Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 21, 22, 23 >> 48 besök senaste veckan (182292 totalt) |
Där någonstans kan man fundera över hur "ett original" egentligen ser ut. RSK718/RS60 byggdes under ett antal år. Handbyggen som alla hade lite olika utformning. Några ensitsiga med förarplats i mitten, några med spetsig nos för vad man tänkte sig skulle vara bättre aero för höghastighetslopp, några med annan bak och fenor på bakskärmarna för att få lite stabilitet i fart, några som jag antar var nån form av långloppsspec med en frontlucka rakt framifrån i nosen för reservhjul och så vidare. Dom skiljer rätt mycket helt enkelt.
Till den här så har jag valt ut en originalbil som jag gillade utseende på och dessutom hittade rätt mycket bilder på. Sen är det ögonmåttande, höftande och gissande. På den här screenshoten ser man förra bilen och CADmodell av nya som ligger på en bakgrund av den originalare som jag vill efterlikna. Vad som är slående skillnad mellan plastkarrossen och denna originalbil är att originalet är "knubbigare" med sin högre höjd i midjan och en mer konvex och högre huvlinje. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
1.5mm på det mesta i karrossväg. Använder 2mm till viss stödstruktur och tankar. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Det var lyxigt trä till body buck'en! Ser bra ut. Väldig skillnad på nosen på bilderna.
Har du krymp/sträck som tar 2 mm? När jag kollade runt lite så var det klenare dimensioner, typ 1,5-1,8 mm. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
_________________ Oscar Zettervall |
||||
|
||||
Hur blir svetsfogen på panelen? Blir den hårdare eller lika "följsam" som resten av plåten? Kör du den genom hjulet eller annan bearbetning eller är panelen klar när du har svetsat ihop bitarna?
Mellan tummen och armbågen - hur många timmar uppskattar du att du lägger på att rulla fram hela karossen? Gällande tidigare ordval "stöddig" om uprightsen så menade jag vridstyv snarare än tung. Funderade lite kring hur tung en upright av svetsade plåtar skulle bli för att uppnå samma vridstyvhet. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Go for it! Just där blir det en remsa som läggs i. Blir mer svets men enklare att få till formen på rätt sätt.
TIGad fog blir, utan värmebehandling, hårdare i fogen med en mjukglödgad zon utanför. Ska man bearbeta (mer än lite grann) efter svets så bör man mjukglödga svetsområdet innan. Jag slipar ner eventuella knölar innan jag går över fogen med hammare och dolly. Avslutar med pansarfil. Tidsuppskattning har jag ingen, vare sig mellan tumme och pekfinger eller nån annanstans och lika bra är väl det. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Det kom en snäll farbror och knackade på dörren nyss. Han hade ett jättestort paket med ett par stolar i. Färg och sömmar som ska efterlikna originalstolar. Det här blir riktigt bra!
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Jag handlade direkt från Intatrim i England. Valde skinn från en massa prover och diskuterade hur sömmar skulle ligga för att efterlikna originalet och ändå hamnade priset på listpriset för lagerstolar. Tror det tog sex veckor från beställning till dom var klara och hemma. Extremt nöjd
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
När jag såg denna uppdateringe var första tanken.. nu har han gått in i tredje fasen av livet där man bara jobbar för sig själv..
Men förmodligen är du bara så duktig och snabb så vi andra får skämmas.. Snyggt som f.. kanmanbeställa _________________ Michael Thulesius |
||||
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 21, 22, 23 >> 48 besök senaste veckan (182292 totalt) |