Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012
192 besök senaste veckan (145165 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17  Nästa>>
   
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Feb 2019 17:09     Citera

... och efter lite knökande i engelska hjulet så börjar nosen ta form. Och inga tummar klämda heller!!


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Th
kallinge



Här sen Jul 2005
Inlägg: 1057



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Feb 2019 17:51     Citera



måste vara smidigt att redan ha en kaross som man kan kika på/malla av... hur bra stämmer plastkarossen mot ett original?? har du haft möjlighet att kolla det??


_________________
Michael Thulesius
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2019 11:49     Citera

Där någonstans kan man fundera över hur "ett original" egentligen ser ut. RSK718/RS60 byggdes under ett antal år. Handbyggen som alla hade lite olika utformning. Några ensitsiga med förarplats i mitten, några med spetsig nos för vad man tänkte sig skulle vara bättre aero för höghastighetslopp, några med annan bak och fenor på bakskärmarna för att få lite stabilitet i fart, några som jag antar var nån form av långloppsspec med en frontlucka rakt framifrån i nosen för reservhjul och så vidare. Dom skiljer rätt mycket helt enkelt.

Till den här så har jag valt ut en originalbil som jag gillade utseende på och dessutom hittade rätt mycket bilder på. Sen är det ögonmåttande, höftande och gissande. På den här screenshoten ser man förra bilen och CADmodell av nya som ligger på en bakgrund av den originalare som jag vill efterlikna. Vad som är slående skillnad mellan plastkarrossen och denna originalbil är att originalet är "knubbigare" med sin högre höjd i midjan och en mer konvex och högre huvlinje.



_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1055



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2019 12:36     Re: Citera

2fast4u skrev:
... och efter lite knökande i engelska hjulet så börjar nosen ta form.

Vad är det för plåttjocklek? (jag gissar på 1.5 mm)


_________________
Johan Lekås
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2019 12:55     Re: Citera

Johan Lekås skrev:
2fast4u skrev:
... och efter lite knökande i engelska hjulet så börjar nosen ta form.

Vad är det för plåttjocklek? (jag gissar på 1.5 mm)

1.5mm på det mesta i karrossväg. Använder 2mm till viss stödstruktur och tankar.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Klingan75
Frillesåstrakten



Här sen Mar 2009
Inlägg: 683



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2019 18:13     Citera

Det var lyxigt trä till body buck'en! Ser bra ut. Väldig skillnad på nosen på bilderna.

Har du krymp/sträck som tar 2 mm? När jag kollade runt lite så var det klenare dimensioner, typ 1,5-1,8 mm.


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2019 18:17     Citera

Jag har jstools krymp/sträck med käftar för aluplåt och den har inga som helst problem med 2mm plåt.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ZVR
Torshälla



Här sen Nov 2004
Inlägg: 624



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2019 12:29     Citera

Har du sett det här bygget?

https://www.instagram.com/specterporsche/


_________________
Oscar Zettervall
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14577



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2019 13:54     Re: Citera

ZVR skrev:
Har du sett det här bygget?

https://www.instagram.com/specterporsche/
Föredömligt smala hjul thumbs up


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Feb 2019 14:19     Citera

Sakta men säkert så blir det fler och fler plåtbitar som verkar höra hemma där dom ligger:


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Mar 2019 16:25     Citera

Sakta men säkert hette det ja.

Har börjat svetsa ihop bitarna och så är fronthuven på gång. Kisar man lite så ser det rätt bra ut.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Klingan75
Frillesåstrakten



Här sen Mar 2009
Inlägg: 683



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2019 01:39     Citera

Hur blir svetsfogen på panelen? Blir den hårdare eller lika "följsam" som resten av plåten? Kör du den genom hjulet eller annan bearbetning eller är panelen klar när du har svetsat ihop bitarna?

Mellan tummen och armbågen - hur många timmar uppskattar du att du lägger på att rulla fram hela karossen?


Gällande tidigare ordval "stöddig" om uprightsen så menade jag vridstyv snarare än tung. Funderade lite kring hur tung en upright av svetsade plåtar skulle bli för att uppnå samma vridstyvhet.


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ragnar
Göteborg



Här sen Maj 2003
Inlägg: 3133



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2019 07:01     Citera

Mycket tjusigt och inspirerande! thumbs up Blir ju sugen på att bygga eget...

Hur lägger du upp taktiken för "reverse curve" delarna i mötet mellan skärm och huv? Blir det separata plåtar som du svetsar dit?


_________________
Ragnar Burenius
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2019 20:53     Re: Citera

Ragnar skrev:
Mycket tjusigt och inspirerande! thumbs up Blir ju sugen på att bygga eget...

Hur lägger du upp taktiken för "reverse curve" delarna i mötet mellan skärm och huv? Blir det separata plåtar som du svetsar dit?

Go for it! thumbs up

Just där blir det en remsa som läggs i. Blir mer svets men enklare att få till formen på rätt sätt.

Klingan75 skrev:
Hur blir svetsfogen på panelen? Blir den hårdare eller lika "följsam" som resten av plåten? Kör du den genom hjulet eller annan bearbetning eller är panelen klar när du har svetsat ihop bitarna?

Mellan tummen och armbågen - hur många timmar uppskattar du att du lägger på att rulla fram hela karossen?


Gällande tidigare ordval "stöddig" om uprightsen så menade jag vridstyv snarare än tung. Funderade lite kring hur tung en upright av svetsade plåtar skulle bli för att uppnå samma vridstyvhet.

TIGad fog blir, utan värmebehandling, hårdare i fogen med en mjukglödgad zon utanför. Ska man bearbeta (mer än lite grann) efter svets så bör man mjukglödga svetsområdet innan. Jag slipar ner eventuella knölar innan jag går över fogen med hammare och dolly. Avslutar med pansarfil.

Tidsuppskattning har jag ingen, vare sig mellan tumme och pekfinger eller nån annanstans och lika bra är väl det.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2019 17:27     Citera

Det kom en snäll farbror och knackade på dörren nyss. Han hade ett jättestort paket med ett par stolar i. Färg och sömmar som ska efterlikna originalstolar. Det här blir riktigt bra! thumbs up




_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Sonett7
Landskrona, Skåne



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2886



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2019 09:20     Citera

Snygga! Vad är det för fabrikat?


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2019 10:41     Citera

Jag handlade direkt från Intatrim i England. Valde skinn från en massa prover och diskuterade hur sömmar skulle ligga för att efterlikna originalet och ändå hamnade priset på listpriset för lagerstolar. Tror det tog sex veckor från beställning till dom var klara och hemma. Extremt nöjd thumbs up


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Sonett7
Landskrona, Skåne



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2886



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2019 13:38     Citera

Tack för info - har faktiskt handlat av dem för länge sedan. thumbs up


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1055



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2019 17:08     Citera

Stiligt! thumbs up


_________________
Johan Lekås
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Mar 2019 08:33     Citera

Ju mer plåt man fyller i gliporna med, ju mindre behöver man kisa och addera fantasi.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Th
kallinge



Här sen Jul 2005
Inlägg: 1057



Tipsa Facebook   Inlägg  26 Mar 2019 12:15     Citera

När jag såg denna uppdateringe var första tanken.. nu har han gått in i tredje fasen av livet där man bara jobbar för sig själv..

Men förmodligen är du bara så duktig och snabb så vi andra får skämmas..

Snyggt som f.. kanmanbeställa


_________________
Michael Thulesius
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012
192 besök senaste veckan (145165 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.138 sec)
Webbrowser render:
sec