Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3372 besök totalt |
Extraknäckande Porsche-kopplingsbytare sökes!
Hej Det verkade som den extra effekten efter avgassystemsbyte och lite högre laddtryck blev droppen som fick bägaren att rinna över. I vilket fall så slirar nu koppling på min 964 turbo -91. Hade fundering på att byta kopplingen själv men det lutar nu åt att anlita någon. Har bett om offert från Porsche Center, K3, Podium och en firma på Kungstensgatan (i Stockholm). Jag är rädd för att att en ådra ska gå i tinningstrakten när jag ser dom här offerterna. Är det någon som kan ge mig ett bra tips på en kostnadseffektiv lösning på mitt problem ? Staffan _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Re: Extraknäckande Porsche-kopplingsbytare sökes!
Visst. Köp en bra lyft på Biltema, köp nya drivknutsbultar och fett. Köp ny koppling & urtrampslager på PelicanParts, gärna förstärkt KEP-koppling istället för "exploderande" gummidämpade kopplingen som sitter orginal(dollarn är snorbillig nu). gör lite efterförskningar på Pelican om det är något 964-specifikt (tror ej det, du har en 3.3 motor och G50 låda...samma skit som 930 -89), bjud lite mekfolk och köp en back öl och en omgång pizza. Lyft ut baken, koppla bort knutar, växelspakslänkage, el och soppa och lyft ut hela motorn och låda som ett paket. Skruva av fyra skruvar och dra av lådan. Svarva svänghjulet om det behövs hos Dione i Uppsala, montera ny koppling med nya bultar, dra på lådan på motorn och sjabbla till urtrampningslagret. Passa på justera ventilspel när du redan har motorn ute. Fixa lite småtjafs som verkstäder aldrig orkar göra pga. tidsbrist. Lyft in hela motorn. Kom på att du har monterat urtrampslagret fel. Lyft ur den igen...fixa felet, lyft in den igen. Börja känna dig som en Porschemeck och undra varför dom tar så mycket betalt. Koppla tillbax allt, testa starta...undra varför den inte startar, hitta elfelet, starta. Kör ett varv och känn dig som en man. Gå köp godis för 8000 till 12000:- du precis har sparat. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Tack Goran!
Jädrans vad sugen jag är på att göra det här. om inte annat så ska man ju helt klart köpa grejjorna hos Pelican Parts, stor skillnad på priserna mot här hemma. Vad tror du om Carrera Cup uppgraderingskittet på sidan två på din första länk ? Eller är det CenterForce Clutch Package som gäller (är det KEP varianten) ? Alternativt så får det bli billiga OEM varianten, måste räkna på det. Måste man ta ur hela motorn, eller är det lättare så ? Jag ställde ventilerna i vintras. så av den anledningen behövs det inte. Måste verkligen fundera på det här...men sugen är jag. Hmmm, det är lite bråttom också, första banmötet är den 25:e april, licenskursen 17:e april. Skulle vara en jäkla känsla att grejja det här, motorn ska ju vara mer eller mindre plug-and-play att plocka ur. Måste tänka En lätt ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Det finns en annan grejj som snurrar i skallen.
Jag gjorde en 8.000 mila service förra året hos Podium Racing. Dom sänkte motorn när dom skulle ställa ventilerna. Jag bad dom kolla kopplingen för att den hade slirat lite vid något tillfälle. Perka berättade att kopplingen inte var sliten men att den var oljig. Man torkade av kopplingen och skruvade ihop allt igen. Livet lekte och allt var ok ända tills jag provkörde bilen efter att ha ställt ventilerna under vintern. Jag hade bytt till Mobile 1 olja men också fått några extra hästar mha boost controller. Helt plötsligt började kopplingen att slira igen. Funderingen jag har är om det är någon vevaxelpackning som har börjat läcka pga av att Mobile 1 är tunnare än annan olja. Har läst om en annan 964 turbo ägare som hade läckande packningar. Ska jag glömma det här, kopplingen behöver nog bytas, bilen har gått 9.000 mil och har förmodligen inte fått kopplingen bytt tidigare ? _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Ahaaa... Här får du några alternativ: 1. Oljetrycksswitchen sitter bakom, den är gjord delvis av plast. När plasten åldras så spricker den nära pinnen och det börjar rinna ut olja därifrån. När oljan rinner ner så rinner den över kopplingskåpan, i alla fall på 930 lådan (ask me how i know)...den kanske rann ner på din koppling då sprängkåpan är lite annorlunda på G50. Här bor lilla jäveln: ![]() Går att byta med motorn i bilen om man är vig...jag bytte min själv och du har samma motor. 2. Vevaxelpackningen har börjat läcka, och du har fått olja i kopplingshuset. I båda två fall borde du märka olja under kopplingen. I vilket fall så är friktionsytan kontaminerad och kan inte räddas längre. Dvs. kopplingen måste bytas i vilket fall som helst för du kommer aldrig att få den helt frisk igen, oberoende om den är sliten eller ej. När du plockar av svänghjulet så kan du samtidigt kolla hur vevpackningen mår. Jag är inte så inne på 964 kopplingar men tror att dom är billigare då lameller inte är dämpade (dom är inte gummidämpade, jag kollade i PET, det var gamla modeller som var det). Motorn måste ur...det är det lättast att plocka både motorn och lådan som ett paket, sen separera lådan. Detta för att du ska kunna snajda på lådan igen och få den rätt centrerad (det finns lite vingelutrymme). Slira inte mycket på kopplingen för du kommer att överhetta svänghjulet och om den härdas så kommer ingen att kunna svarva ner igen. Fick du in offerter? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Tack igen Goran!
Ja det är väl bara att inse, oavsett om det är olja i kopplingen eller ej så måste den bytas. Ska se om jag hittar oljetrycks switchen för att kolla den. Gissar att en del av problematiken kan vara det du beskriver i punkt 2. Fick två offerter av fyra igår, den ena muntligen och den andra skriftligen så dom är inte direkt jämförbara, i alla fall inte ännu. Tror att jag ska be dom att endast speca arbetet så att det blir lättare att jämföra. I vilket fall så är priserna så illa som jag trodde... _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Sen stötstångs tiden har jag varit impad över CenterForce, att man kan behålla en vettig pedalkraft , men ändå har en koppling som orkar hålla mot , klart köpvärt
![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Är det exklusive material? ![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Nej, "bara" 900 + moms = 1.125.
Trodde jag skulle trilla omkull när jag såg det. Har nu offerter mellan 19.000 - 28.000, men det är lite olika material som ingår så dom går inte att jämföra rakt av. Väntar på ytterligare 1 offert. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Eftersom du skall dela på motor-växellåda så rekomenderar jag att du byter vevaxelpackboxen oavsett om den läcker eller inte, tänk annars om den börjar läcka om ett halvår?
Reservdelskostnaden för packboxen är en fis i rymden jämfört med att behöva ta ned alltihopa igen. ![]() Mvh Peter W _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Hur är det med urtrampningslagret på 3.3turbo?
För när farsan skulle byta koppling på min så fick han inte loss lådan från motorn. Bara med någon cm, men den vägrade släppa. Fick då veta att man ska dra ut en stav till gaffeln som drar i urtrampningslagret. Även vart den staven sitter, bara det att på min växellåda finns det inget hål där... så då gav han upp och skruvade fast växellådan igen. Så i vår när den ska bytas åker jag till... någon utanför Västerås. Minns inte namnet på honom nu. Någon som Sune Jansson känner iaf, fick tipset av honom. om jag inte ska låta Sune byta kopplingen... Men det är inte säkert att det är så här på din växellåda. För får man ur axeln, så är det nog inte det enklaste att få tillbaka allt som det satt med armen. Man vill inte att det ska smälla till bakom ryggen när man trycker ner kopplingen efter några dagar. För det kan hända om man råkar få gaffeln lite snett... ner med "skiten" igen. Tål att tänka på. ![]() Jag köpte lamell, tryckplatta och lager på Mekonomen. Allt ligger nu på hyllan och väntar på montering. Men ska även byta lite mer.. för som ni säger. Det är bra att göra det när allt ändå är nere. Vad blev det? En stel Sachs lamell med sporttryckplatta. Minns tyvärr inte priset, men har ett svagt minne av 6000-7000:- _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Re: Extraknäckande Porsche-kopplingsbytare sökes!
Surfa in på http://www.zatzy.com och PMa Fimpan. Han jobbar som Porschemek på Porschecenter i Sthlm. Han brukar inte vara oäven. Om du vill kan du maila mig jocke@itsfun.nu kan jag vidarebefodra dina önskemål för han hjälper mig med lite av varje. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
ahhh jag kan tänka mig att ställa upp som ölkontrollant och skruvmejselshållare. Eller nåt
![]() Vore i vilket fall intressant att se hur man tar ned en 911-motor, frågan är när jag själv ska våga göra det... ![]() |
||||
Enklare är det nog inte i någon bil? ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Har man en välutrustat garage med fler än en domkraft så är det rätt så lätt. _________________ Kör cheva numer. |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mattias, Goran och Anders! Vilken uppslutning, det här värmer kan jag lova! Ska se ur det här utvecklar sig, men det finns risk för att jag tar er på orden. Har en dialog med Fimpan, har ytterligare ett spår jag kollar också. Men jag behöver bestämma vilka grejjor jag behöver i vilket fall. Kollar med lite folk på Rennlist om deras erfarenheter av olika varianter. Goran, du skrev något om KEP, är det detsamma som CenterForce ? _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3372 besök totalt |