Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Börja åka MSLS o vill ha lite råd o hjälp!
1555 besök totalt
fredde_vimmerby
Södra östergötland
Här sen Jun 2007
Inlägg: 12


Trådstartare
Hejsan!

Jag ska börja bygga på en banbil i klass 1 o skulle vilja veta av er vad ni tror om detta recept?

* Volvo 142
* Skrapad o målad under
* Pulyturan bussningar (stavning) i fram o bakvagn
* Nya bilstein dämpare med nya jamex fjädrar

Ska fixas:
* Plastrutor runt om (inte framrutan)
* Plastframskärmar, huv o skufflucka (vart köper man för bästa passform?)
* Bur (får man bygga egen bur?)

Funderar på att göra:
* Dubbla krängningshämmare fram
* Krängningshämmare bak?

Motorn blir ganska standard till en början för o "köra in bilen"

Finns det mer jag ska tänka på o kanske göra?

Tacksam för alla svar!

MVH Fredrik

_________________
Fredrik Nilsson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Åker du gatdäck så försök få till kanske 3°camber fram och vanliga "spotfjädrar" är aldeles för mjuka. Sviesta är grymt elak på bromsar. Där behövs rejäl kylning och bromsklossar samt bromsvätska. Snacka med PEAN om det finns någon bra lösning
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



Som Björn säger, kylning till bromsarna, riktiga belägg, prata med PEAN, 0370-766 50 info@peansweden.com

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
fredde_vimmerby
Södra östergötland
Här sen Jun 2007
Inlägg: 12


Trådstartare
Ja det blir ju att åka på gatdäck. Man får nog testa sig fram med camber på banorna. Men 3 grader kanske är lagom? Men passar det på både svista o mantorp? Det är ju ganska hårda fjädrar o dämpare så den kanske blir lite för hård?
Bromsklossar blir nåt hårdare typ green stuff eller liknande o sen blir det bromsvätska som klarar tuffare tag o sen blir det "kylslangar" till bromsarna.

Jag ska som sagt försöka hålla ner kostnaderna så mycket jag kan efter som vi ska köra den billigaste klassen o sen får man bygga vidare efter första säsongen

MVH Fredde

_________________
Fredrik Nilsson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Greenstuff är ersättning för orginalbelägg och kommr hålla max 20varv. Blue stuff fungerar åtminstone på vår alfa 75a vi åkt långlopp med. Det är ingen ide att starta med för dåliga klossa och bryta efter några varv när ni ändå lagt ner så mycket på att komma till start. Prova bilen på winterhell som SLC arrangerar varje år sista helgen i februari eller första helgen i mars. Bromsvätska har vi kört med ate blue racing som funkar bra. Lycka till.
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Kör Yello eller bluestuff eller ds3000 eller liknande runtom istället. Tror inte ni kommer komma så väldigt många varv med std skiva och ok fram men testa gärna, alla erfarenheter är bra erfarenheter för det mesta.

Jamexfjädrarna är nog som sagt för mjuka.

En ojekylare typ stooor setrab är oxå en bra sak å ha för den bilen å köra långlopp me.

Med vänlig hälsning, C

_________________
Christian Lange
458
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fjädrar kan du räkna med 5-6 gånger så hårda som orginal...minst.
3 grader är nog minimun.
Och som sagt...
Jonas W skrev:
..........prata med PEAN, 0370-766 50 info@peansweden.com

...när det gäller bromsar.

Vi har provat belägg med färger...och det är det värsta skit vi råkat ut för.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Börja åka MSLS o vill ha lite råd o hjälp!
1555 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande