Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1424 besök totalt |
Beräkna spacertjocklek?
Det är så att jag ska köpa nya däck och fälgar, har fått tag på det i dessa mått. Fram 235/45/17 ET 50 Bak 285/40/17 ET 15 Djupen från en tänkt lodrät linje ned från skärmkantens yttre del till navet har jag mätt upp till Fram 130mm Bak 160mm Jag vill ha en marginal på 15mm (däcket 15mm innanför skärmkanten, ev 20mm) Hur breda spacerplattor ska jag ha fram resp bak? Jag har räknat såhär: Fram 235/2= 117,5mm 130-15=115mm 115-117,5= -2,5mm 50+(-2,5)=47,5mm Dvs 47,5mm spacerplatta Bak 285/2=142.5 160-15=145 145-142,5=2,5 15+2,5=17,5mm Dvs: 17,5mm spacer Stämmer detta eller har jag totalräknat fel??? _________________ Rickard Eriksson |
||
5cm breda spacers på framhjulen låter inte som någon höjdare. Et50 är ju ingenting, går det itne att få tag i fälg som har lägre et?
Dur räknar någorlunda rätt, men et räknar man på fälgen inte på däcket. Dessutom så hittar du knappast ett gatdäck med dim 235/45/17 som är 235mm bred över slitbanan _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Det är till ditt 911&935-projekt. (Turbo?)breddad isf antar jag med tanke på bredd bak och när jag tittade på dina bilder. I SC-bredd (och Carrera 3.2) är det nog mkt svårt att få in bredare än 255 bak.
Äldre 911 behöver rätt lågt ET så det låter ju som rimliga värden du kommit fram till. Ser ut som du har 930 orignalspacer bak på en av dina bilder. Kanske byta ut den till en bredare istället för att ha dubbla spacers? Ju mer negativ camber, desto mer plats till skärmkanten, påverkar faktiskt en hel del (fast det kan ju ta emot på insidan istället, dels fram och dels på höger bakhjul mot rören till oljekylaren. 20mm frigång är rätt lyxig, så mycket behövs inte.... ![]() oxo en fråga, jag ser inte riktigt skillnaden på en fälg med högt ET + spacer jmf med en fälg med lågt ET, förutom att det kanske skiljer lite i vikt. På vilket sätt är spacerlösnignen sämre? mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||
Hjullagren kommer att gå åt, sen känns det som en mycket sämre lösning framför allt fram iom högre belastning.
Att Porsche ägare gillar spacers har jag dock sett men alldrig 50mm ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Här får du en 60 http://www.itsfun.nu/teknik7.html ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Just spindlarna är ju rätt känsliga om det blir för stor skillnad mellan mitt på fälgbana och lagerhus. däremot om du har 0 i offset och en 80 mm spacer eller 40 mm offset och 120 spacer spelar ingen roll.
Men vad bra jag tänkt rätt då kan jag handla fälgarna, hur tjocka spacers jag kommer att använda får jag kolla mer exakt då jag fått fälg och däck och kan mäta. Bilen är ju rätt breddad både fram och bak, sitter 265 nu och det är inga problem. Det är ca 33cm mellan skärmkant och innerskärmen bak. _________________ Rickard Eriksson |
||
Shit pomfritt ![]() Tro ändå på att fösöka undvika en sån bamse spejser, åtmindstonde fram iaf om du har tänkt köra bana med bilen. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1424 besök totalt |