Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Plangolv och vikt. Värt det?
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (72184 totalt)
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Ni som har monterat plangolv på era bilar. Lägg gärna upp lite bilder eller länka. Det vore tacksamt för oss som står i begrepp att börja.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Förbaskat spännade tråd. Jag är väldigt nyfiken på hur mycket ett "aeropaket" verkligen gör. Säg en bil med Gti prestanda på en normalsvensk 2km bana?

Hmm... 19 kg är vad jag får vikta om jag stoppar i en S motor för att hamna rätt i 8A....

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
E34 RRT
finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 45



en sak jag tänker på när jag läser detta är att om man har grovt avgasrör så blir det ju liite trångt!! sen måste man ju fixa kylning till växellådan och eventuellt till bakaxeln!! och hur blir det med bakbromsarna dom får ju ingen kylning alls!! bara en tanke!!

_________________
Niklas Ekholm

Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Inte optimalt, men hittade denna där dom gjort plats för avgassystem och tagit upp ett scoop för att leda upp luft till diff. Eftermarknadsgolv s2000,
http://cache.gawker.com/assets/images/12/2009/11/500x_Underbody-Aerody . . . .

Nissan GTR MY11, här finns en del luftintag för växellåda osv:
http://www.litchfieldblog.co.uk/images/2011/02/GTR-Front-Undertray-540 . . . .


Här finns lite bilder, men framförallt en hel dröse artiklar från race car engineering ang fordonsaerodynamik. Har inte hunnit läsa igenom men jag gissar att det borde vara skapligt vettig info!

http://www.rx7club.com/3rd-generation-specific-1993-2002-16/great-fd3s . . . .

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1662



Kyl och pump till växellådan(sitter på bakaxeln) måste ju så klart räknas in i viktökningen också. Luft till den samma kan tas in på sidan av bilen också.

Avgassystemet har jag funderat på hur man ska göra med. Tappar man väldigt mycket av vinsten med plangolv om man inte kapslar in avgaseriet?



_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Alfettachassiediskussion följer:
På min bil har jag skrapmärken och avslagna kylflänsar på hela växellådans undersida inklusive kopplingskåpan, hur skall du få plats med en diffusor där?
Jag har tänkt bygga plant golv på min men man får begränsa sig lite tror jag, det får börja efter motorrum/hjulhus och ev. så blir det öppet under avgasröret men med en plåt mellan avgas och kardanen.
Kylare till växellådan är givet och bromskylningen för bakbromsarna är egentligen nåt som behövs på alla Alfettabilar som körs på bana, det är för lite kylning även med en tvåliters förgasarmotor... Jag tänkte bygga scoop alla 155 V6 Ti och nåt som omsluter del av skiva och oket i andra änden, troligen ett "munstycke" som blåser på inre drivknuten också då kylningen via drivaxeln blir obefintlig om man bygger golv under.
Trånga sektionen blir som vanligt där avgasröret skall förbi växellådsbalken, kan behövas lite fundering där. I övrigt tänkte jag låta "rambalkarna" vara lägsta punkten fortfarande, dom verkar fungera som medar ganska ofta på min bil och dom tål garanterat mer stryk än ett plangolv.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1662



MaZ skrev:
Alfettachassiediskussion följer:
På min bil har jag skrapmärken och avslagna kylflänsar på hela växellådans undersida inklusive kopplingskåpan, hur skall du få plats med en diffusor där?
Jag har tänkt bygga plant golv på min men man får begränsa sig lite tror jag, det får börja efter motorrum/hjulhus och ev. så blir det öppet under avgasröret men med en plåt mellan avgas och kardanen.
Kylare till växellådan är givet och bromskylningen för bakbromsarna är egentligen nåt som behövs på alla Alfettabilar som körs på bana, det är för lite kylning även med en tvåliters förgasarmotor... Jag tänkte bygga scoop alla 155 V6 Ti och nåt som omsluter del av skiva och oket i andra änden, troligen ett "munstycke" som blåser på inre drivknuten också då kylningen via drivaxeln blir obefintlig om man bygger golv under.
Trånga sektionen blir som vanligt där avgasröret skall förbi växellådsbalken, kan behövas lite fundering där. I övrigt tänkte jag låta "rambalkarna" vara lägsta punkten fortfarande, dom verkar fungera som medar ganska ofta på min bil och dom tål garanterat mer stryk än ett plangolv.


Tror min bil står rätt högt över marken delvis pga 225/45/17. Det blir lite massage i hjulhus både fram och bak om det skall sänkas mer. Sen så är inte planen helt klar hur mycket golv det blir. Osäker på om det går att sätta det överallt som du skriver pga befintlig (o)höjd redan idag.

Kylning till bakbromsar skall dit oavsett, ev även växellådskyl beroende på hur golvet skall se ut. Avgaset har jag som sagt redan "löst" genom att skicka ut det framför höger bakhjul. Får ta upp bilen på lyften, fota och mäta lite så man kan planera vinterns övningar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Clarre skrev:
Ni som har monterat plangolv på era bilar. Lägg gärna upp lite bilder eller länka. Det vore tacksamt för oss som står i begrepp att börja.


Fungerar gör det. Om man kör den hårt och lågt, mycket lågt.
Det blir väldigt varmt i bilen/stolen och jag har fått byta slutväxel en gång. Kanske beror det på att den blivit för varm men det kan jag inte garantera. Den hade kanske redan gjort sitt ändå?




_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har valt en annan filosofi.
Jag monterade plangolvet 40mm under det befintliga och låter en liten del luft passera mellan bil och golv.

Mindre värme och problem

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Dude skrev:
Jag har valt en annan filosofi.
Jag monterade plangolvet 40mm under det befintliga och låter en liten del luft passera mellan bil och golv.

Mindre värme och problem


Skapar inte det onödig turbulens och extra luftmotstånd?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

JohnC skrev:
Dude skrev:
Jag har valt en annan filosofi.
Jag monterade plangolvet 40mm under det befintliga och låter en liten del luft passera mellan bil och golv.

Mindre värme och problem


Skapar inte det onödig turbulens och extra luftmotstånd?


Släpper inte in någon luft i framkant, utan låter luften ta sig in från sidor och hjulhus.
Skapar säkert nån sorts problem, men tjänar hellre på att slippa värmeproblem

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Cyberoid skrev:
Fungerar gör det. Om man kör den hårt och lågt, mycket lågt.

Vilken markfrigång har du på bilen?

EDIT: när den står stilla alltså...
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



And ersJepp sson skrev:
Cyberoid skrev:
Fungerar gör det. Om man kör den hårt och lågt, mycket lågt.

Vilken markfrigång har du på bilen?

EDIT: när den står stilla alltså...


Runt 60mm om jag minns rätt. På vissa banor skulle man kunna åka lägre. Men på Kinnekulle och Knutstorp så skrapar det i backen på vissa ställen.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kör på 55mm fram och 20mm rake.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4325


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Clarre skrev:
Ni som har monterat plangolv på era bilar. Lägg gärna upp lite bilder eller länka. Det vore tacksamt för oss som står i begrepp att börja.


Fungerar gör det. Om man kör den hårt och lågt, mycket lågt.
Det blir väldigt varmt i bilen/stolen och jag har fått byta slutväxel en gång. Kanske beror det på att den blivit för varm men det kan jag inte garantera. Den hade kanske redan gjort sitt ändå?


Ser välbyggt ut thumbs up 1,5-2 mm alu?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



GustafB skrev:
Cyberoid skrev:
Clarre skrev:
Ni som har monterat plangolv på era bilar. Lägg gärna upp lite bilder eller länka. Det vore tacksamt för oss som står i begrepp att börja.


Fungerar gör det. Om man kör den hårt och lågt, mycket lågt.
Det blir väldigt varmt i bilen/stolen och jag har fått byta slutväxel en gång. Kanske beror det på att den blivit för varm men det kan jag inte garantera. Den hade kanske redan gjort sitt ändå?


Ser välbyggt ut thumbs up 1,5-2 mm alu?


Ja, en blandning beroende på hur mycket styrka varje bit behöver. Dessutom X-bockad för extra styrka. Lätt men ganska ömtåligt i jämförelse med typ träskivor.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6024



Dude skrev:
Jag kör på 55mm fram och 20mm rake.


Alltså 70mm bak??

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



j.stigson skrev:
Dude skrev:
Jag kör på 55mm fram och 20mm rake.


Alltså 70mm bak??


75?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6024



MaZ skrev:
j.stigson skrev:
Dude skrev:
Jag kör på 55mm fram och 20mm rake.


Alltså 70mm bak??


75?


såklart

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

j.stigson skrev:
MaZ skrev:
j.stigson skrev:
Dude skrev:
Jag kör på 55mm fram och 20mm rake.


Alltså 70mm bak??


75?


såklart


Uträknad

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Sparade trådar/FAQ
Plangolv och vikt. Värt det?
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (72184 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande