Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012 | << 1, 2, 3 ... , 21, 22, 23 >> 12 besök senaste veckan (182304 totalt) |
Efter lite bearbetning av "hålet" så ser det ut så här:
Jag har inte hittat nån ratt som påminner om original tillräckligt mycket så då gör jag en egen tolkning. Den kommer ha liknande ekrar och centrum som original men med en mindre diameter och tjockare rattkrans. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Trådkantning, det är när man rullar kanten på en plåt runt en tråd för att få en snygg väldefinierad kant som är lite styvare. Pyssligt men väl värt besväret. Hjulhusöppning sett från insidan:
Hjulhusöppningarna klara nere på hjul igen för att se hur det ser ut. Blir ju lysande bra det där _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Storstädning i snickeboa. Då åker allt som går att flytta på ut och då kan man ju passa på att ta lite kort. Det är skillnad när man kommer en bit ifrån och får lite bättre perspektiv. Trevlig balans i storlek mellan motor och resten
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Blir du som jag , när du ser dessa bilder sugen på att göra motor och växellåda till bärande delar av chassiet? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Då var karossen tillräckligt klar för att lyftas av ramen så resten kan färdigställas till körklart skick. Ca 15 kg väger denna del. Det är fint med aluminium
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Galet snyggt! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Snyggt som väntat.. hur fäster man in en sådan stor enhet på ett sätt så det inte blir stress sprickor i findelarna. .?? Misstänker att man bör vara 2 vid demontering. Blir fronten enkelt demonterbar, eller är tanken att ha den mer eller mindre fast "för alltid" med möjlighet att demontera?
_________________ Michael Thulesius |
||
Den lyfte jag av på egen hand utan problem. Funkar så länge ramen är tom och man kan "promenera ur bilen" bärandes på karossen.
Infästningarna måste man ju tänka till på för att få en stabil struktur. Det sitter ett par skott framför respektive bakom dörrarna som bildar en styv struktur tillsammans med tröskellådan. Dessa skott möter precis ett par ramrör och är skruvade i dessa. Sen är det en lådstruktur/balk som löper på tvären under där vindrutan ska sitta vilken vilar på och skruvas mot ramen. Sist men inte minst så vilar kylluftintaget i nosen på en ramstruktur med samma form som den är skruvad i. Totalt sett så är det rätt mycket kontakt mellan ram och karross och mötena sker i styva punkter i karrossen så den sitter väldigt fint väl på plats. Karrossen kommer att gå att demontera på färdig bil, men nån snabb operation kommer det inte vara. ... och tack för snälla kommentarer. Knepet är att inte förstå att det är svårt och helt enkelt göra det ändå. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
|
||
Okey tack för svaret, jag Visste att du hade en plan.. men kul att veta hur.. funderar på en glasfiber kaross som kommer fästas i ett schassie och hur ev lyft vrid vibrationer påverkar...
Bara kör på, så står vi och bugar oss vidare _________________ Michael Thulesius |
||
Det var en berömd motorkonstruktör som sa något liknande, en väldigt sund filosofi! _________________ Pontus Fyhr |
||
Pulat lite mer med rattnavet. Ingen exakt replika av original, men nog syns det var inspirationen kommer ifrån:
och så bilden som inspirerat: _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Den där typen av detaljarbete är så imponerande.
ratten var snygg, dina frästa loggor var snygga, men ihop! Ett äkta 1+1=3 ögonblick. (det lyfter ju dessutom hela bygget när det kommer på lite saker som ser ut att vara "från fabrik") _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012 | << 1, 2, 3 ... , 21, 22, 23 >> 12 besök senaste veckan (182304 totalt) |