Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 86 Chumpcar - Nu med racestory från kraschen
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11494 totalt)
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Sälj inte av grejor och bil om du inte måste. Man är alltid förfärligt mätt efter en sån händelse men suget kommer tillbaka även om det kan ta lite tid. Men när du vill börja om, då är det skönt om du slipper börja om helt.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Det där såg inte kul ut, men jag är glad att du klarade dig så väl som du gjorde.

Om jag ser rätt så hade inte Fieron en backspegel på förarsidan??

Hoppas att du kan komma tillbaka och kanske så småningom åtminstone köra några trackdays

Må väl!
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Markus - Jag behåller den personliga utrustningen, stoppar in den i någon hylla i förrådet. M3an är ju inte helt lätt att sälja med tanke på att jag bara är hemma några veckor på sommaren. Och Corvetten, den kör jag med till jobb. Så det blir nog som du föreslår. Det får ligga och mogna liksom.

Anders - De hade backspegel inne i bilen. Den visade inte vad som var snett bakom bilen, bara vad som var bredvid. Så hela resan efter kurva 5 så låg jag i hans döda vinkel. Nu kommer de att sätta på en riktig backspegel igen, och det hela triggades av en dålig konfiguration. Men i grund och botten, jag skulle ha fattat att det blir snävt där.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Ja det är klart lätt att vara efterklok. Det ser kanske inte som man skulle gjort si eller så men man handlar efter vad som verkar klokt just då. Kanske man har läst hur framförvarande har kört innan på varvet och bildat sig en uppfattning om hur han/hon kör.
Kanske du inte skulle kört om där, kanske skulle han haft backspegel, kanske reglementet skulle ha reglerat backspegeln, kanske skulle...
Huvudsaken är att man inte skadar sig, OCH att man lärt sig något till nästa gång.

En läxa du har lärt alla oss andra är vikten av en bra säkerhetsutrustning, det skall vi vara glada för och glada för att du mår bra.

Lycka till med triatlonen och hoppas du kommer tillbaka till banan när du känner för det.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41579

Forumägare
Forumägare

Peo, det har alltid varit väldigt intressant när du delat med dig av tankar kring både ditt egna och andras körande! Jag kommer sakna dig. Skönt att det gick så bra som det gick med dig. Så ta hand om dig och gör det som känns roligast för dig vid varje givet tillfälle thumbs up Fast jag tror och hoppas du faller ner i det här träsket igen så småningom, hehe.

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

PeoR skrev:
Markus - Jag behåller den personliga utrustningen, stoppar in den i någon hylla i förrådet. M3an är ju inte helt lätt att sälja med tanke på att jag bara är hemma några veckor på sommaren. Och Corvetten, den kör jag med till jobb. Så det blir nog som du föreslår. Det får ligga och mogna liksom.

Anders - De hade backspegel inne i bilen. Den visade inte vad som var snett bakom bilen, bara vad som var bredvid. Så hela resan efter kurva 5 så låg jag i hans döda vinkel. Nu kommer de att sätta på en riktig backspegel igen, och det hela triggades av en dålig konfiguration. Men i grund och botten, jag skulle ha fattat att det blir snävt där.

PeO.


Tyvärr är det så att man kan inte lita på att andra vet var man själv är, gäller att köra med MC-hjärnan påslagen och räkna med att man själv är osynlig

Även om det finns backspeglar så kan de ju ha ställts om så att föraren inte ser nåt i dem eller att de är inställda för snubben som körde första stinten.

Bara att smälta krascherna, den fysiska och den ekonomiska och komma igen sen.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Nu har det gått snart 9 år sedan jag avslutade min bilracing. För att bevara alla minnen för framtiden så har jag tänkt skapa lite fotoböcker med alla postningar för min M3, Corvette och denna Chumpcar. Det är så mycket redan som jag hunnit glömma, men som man påminns om när man kan gå tillbaka.

När jag läser min sista post efter kraschen på Road Atlanta så känns det lite för mörkt och deprimerande. För sista ordet var inte riktigt sagt där. Dock så bytte jag från fyra till två hjul.

Nåväl, när jag flyttade tillbaka till Sverige så dröjde det inte länge förrän en barndomsvän berättade om KNIX körning, motorcyklar på gokartbanor. Jag blev taggad och skaffade en BMW K1300S 2009. Det är en hoj kanske mer gjord för högfartskörning än snabba svängar. Men oj så roligt det var! Vi körde i Klippan och nere på Lockarp i Malmö.




Efter 5 knix-event och några inhopp på Knutan och Sturup Raceway så bestämde jag mig för att skaffa en hoj som var lite mer anpassad för ändamålet och som man skulle kunna gå omkull med utan att behöva gråta blod för lackskador. Det blev en vit Yamaha R1 2002 som min gamla bilmekaniker (och tidigare motorcykelrejsare) hade byggt ihop.



Nu har det blivit 20+ banevent på Sturup och Knutstorp. Jag har just nu 1.07.3 på Knutstorp som min bästa tid att jämföra med 1.10.2 som jag hade med M3an. Motorcykeln är original med undantag för dogleg-ben som gör att aktern är lyft 30 mm samt att jag kör med slicks. Ja, så är det racekåpor istället.

Här är en liten film från en körning i somras.



Och sedan en kort snutt från säsongens sista sekunder innan jag fick en highsider. Motorcykeln är lagad igen (2000 kr) och mina revben har återhämtat sig .



Nästa säsong kör jag vidare igen. För racingen ligger i blodet. Och det var inte riktigt slut efter kraschen på Road Atlanta. (Race) livet gick vidare.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Underbart att läsa!

Välkommen tillbaka till Sverige, och till att du är tillbaka i petrolheadgänget.
Så sent som igår letade jag efter ett namn som var aktuellt i BMW racen och trillade då på ditt namn och undrade var inte bara du tagit vägen utan även alla andra från förr.

Hoppas vi får se dig mer här på rejsa.

Må väl!
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
996rs
Sverige
Här sen Jun 2017
Inlägg: 24



Roligt att läsa om gamla raceäventyr. Bodde själv ganska många år i Florida och hade nöjet att köra några track days på Road Atlanta. Efter hemflytt blir det fler varv på Svenska banor och ringen. Här är ett härligt minne från Road Atlanta. (Du kan säkert gissa vilken kurva det är)
Körde även min shelby gt350 där några gånger. Saknar den bilen.
Dock skönt att köra med rutorna uppvevade. 🙈😂
Hoppas vi springer på varandra i sommar på en Svensk bana.

[/img]

_________________
Peter Hanson
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Snyggt hopp Peter. Jag gissar att det är efter uppförsbacken i en av de blinda kurvorna. Man ser linjen först efter att man har committat. Kul!

Ja, skulle vara kul att stötas på vid någon banaktivitet. (Fast osäker när jag kommer tillbaka till bilracing. Det är väldigt hög ratio raceadrenalin vs driftskostnad när man är på en hoj.)

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 86 Chumpcar - Nu med racestory från kraschen
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11494 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande