Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 S54 -93 Clubsport "under 8 min. projekt"
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
26 besök senaste veckan (107557 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Kikar man i realoem ser det ut såhär gällande dörrar

DOERR FRAM VAENSTER STAAL 1 -03/1997 41518230467 $708.66
DOERR FRAM VAENSTER ALUMINIUM 1 10/1995 - 03/1997 41518188861 $886.78


Tyvärr verkar spagettidecoder vara historia annars kunde man sett viktdiffen där, jag tycker 28kg:s diff låter som en saga..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
jag tycker 28kg:s diff låter som en saga..


Tycker jag med, men vil bara få det bäkreftad/avbäkreftad (heter det så på svenska?). Får väga mina dörrar när jag monterar av dom på bilen.

_________________
Raymond Andersen
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Johan Sjöström skrev:
Tyvärr verkar spagettidecoder vara historia annars kunde man sett viktdiffen där, jag tycker 28kg:s diff låter som en saga..


Helt omöjligt är det nog inte även om det låter mycket, densiteten är ungefär 2,8 på alu och 7,8 på stål.
Lite avrundat så innebär det ju att om orginal dörren väger 45kg utan innanmäte så ligger vikt besparingen ungefär på dom siffrorna.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det som känns mest trovärdigt hitills av det jag hittat är följande

3.0 m3/3.2 m3 steel doors = 16.98 kg each
3.0 m3 GT International/3.2 m3 alloy doors = 9.40kg each

Men jag har hittat folk som säger ända upp till 24kg per dörr
sparar man 48kg på 2 dörrar då jäklar är det intressant!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Johan Sjöström skrev:
Det som känns mest trovärdigt hitills av det jag hittat är följande

3.0 m3/3.2 m3 steel doors = 16.98 kg each
3.0 m3 GT International/3.2 m3 alloy doors = 9.40kg each

Men jag har hittat folk som säger ända upp till 24kg per dörr
sparar man 48kg på 2 dörrar då jäklar är det intressant!


Låter ios mycket lätt i mina öron men det kan säkert stämma.
Vet att man brukar säga att på 911 ligger viktminskningen på 40-50kg att byta från orginal till plastdörrar men då är 911 dörrar rätt tunga. Jag har ingen uppfattning om vad M3 dörrar väger men för att ovan ska stämma så måste dom vara full monterade, ren dörr i alu resp stål är inte fysiskt möjligt att det skulle skilja så lite.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



dessa vikter måste avse plåtrena dörrar annars låter det väldigt lätt

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Johan Sjöström skrev:
dessa vikter måste avse plåtrena dörrar annars låter det väldigt lätt


Ja, precis men då låter det ju mycket konstigt. Faktum är ju att densiteten är ca. 2,8 på alu och ca. 7,8 på plåt. Jag får inte ihop detta
Möjligen så då att själva dörrbladet är av plåt/alu och ram, fästen osv är i stål på bägge vilket gör att skillnaden blir enligt detta, dvs knappt lönt.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



knappt 15 kg är ju inte helt fel att bli av med men frågan är vad dessa dörrar kostar beggade, det får vara rimliga priser då det blir en del jobb med att byta dörrar osv. Kan man kombinera detta med att ersätta elhissar med vevar borde vinsten vara runt 20 kg vilket jag personligen hade gillat att bli av med.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
En liten update. Har tagit bort resterande av inredningen, men det var tyvärr lite brun färg der...





Vad är bäst att göra med det?

Blev den änkla vägen när golvtäppet skulle ur bilen....



Har börjat med att ta bort asfaltmattorna;



Blev et par kilo;


_________________
Raymond Andersen
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Den lilla rosten skulle jag inte oroa mig för. För det är väl bara ytrost, lr?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Ja, det ser så ut, men har inte kollat 100 %. Är ingen expert på rost... Ser ut som gamla ägare har satt bilen på bockar eller kommit bort i nått vid golvet bak framstolarna. Samma skador på båda sidorna...

_________________
Raymond Andersen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



R Andersen skrev:
Ja, det ser så ut, men har inte kollat 100 %. Är ingen expert på rost... Ser ut som gamla ägare har satt bilen på bockar eller kommit bort i nått vid golvet bak framstolarna. Samma skador på båda sidorna...


Bulor i golvet går att banka bort, en liten planka och en hammare så är det snabbt löst, ytrosten borde gå enkelt att slipa bort för att sedan kleta på lämplig smörja för att stanna upp och hindra nybildning av rost

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



R Andersen skrev:
men det var tyvärr lite brun färg der...



+

=




Den där lilla rosten fixar du lätt med ovanstående. Det är ju bara ytrost. thumbs up
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:

kleta på lämplig smörja för att stanna upp och hindra nybildning av rost


Vad rekomanderas att använda?

And ersJepp sson skrev:
Den där lilla rosten fixar du lätt med ovanstående


Jag har flera stålborstar, så ska nog prova på lite. Kommer man till överallt med en sådan borste, eller finns det andra borstar som fungerar bättre?

_________________
Raymond Andersen
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Johan Sjöström skrev:
Det som känns mest trovärdigt hitills av det jag hittat är följande

3.0 m3/3.2 m3 steel doors = 16.98 kg each
3.0 m3 GT International/3.2 m3 alloy doors = 9.40kg each

Men jag har hittat folk som säger ända upp till 24kg per dörr
sparar man 48kg på 2 dörrar då jäklar är det intressant!


Ska stämma bra. Dock så har jag för mig att det är tjockare plåt 1mm? i aludörren om jag inte misstar mig.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Har tagit bort asfalgmattene fram, så nu återstår under baksätet och bagageutrymmet. Det väger en hel del.. Har fyllt en bärkasse nu och antar att det väger ca 10 kg. Började tvätta bort kvarvarande lim med citrus renare, men gick tyvärr tom ..



Prov monterade bur också. Ser ut att vara en mycket bra passform / kvalitet.





Ser fram imot att sitta här!



Fick lite delar i dag oxå; Sparco stolfesten, UUC shortshift, 75 mm pinnebultar, Sparco rattnav og en x-brace.




_________________
Raymond Andersen
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



R Andersen skrev:
Johan Sjöström skrev:

kleta på lämplig smörja för att stanna upp och hindra nybildning av rost


Vad rekomanderas att använda?

And ersJepp sson skrev:
Den där lilla rosten fixar du lätt med ovanstående


Jag har flera stålborstar, så ska nog prova på lite. Kommer man till överallt med en sådan borste, eller finns det andra borstar som fungerar bättre?


Du ska använda stålborste och vinkelslip. Inte stålborste på borrmaskin eller liknande. Vinkelslipen har bättre kraft och man får rent i porerna. Den spunna varianten som jag länkade till är bra för plana ytor och den rensar bort det mesta man kör den på (akta kablar osv alltså ). Ska du komma åt i små hörnor osv kan du använda borste för borrmaskin eller liknande. Inget för stora ytor, men några enstaka kvadratcentimetrar i hörnorna funkar de till.


Den spunna som jag länkade till ovan har som sagt hög avverkning men kan vara problem med att komma åt i mindre veck osv. Den nedan tar det mesta och är kanske en bättre idé att börja med (golv är trots allt lite buckliga)...

Glöm inte glasögonen bara - de tenderar att släppa lite trådar då och då...

Ska du sen gå all-in och skydda från rost använder du Hagmans CA-primer. Den gula, inte den vita. Supergiftig och dyr färg, men ack så bra. Går att pensla också om man inte har tillgång till spruta.
http://www.hagmans.se/se/Produkter/Rostskydd/Rostskyddsprimer/11160
kan vara svår att få tag på ibland pga miljökrav osv.

Sen målar du på valfri 2K-färg ovanpå och vips så kommer du aldrig ha rost igen. thumbs up
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Tack för tipsen, Anders! thumbs up

_________________
Raymond Andersen
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Vart köper man buren..?

_________________
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Från Heigo (www.heigo.de). Det tog ca. 5 veckor från beställning till jag fick det i posten.

Ska ni använda O.Z. fälgarna själv?

_________________
Raymond Andersen
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



R Andersen skrev:
Från Heigo (www.heigo.de). Det tog ca. 5 veckor från beställning till jag fick det i posten.

Ska ni använda O.Z. fälgarna själv?


De ska jag kolla upp! Fälgarna tänkte jag behålla om inget annat dyker upp, vill du byta mot dina rota fortfarande?

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 S54 -93 Clubsport "under 8 min. projekt"
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
26 besök senaste veckan (107557 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande