Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Plangolv och vikt. Värt det?
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (72188 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Hur ska man ta ställning till plangolv? Det blir ju en hel del extra vikt att släpa runt på om man inte kör det i kolfiber.. I 9mm plyfa blir det runt 16 kg utöver frontsplitter och bakre diffusor. Dvs 16 kg bara för plangolvet mellan hjulaxlarna. Är de kilona verkligen försvarbara?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



GustafB skrev:
Hur ska man ta ställning till plangolv? Det blir ju en hel del extra vikt att släpa runt på om man inte kör det i kolfiber.. I 9mm plyfa blir det runt 16 kg utöver frontsplitter och bakre diffusor. Dvs 16 kg bara för plangolvet mellan hjulaxlarna. Är de kilona verkligen försvarbara?


Är också nyfiken på om det är "lönt". I vissa reglementen kanske 16kg går att ta bort någon annanstans och ändå hamna rätt i vikt/effekt reglementet.

Vissa säger att bakre diffusor är lönlöst utan plant golv?!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Jag skulle gissa att det lätt är värt 16 kilo...
Iaf i snabbare kurvor. Ärligt talat märker inte jag 16 kilo. (om man jämför med när man tankat bilen, typ.)

Bara spekulationer.

EDIT: Jag tror Dude här på forumet har testat att bygga plant golv på nå'n/några bilar och upplevt det som positivt.

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



GustafB skrev:
Hur ska man ta ställning till plangolv? Det blir ju en hel del extra vikt att släpa runt på om man inte kör det i kolfiber.. I 9mm plyfa blir det runt 16 kg utöver frontsplitter och bakre diffusor. Dvs 16 kg bara för plangolvet mellan hjulaxlarna. Är de kilona verkligen försvarbara?


Också nyfiken på detta. Min bil har ju väldigt plant under redan men inte RSR plant...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Intressant fråga. Eftersom jag själv har planer. Det finns ju 6mm formplyfa som används på TTA bilarna. Vikt 4kg kvadraten. Så spåna gärna vidare med det här. Klart intressant som sagt.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Clarre skrev:
Intressant fråga. Eftersom jag själv har planer. Det finns ju 6mm formplyfa som används på TTA bilarna. Vikt 4kg kvadraten. Så spåna gärna vidare med det här. Klart intressant som sagt.


Har letat runt men inte hittat något tunnare än 9mm och då väger det 4,2 kg/m2. Är du säker på att TTA kör 6 mm? 6mm känns lite mer lagom under bilen där det troligen går att montera rätt stumt.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Henrik Pihl skriver följande i sin tråd:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1173651#1173651

Citat:
Trött på allt skruvande med plåtarna denna helg bestämmer jag mig för att lämna dom i depån till race 2. Jag kör istället med plåtar fram till mitten på bilen samt med diffusern bak.

Citat:
Jag märker ganska snart att bilen är betydligt mer understyrd än tidigare. Diffusern fungerar helt enkelt inte när plåtarna saknas. En kul notering men frustrerande när man får brottas med bilen i kurvorna.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



GustafB skrev:
Clarre skrev:
Intressant fråga. Eftersom jag själv har planer. Det finns ju 6mm formplyfa som används på TTA bilarna. Vikt 4kg kvadraten. Så spåna gärna vidare med det här. Klart intressant som sagt.


Har letat runt men inte hittat något tunnare än 9mm och då väger det 4,2 kg/m2. Är du säker på att TTA kör 6 mm? 6mm känns lite mer lagom under bilen där det troligen går att montera rätt stumt.


finns ju 2,3,4 om jag minns rätt..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Jag har mätt på Haglöfs bil och där är det 6mm. Å andra sidan så är väl dom där specialtillverkade för TTA bilarna. Är ju frästa spår så att delarna passar i varandra. Eller not kanske det heter. Men det finns 6mm att köpa. http://www.setragroup.com/upload/Skivparmen_flik6_0504.pdf

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Mer grepp i (snabba) kurvor, sannolikt lägre luftmotstånd med allt det för med sig på raksträckorna... Jag hade absolut testat.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



GustafB skrev:
Clarre skrev:
Intressant fråga. Eftersom jag själv har planer. Det finns ju 6mm formplyfa som används på TTA bilarna. Vikt 4kg kvadraten. Så spåna gärna vidare med det här. Klart intressant som sagt.


Har letat runt men inte hittat något tunnare än 9mm och då väger det 4,2 kg/m2. Är du säker på att TTA kör 6 mm? 6mm känns lite mer lagom under bilen där det troligen går att montera rätt stumt.


Borde väl funka med valfri WBP-plyfa?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Vill ha det lättare! Kan man inte göra det i glasfiber istället och spara vikt? Blir säkert dyrare och kostsamt vid eventuell påkänning. Ogillar dock alla vikökningar.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Varför inte kolfiber och lite distansmatta för stabiliteten?

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Vikten hamnar ju onekligen på rätt ställe, till skillnad från de tusen ton t.ex. glas väger, en kilometer upp.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Clarre skrev:
Varför inte kolfiber och lite distansmatta för stabiliteten?


Vill du ha spö av de som plockar upp kolfiberspill i sina däck

Plyfa är ju billigare och lättare att reparera skador på., man hamnar ju alltid på nån curb eller hög bankant under ett race , några tar sig också en nära titt på armcot men då är det ju andra skador vi pratar om

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



steffe skrev:
Clarre skrev:
Varför inte kolfiber och lite distansmatta för stabiliteten?


Vill du ha spö av de som plockar upp kolfiberspill i sina däck

Plyfa är ju billigare och lättare att reparera skador på., man hamnar ju alltid på nån curb eller hög bankant under ett race , några tar sig också en nära titt på armcot men då är det ju andra skador vi pratar om


Nä jag hade tänkt köra med plyfa.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 254



Om man har lite kontakter på skivmaterial skulle man ju kunna ta 3.2mm baltisk björkplywood. Den är fruktansvärt stabil o stark.

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Man skulle kunna ta vanlig plywood 4mm och sen pensla den med polyester med en gnutta gelcoat i. Då träcker de in i träet och blir vattentåligt. Det har jag iaf tänkt göra på min.

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



dom är inte vatten avisade vilket trä man än tar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Henke_HJCC skrev:
Man skulle kunna ta vanlig plywood 4mm och sen pensla den med polyester med en gnutta gelcoat i. Då träcker de in i träet och blir vattentåligt. Det har jag iaf tänkt göra på min.


Plus att det bör vara WBP. Nu är det ju i o f s inte en båt men kan vara bra ändå om man får skador på ytskiktet. Sedan vore det kanske lämpligare med 2k poluretanlack. Den blir helt tät.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har kört vanlig enkel obehandlad plywood i regn och inget konstigt har hänt med den.
Målat översidan med vanlig sprayburk, för att öka vattentåligheten lite, ifall det skvätter in där.

6mm klarar inte speciellt hårda kurbträffar.

13mm är i mina ögon det mest ekonomiska alternativet.
Klarar alla kurbs och sparar en massa rikt och rep av sånt som sitter i riskzonen.

Hela arrangemanget på min Ginetta väger 24kg, men då har jag gjort en ram av Alurör, så jag kan ta ner hela skivan på ca 15min.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Sparade trådar/FAQ
Plangolv och vikt. Värt det?
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (72188 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande