Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Mk III -2014
<<   1, 2, 3 ... , 28, 29, 30   >>
225 besök senaste veckan (388137 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3433



per_cooper skrev:
Wärhner skrev:
Hur gick bankörningen på Mittsverige?

Har du bytt fjädrar sedan sista gången då jag vill minnas att du tyckte den var för mjuk.


På det stor hela gick det bra, dock så känns det som man saknar en växel mellan 2:an och 3:an varvstoppet på 2:an ligger straxt över 100 medans 3:an först har fullt laddtryck vid 100. Så i kurvor som man åker en bit under 100 så känns det lite brutalt att slänga i tvåan men blir lite klen på trean. Lösningen på problemet får nog vänta tills i vinter då det förmodligen blir en ny topp från en sugmotor med andra kammar, och ny turbo med twin entery så ska förhoppningsvis effekten och laddtrycket komma längre ner i registret.
Upptäckte även framåt slutet av kvällen att batteriet skvimpade ut syra så det blev till att åka hem tidigare än tänkt och sanera, nu sitter det ett gel-batteri på plats så nu ska det problemet vara borta.
Tiden blev 1,12,7 som bäst på de varv jag mätte, sista vändan jag körde hade tidtagaren slagit av sig så då blev det inte några tider. Var även en extra chikan av koner på E4:a-rakan för att det skulle vara tillåtet att köra med gatreggade bilar. Finns nog en hel del tid att kapa när jag vant mig mer med bilen och fått göra lite justeringar.
Vad det gäller fjädrarna så var det inte det som var felet, hade snetänkt när jag ritade rockerna till i bak så fjädringen blev omvänt progressiv, hjulkonstanten blev alltså mindre ju längre in den fjädrade men det fixades med nya rockers.


Ok, surt med laddtrycket VS utväxlingen.

Vid vilket varvtal har du fullt laddtryck då?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



En ny drevsats till växellådan kan väl inte vara nån större utmaning?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Fullt laddtryck är vid ca 4200 rpm så att sänka 1000 rpm bör inte vara så svårt.

En annan lösning är ju helt enkelt att åka fortare i kurvorna.

Finns även slutväxlar med annan utväxling att tillgå, jag har 4,0 i slutväxel nu, finns 4,45.

Min heter M56H
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Vad körs det med för turbo idag? 4200rpm för fullt ladd lät väldigt segt ...

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



En T3/T4, skulle egentligen haft en 19T men de var slut så då köpte vi T3/T4, men den blev lite för stor för den här motorn.
Vad heter turbonarna som sitter org på nyare evo bilarna? de borde väl funka ganska bra på en så här motor och har pullsplitt.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Brukar vara lite olika varianter av TD05-16G
bland annat motsolsroterande, titan-legerad turbin osv

_________________
AIexander StenvaII
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Evo turbo's http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=370549

Evo IX turbon (de med 10,5 hus) räcker ju för drygt 400hk. X är jag osäker på. De med 9,8 räcker väl till 370 eller nått.
Jag har som exempel orginal kammar etc och 380hk. Fullt ladd 1,5-1,8Bar vid 3000rpm, dalar till 1,2 vid 7500.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Är det samma lådor som sitter i Volvo 850? Tror jag har en låda från en GLT som vi ändå ska skicka på tippen nån gång. Kan ju kolla utväxlingen i den isåfall...

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Tegheim skrev:
Är det samma lådor som sitter i Volvo 850? Tror jag har en låda från en GLT som vi ändå ska skicka på tippen nån gång. Kan ju kolla utväxlingen i den isåfall...

Kan vara samma låda dock så har väl 850 mekanisk koppling. Tror dock inte att jag ska byta utväxling än. Kommer att börja med ny turbo och topp.

Blev ett 50-tal varv på mittsverigebanan igår kväll. Kom ner på 1.11.05 som bäst, bilen känns bra bara jag hade haft lite bättre bottendrag.
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Borde väl vara billigare att ändra utväxlingen på lådan? Gör stor skillnad på bottendraget med en annan utväxling skulle jag tippa!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
krull19 skrev:
Borde väl vara billigare att ändra utväxlingen på lådan? Gör stor skillnad på bottendraget med en annan utväxling skulle jag tippa!


Billigare blir det garanterat, har en låda med 4.25 slutväxel liggandes.
Men vill ändå att den ska börja ladda tidigare, så ny turbo och topp kommer det bli även ifall jag skulle välja att byta utväxling.
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Okej

Hade en TD05-16G från EVO6 i min Nissan 200sx som jag byggde för 7-8år sen. Den turbon laddar tidigt
Inga monstereffekter men 333hk på hjulen iaf vid 1,5bar.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Prozac
Tierp
Här sen Okt 2006
Inlägg: 83



Srfo2 avklarad!

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Claes Åström.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
En tätning i turbon gav sig under bankörning i onsdags. Så det blev ett tidigare turbobyte än vad jag tänkt mig blev dock inte en evo-turbo utan slängde dit en t3:a som brossan hade fått över när han bytte på spriten. Fullt ladd kommer nu ca 7-800 rpm tidigare än förut. Får se vad detta ger på varvtidena på mittsverigebanan på onsdag, känns som det borde kunna ge några tiondelar på ett varv.
Kommer nog ändå bli turbobyte under vintern så kanske jag kan få ner ett par hundra varv till.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ett varv kring Mittsverigebanan.

Citera
RealElwood
Trollhättan
Här sen Dec 2007
Inlägg: 23



Ser ganska odramatisk och balanserad ut, tumme upp!!!

Är den på pallbockar inför vinteruppgradering än?

_________________
Mathias Petersson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Har lite uppdateringar som ska göras i vinter, har börjat med att bygga nya övre bärarmar för att få mer caster kommer att öka från ca 4,5 till 7. Nu ska den förhoppningsvis styra tillbaka bättre än vad den gjorde förut.
Kommer även att fixa ny intercooler, turbo och byta kammar.



Bjuder på en bild från i somras.
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292



Varför inte bygga en till?

https://www.youtube.com/watch?v=Piy-uDrT0-Q

Fast vet inte om den är så kul.....

_________________
Magnus nilsson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Har blivit ett par små uppdateringar inför säsongen.

*Bytt soppatrycksregulator, blev stabilare tryck nu.
*Bytt till en ny turbo, en TD04-19T när jag ändå skulle byta fläns på grenröret passade jag på att flytta upp den ett par cm så det blev mer fall på oljereturen.

Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Det veckade röret du gjort oljereturen av vart hittar man sådant rör?

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
TURBO-Fredde skrev:
Det veckade röret du gjort oljereturen av vart hittar man sådant rör?

den kommer från en oljeretur till en evo turbo som jag hade liggande.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Mk III -2014
<<   1, 2, 3 ... , 28, 29, 30   >>
225 besök senaste veckan (388137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande