Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Öronstol i STD Rallybil vs. SBP
1932 besök totalt
850racing
Göteborg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 164


Trådstartare
Hej!

Har nu efter många om och men registreringsbesiktat min Volvo 854-92 Volvo original Cup Arena-bil med bur!

Körde in med original trepunktbälte, originalstolar samt ratt.

Då jag har kryss i dörrarna (för höga) så godkändes inte detta för enbart inreggning med skyddsbur, tvåsitsig.
Utan istället så skrev och registrerade herren bilen som Standard rallybil mot uppvisande av min banracinglicens.
Gick då igenom burmässigt men då fick jag istället sträng order om att slänga in FIA-racingstolarna med sexpunkt och trepunktsbälten monterat till kontrollbesiktningen om en vecka!

SÅÅÅ nu är det så att jag har en Sparco Pro ADV-stol med "öron" som förarstol och får låna en väns Sparco EVO-stol som passagerarstol för besiktning MEN vad säger bilprovningen om Öronstol på förarsidan??
Just med sikten när man ska backa och göra u-svängar i Tingstadstunneln? thumbs up
Eller skall jag sätta öronstolen på passagerarsidan för att vara på den säkra sidan??

Har ringt flera SBF samt SBP-tekniker men dem vet inte heller hur det är..

Mvh Daniel

_________________
Mvh Daniel Reinhard
Driver sidan www.volvosupertouring.se
Älskar Nürburgring och Rally
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5110



850racing skrev:
Hej!

Har nu efter många om och men registreringsbesiktat min Volvo 854-92 Volvo original Cup Arena-bil med bur!

Körde in med original trepunktbälte, originalstolar samt ratt.

Då jag har kryss i dörrarna (för höga) så godkändes inte detta för enbart inreggning med skyddsbur, tvåsitsig.
Utan istället så skrev och registrerade herren bilen som Standard rallybil mot uppvisande av min banracinglicens.
Gick då igenom burmässigt men då fick jag istället sträng order om att slänga in FIA-racingstolarna med sexpunkt och trepunktsbälten monterat till kontrollbesiktningen om en vecka!

SÅÅÅ nu är det så att jag har en Sparco Pro ADV-stol med "öron" som förarstol och får låna en väns Sparco EVO-stol som passagerarstol för besiktning MEN vad säger bilprovningen om Öronstol på förarsidan??
Just med sikten när man ska backa och göra u-svängar i Tingstadstunneln? thumbs up
Eller skall jag sätta öronstolen på passagerarsidan för att vara på den säkra sidan??

Har ringt flera SBF samt SBP-tekniker men dem vet inte heller hur det är..

Mvh Daniel


Reglerna är väl omgjorda de senaste åren, 'standard rallybil' innebär i princip att du inte får köra med bilen på allmän väg. Och därför spelar det ingen roll om du inte kan göra en u-sväng med uppsikt på all övrig trafik.

Det är under rallytävling och åkning till serviceplats etc under tävling du får nyttja vägnätet.

Vad jag tror

_________________
Roland Johansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



TSFS 2012:30 skrev:
40 a § Standardrallybil enligt 39 § får på väg endast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlings- eller anmälarlicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA.
Inte ett ord om tävling, och inte ens om föraren, bra ägaren (men det kanske är självklart om man läser även på andra ställen).

Sen står det ju fortfarande i 2003:22 (sid251 i pdfen) att stolar och bälten skall bytas ut och att 3pt skall plockas bort.
Men hur man ska plocka ihop texterna med ändringar etc vette katten, det får nån juridikkunning klura ut.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Vi åker sådan stolar i vår standad rallybil (grupp e) inga problem,

Är det en homologerad grupp e bil eller inte? är den homologerad får den bara användas på tävling och då får man plocka ut inredningen, är den inte homologerad så måste inredningen vara kvar

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
850racing
Göteborg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 164


Trådstartare
TACK för alla svar och till dig NIKLAS FALK som gav mig länken som jag sedan skickade vidare till bilprovningen, Bilen är nu reggbesiktad med skyddsbur samt att jag får endast ha monterat FIA-stolar samt sexpunkts fiabälten! Dispenserna slutar gälla om jag blir av med min SBF-licens.
Nu kan ingen säga nått om jag blir stoppad!

_________________
Mvh Daniel Reinhard
Driver sidan www.volvosupertouring.se
Älskar Nürburgring och Rally
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



850racing skrev:
TACK för alla svar och till dig NIKLAS FALK som gav mig länken som jag sedan skickade vidare till bilprovningen, Bilen är nu reggbesiktad med skyddsbur samt att jag får endast ha monterat FIA-stolar samt sexpunkts fiabälten! Dispenserna slutar gälla om jag blir av med min SBF-licens.
Nu kan ingen säga nått om jag blir stoppad!
Det är ju rätt sorgligt att SBP inte kan leta i VVFS 2003:22, den är ju lixom rätt central för deras verksamet

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Öronstol i STD Rallybil vs. SBP
1932 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande