Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
3093 besök totalt |
Var hittar jag 10s runt Ringen? 08:09.80 BTG räcker ej...
Tjenare Ringenkamrater. Nedan finner ni mitt snabbaste varv hitintills 08:09.80 BTG. http://youtu.be/5pxEKQWW94M Tänkte höra med er vart man kan hitta 10s någonstans?! Jag har bestämt mig för att MX-5an skall gå att köra på under 8 minuter BTG. Om jag bara tittar på videon så vet jag att jag kan köra typ 08.08 bara på att jag inte fegar (läs: Kör med marginal och säkert) i Tiergarten, Flugplatz, Schwedenkreuz samt Angstkurve. Jag har även svårt att riktigt få med mig farten i Schwalbenschwanz samt Galgenkopf så jag tror att där finns en del att hitta. Jag har hittils gjort 76 varv runt banan och det känns bra, men där måste finnas mer tid att hitta. Bilen är en Mazda MX-5 NC 2,0 Sport med 160bhp och lite grundläggande uppdateringar (läs i klippet) Tacksam för feedback. _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Re: Var hittar jag 10s runt Ringen? 08:09.80 BTG räcker ej..
Nog borde det gå att hålla stumt genom Schwedenkreutz? ![]() Det hade varit så mycket lättare om det hade funnits en log typ driftbox eller performacebox. Att jämföra loggar har varit ett ovärderligt verktyg för mig iaf. att hitta mer fart i partier där jag kan åka fortare. Det brukar dyka upp begagnade drift-/performanceboxar med jämna mellanrum i säljes. I övrigt tror jag att enklaste vägen till ett par sekunder till (inte alla tio) är att växla upp till Michelin Cup. _________________ Mvh David Ek lu nd ![]() ![]() |
||||||
Sjukt snygg körning och awsome tid med en Miata
![]() Kanske går att putsa lite ut ur angstkurve, wipperman och brunnchen men jag är INGEN expert och 10s är där definitivt inte att hämta på dom partierna. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Vore det inte intressant att ta och mata in Vmin och Vmax i de s.k. Ringcharts som finns här på Rejsa? Det kunde kanske hjälpa till att hitta intressanta partier att fokusera på och sortera bort de där det inte går att ta ut så mycket mer?
_________________ ![]() |
||||||
"- 200/615 16 tyres" Detta låter som slicks för mig iaf, så byte till cup så behöver han leta upp ytterligare 10sek till, ungefär som ett annat varv han kört 8:19 med andra däck. Tycker att bilen ser stum ut och tyst om däcken. Men inget snack om att det är bra kört, men allt är inte tillåtet bara för att få köra en 7:a (enl mig iaf) ![]() Otroligt att du bara kom ut på banan ![]() Mvh/ Surgubben Narin ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||
Jag gissar på att det rör sig om rallydäck typ såna här http://rallyshop.se/produkt/Kumho-C0 |
||||||
Jag hävdar fortfarande att det går, jag misslyckades bara med det förra gången och jag provade inte att hålla stumt där denna gången. En vis man berättade för mig att jag ändå inte kan tjäna så mycket på det eftersom jag måste bromsa inför Aremberg strax därefter ändå. Jag lyssnade på den vise mannen :-)
Jag har loggat det mesta men allt är lite huller om buller. Då folk är generösa med att erbjuda logganalyser tänkte jag skicka dem till någon mer kunnig än mig själv och så kan de få komma in i Ringcharts också :-) Jag vet att jag loggat varv som jag inte har på video och vice versa. Det kan även vara så att jag har ett snabbare varv i loggen än vad jag har på video eftersom mitt kameraminne blev fullt på mitt sista "attackvarvdetskagåfortsomfanjagskiteriomdetsmäller" -varv :-)
Mmmm, de har dock inte de dimensioner jag använder. Kumhos däck är dock riktigt bra på dessa "mindre" bilar. Jag använder antingen 205/50 16 eller 225/45 16 och alla tillverkare har inte de dimensionerna. Michelin har 205/55 16 resp 225/50 16 och de blir för stora helt enkelt. Jag skulle egentligen haft ännu lägre däck än 225/45 eftersom jag då hade kunnat använda 6an lite mer. (ja, man kan byta slutväxel också... när man ändå är där kan man sätta i en ordentlig lamelldiff och sen kan man ju alltid smsa låna... ![]() Både Toyo och Yokohama kommer ge sämre varvtider, det är jag övertygad om ifrån tester med andra bilar. Jag kör dessutom Kumhos hårdaste gummiblandning för att få lite livslängd i det hela så med K61 (medium) kanske där finns tid att hämta?! _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Hahaha, inget förbigår de uppmärksamma ![]() ![]() Det stämmer, denna sista resan körde jag på 200/615 C-03 K90. Jag fick dem riktigt billigt då de vid inköpstillfället hade några år på nacken (var dock oanvända). De har Kumhos gamla gummiblandning K90 (hård) och det är för övrigt exakt samma gummiblandning som jag körde mina tidigare resor på. De tidigare resorna kördes på 225/45 V70A K90. C-03orna är 25mm smalare, har styvare stomme och mer gummi i backen per cm2 pga lite mindre mönster. Rullomkretsen är marginellt större vilket innebar att jag slapp varvtalsstoppet på några ställen och jag sparade dessutom 1,9kg i ofjädrad vikt gentemot 225orna. Jag gjorde tester på Knutan veckan innan jag stack till Ringen och C-03 200/615 K90 gav samma varvtider som V70A 225/45 K90. Det var ingen större skillnad rent greppmässigt däremot så kännde man av skillnad i däckstommen både i bilens respons, stabilitet och på däcktemperaturerna. Det blev juh även ännu stabilare eftersom jag i båda fallen kör 8" fälgar så stommen blir lite stabilare på 200/615 av denna anledning också. Av denna anledning fick jag minska både den statiska cambern och castern innan resan till Ringen. _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Trackday, ingen Touristfahren ![]() _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Killarna på Rent4Ring är ganska duktiga på att få bra tider ur bilar med vikt/effekt liknande Miatan.
Bilarna går på 205/15 Toyo R888. Du kan ju kolla varvet och jämföra Vmin på några ställen: http://www.youtube.com/watch?v=D76t5 Edit: Nu har jag kikat lite mer på ditt varv också. Snyggt ![]() Dom "dyraste" missarna har du ju redan själv identifierat. Speciellt Flugplats känns som att du har en hel del att hämta, där kör du och jag ungefär lika avvaktande/passivt.. ![]() Ett annat ställe som inte ser helt optimalt ut (ska man få en Miata under 8 min, så blir det ju en del hårklyverier) är Bergwerk. Du blir lite sen i instyrningen, kommer inte på gas i tid och bommar apex. Det du förlorar i utgångshastighet där, kostar sekunder.. ![]() _________________ -- |
||||||
Re:
Jag har pratat med dem. De var där och körde med en MX-5a som de tidigare hyrt ut men slutat hyra ut. Enligt dem själv körde Freddy 7:59 och Dale 8:06 på samma event som jag körde 8:09.80. Skillnad mellan bilarna? Den som de körde med på eventet har fullbur, helt urlättad/rensad, Öhlins dämpare/fjädrar, Yokohama 210mm racingslicks :-). Jag har fortfarande kvar full inredning, skinnstolar, AC och elektroniskt fällbar hardtop, hehehe. Skillnad mellan förarna? Ja. ![]() Så ja, till nästa år har jag funderingar på att lätta min bil också. Yokohamaslicksen är lite väl kostsamma på över 3.000/st när jag kikade lite snabbt så jag kör V70A/C-03 tills vidare. Lite mindre vikt är dock inte av ondo. Lite mer träning i kombination med det och jag kan med lite mer trygghet hålla stumt i några partier som jag lättar på gasen nu. Tik tak, tik tak. Det är lite väl spännande när man hör hur bakhjulen spinner över krönen innan flugplatz och Schwedenkreuz :-) 50kg är enormt mycket i en MX-5 som bara har 160bhp så jag underskattar inte tidsvinsten detta ger. Ringen är ju typ 10gånger längre än många av våra svenska banor och jag har lättat bort 0,9s på Svenska banor förut... _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Trackday. Då försvinner ju möjligheten att plocka de enklaste 2 sekunderna som finns att hämta. Flygande varv och fullt under bron, det ger ca 2 sek enl Dr. PeterF. Från att ha varit sjukt imponerad av tiden är jag nu bara imponerad när det framgår att det är slicks ![]() _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Det stämmer, det är strax över 2s jag tjänar på flygande varv. Kul att det fortfarande är snabbt nog för att platsa i "imponerad" facket ![]() _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Här har ni varvet på 7:59 med killarna ifrån Rent4Ring
http://www.youtube.com/watch?v=JYJ3c Satan vilket grepp den bilen har. Det finns delar där han håller fullt där min bil med C-03/V70A och min vikt aldrig hade stannat på det svarta området. Han kör med Yokohama A005R Nåväl, det klippet säger väl en hel del vart jag kan hålla stumt i alla fall, om jag får upp greppnivån något :-) _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
3093 besök totalt |