Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -72, med sikte på Roadsport
1 besök senaste veckan (26220 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3  Nästa>>
   
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm



Här sen Okt 2011
Inlägg: 50


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2012 15:57     Datsun 240Z -72, med sikte på Roadsport Citera

Hej!
Jag tror det kan vara dags för mig officiellt meddela omvärlden att en gammal och efterhängsen vision nu börjar ta form. Ett bygge av tävlingsbil har så äntligen påbörjats och jag är själv väldigt nyfiken på hur det här ska sluta. Jag är inte riktigt på det klara med om omvärlden ska antas motta denna proklamation med förväntan eller förskräckelse.

Utgångsmaterialet är:
Datsun 240Z, -72,
L28 motor, automatlåda
Importerad från Californien via Holland våren 2011.

Projektet befinner sig när detta skrivs januari 2012 i vändpunkten mellan nedmontering och uppbyggnadsfasen. Nu börjar det kreativa allvaret.
Karossen är nu helt rensad och ska monteras upp i karossnurra för smärre plåtjobb och en ny lack.

Det som så här långt är upphandlat och klart är:
Kortade fjäderben
Racefjädrar
Koni dämpare
Willwood skivbromsar runt om
Preppad topp och kam (By Dave Jarman Racing, ooh, veeery hush hush )
Trippla DellOrto 45 inkl insug
Manuell låda från SZ 240
R200 diff med LSD, inkl kortad kardan

Större pryttlar som återstår att införskaffa:
L24 vevstakar
Kolvar
Headers
Svänghjul
Tryckplatta/lamell
Oljetråg med skvalpplåtar
Bur/båge

Större jobb som ska utföras:
Block/cylindrar +2 mm borr m stressplatta
Balansering av vevaxel/vevstakar/kolvar/svänghjul/kopplingspaket

Vi ska se om det inte fortsättningsvis kan gå att ordna lite fler bilder allt efter som arbetet fortskrider. Kanske roar det någon.

Frid o Fröjd!! /
Kange



_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Suddarn
Göteborg



Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2012 18:03     Citera

Tuffa vagnar ! Fast liiite synd tycker jag med tanke på hur orörd den såg ut. Var inte Johnny Thomsens gamla gule roadsport Z ute på blocket ?


_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
P.P.
Kalmar



Här sen Nov 2002
Inlägg: 8636

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2012 18:17     Citera

Rätt sorterade går de rysligt bra. Har åkt med med Thomsens gamla bil ett par gånger när den rullade i småland, och det väckte mycket habegär. Synd bara att den försvann helt ifrån radarn när den såldes... Får hoppas att din tar upp den fallna manteln.


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Torkel K
Charlotte, NC



Här sen Dec 2008
Inlägg: 1160



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2012 19:17     Citera

Cool bil! Vi ser fram emot att se dig i Roadsport!


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm



Här sen Okt 2011
Inlägg: 50


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jan 2012 10:04     Re: Citera

Suddarn skrev:
Tuffa vagnar ! Fast liiite synd tycker jag med tanke på hur orörd den såg ut. Var inte Johnny Thomsens gamla gule roadsport Z ute på blocket ?


Ja den är orörd och strukturellt i ett jämförelsevis mer än skapligt skick, men absolut ingen utställningsbil. Mycket och stark sol går ex illa åt inredningen. Sekundärt för mig men väldigt märkbart på priset. Förutom en positiv inverkan på priset så är det även en fördel att leta bil med automatlåda om man är ute efter en Z som överlevt rost och entusiastiska förstabilstrimmare.

Min målsättning är att hålla ingreppen hyfsat reversibla just för att jag tycker det är en snygg bil i sin ursprungliga design. Det blir inga skärmbreddare och jag vill försöka hålla storleken på ev spoilers på ett minimum. Jag byter till huv och framskärmar i plast för att göra ekipaget lite mer stryktåligt och för att spara lite originalplåt. Så om jag bara kan hålla mig undan allmänt trubbel, däcktravar och Amcoräcken så ska jag göra mitt bästa för att en rolig bil ska få leva vidare.

Som P.P. skriver "rätt sorterade går de rysligt bra". Jag har kört ett par stycken som är "rätt sorterade" å herrejösses!!. De här bilarna är verkligen gjorda för att trimmas och rejsas. Nu tänker jag sannerligen inte göra några utfästelser i förskott, men kommer jag ens någonstans i närheten av vad som är möjligt med dessa bilar så blir detta ett kanonkul äventyr. De är så enkla att skruva med, det finns så mycket race-historia/erfarenhet att hämta å i motorerna finns massor med mos på kran. Det här är naturligtvis "old school" så det visslar om det, men det är även chauffören - som kommer att utgöra det största hindret från att utnyttja bilens resurser.

// Kange


_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Suddarn
Göteborg



Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jan 2012 11:12     Re: Citera

Kange skrev:
Suddarn skrev:
Tuffa vagnar ! Fast liiite synd tycker jag med tanke på hur orörd den såg ut. Var inte Johnny Thomsens gamla gule roadsport Z ute på blocket ?


Ja den är orörd och strukturellt i ett jämförelsevis mer än skapligt skick, men absolut ingen utställningsbil. Mycket och stark sol går ex illa åt inredningen. Sekundärt för mig men väldigt märkbart på priset. Förutom en positiv inverkan på priset så är det även en fördel att leta bil med automatlåda om man är ute efter en Z som överlevt rost och entusiastiska förstabilstrimmare.

Min målsättning är att hålla ingreppen hyfsat reversibla just för att jag tycker det är en snygg bil i sin ursprungliga design. Det blir inga skärmbreddare och jag vill försöka hålla storleken på ev spoilers på ett minimum. Jag byter till huv och framskärmar i plast för att göra ekipaget lite mer stryktåligt och för att spara lite originalplåt. Så om jag bara kan hålla mig undan allmänt trubbel, däcktravar och Amcoräcken så ska jag göra mitt bästa för att en rolig bil ska få leva vidare.

Som P.P. skriver "rätt sorterade går de rysligt bra". Jag har kört ett par stycken som är "rätt sorterade" å herrejösses!!. De här bilarna är verkligen gjorda för att trimmas och rejsas. Nu tänker jag sannerligen inte göra några utfästelser i förskott, men kommer jag ens någonstans i närheten av vad som är möjligt med dessa bilar så blir detta ett kanonkul äventyr. De är så enkla att skruva med, det finns så mycket race-historia/erfarenhet att hämta å i motorerna finns massor med mos på kran. Det här är naturligtvis "old school" så det visslar om det, men det är även chauffören - som kommer att utgöra det största hindret från att utnyttja bilens resurser.

// Kange


Du låter som en vis man. Blir nog bra detta. Lycka till


_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
P.P.
Kalmar



Här sen Nov 2002
Inlägg: 8636

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2012 16:03     Citera

Via Holland skriver du... Var du hos Joop Stolze och handlade (hittade en bil på bild som är rätt lik din)? Sitter och dreglar över alla bilar han har till salu, men har ingen aning om skick, ärlighet i beskrivningar eller priser.


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm



Här sen Okt 2011
Inlägg: 50


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jan 2012 11:43     Citera

Japp, via Joop i Holland. Det är lite svårt att komma underfund med hur han driver sin verksamhet, eller hur? Just min bil var aldrig uppe på webbsidan men det har passerat några andra 240z som varit väl värda att kolla närmare på. Han är ju tulpanodlare på industriell nivå i sin huvudsakliga verksamhet och bilarna en liten hobby vid sidan av, så korrespondens med honom kan bli lite nyckfull och aningen informationsmager. Mitt omdöme är nog att bilarna generellt är lite mer slitna än vad beskrivningen gör gällande men priserna speglar å andra sidan detta hyfsat väl. Det är de gamal sanningarna som gäller, var ordentligt påläst så du vet vad som väntar dig. Speciell på bilar där det är svårt att se eventuella strukturella brister. Ex tröskellådor på E-type. Måste ändå säga att Joop var helt problemfri att göra affärer med. Han stod vid sina priser och arrangerade [svensk] transport till Stockholm. Men det är lite lösa boliner i hela upplägget ska man veta. När jag frågade hur vi skulle lägga upp affären så svarade han bara: "enkelt, du skickar pengar så skickar jag bilen". Tja, svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

Å så en bild på dagsläget.


_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
P.P.
Kalmar



Här sen Nov 2002
Inlägg: 8636

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jan 2012 12:39     Citera

Hobby Och jag som tyckte att jag sjunkit långt ner i galenskapen...

Anledningen att jag frågade är att jag hittade http://www.stolzeclassiccars.nl/db_edit/autos/330/img3.JPG och det är en imponerande likhet om det inte är din. T.o.m. fläcken under blinkersen är där

Och för er som inte besökt http://www.stolzeclassiccars.nl/ gör det när ni har ett par timmar över och hoppa runt lite ibland bilmärkena. Det är en STOOOOR samling han har i växthusen.


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Torkel K
Charlotte, NC



Här sen Dec 2008
Inlägg: 1160



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jan 2012 13:00     Citera

Vill passa på att säga: Läs Roadsportreglementet INNAN du börjar beställa grejor. Förändringar/trimning av motorn gör t ex att din motor klassas som "modifierad" vilket ger högre beräknad efekt -> högre racevikt. Går det inte att dämpa bygglusten är också Modsport en klass som ser ut att bli grymt kul 2012.


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14767



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jan 2012 13:12     Citera

AppK Grp4...

Det är den vägen som Tobbes kommer att vandra.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus S
Stuvsta/Sydkoster



Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jan 2012 13:15     Citera

Kennert, kul att äntligen få se lite bilder på bilen!

Kommer följa tråden och förhoppningsvis kika på bygget IRL...


_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tobias Bollmark
Stockholm



Här sen Jul 2010
Inlägg: 1591



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jan 2012 13:50     Citera

Tuff bil, och kul med fler i Roadsport! Lycka till! thumbs up


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm



Här sen Okt 2011
Inlägg: 50


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jan 2012 14:26     Re: Citera

[quote="P.P."]... T.o.m. fläcken under blinkersen är där

Söddö, jomenvisst är det pärlan på bild Den var aldrig uppe på webbplatsen för försäljning när det begav sig eftersom jag bokade den redan i innan den skeppades från Ca, så jag antog att den inte var plåtad.

Filosofin bakom det här bygget är att i första hand få till något som jag tycker är en kul sportbil, och i det paketet så ingår att hetsa motorn en smula samt att jag antagligen registrerar bygget som ombyggt fordon. Sedan får vi se hur konkurrenskraftigt det blir att tävla med när reglementet sagt sitt. Vad beträffar tävlandet så är prio #1 att komma till start. Med eller utan extravikt. Prio#2 är att komma i mål, och ha allt med mig som jag startade med. Prio #3 är att upprepa #1 och #2 ett antal gånger. Därefter ska jag börja fundera på hur att reducera förlupen tid mellan #1 och #2. Och skulle byggklådan då gå alldeles överstyr så finns ju alltid Modsport som sagt.

[quote="Magnus S"]...och förhoppningsvis kika på bygget IRL...

Absolut Magnus. Nu ska karossen iväg på lite lack m.m. men vi kan väl ta en liten garageturné nån kväll när den kommer tillbaka. Jag har ju fortfarande inte sett Gassern


_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
P.P.
Kalmar



Här sen Nov 2002
Inlägg: 8636

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jan 2012 14:50     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
AppK Grp4...

Det är den vägen som Tobbes kommer att vandra.


Ahh, lysande. Jag har sagt det förr och säger det igen: jag vill ha en Samuri-replika döpt till "Son of Sam"!


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm



Här sen Okt 2011
Inlägg: 50


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2012 09:26     Citera

Inte mycket nytt att visa. Uppdateringen främst ämnad att manifestera för mig själv att det går framåt. Det börjar närma sig lackering.



_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Torkel K
Charlotte, NC



Här sen Dec 2008
Inlägg: 1160



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2012 09:52     Citera

Racevit? Ärtsoppegrön? Kommunalorange? Smiskade-skinkor-rosa? Kalsongblå? Ondskefullsvart? Kycklingsgul?


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus S
Stuvsta/Sydkoster



Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2012 10:07     Re: Citera

Torkel K skrev:
Racevit? Ärtsoppegrön? Kommunalorange? Smiskade-skinkor-rosa? Kalsongblå? Ondskefullsvart? Kycklingsgul?


Brunmetallic...?


_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
P.P.
Kalmar



Här sen Nov 2002
Inlägg: 8636

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2012 12:01     Re: Citera

Magnus S skrev:
Torkel K skrev:
Racevit? Ärtsoppegrön? Kommunalorange? Smiskade-skinkor-rosa? Kalsongblå? Ondskefullsvart? Kycklingsgul?


Brunmetallic...?


Appappapp, nu skall vi inte vara sådana. Brunmetallic och 240Z hör ihop: http://sucksqueezebangblow-juice.blogspot.com/2010/09/big-sam.html


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm



Här sen Okt 2011
Inlägg: 50


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2012 12:11     Re: Citera

Magnus S skrev:
Torkel K skrev:
Racevit? Ärtsoppegrön? Kommunalorange? Smiskade-skinkor-rosa? Kalsongblå? Ondskefullsvart? Kycklingsgul?


Brunmetallic...?



Brunmetallic låg länge högt på listan, funkar jäkligt bra på de här bilarna tycker jag.
Men så sitter jag nu här och bläddrar bland färgkartor med såväl NCS- som Pantone kulörer. Mitt så sedliga leverne och min i övrigt så kyska tankevärld gör det helt enkelt inte möjligt för mig att hitta rätt nyans för "Smiskade-skinkor-rosa". Men jag letar och jag letar Kanske söker jag i fel sorts trycksaker.

Mitt färgval har emellertid av automobilhistoriskt nostalgiska (?) skäl fallit på SAAB Polar White 283. Jag tycker det är en skön mjukt vit färg utan att den blir allför gräddig. Poesin i färgen förtogs lite av lackeraren som när jag lagt ut texten om hur "mjuk" och "nordisk" kulören var torrt grymtade "svettig isbjörn" (!). Jag får liksom inte den beskrivningen ur huvudet nu och kommer antagligen att tvingas leva med den associationen.
Fords gamla Wimbledon White låg länge också bra till.


_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Skånepågen
Hanaskog



Här sen Jul 2004
Inlägg: 36



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2012 12:57     Citera

Funkar även i gråmetallic med feta skärmbreddare http://www.youtube.com/watch?v=pR1tXUfeJFg&feature=related


_________________
Mikael Svensson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -72, med sikte på Roadsport
1 besök senaste veckan (26220 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.227 sec)
Webbrowser render:
sec