Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90 *Såld*
1, 2, 3 ... 22, 23, 24   >>
9 besök senaste veckan (210863 totalt)
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
BMW 320iS E30 1990
Diamantschwartz metallic

Produktionsdata
320iS tillverkades i Regensburg mellan 1987 - 1990 och såldes enbart på den italienska och portugisiska marknaden. Detta då man har reducerad skatt för bilar under 2 liters cylindervolym. Motorn är en 1990 cc variant av S14 motorn, som BMW Motorsport utvecklade för M3. Växellåda (Getrag 260, med dogleg växlingsmönster) samt bakaxel delas med M3E30 i övrigt är bilen en 3serie med M-TeknikII paket. -En riktig "sleeper" således! Totalt tillverkades 2540 tvådörrars och 1206 fyrdörrarsversioner. Tjänstevikt är 1280, mot 1330 för M3E30

Historia
Min bil levererades den 8/5 1990 i Saronno, strax utanför Milano till familjen Maurozio. I september genomfördes registreringsbesiktning i Västberga, utan anmärkning. Bilen har rullat snart 11.000 mil och är i mycket bra skick -ingen rost! 320iS tillverkades utan katalysator. Normalt är det ju krav på kat from 89 års modell, men EU reglerna föreskriver att Bilprovningen måste godkänna den då bilen är godkännd utan kat i ursprungslandet!

Framtid
Bilen "saknar" taklucka och A/c - således ett utmärkt råmaterial till en racebil! Bilen kommer under vintern att rensas. Därefter kommer säkerheten att prioriteras; full bur skall monteras, stolar med 6-punktsbälte skall in. Därefter är det dags att titta på bromsarna. Ev. monteras något som tål lite påfrestning, eller så nöjer jag mig med att montera stålomspunnet och använder vettiga belägg till originalskivorna, samt häller i Castrol SRF. Kommer att ha bilen gatreggad.

Motor och drivlina
original S14 utan katalysator
192 hk @ 6900 rpm (V-max 7300 rpm)
0-100 km/h 7.3 s, toppfart 232 km/h
original Getrag 260 5vxl manuell med "dogleg" växlingsmönster
25% diffbroms
Uppdatering:
...Avgassystem från Köhler Racing, DTM kopia med 2x63mm (ID) rör från grenrör och bakåt
...Jürgen Weise chip, varvtalsspärren flyttat till 8000 rpm

Bromsar
original flytande enkolvsok, Girling fram och ATE bak. ABS. 260x22 mm ventilerade skivor fram och solida 258x10 mm bak
Uppdatering:
...Hålborrade skivor från Zimmermann i originaldimension
...Stålomspunna slangar
...Pagid RS-19
...Motul RBF 600

Däck
Michelin 195/65-14 på BMW kryssekerfälg
Bridgestone Potenza S03 205/55-15 på BMW kryssekerfälg 15" x 7J ET 24
Yokohama A048 205/50-15 på BMW kryssekerfälg 15" x 7J ET 24

Chassie
original, samma M-Teknik sportchassie som erbjöds tex. 325i

Utrustning
-Audiola radio/kassett stereo. Skit!
-Sportstolar
-Fönsterhissar >
-ABS
-M Technik chassie och exteriör

Länkar med 320iS anknytning
http://www.bmwe21.net/320is
http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=10
http://www.autopower.se/ovanligabmw/top10_320is.asp
http://www.320is.at
http://yrou88.free.fr
http://www.ewo-motorsport.de/Texte/ewobmw/bmw320is.htm

Kommande/pågående/utförda modifieringar
-Full bur skall monteras (rör från Guss och garagekompisen monterar)
-2st Sparco Corsa med Sparco stolsunderreden
-2st Sabelt 6-punktsbälten
-Bältesplattor till två stolar, totalt 8st
-2 uppsättningar tryckutjämnare för 3" bälten
-Sparco fjäderbensstag i stål Sparco p/n 03677
-Vettigt bromskitt (ev. 4kolvs från http://www.hispecmotorsport.co.uk ), kompletteras ev. med någon lufttrattsanordning
-Chassiekit från Ground Control
...2 Koni single adjustable strut inserts, bolted into existing housings
...2 Koni single adjustable rear shocks
...1 Pair front Camber/Caster Plates
...4 Eibach ERS springs
...4 Ground Control bump stops
...2 Rear ride height adjusters
Framfjäder: 0600.250.0600 (=6" hög, 2,5" inside diam., 600lbs/inch springrate=105N/mm
Bakfjäder: 0500.225.0750 (=5" hög, 2,25" inside diam., 750lbs/inch springrate=131,25N/mm
Detta ger:
...Vid en vikt på 1280kg 2,7Hz fram och 2,16 Hz bak.
...Vid en nedbantning till 1200kg 3,03Hz fram och 2,42Hz bak
-Hjälpfjäder från Stödämparexterten till framfjädrarna
...H&R 15N/mm 60mm höga (max kompression 16mm)
-Mellanlägg från Stockholms Stötdämparverkstad till framfjädrarna
...i Delrin
-Bakre stötdämparfästen Ground Control racing rear shock mounts>
...33 31 1 417 247 1180kr Grupp N eller #33 52 1 137 972 e36
-Delrin offset Control Arm Bushings
-Powerflex bakramsbussning främre (2st PFR5305 ā 495/st)
-Powerflex bärarmsbussning bak (4st x PFR5306 ā 345/st)
-Sparco moccaratt
-Sänkt rattstång
-Tändkablar. Magnacore race 8,5mm
-Tändkabelhållare från GSP i svartanodiserad aluminium.
-Tändprylar
...12 11 1 312 157 Rotor 660kr
...12 11 1 312 160 Fördelarlock 1600kr
-Kamkedjespännare från BMWM3E36
...11 31 1 405 081 Chain tensioner
...07 11 9 963 418 Metal seal ring
-Throttle cable clip
...35 40 1 165 393 Throttle cable clip
-Hardyskiva från M5E34
...26 11 1 207 093 Centering sleeve
...26 11 2 226 527 Hardyskiva Bolt hole=96mm/12
...26 11 1 225 754 Hex bolt M12x1,5x60
...26 11 2 227 195 Hex bolt M12x1,5x62
...07 12 9 900 047 Self-locking hex nut M12x1,5
-oljekylare från M5E28
-Z3M Coupé diff kylflänsar
...33 11 2 228 335 Z3MCoupé diffkåpa
...33 11 1 210 405 Packning till diffkåpa (320)
...33 11 1 206 166 o-ring hastgivare Z3M+320
...33 11 1 212 682 (x2) drain and fill plugs
...33 11 7 525 064 (x2) Ev ersättn.förM22x1,5
...07 11 9 963 355 (x2) På/avtappning diff Z3M
...07 11 9 914 114 (x2) Hexbolt M10x25 Z3M
...07 11 9 921 541 (x2) Hexbolt M10x75 Z3M
...07 11 9 921 522 (x4) Hexbolt M10x85 Z3M
...07 11 9 931 021 (x2) Bricka A13
...07 12 9 900 047 Mutter M12x1,5
-Damask till LMM
...11 611 310 785 Damask
...07 129 952 131 Klammer L87-84
...18 111 763 219 Klämma L90-110
-Avgasupphängning
...18 211 712 838 Gummiring, bakre avgasupphängning
...18 211 105 635 Gummiring, bakre avgasupphängning
-Bromsrenoveringskitt fram och bak
...34 111 154 440 Rep.sats Girling frambroms kalipper
...34 359 058 889 Givare br.kl Girling slitagevarnare
...34 211 153 199 Klamma ATE clip
...34 211 153 194 Repsats ATE repairset
...34 351 179 819 Givare ATE slitagevarnare
-Zimmerman hålborrade sportskivor
...34 11 1 160 915 Skiva fram, ventilerad 260x22
...34 21 6 755 407 Skiva bak, solid 258x10
-Racebelägg Gula Pagis RS-19 fram och bak
...Pagid blå fram: 1895:-
...Pagid gul fram: 2395:-
...Pagid blå bak: 1595:-
...Carbotech Panther Plus fram: 1980:-
...Carbotech XP8 fram: 2180:- (mer initiellt bett)
-Stålomspunna slangar från NBM Hyraulic
-Bromsvätska
... Castrol SRF
-EVo III hood seal
...51 71 2 233 121 Packning vänster
...51 71 2 233 122 Packning höger
-Service prylar
...11 42 1 258 039 oljefilter
...07 11 9 963 151 Packning
...13 72 1 271 254 Luftfilterinsats
...11 23 1 709 636 Generatorrem
...12 12 9 061 868 Tändstift x 4 Bosch 'Super 3' X5DTC
...32 42 1 316 785 Servorem
-Köhler Racing avgassystem 2x70mm diameter (2x60 id)
-Skulle vilja ha kofiberluftburk och Alpha N EMS -Vilket ljud! Men skapligt mycket pengar...
-oil pan baffle

Bilder


Vackert!



Just som man börjat lära sig vad de skumma tyska orden på checkkontrollen betyder i BMW köper man en italiensk specad bil...

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Häftigt! thumbs up En sån funderade jag på innan jag bestämde att en 318is var det jag hade råd med...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Kul bil! Du nämnde att du hade köpt en sådan när vi träffades ner på Ringen så jag väntade bara på bilderna!

Elhissar är bra när man sitter fastspänd i 4/6-punktsbälte, inte annars...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mkt trevlig vagn måste jag säga! Ser ut att vara i ett kanonskick oxå. thumbs up

Usch vad jag känner att jag vill ha nu...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Ser ju helfräsch ut thumbs up . Ska bli kul att se på banorna nästa säsong blir nog täta race mellan våra om du får på lite prylar samt plockar bort lite . Lite avis på motorn faktiskt men jag får väl göra det bästa av min motor...

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
mattias becker skrev:
Ser ju helfräsch ut thumbs up . Ska bli kul att se på banorna nästa säsong blir nog täta race mellan våra om du får på lite prylar samt plockar bort lite . Lite avis på motorn faktiskt men jag får väl göra det bästa av min motor...


Hej!
Tack!
"om du får på lite prylar " Jo... jag är ruggigt sugen på bromskittet som du och Samuel tagit fram! Vi hörs framöver!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



har funderat länge på att köpa en sån där , så det ska bli intresant att följa ditt bygge , keep us posted

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Härlig bil thumbs up . Var själv ute efter en sån ett tag.

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



hur jävla snygg som

_________________
Björn Hansson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Hur är tillgången på reservdelar?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Är det 4 eller 5 bultade hjul på en såndär pärla?
Borde väl iofs vara 4 bultad om de använder sig av 325:ans 260mm skivor kom jag på.

Grattis till vad jag tror är en mycket rolig bil!

_________________
Jonas Edling
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Kul med alla kommentarer! Kommer att posta en del i denna tråd då det ska börjas arbeta på bilen! I morse fick jag dock en liten ångestattack då jag satt i bilen på väg till jobbet... Är det helgerån att börja riva i bilen

Daniel Ekström skrev:
Hur är tillgången på reservdelar?

Inga konstigheter alls! BMW är otroligt bra på den punkten. Finns det inte i Stockholm så finns det i Malmö. I värsta fall tar det tre dagar och då har prylarna kommit från centrallagret i Tyskland (München?). Den har ju i princip alla delar gemensamt med antingen en E30 325 eller en E30 M3. Det enda som är unikt (mig veterligen) för 320iS är Bosch Motronic (ML 3.1) styrenheten. Motorn är ju i princip densamma som M3E30 förutom då att 320iS har ett kortare slag 72,6mm kontra 84mm i M3 med 2302cc. Ska just iväg till BMW i Solna för att köpa olja/filter till den, så vi får se om jag får äta upp det här!

M3Jonas skrev:
Är det 4 eller 5 bultade hjul på en såndär pärla?
Borde väl iofs vara 4 bultad om de använder sig av 325:ans 260mm skivor kom jag på.

Grattis till vad jag tror är en mycket rolig bil!

Tack! Fälgarna är 4 bultade... Samma prylar som på 325... Lite low-tech

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Hur är problemet med katalysatorn löst?

De såldes väl utan katalysator? Ställer inte det till det vid import?
Är lite sugen att plocka hem en jag också.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



ILiveTORide skrev:
Hur är problemet med katalysatorn löst?

De såldes väl utan katalysator? Ställer inte det till det vid import?
Är lite sugen att plocka hem en jag också.


om bilen är nyregistrerad i det landet utan kat så går det alldeles utmärkt att ta hem en sån inom EU fram tom årsmodell -93. (Tror det var -93 iaf)

Tanken att skaffa en sån har slagit mig mer än en gång

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Micke Eriksson skrev:
ILiveTORide skrev:
Hur är problemet med katalysatorn löst?

De såldes väl utan katalysator? Ställer inte det till det vid import?
Är lite sugen att plocka hem en jag också.


om bilen är nyregistrerad i det landet utan kat så går det alldeles utmärkt att ta hem en sån inom EU fram tom årsmodell -93. (Tror det var -93 iaf)

Tanken att skaffa en sån har slagit mig mer än en gång


Lysande!
Har ältat om jag skall försöka konstant i en vecka
Får ta och höra mig för hos lokale itanlien importören hu dyrt det blir....

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Det ser ju lysande bra ut Nicke! thumbs up
Tänk på att du köper reservdelar med 20% rabatt nästa torsdag på BMW Solna om du är CS-medlem. Jag kommer köpa ventiler och lite annat smått och gott.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Wennberg
Boden
Här sen Sep 2004
Inlägg: 49



Fin bil! thumbs up

Varför har inte jag en sån?

_________________
Lars Wennberg
-----------------
Audi S4 -92 (bruksbil)
Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt)
242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt)
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Strålande! thumbs up

Modifiera den inte för mycket för med den motorn är den en vinnarbil i VLN Serienwagen upp till 2000 ccm.1
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan "sleeper"
Den är ju exact lika anonnym som min Mercedes!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Jovani skrev:
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan "sleeper"
Den är ju exact lika anonnym som min Mercedes!

Kul med sleepers!

Micke Eriksson skrev:
ILiveTORide skrev:
Hur är problemet med katalysatorn löst?
De såldes väl utan katalysator? Ställer inte det till det vid import?
Är lite sugen att plocka hem en jag också.

om bilen är nyregistrerad i det landet utan kat så går det alldeles utmärkt att ta hem en sån inom EU fram tom årsmodell -93. (Tror det var -93 iaf)
Tanken att skaffa en sån har slagit mig mer än en gång

I bilregistret står det följande om man söker på bilen:
T31SE ANGES FÖR BILAR AV ÅRSMODELL 1989-1992 SOM TIDIGARE REGISTRERATS
OCH TAGITS I BRUK I ANNAT LAND INOM EES OCH SOM INTE HAR
REGLERAT TREVÄGSKATALYSATORSYSTEM.


BTG skrev:
Det ser ju lysande bra ut Nicke! thumbs up
Tänk på att du köper reservdelar med 20% rabatt nästa torsdag på BMW Solna om du är CS-medlem. Jag kommer köpa ventiler och lite annat smått och gott.

Tack! Hoppas att det ordnar sig med bilen din. Har du fått någon diagnos på vad som är fel?
Reservdelsrabatten på Clubkvällen med BMWCS skall utnyttjas - var så säker! Faxade in lite gott och blandat förra veckan:
51 71 2 233 121 Packning vänster 193kr
51 71 2 233 122 Packning höger 193kr
11 31 1 405 081 Kamkedjespännare M3E36 850kr
07 11 9 963 418 Metal seal ring (Till kamkedjespännare)
35 40 1 165 393 Throttle cable clip 15kr
11 42 1 258 039 oljefilter
07 11 9 963 151 Packning
13 72 1 271 254 Luftfilterinsats
11 23 1 709 636 Generatorrem 78kr
32 42 1 316 785 Servorem
12 12 9 061 868 Tändstift x 4 Bosch X5DTC
11 12 1 716 993 oljelock
Sedan blir det nog ett par liter SLX också!
Hoppas att kamkedjespännaren från M3E36 gör S14 spisen mer långlivad...

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Nicke_1 skrev:
Hoppas att kamkedjespännaren från M3E36 gör S14 spisen mer långlivad...

Du kan säkert få veta mer av andra som rivit sina S14 några gånger men tydligen är kedjan och framförallt glidskenorna viktiga delar.

(Min S14 rivs med stor sannolikhet den 13-14 nov.)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90 *Såld*
1, 2, 3 ... 22, 23, 24   >>
9 besök senaste veckan (210863 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande