Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
8389 besök totalt |
Nu är anmälan öppen till Speed Weekend 2013, fartrekord körningar på is, i år med längre banor med målet att kunna nå över 300 km/h i snitt över flygande km. Time Attack på isracingbanan med, som vanligt inga buller krav, medlem i någon klubb, och öppet för alla typer av fordon...
Även SLC 3-timmars race, is speedway, isracing, och ice road crouising Mera info på www.Landracing.se ![]() ![]() Bilderna från Speed Weekend Orsa 2012 _________________ Avregistrerad användare |
||||
Blir det "bara" en svängbana? Jag skulle bara va intresserad av att åka upp o svänga loss med vinterpulkan utan tidtagning. Som jag förstår de har dem som kör tidtagning bara en transponder men delar man på banan måste man ju se till att hålla sig undan hela tiden då
_________________ Jesper Henriksson |
||||
Ingen fara vi kör olika omgångar, tex std däck, rallydäck, mc osv sen är banan mycket bred och 3 km lång så alla får plats
_________________ Avregistrerad användare |
||||
Har ni hunnit "gjuta" in transponderslingor i banorna ännu?
De bör kunna funka på ca 20-30cm djup, Fredrik får rätta om jag har fel ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Proportionerna ljuger lite, rakan är typ 800m så så jäkla mkt svänga blir det inte ![]() Samma visa som de två sista åren trots att vi påtalat och önskat mindre långraka och mer kurvor. Varför inte ett alternativspår med chikan på rakan? Som det ser ut i nu för 3dje året i rad så ligger man lätt i +160km/h på rakan vilket i min smak känns som overkill på en isbana. Jag ledsnade för två år sedan och låg och körde icedrifting hela rakan fram i sann Gatebilsstil för att slippa tristessen på denna nästan 1km långa raka. ![]() Förra året var det mest vattenplaning på rakan, det är iofs inget arrangören kan rå för. ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Rakan på isracingbana är kortare i år 460 meter, så några 800 är det inte riktigt. Nu är det som så att isbana eller isracing är en högfartsgren och med det skall det gå fort. Vore som att sätta cikan på Mantorp på rakan för att det går för fort
Alt slinga kan bli svårt då vi har tidtagning och det funkar inte om man kan köra en kortare bana så att säga, men om crosskart kan åka isbanan så tycker i alla fall jag att bilar klarar det, men man behöver inte köra fort om man inte vill....
||||
Man spårar ner kablarna med motorsågen till lagom djup beroende på vart på banan den ligger, kurvorna gick ner 50 cm förra året så en raka blir bättre för oss...
||||
Hejsan peter. jo vi har noterat att du påtalat detta, dock så är det många med mig som vill ha långraka och kurvor. alla kan inte bli nöjda så är det bara. hade jag fått bestämma helt så hade det vart en lång raka till på banan, men plogkillarna har nog med is och ploga. vi försöker att få så många stilar som möjligt under ett event/bana. traditonellt vi åkt och sladdat på isbanor under 1km till kanske som längst 1,5km i sverige. denna bana är 3km lång. vi satsar på timeattack på isen och då ska man kanske inte sladda så mycket. sen har vi sladdoch bus pass där man åker lite yvigare. Denna bana kommer vara mer uppstyrd detta året med mer funktionärer på banan och vid utsläppet för allas trevnad. så vi lyssnar på kritiken vi får, dock gällande lång raka så är den på min inrådan lång för det är fränt man ska kunna toppa 200 eller mer och kunna känna precis som på tex mantorp nu jävlar går det fort. tråkigt att du inte vill vara med iår peter, gör väl iofs att jag kommer upp ett pinnhål på resultatlistan ialf ![]() _________________ peter sandström |
||||
Vet inte vad jag skall svara på ditt inlägg, jag brukar tycka att du har vettiga saker att säga Glenn men nu vart det mest blajj ![]() Jag har inte bett om att uppfinna hjulet igen, endast att sätta en knyck, chikan eller kurva till för att dela upp den onödigt långa rakan som gör att man både riskerar livhanken och fordonet för att det helt enkelt går FÖR fort. Tydligen var det för mycket begärt. Jag påpekade samma sak för några vintrar sedan in Norrtälje, där kunde ingen bil utnyttja max fart som skulle kunna uppnås pga dåligt plogat med strängar och spår som gjorde det farligt att åka snabbare. J Von Berens GT3:a blev ju luftburen stundtals. Jag kör is för att det är kul men som inbiten tävlingsmänniska så skall det självklart gå så fort som möjligt (vill minnas att jag var 3:a förra året?) men vill jag köra så fort som möjligt (räknat i Km/h) rakt fram så har ni ju andra banor/klasser flör detta ![]()
Då är du och Glenn de två jag hört som gillar långa snabba rakor, de andra jag snackat med inkl vårat gäng på 5bilar så har den varit onödigt lång eller för snabb (kör man rallybil av äldre snitt så varvar man ut efter halva rakan). Jag säger inte att det är rätt eller fel alla har rätt till sin personliga åsikt. Ni har en jag har en annan ![]() Anledningen till att vårat gäng hoppar speedweekend i år är flera, vi kände redan förra året att evenemanget vuxit sig för stort och möjligheterna till att påverka utformning och framför allt datum mm var begränsad vilket gör att om spikat datum töar bort är man rökt (som så oturligt skedde förra året). Några av oss kommer istället ordna ett privat arrangemang i Falun/Orsatrakten där vi plogat bana på en insjö nära där en av oss har landställe, på så vi bestämmer vi själva utformning och kan justera datum efter rådande väder. En annan påtaglig faktor varför vårat gäng inte kommer är att 3 av oss väntar tillökning i familjen kring detta datum ![]() Önskar er lycka till med SW i år ![]() Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Blajj ok, att jag förklarar att den är 460 meter rakan i år vilket borde gjort dig glad men vi misslyckades tydligen ändå, men vi satsar på 300 meter raka 2014
![]() Ang datum så sätts det samråd med Orsa Kommun, turistnäringen i Dalarna, lokala företag och Vasaloppet, man kan förenklat säg att det finns bara 2 v att välja på 7 eller 10 dom andra emellan är det Vasaloppet varje dag, jag kanske missförstår dig men visst menar du väll inte att vi ska bestämma 1-2 veckor innan när Speed Weekend ska gå eller? _________________ Avregistrerad användare |
||||
300m ![]() Nej, det var absolut inte menat som kritik utan som en förklaring varför vi valt ett privat arrangemang just för att kunna vara flexibla med datum vilket vi vet är en omöjlighet för er. Vi går således tillbaka till formatet vi kört på isen de senaste 15åren. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
8389 besök totalt |