Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 21, 22, 23   >>
48 besök senaste veckan (182292 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Karrossplåt kör jag en ganska ren aluminium. Lätt att forma och god svetsbarhet. 1050 heter den väl om jag inte missminner mig. Föredrar egentligen 3003 då den har ungefär samma egenskaper vid kallbearbetning men en lite högre hållfasthet. Dock brukar 3003 vara svårare att hitta i vanliga ark i normala mängder.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



En od vän som är duktig plåtslagare gör samma saker i stålplåt och har då en speciell plåt ( som jag glömt beteckningen på) men man måste skynda på då den åldras. Är det samma sak med "riktig" alu-plåt att den åldras/härdas?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



2QIK4U skrev:
En od vän som är duktig plåtslagare gör samma saker i stålplåt och har då en speciell plåt ( som jag glömt beteckningen på) men man måste skynda på då den åldras. Är det samma sak med "riktig" alu-plåt att den åldras/härdas?


Ja, aluminium som inte är åldrad vid produktion åldras sakta. Det tar iofs några år men man tappar formbarhet.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
2QIK4U skrev:
En od vän som är duktig plåtslagare gör samma saker i stålplåt och har då en speciell plåt ( som jag glömt beteckningen på) men man måste skynda på då den åldras. Är det samma sak med "riktig" alu-plåt att den åldras/härdas?


Ja, aluminium som inte är åldrad vid produktion åldras sakta. Det tar iofs några år men man tappar formbarhet.

Men formbarheten tar man lätt igen med en mjukglödgning. 1050, 3003 (och fler) är väldigt sympatiska på det viset. Värmer man plåten lokalt där man ska göra nåt så är den väldigt medgörlig när den väl svalnat. Allteftersom man bearbetar så får man en deformationshärdning så hårdheten kommer tillbaka. Trevligt nog är det väldigt lätt att värma rätt. Markera området med en vanlig svart tuschpenna, värm med gasollåga tills markeringarna försvinner. Då är det varmt nog för att oxidera kolet i tuschet och det är precis samma temp som man vill ha upp aluminiumet i. Häpp.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Sakta men säkert så blir det mer och mer plåt på bilen

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Snyggt hantverk thumbs up

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Ska du ha amerikansk passform på alla panelerna?


Skämt o sido... Innebär det farväl till glasfiberkarossen med andra ord? Coolt med egenknackad aluminiumkaross!
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



And ersJepp sson skrev:
... Innebär det farväl till glasfiberkarossen med andra ord? ...
Det ska väl bli en så'n här?

_________________
Johan Lekås
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



Onekligen inspirerande med alu.. snyggt jobbat! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



And ersJepp sson skrev:
...Skämt o sido... Innebär det farväl till glasfiberkarossen med andra ord? Coolt med egenknackad aluminiumkaross!


Är inte detta ett helt nytt bygge?

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
rallyelwood skrev:
And ersJepp sson skrev:
...Skämt o sido... Innebär det farväl till glasfiberkarossen med andra ord? Coolt med egenknackad aluminiumkaross!


Är inte detta ett helt nytt bygge?

Jo, så är det.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Vad hände med det rena banbygget, är det nedlagt helt?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



2fast4u skrev:
rallyelwood skrev:
And ersJepp sson skrev:
...Skämt o sido... Innebär det farväl till glasfiberkarossen med andra ord? Coolt med egenknackad aluminiumkaross!


Är inte detta ett helt nytt bygge?

Jo, så är det.


Vänta nu...
MK3 var den där mattsvarta
MK4 var banbygget
MK5 var porscheklonen med glasfiberkaross...
Är det här MK6 alltså?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
2fast4u skrev:
rallyelwood skrev:
And ersJepp sson skrev:
...Skämt o sido... Innebär det farväl till glasfiberkarossen med andra ord? Coolt med egenknackad aluminiumkaross!


Är inte detta ett helt nytt bygge?

Jo, så är det.



Vänta nu...
MK3 var den där mattsvarta
MK4 var banbygget
MK5 var porscheklonen med glasfiberkaross...
Är det här MK6 alltså?

MkV_2 heter mappen där CADunderlaget ligger. Bilen är odöpt, men MkVI är väl rimligt. Det kommer ju efter fem.

En anledning att farten avtagit i MkIV-projektet är att suget efter renodlad räjs/banbil avtagit. Glassätarbil med både bruksvärde på gatan och hyfsad fart på bana lockar mer just nu i alla fall. Äldre och långsammare vettu ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



MKVI, i en MKV-tråd?

Jo, jag tackar jag. Rörigt värre.


Bara kollar en grej då; Du har alltså byggt typ fem och en halv bil, på tiden jag byggt Pontiacen ungefär?
Tack och hej. Jag ska nog börja inventera navelludd istället.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Men du bygger ju en stor bil. Klart det tar tid!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Ska du ha amerikansk passform på alla panelerna?

Mångkulturellt ska det va! Svenskbyggd med tysk motor, kinesiska komponenter, stolar från England, italiensk rostbenägenhet och amerikansk karrosspassning. Det bästa från alla världar. thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



2fast4u skrev:




[/img]


Svårt när man inte har någon referens med det ser ut som stöddiga uprights. Hur ställer du dig i valet mellan frästa från aluminium eller svetsade av plåtar? Jag vet att det är uppenbart vilket val du har gjort men man kan göra sina val av olika orsaker. Jag tänker vikt/styrka/pris/utseende/enkelhet att tillverka själv, fördelar/nackdelar osv.

Har du bytt fräs? Det kan väl inte vara den som du lindade om motorn på för några år sedan? Ser ju ut som den har flera verktygsfästen, typ liknande nån revolverhistoria...

För övrigt intressant att se hur aluminiumplåtar tar formen av karosspaneler! thumbs up Skulle vara lärorikt om du i ett senare skede har tiden att dela med dig av hur man får ihop komplicerade former med dubbelkrökningar osv.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Hoppla, det här frågade du för länge sen. Inte meningen att vara dryg och inte svara utan jag har missat det helt enkelt.

Det är fräsen som är liten ...
Så stöddiga är dom inte. Lite drygt kilot är vikten på färdig upright. Alltså bara alubiten, sen tillkommer ju naturligtvis lager osv men det är ganska lätta bitar.

Edit: Bild med monterat lager så ser man att dom är rätt nätta i alla fall:


Jag gillar att utgå från vattenskurna bitar som man kompletterar med lite bearbetning, men här hade jag lagom stora klossar liggande och så har jag en CNCfräs så då kändes det som skäl nog att välja den lösningen. Nåt som är trevligt med bearbetat från kloss är att det är lätt att erhålla bra toleranser.

Den gamla trotjänaren från Tjeckoslovakien finns kvar och beter sig fortfarande som den ska. En sån kompis överger man inte i första taget.

Komplicerade former i plåt är inte så komplicerat. En kombination av att böja, sträcka och krympa är allt som behövs. Engelskt hjul, "power hammer" (vad heter det på svenska?) med krympdynor, vanlig krymp/sträck, en stor samling bizarra hammare och mothåll så är man hemma. Och så en sickmaskin förstås. Och en vettig plåtbock. Och skitmycket plåt att öva på

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Lite träslöjd är väl aldrig fel. Bortsett från att det dammar nåt så infernaliskt då.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



Se där, riktiga plank i bucken. Redigt och fint! Tjusigt

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 21, 22, 23   >>
48 besök senaste veckan (182292 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande