Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Plangolv och vikt. Värt det?
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (72184 totalt)
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Cyberoid skrev:
Clarre skrev:
Ni som har monterat plangolv på era bilar. Lägg gärna upp lite bilder eller länka. Det vore tacksamt för oss som står i begrepp att börja.


Fungerar gör det. Om man kör den hårt och lågt, mycket lågt.
Det blir väldigt varmt i bilen/stolen och jag har fått byta slutväxel en gång. Kanske beror det på att den blivit för varm men det kan jag inte garantera. Den hade kanske redan gjort sitt ändå?


Det där såg ju inte alls dumt ut. Nu måste jag bara klura ut hur jag ska fästa det utefter sidorna.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Grymt spännande. Jag klurar på att försöka få till min så slät som det bara går under och göra en alu-botten.
Men hur leder man smartast in lyft till kyl osv?
Finns det någon smart formel för att räkna ut vart intagen ska placeras?

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
MickeNorrort
Arlanda
Här sen Okt 2006
Inlägg: 161



Jag har provat i år med plangolv på min Timeattack bil. snabba banor typ rudskogen osv där gör det en jäkla skilnad. på tex Tierp inget alls.

Problemen jag har haft är värme. nästan 800hk utvecklar en jävla värme genom avgaset så jag lesna på att sitta i en bastu så jag körde utan resten av året istället.

körde alu 2mm

_________________
Mikael Engblom
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Oerhört intressant tråd. thumbs up

För att delvis kompensera för begränsade möjligheter att konstruera golv och kylningsproblem med bilen överväger jag en halvmesyrslösning, splitter/diffusor. Kan någon dela med sig av sådana erfarenheter? Gör det skillnad? Hur långt in under bilen måste de gå?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4323


Trådstartare
MickeNorrort skrev:
Jag har provat i år med plangolv på min Timeattack bil. snabba banor typ rudskogen osv där gör det en jäkla skilnad. på tex Tierp inget alls.

Problemen jag har haft är värme. nästan 800hk utvecklar en jävla värme genom avgaset så jag lesna på att sitta i en bastu så jag körde utan resten av året istället.

körde alu 2mm


Kul att höra. Låter lite jobbigt med bastun bara Ledde ni in kylluft i kanalen runt avgassystemet för att kyla? Några bilder på lösningen?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336



Lyfter denna . Hur pass värt är det att endast köra splitter fram och plant en liten bit under motorn t ex. Eller att bygga plant bak till en bit före och efter slutväxeln? För kylning vill säga. Avgasröret blir nog lindat en bra bit så det oroar jag mig inte för.
Detta skulle då vara på en äldre bil med bergskedjor undertill.
Sedan har jag läst lite snabbt någonstans att golvet inte ska vara plant utan lägre i mitten för att få groundforce , men hur mycket lägre?

_________________
erik nyberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Bara för att golvet är plant behöver det ju inte sägas att man inte kan ha luftsläpp för värmen mm från avgasrör som drar in eller ut luft mellan golv och bil.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Lillen skrev:
Bara för att golvet är plant behöver det ju inte sägas att man inte kan ha luftsläpp för värmen mm från avgasrör som drar in eller ut luft mellan golv och bil.
Det går ju att göra golvet tredelat, med en turbulent kyltunnel i mitten (eller där den behövs).
Det får ju vara nedstickande kanter mellan delarna naturligtvis, vilket minskar markfrigången, men de slipar in sig med tiden.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Niklas Falk skrev:
Lillen skrev:
Bara för att golvet är plant behöver det ju inte sägas att man inte kan ha luftsläpp för värmen mm från avgasrör som drar in eller ut luft mellan golv och bil.
Det går ju att göra golvet tredelat, med en turbulent kyltunnel i mitten (eller där den behövs).
Det får ju vara nedstickande kanter mellan delarna naturligtvis, vilket minskar markfrigången, men de slipar in sig med tiden.


Precis thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336



Som jag sa var avgaset inget jag tänkte på. Däremot kanske du menar någon luftstyrning till slutväxeln? Hur stora bör dessa vara då. Samt hur mycket lägre ska golvet vara i mitten?

_________________
erik nyberg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Detta är ju nått man måste testa nu när man byter klass & reglementet tillåter

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Nyberg_ skrev:
Samt hur mycket lägre ska golvet vara i mitten?
Jag tänker mig den simpla lösningen att inte ha nåt extra golv alls (helt öppet) i mitten för kylning av växellåda och diff (som i mitt fall bli AJ-varm redan nu, men klent med effekt).
Två rännor för luften på vardera sida, men kjolarna behöver ju inte släpa i backen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336



Niklas Falk skrev:
Nyberg_ skrev:
Samt hur mycket lägre ska golvet vara i mitten?
Jag tänker mig den simpla lösningen att inte ha nåt extra golv alls (helt öppet) i mitten för kylning av växellåda och diff (som i mitt fall bli AJ-varm redan nu, men klent med effekt).
Två rännor för luften på vardera sida, men kjolarna behöver ju inte släpa i backen.



Okej tror du missförstod mig lite jag menar andra ledden, alltså så den funkar lite som en vinge och det blir en lågtryckzon som suger fast bilen mot marken (groundforce) lr är det jag som från början missförstått grund principerna kanske

_________________
erik nyberg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Nyberg_ skrev:
Niklas Falk skrev:
Nyberg_ skrev:
Samt hur mycket lägre ska golvet vara i mitten?
Jag tänker mig den simpla lösningen att inte ha nåt extra golv alls (helt öppet) i mitten för kylning av växellåda och diff (som i mitt fall bli AJ-varm redan nu, men klent med effekt).
Två rännor för luften på vardera sida, men kjolarna behöver ju inte släpa i backen.



Okej tror du missförstod mig lite jag menar andra ledden, alltså så den funkar lite som en vinge och det blir en lågtryckzon som suger fast bilen mot marken (groundforce) lr är det jag som från början missförstått grund principerna kanske


Det blir hög fart på luften under bilen om golvet är slätt & fint
och högt lufthastighet ger ju lågt lufttryck under det släta golvet.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336



Hmm då måste ja försöka hitta igen vars ja kan ha sett detta å klura vad de menade

Edit: inte hittat rätt sida men kollade massa ving formler å jag blir mer och mer säker att det jag pratade om stämmer. Något som kallas för groundeffect om ja inte är å cyklar

_________________
erik nyberg
Citera
Sparade trådar/FAQ
Plangolv och vikt. Värt det?
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (72184 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande