Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Skillnader på fjädrar? | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (6789 totalt) |
Kan någon förklara skillnaden på dessa fjädrar från Nisses ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
I mitt huvud så tycker jag de borde vara väldigt stor skillnad i hårdhet på dem...... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
ThomasT:
om du mins så hadde vi en lååååååååååång dialog om fjädrar till din gulf, eller mins du inte det? Tittar man på formen för fjäderkonstanten(Fn) så Fn=G * Dt^4 / 8 / Dm^3 / nv om vi nu ut går i från att fjädranda på bilden har samma tråddiameter(Dt), medeldiameter(Dm) och vad som skiljer är antal varv. G är ju en matrialkonstant När vi nu gämnför fjädranran så kommer G, Dt, Dm vara samma, vi bunatar ihopp dessa och kalla dessa Anka. Fn=Anka/nv Ölinsfjäder=ca ca 8 varv Andra=14var För enkelhetes skull så sätter vi Anka till 14 Fn andra=14/14 ---> 1 Fn Ölins=14/8 ---> 1,75 Allså ölinsfjädern är ca ca ca ca ca 1,75 gånger så hårdare. Vart det krångligt???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nä, nu börjar det klarna. Jag gjorde några antaganden som var helt åt skogen.... Och därför krånglade jag till det för mig.
Jag har svårt få grepp om formler som skrivs här på datorn, jag ser sammanhanget betydligt lättare med lite paranteser... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Fn= ( G * Dt*Dt*Dt*Dt ) / ( 8 * Dm*Dm*Dm *nv) [N/mm]
Där G är tjuvmodulen på ca 75000-81500N/mm^2 Dt är tråddiamten [mm] Dm är medeldiamtern [mm] (allså tex ytterdiamten på fjäden minus en tråddiameter) nv är verksamma varv nv=nt-1,5 eller nv=nt-1,75 nt är totalt antalvarv på fjädern. Bättre???????? ps be mig för hel...... inte härleda formen för då kommer jag inte ha ett hår kvar på huvudet _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu börjar det likna något.... din eller den här: Fn= ( G * Dt^4 ) / ( 8 * Dm^3 *nv) är glasklar för mig, mycket lättare att läsa. Någon mer än jag som har svårt att "räkna" på skärmen? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Svårt att räkna på skärmen? Jag lider av fullt utvecklad formelallergi... Min hjärna funkar så att när det börjar bli formler styr den ögonen till närmast följande läsbara text... trots detta fixade jag tre års högskolestudier hyfsat. Behöver jag tilllägga att matte inte var mitt favoritämne? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Som det var när bilden togs så var Spax dämparen lite för mycket förspänd.. men det var för att få en lämplig höjd på bilen, nackdelen då var ju att det inte var genomslags gummit i stötdämparen som bottnade först utan det var fjädern som blev blind _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Öhlinsfjäder? Se'n när började Öhlins tillverka fjädrar? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ni är med på vad jag gjorde var ett GROFT överslag, räkna lite mer nogrant så får man mäta upp Dt, Dm och räkna nt (nv=nt-1,5) för dåda fjädrana.
Sen kan man labba lite med siffrorna på Dm, Dt och nv för att se vad som är känsligt och vara jä... petig när man mäter/räknar varv. För att vara riktigt säker att man inte har gjort bort sig är att belasta fjädrarna så de får en riäl nerfjäding. Vet man nu vikten man lagt på och hur långt nerfjädringen är så. vikt/fjädring ---> kg/mm allså fjäderkonstanten. gör man detta och det stämmer hyfsat med beräkingarna har man gjort rätt. Bäst är om man tar ett antal olika vikter och mäter fjädringen i mellan vikterna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Fjäderdiametern sätts av fjäderplattorna, så den kan vi inte ändra nämnvärt på. Trådtjockleken använder vi som grovjustering. Antal fjädervarv som finjustering. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
citat:
Fjäderdiametern sätts av fjäderplattorna, så den kan vi inte ändra nämnvärt på. Trådtjockleken använder vi som grovjustering. Antal fjädervarv som finjustering. Det giftiga med varven är att en liten skilnad slår rätt mycket på fjäderkonstnten. _________________ Johan Sjölinder |
||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Vem har sakt att det inte skulle vara linjärt????
Men därimot att differansen på ANTALET varv(pytte delar av varv) kan slår hårt på fjäderkonstanten, särskilt om antalet fjädervarv är litet. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Fjädrar med mindre än 3 aktiva varv är ganska ovanliga, att kapa ett åttondels varv är inga problem=> 3/(2+7/8)=+4%. Jag skulle inte vilja kalla det "slår hårt på fjäderkonstanten". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Skruva banåkabil Skillnader på fjädrar? | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (6789 totalt) |