Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Rally Mexico
<<   1, 2
6960 besök totalt
rgm

Här sen Mar 2004
Inlägg: 107



Grönholm var förbaskad för att servostyrningen pajade, detta kan man ju förstå! Jag undrar dock om någon vet varför moderna rally- och även racingbilar verkar vara så väldigt trögstyrda så fort servon pajar? Jag vet att caster påverkar hur trögstyrt det blir men så ohemult mycket caster kan de väl inte ha eller? Finns det något annat i hjulupphängningen som påverkar?

_________________
Rickard Madsen
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

rgm skrev:
Grönholm var förbaskad för att servostyrningen pajade, detta kan man ju förstå! Jag undrar dock om någon vet varför moderna rally- och även racingbilar verkar vara så väldigt trögstyrda så fort servon pajar? Jag vet att caster påverkar hur trögstyrt det blir men så ohemult mycket caster kan de väl inte ha eller? Finns det något annat i hjulupphängningen som påverkar?


Kört en fwd med diffbroms utan servo?
Båda fallen har bilarna oerhört bra grepp och då blir det tyngre att styra.
I rally så får du massa smällar på hjulen hela tiden också.

Sen inte glömma kort styrväxel. Jag har kört en Golf 1:a med kort styrväxel, diffspärr och utan servo. Och får medje att jag inte hade klarat köra 5 min tävling med samma attack i slutet som i början.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Daniel5xQ skrev:
rgm skrev:
Grönholm var förbaskad för att servostyrningen pajade, detta kan man ju förstå! Jag undrar dock om någon vet varför moderna rally- och även racingbilar verkar vara så väldigt trögstyrda så fort servon pajar? Jag vet att caster påverkar hur trögstyrt det blir men så ohemult mycket caster kan de väl inte ha eller? Finns det något annat i hjulupphängningen som påverkar?


Kört en fwd med diffbroms utan servo?
Båda fallen har bilarna oerhört bra grepp och då blir det tyngre att styra.
I rally så får du massa smällar på hjulen hela tiden också.

Sen inte glömma kort styrväxel. Jag har kört en Golf 1:a med kort styrväxel, diffspärr och utan servo. Och får medje att jag inte hade klarat köra 5 min tävling med samma attack i slutet som i början.


Jag med, pajjade servon i Suzukin.... då vart man lite lätt svett

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Rally Mexico
<<   1, 2
6960 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande