Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 21, 22, 23 >> 48 besök senaste veckan (182292 totalt) |
Karrossplåt kör jag en ganska ren aluminium. Lätt att forma och god svetsbarhet. 1050 heter den väl om jag inte missminner mig. Föredrar egentligen 3003 då den har ungefär samma egenskaper vid kallbearbetning men en lite högre hållfasthet. Dock brukar 3003 vara svårare att hitta i vanliga ark i normala mängder.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
En od vän som är duktig plåtslagare gör samma saker i stålplåt och har då en speciell plåt ( som jag glömt beteckningen på) men man måste skynda på då den åldras. Är det samma sak med "riktig" alu-plåt att den åldras/härdas?
_________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||||
Ja, aluminium som inte är åldrad vid produktion åldras sakta. Det tar iofs några år men man tappar formbarhet. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Men formbarheten tar man lätt igen med en mjukglödgning. 1050, 3003 (och fler) är väldigt sympatiska på det viset. Värmer man plåten lokalt där man ska göra nåt så är den väldigt medgörlig när den väl svalnat. Allteftersom man bearbetar så får man en deformationshärdning så hårdheten kommer tillbaka. Trevligt nog är det väldigt lätt att värma rätt. Markera området med en vanlig svart tuschpenna, värm med gasollåga tills markeringarna försvinner. Då är det varmt nog för att oxidera kolet i tuschet och det är precis samma temp som man vill ha upp aluminiumet i. Häpp. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Ska du ha amerikansk passform på alla panelerna?
Skämt o sido... Innebär det farväl till glasfiberkarossen med andra ord? Coolt med egenknackad aluminiumkaross! |
||||||||
Är inte detta ett helt nytt bygge? _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||||
Jo, så är det. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Vänta nu... MK3 var den där mattsvarta MK4 var banbygget MK5 var porscheklonen med glasfiberkaross... Är det här MK6 alltså? |
||||||||
MkV_2 heter mappen där CADunderlaget ligger. Bilen är odöpt, men MkVI är väl rimligt. Det kommer ju efter fem. En anledning att farten avtagit i MkIV-projektet är att suget efter renodlad räjs/banbil avtagit. Glassätarbil med både bruksvärde på gatan och hyfsad fart på bana lockar mer just nu i alla fall. Äldre och långsammare vettu ... _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
MKVI, i en MKV-tråd?
Jo, jag tackar jag. Rörigt värre. Bara kollar en grej då; Du har alltså byggt typ fem och en halv bil, på tiden jag byggt Pontiacen ungefär? Tack och hej. Jag ska nog börja inventera navelludd istället. |
||||||||
Mångkulturellt ska det va! Svenskbyggd med tysk motor, kinesiska komponenter, stolar från England, italiensk rostbenägenhet och amerikansk karrosspassning. Det bästa från alla världar. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Svårt när man inte har någon referens med det ser ut som stöddiga uprights. Hur ställer du dig i valet mellan frästa från aluminium eller svetsade av plåtar? Jag vet att det är uppenbart vilket val du har gjort men man kan göra sina val av olika orsaker. Jag tänker vikt/styrka/pris/utseende/enkelhet att tillverka själv, fördelar/nackdelar osv. Har du bytt fräs? Det kan väl inte vara den som du lindade om motorn på för några år sedan? Ser ju ut som den har flera verktygsfästen, typ liknande nån revolverhistoria... För övrigt intressant att se hur aluminiumplåtar tar formen av karosspaneler! Skulle vara lärorikt om du i ett senare skede har tiden att dela med dig av hur man får ihop komplicerade former med dubbelkrökningar osv. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Hoppla, det här frågade du för länge sen. Inte meningen att vara dryg och inte svara utan jag har missat det helt enkelt.
Det är fräsen som är liten ... Så stöddiga är dom inte. Lite drygt kilot är vikten på färdig upright. Alltså bara alubiten, sen tillkommer ju naturligtvis lager osv men det är ganska lätta bitar. Edit: Bild med monterat lager så ser man att dom är rätt nätta i alla fall: Jag gillar att utgå från vattenskurna bitar som man kompletterar med lite bearbetning, men här hade jag lagom stora klossar liggande och så har jag en CNCfräs så då kändes det som skäl nog att välja den lösningen. Nåt som är trevligt med bearbetat från kloss är att det är lätt att erhålla bra toleranser. Den gamla trotjänaren från Tjeckoslovakien finns kvar och beter sig fortfarande som den ska. En sån kompis överger man inte i första taget. Komplicerade former i plåt är inte så komplicerat. En kombination av att böja, sträcka och krympa är allt som behövs. Engelskt hjul, "power hammer" (vad heter det på svenska?) med krympdynor, vanlig krymp/sträck, en stor samling bizarra hammare och mothåll så är man hemma. Och så en sickmaskin förstås. Och en vettig plåtbock. Och skitmycket plåt att öva på _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 21, 22, 23 >> 48 besök senaste veckan (182292 totalt) |