Vi pratar olika typer av buller som mäts på lite olika sätt. I Sverige finns det ingen allmänt accepterad modell för beräkning av ekvivalenta nivåer för skottbuller, till skillnad från exempelvis trafikbuller.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Om det är Hällered-provanläggningen som avses så ligger den mycket avlägset till Det finns inte allt för mycket grannar. Dessutom såg man till att köpa upp ordenligt med mark runt banorna så att ingen ska ha anledning att se eller höra fordonen. Därmed är det lite risk att någon klagar. Dessutom är både Volvo PV och LVs fordon ganska tysta.

Sen finns ju den lilla Skäggeredsbanan som TPR skriver om. Ligger i anslutning till Torslandafabriken och används egentligen för demokörningar. Dock kör även Polestar ibland. Från den banan låter det högre om än mer sällan. Vet inte om den går under fabrikens miljötillstånd kanske?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Allmänt banåkaforum
Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA?
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
2 besök senaste veckan (53620 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande