Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Mk III -2014
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30
225 besök senaste veckan (388137 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
För att förbättra komforten lite och slippa ha hjälm på sig när man åker och köper glass har jag tagit och byggt en ruta. Rutan skruvas i de främre fästena för hel-buren.
Nu ska rutramen pulverlackas och rutan få en gummilist ner mot instrumentpanelen.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Har bytt kammar i bilen inför säsongen, kammarna kommer från sug-varianten av motorn.
Var idag och bromsade den, 253 hk på bakhjulen och 351Nm i vrid, en effektökning på 23 hk.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Var ute på en liten tur för några veckor sedan, 135 mil på en helg, gick ganska smärtfritt enda problemen jag hade, var glapp i ett relä och en packbox som inte satt som den skulle, lätta fel att fixa dock. Regnade dock ena dagen men det gick rätt bra bara man höll över 80km/h så for regnet över, skulle kanske fundera på att fixa nån vindrutetorkare till rutan var lite begränsad sikt när man körde om lastbilar. Men utrustad med toppluva, regnoverall a al gokart, vindtät jacka och Peltorkåpor med radio/bluetooth gick det ändå riktigt bra att åka långt i regn med den.


En bit utanför Sala.

Har även lagt upp CAD-modellen för nerladdning om nån är intresserad, dock i STEP-format.

https://grabcad.com/library/ariel-atom-replica-2
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Har haft lite problem med att den understyr så jag har byggt en krängare till i bak, får se på onsdag om det har givit önskat resultat, det lilla jag har kunnat prova på väg känns som en förbättring.


Citera
jagheterlasse
Västerås
Här sen Mar 2010
Inlägg: 16



I stället för vindrutetorkare:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Rain-Repellent-200 . . . .

Funkar rätt bra.

_________________
Lasse Henriksson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
jagheterlasse skrev:
I stället för vindrutetorkare:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Rain-Repellent-200 . . . .

Funkar rätt bra.


Får prova, provade nån sån förra året men tyckte den inte gjorde så stor skillnad, dock så har jag safir-kvalite på plasten i år så kanske det funkar bättre.

Annars funderar jag på att köpa http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Vindrutetorkare/Vindrutetorkare-marin-12-V-2000017701/ och göra ett fäste som man klämmer på rutramen så den är enkel att ta bort. Det är ju trots allt inte så ofta jag kör i regn.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5505



Bilprovningen vill väl ofta att man har en funkande torkare åxå, så om inte annat som besiktningskit.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
2fast4u skrev:
Bilprovningen vill väl ofta att man har en funkande torkare åxå, så om inte annat som besiktningskit.


Besiktade den utan ruta, rutan sitter bara med 2 st skruvar. Har inte heller rutan där när jag har fullbur på den, rutan sitter nämligen i burens främre 2 fästpunkter.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Var och testade krängningshämmaren på onsdagsbus på mittsverigebanan igår, det är på väg åt rätt håll, slog åtminstone personbästa 1:09,83 på bästa uppmäta varv. Den understyr fortfarande dock så till nästa gång ska jag prova att vrida upp styvheten på den lite granna.
När jag byggde krängaren så använde jag mig av några ledlager som jag hade liggande för att hinna klart i tid, dessa var av vanlig industrikvalité, märks rätt tydligt att man inte ska snåla när man köper ledlager till hjulupphängningar. Dessa är nu så pass glappa att man inte riktigt är säker på vilken kommun de befinner sig i, men nya i motorsportkvalité är beställda och på väg.

För att det inte ska bli ett så tråkigt inlägg lägger jag med en bild från förra veckan.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Film från gårdagens backtävling, Robert och jag körde "lika-tid" men vi gav vad som gick ändå.
Min bästa tid blev 0.49,81
Roberts bästa tid 0.52,10

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
I söndags hade jag och Robert blivit inbjudna att köra konbana tillsammans med Porsche Club Sverige på Sundsvall Raceway.

Här kommer en liten film från körningen:

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5505



Vem var snabbast då

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
2fast4u skrev:
Vem var snabbast då


Av Robert och mig, så var det jag så klart, kommer inte ihåg exakta tiderna.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



I första tävlingen så skilde det ca 5s mellan er och i den andra tävlingen skiljde det ca 4s mellan er.
Kul att ni kunde komma!
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Apropå fina bilden i Sensortråden - vad händer här då?

Antar inte så mkt med tanke på nya bygget men jag räknar kallt med att något hänt sedan sist

Fortfarande bland de coolaste bygena som gjorts thumbs up

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare


Bild från helgens motorshow i Sundsvall, i skrivandets stund har jag kört lite drygt 700mil med den.
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132



Om du fortfarande har understyrningsproblem så kan du prova att höja den något bak.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Supersnake skrev:
Om du fortfarande har understyrningsproblem så kan du prova att höja den något bak.


Upptäckte att ena framfälgen var platt på ett ställe som gav ett knepigt slitage märkdes dock inget i ratten, misstänker att det kan ha varit en bidragande orsak. Fälgen är nu riktad och nya däck inhandlade så blir till att utvärdera det först.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Lite uppdatering av vinterns uppdateringar på Atomen, tog och bytte bort det gamla MS1 insprutningen mot ett Link Atom så jag kan köra sekventiell tändning och insprutning, få bättre upplösning på mapp mm.
Passade på när jag ändå mappade om den och ladda nått hekto till sen började turbon bottna men känns som 268hk på bakhjulen räcker gott ändå.


Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Mk III -2014
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30
225 besök senaste veckan (388137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande