Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Sparade trådar/FAQ
Plangolv och vikt. Värt det?
tråden läst  
50010 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3  Nästa>>
 
   
GustafB
Stockholm





Här sedan: 27 Nov 2002
Inlägg: 3182
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 14:20     Plangolv och vikt. Värt det? Citera

Hur ska man ta ställning till plangolv? Det blir ju en hel del extra vikt att släpa runt på om man inte kör det i kolfiber.. I 9mm plyfa blir det runt 16 kg utöver frontsplitter och bakre diffusor. Dvs 16 kg bara för plangolvet mellan hjulaxlarna. Är de kilona verkligen försvarbara?


_________________
Rattmuff.
Gustaf Burström.
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 14:36     Re: Plangolv och vikt. Värt det? Citera

GustafB skrev:
Hur ska man ta ställning till plangolv? Det blir ju en hel del extra vikt att släpa runt på om man inte kör det i kolfiber.. I 9mm plyfa blir det runt 16 kg utöver frontsplitter och bakre diffusor. Dvs 16 kg bara för plangolvet mellan hjulaxlarna. Är de kilona verkligen försvarbara?


Är också nyfiken på om det är "lönt". I vissa reglementen kanske 16kg går att ta bort någon annanstans och ändå hamna rätt i vikt/effekt reglementet.

Vissa säger att bakre diffusor är lönlöst utan plant golv?!


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
NiklasFalk
Bromma





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 2291
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 14:43     Citera

Jag skulle gissa att det lätt är värt 16 kilo...
Iaf i snabbare kurvor. Ärligt talat märker inte jag 16 kilo. (om man jämför med när man tankat bilen, typ.)

Bara spekulationer.

EDIT: Jag tror Dude här på forumet har testat att bygga plant golv på nå'n/några bilar och upplevt det som positivt.


_________________

Snabbast i Challenge!
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Supramannen






Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10983
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 14:47     Re: Plangolv och vikt. Värt det? Citera

GustafB skrev:
Hur ska man ta ställning till plangolv? Det blir ju en hel del extra vikt att släpa runt på om man inte kör det i kolfiber.. I 9mm plyfa blir det runt 16 kg utöver frontsplitter och bakre diffusor. Dvs 16 kg bara för plangolvet mellan hjulaxlarna. Är de kilona verkligen försvarbara?


Också nyfiken på detta. Min bil har ju väldigt plant under redan men inte RSR plant...


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Clarre
Hedemora





Här sedan: 22 Jun 2005
Inlägg: 296
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 16:08     Citera

Intressant fråga. Eftersom jag själv har planer. Det finns ju 6mm formplyfa som används på TTA bilarna. Vikt 4kg kvadraten. Så spåna gärna vidare med det här. Klart intressant som sagt.


_________________
Claes-Olof Strand
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm





Här sedan: 27 Nov 2002
Inlägg: 3182
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 16:17     Re: Citera

Clarre skrev:
Intressant fråga. Eftersom jag själv har planer. Det finns ju 6mm formplyfa som används på TTA bilarna. Vikt 4kg kvadraten. Så spåna gärna vidare med det här. Klart intressant som sagt.


Har letat runt men inte hittat något tunnare än 9mm och då väger det 4,2 kg/m2. Är du säker på att TTA kör 6 mm? 6mm känns lite mer lagom under bilen där det troligen går att montera rätt stumt.


_________________
Rattmuff.
Gustaf Burström.
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tobias Bollmark
Stockholm





Här sedan: 07 Jul 2010
Inlägg: 1551
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 16:23     Citera

Henrik Pihl skriver följande i sin tråd:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1173651#1173651

Citat:
Trött på allt skruvande med plåtarna denna helg bestämmer jag mig för att lämna dom i depån till race 2. Jag kör istället med plåtar fram till mitten på bilen samt med diffusern bak.

Citat:
Jag märker ganska snart att bilen är betydligt mer understyrd än tidigare. Diffusern fungerar helt enkelt inte när plåtarna saknas. En kul notering men frustrerande när man får brottas med bilen i kurvorna.


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen






Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10983
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 16:36     Re: Citera

GustafB skrev:
Clarre skrev:
Intressant fråga. Eftersom jag själv har planer. Det finns ju 6mm formplyfa som används på TTA bilarna. Vikt 4kg kvadraten. Så spåna gärna vidare med det här. Klart intressant som sagt.


Har letat runt men inte hittat något tunnare än 9mm och då väger det 4,2 kg/m2. Är du säker på att TTA kör 6 mm? 6mm känns lite mer lagom under bilen där det troligen går att montera rätt stumt.


finns ju 2,3,4 om jag minns rätt..


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Clarre
Hedemora





Här sedan: 22 Jun 2005
Inlägg: 296
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 16:51     Citera

Jag har mätt på Haglöfs bil och där är det 6mm. Å andra sidan så är väl dom där specialtillverkade för TTA bilarna. Är ju frästa spår så att delarna passar i varandra. Eller not kanske det heter. Men det finns 6mm att köpa. http://www.setragroup.com/upload/Skivparmen_flik6_0504.pdf


_________________
Claes-Olof Strand
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
UlfG
Vimmerby





Här sedan: 14 Mar 2008
Inlägg: 203
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 19:03     Citera

Mer grepp i (snabba) kurvor, sannolikt lägre luftmotstånd med allt det för med sig på raksträckorna... Jag hade absolut testat.


_________________
Ulf Gunnarsson
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Naqref
Christianstad/Scania





Här sedan: 15 Jul 2005
Inlägg: 3300
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 19:07     Re: Citera

GustafB skrev:
Clarre skrev:
Intressant fråga. Eftersom jag själv har planer. Det finns ju 6mm formplyfa som används på TTA bilarna. Vikt 4kg kvadraten. Så spåna gärna vidare med det här. Klart intressant som sagt.


Har letat runt men inte hittat något tunnare än 9mm och då väger det 4,2 kg/m2. Är du säker på att TTA kör 6 mm? 6mm känns lite mer lagom under bilen där det troligen går att montera rätt stumt.


Borde väl funka med valfri WBP-plyfa?


_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnC
Jönköping





Här sedan: 07 Sep 2004
Inlägg: 1509
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 19:22     Citera

Vill ha det lättare! Kan man inte göra det i glasfiber istället och spara vikt? Blir säkert dyrare och kostsamt vid eventuell påkänning. Ogillar dock alla vikökningar.


_________________
John Carlsson

________________________
Porsche 944 s2 PCSR8B (såld)
Porsche 993 PCSR8C (såld)
Ginetta G20
Lotus Elise s2
Porsche Boxster S PCSR8B
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Clarre
Hedemora





Här sedan: 22 Jun 2005
Inlägg: 296
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 19:31     Citera

Varför inte kolfiber och lite distansmatta för stabiliteten?


_________________
Claes-Olof Strand
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås





Här sedan: 26 Apr 2003
Inlägg: 18397
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 20:11     Citera

Vikten hamnar ju onekligen på rätt ställe, till skillnad från de tusen ton t.ex. glas väger, en kilometer upp.


_________________
Feelgoodläsning: http://stockholm.jorgeneriksson.se
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steffe
Spånga



<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här sedan: 28 Feb 2003
Inlägg: 10041
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 20:13     Re: Citera

Clarre skrev:
Varför inte kolfiber och lite distansmatta för stabiliteten?


Vill du ha spö av de som plockar upp kolfiberspill i sina däck

Plyfa är ju billigare och lättare att reparera skador på., man hamnar ju alltid på nån curb eller hög bankant under ett race , några tar sig också en nära titt på armcot men då är det ju andra skador vi pratar om


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge
F1-bärgare
Startnr #Fo SLC light
kolla in www.maltochhumle.se sällan uppdaterad
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Clarre
Hedemora





Här sedan: 22 Jun 2005
Inlägg: 296
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2012 20:34     Re: Citera

steffe skrev:
Clarre skrev:
Varför inte kolfiber och lite distansmatta för stabiliteten?


Vill du ha spö av de som plockar upp kolfiberspill i sina däck

Plyfa är ju billigare och lättare att reparera skador på., man hamnar ju alltid på nån curb eller hög bankant under ett race , några tar sig också en nära titt på armcot men då är det ju andra skador vi pratar om


Nä jag hade tänkt köra med plyfa.


_________________
Claes-Olof Strand
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johan Friman
Kågeröd





Här sedan: 30 Sep 2005
Inlägg: 246
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2012 00:31     Citera

Om man har lite kontakter på skivmaterial skulle man ju kunna ta 3.2mm baltisk björkplywood. Den är fruktansvärt stabil o stark.


_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henke_HJCC
Helsingborg





Här sedan: 17 Apr 2010
Inlägg: 710
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2012 07:11     Citera

Man skulle kunna ta vanlig plywood 4mm och sen pensla den med polyester med en gnutta gelcoat i. Då träcker de in i träet och blir vattentåligt. Det har jag iaf tänkt göra på min.


_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Supramannen






Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10983
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2012 07:22     Citera

dom är inte vatten avisade vilket trä man än tar


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Naqref
Christianstad/Scania





Här sedan: 15 Jul 2005
Inlägg: 3300
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2012 07:27     Re: Citera

Henke_HJCC skrev:
Man skulle kunna ta vanlig plywood 4mm och sen pensla den med polyester med en gnutta gelcoat i. Då träcker de in i träet och blir vattentåligt. Det har jag iaf tänkt göra på min.


Plus att det bör vara WBP. Nu är det ju i o f s inte en båt men kan vara bra ändå om man får skador på ytskiktet. Sedan vore det kanske lämpligare med 2k poluretanlack. Den blir helt tät.


_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Dude
huddinge/sthlm



<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här sedan: 17 Jan 2003
Inlägg: 9262
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2012 07:59     Citera

Jag har kört vanlig enkel obehandlad plywood i regn och inget konstigt har hänt med den.
Målat översidan med vanlig sprayburk, för att öka vattentåligheten lite, ifall det skvätter in där.

6mm klarar inte speciellt hårda kurbträffar.

13mm är i mina ögon det mest ekonomiska alternativet.
Klarar alla kurbs och sparar en massa rikt och rep av sånt som sitter i riskzonen.

Hela arrangemanget på min Ginetta väger 24kg, men då har jag gjort en ram av Alurör, så jag kan ta ner hela skivan på ca 15min.


_________________
En av få som bärgat en äkta F1-bil i Sverige
samt fått Lill-lövis att springa

Anders Bisting
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Sparade trådar/FAQ
Plangolv och vikt. Värt det?
tråden läst  
50010 ggr 
1, 2, 3  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.320 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec