Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skillnader på fjädrar?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (6789 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Kan någon förklara skillnaden på dessa fjädrar från Nisses ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4238 ) Rush?

I mitt huvud så tycker jag de borde vara väldigt stor skillnad i hårdhet på dem......


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



De är det

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
super7 skrev:
De är det

På vilket sätt? Är Spax fjädern hårdare?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Öhlins fjädern

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ThomasT:
om du mins så hadde vi en lååååååååååång dialog om fjädrar till din gulf, eller mins du inte det?
Tittar man på formen för fjäderkonstanten(Fn) så

Fn=G * Dt^4 / 8 / Dm^3 / nv

om vi nu ut går i från att fjädranda på bilden har samma tråddiameter(Dt), medeldiameter(Dm) och vad som skiljer är antal varv.
G är ju en matrialkonstant

När vi nu gämnför fjädranran så kommer G, Dt, Dm vara samma, vi bunatar ihopp dessa och kalla dessa Anka.

Fn=Anka/nv

Ölinsfjäder=ca ca 8 varv
Andra=14var

För enkelhetes skull så sätter vi Anka till 14

Fn andra=14/14 ---> 1
Fn Ölins=14/8 ---> 1,75
Allså ölinsfjädern är ca ca ca ca ca 1,75 gånger så hårdare.

Vart det krångligt????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Öhlinsfjädren bör vara ganska så mycket hårdare än den andra. Den andra ser inte ut att ha så mycket fjädringsväg innan den slår ihop sig heller. (OJ,vart en simultanpost...)

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
ThomasT:
om du mins så hadde vi en lååååååååååång dialog om fjädrar till din gulf, eller mins du inte det?

..........

Vart det krångligt????

Nä, nu börjar det klarna. Jag gjorde några antaganden som var helt åt skogen.... Och därför krånglade jag till det för mig.

fuling skrev:
Fn=G * Dt^4 / 8 / Dm^3 / nv

Jag har svårt få grepp om formler som skrivs här på datorn, jag ser sammanhanget betydligt lättare med lite paranteser...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Fn= ( G * Dt*Dt*Dt*Dt ) / ( 8 * Dm*Dm*Dm *nv) [N/mm]

Där G är tjuvmodulen på ca 75000-81500N/mm^2
Dt är tråddiamten [mm]
Dm är medeldiamtern [mm] (allså tex ytterdiamten på fjäden minus en tråddiameter)
nv är verksamma varv
nv=nt-1,5 eller nv=nt-1,75
nt är totalt antalvarv på fjädern.

Bättre????????


ps be mig för hel...... inte härleda formen för då kommer jag inte ha ett hår kvar på huvudet

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
Fn= ( G * Dt*Dt*Dt*Dt ) / ( 8 * Dm*Dm*Dm *nv) [N/mm]


Nu börjar det likna något.... din eller den här:
Fn= ( G * Dt^4 ) / ( 8 * Dm^3 *nv) är glasklar för mig, mycket lättare att läsa.

Någon mer än jag som har svårt att "räkna" på skärmen?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
Fn= ( G * Dt*Dt*Dt*Dt ) / ( 8 * Dm*Dm*Dm *nv)...

Härmapa!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



ThomasT skrev:
fuling skrev:
Fn= ( G * Dt*Dt*Dt*Dt ) / ( 8 * Dm*Dm*Dm *nv) [N/mm]


Nu börjar det likna något.... din eller den här:
Fn= ( G * Dt^4 ) / ( 8 * Dm^3 *nv) är glasklar för mig, mycket lättare att läsa.

Någon mer än jag som har svårt att "räkna" på skärmen?


Svårt att räkna på skärmen? Jag lider av fullt utvecklad formelallergi...
Min hjärna funkar så att när det börjar bli formler styr den ögonen till närmast
följande läsbara text... trots detta fixade jag tre års högskolestudier hyfsat.
Behöver jag tilllägga att matte inte var mitt favoritämne?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Corsa skrev:
Öhlinsfjädren bör vara ganska så mycket hårdare än den andra. Den andra ser inte ut att ha så mycket fjädringsväg innan den slår ihop sig heller. (OJ,vart en simultanpost...)


Som det var när bilden togs så var Spax dämparen lite för mycket förspänd.. men det var för att få en lämplig höjd på bilen, nackdelen då var ju att det inte var genomslags gummit i stötdämparen som bottnade först utan det var fjädern som blev blind

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Corsa skrev:
Öhlinsfjädren bör vara ganska så mycket hårdare än den andra. Den andra ser inte ut att ha så mycket fjädringsväg innan den slår ihop sig heller. (OJ,vart en simultanpost...)

Öhlinsfjäder? Se'n när började Öhlins tillverka fjädrar?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Gino, det står Öhlins på fjädrarna
Fast de är andra som vrider till dem förstås...

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ni är med på vad jag gjorde var ett GROFT överslag, räkna lite mer nogrant så får man mäta upp Dt, Dm och räkna nt (nv=nt-1,5) för dåda fjädrana.

Sen kan man labba lite med siffrorna på Dm, Dt och nv för att se vad som är känsligt och vara jä... petig när man mäter/räknar varv.

För att vara riktigt säker att man inte har gjort bort sig är att belasta fjädrarna så de får en riäl nerfjäding.
Vet man nu vikten man lagt på och hur långt nerfjädringen är så.

vikt/fjädring ---> kg/mm allså fjäderkonstanten.
gör man detta och det stämmer hyfsat med beräkingarna har man gjort rätt.

Bäst är om man tar ett antal olika vikter och mäter fjädringen i mellan vikterna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
Ni är med på vad jag gjorde var ett GROFT överslag, räkna lite mer nogrant så får man mäta upp Dt, Dm och räkna nt (nv=nt-1,5) för dåda fjädrana.

Sen kan man labba lite med siffrorna på Dm, Dt och nv för att se vad som är känsligt och vara jä... petig när man mäter/räknar varv.

För att vara riktigt säker att man inte har gjort bort sig är att belasta fjädrarna så de får en riäl nerfjäding.
Vet man nu vikten man lagt på och hur långt nerfjädringen är så.

vikt/fjädring ---> kg/mm allså fjäderkonstanten.
gör man detta och det stämmer hyfsat med beräkingarna har man gjort rätt.

Bäst är om man tar ett antal olika vikter och mäter fjädringen i mellan vikterna.

Fjäderdiametern sätts av fjäderplattorna, så den kan vi inte ändra nämnvärt på.
Trådtjockleken använder vi som grovjustering.
Antal fjädervarv som finjustering.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



Öhlins Fjädrar tillverkas av Lesjöfors Fjädrar AB

///Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Fjäderdiametern sätts av fjäderplattorna, så den kan vi inte ändra nämnvärt på.
Trådtjockleken använder vi som grovjustering.
Antal fjädervarv som finjustering.

Det giftiga med varven är att en liten skilnad slår rätt mycket på fjäderkonstnten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
Det giftiga med varven är att en liten skilnad slår rätt mycket på fjäderkonstnten.
Sist jag kollade var det ett linjärt förhållande mellan antal fjädervarv och fjäderkonstant.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vem har sakt att det inte skulle vara linjärt????

Men därimot att differansen på ANTALET varv(pytte delar av varv) kan slår hårt på fjäderkonstanten, särskilt om antalet fjädervarv är litet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
Vem har sakt att det inte skulle vara linjärt????

Men därimot att differansen på ANTALET varv(pytte delar av varv) kan slår hårt på fjäderkonstanten, särskilt om antalet fjädervarv är litet.

Fjädrar med mindre än 3 aktiva varv är ganska ovanliga, att kapa ett åttondels varv är inga problem=> 3/(2+7/8)=+4%.
Jag skulle inte vilja kalla det "slår hårt på fjäderkonstanten".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Skillnader på fjädrar?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (6789 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande