Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012 | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 21, 22, 23 >> 34 besök idag (182288 totalt) |
Imponerande. Ett garage jag skulle vilja besöka. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Då skulle jag behöva lägga ett år på att städa upp i ... ööhh ... den personliga atmosfär som råder i verkstan
Tack för positiva kommentarer Är själv lite imponerad/förvånad över hur bra det verkar bli. Jag har gjort en hel del mindre plåtjobb i aluminium tidigare, men det här är första kompletta karrossen. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Funkar det verkligen att anodisera så stora grejer, när jag anodiserar smågrejer så kör jag med en ström på 0,1A per kvadrat tum yta, känns som det skulle behövas en enorm ström om den blir så stor. Sen är det enormt viktigt att den är super ren om man ska få ett bra resultat. Sen så är det inte alla legeringar som lämpar sig för anodisering heller. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Vanlig aluplåt i 2x1 m går ju att handla anodiserad, så processsen att hantera lite större bitar borde inte vara okänd/omöjlig. En trist sak med anodisering är att man får lite olika finish på svets och plåt vilet innebär att svetsarna blir synliga igen, så all möda man lagt på att slipa/polera bort svetsarna går i soporna. Annars så kan man ju helt enkelt polera och vaxa den åxå. Lite enklare. Eller spraya på en filler och en lack. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
|
||||
Originalbilen har fälgar av folkatyp med 205 mm bultcirkel som är skruvade i bromstrummans ytterdiameter. Dessutom så har framtrummorna som fem ekrar som är lite karaktäristiska och skiljer sig från de bakre som är mer släta.
Vill man ha rätt utseende men med skivbromsar innanför så kan man göra såna här nav till fälgarna: Ganska hårt blästrade efter bearbetning för att få en gjutliknande yta. Med täckpluppar över inre skruvskallarna så kommer det se riktigt rätt ut skulle jag tro. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
|
||||
Kikar med spänning varje gång du uppdaterar något Ove, snygg lösning för fälgarna!
Det är en riktigt häftig bil du bygger! Dock kan jag inte fatta att det var hjulkalendern 2012 för det känns inte så länge sen jag satt och kollade den _________________ Karl Vestgöte |
||||
Såg uppdateringen och tänkte skriva något positivt och uppmuntrande. Bläddrade tillbaka lite i tråden och läste om för tredje eller fjärde gången. Plockade upp hakan från skrivbordet. Visste inte vad jag skulle skriva. Allt är skitsnyggt!
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
+1 _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Jag har en kompis som doktorerade i något obskyrt om proteinvikningar inom molekylärbiologi, och även om jag anser mig vara hyfsat beläst så hade jag liksom ingenting att relatera till annat än att jag förstod att det var avancerat. Så känslan när jag stod med hans tegelstenstjocka avhandling i handen var "snyggt omslag"... Lite så är det här, det är så in i helsike next level och dessutom så sjukt prydligt. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012 | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 21, 22, 23 >> 34 besök idag (182288 totalt) |