Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Möjligt att ändra FIA-certifierad bur?
1627 besök totalt
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133


Trådstartare
Jag har en skruvbur från Wiechers med FIA-certifikat.

I huvudbågen skulle jag vilja komplettera med en snedsträva och en vågrät sträva till bältesinfästning. Om jag gör dessa förändringar hos en certifierad svetsare gäller fortfarande FIA-certifiketet eller är det på annat sätt möjligt att få buren godkänd för vagnbok?

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Antagligen får den certbyggare som gör ändringen skriva ett nytt intyg på hela klabbet, dvs använder FIAburen som "råmaterial".

Samma sak kan du göra själv, om material och dimensioner fungerar för egenbygge.

Jag har aldrig hört talas om dubbla papper på en bur och de lagats efter skada har behövt inspekterats/lagats av den som givit urspungsintyget. Men jag har haft fel förr, flera gånger

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51



Bulta fast strävorna med klämförband i buren påverkar inte FIA-certet

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4223

Hjälpmoderator

Daniel Nilsson skrev:
Jag har en skruvbur från Wiechers med FIA-certifikat.

I huvudbågen skulle jag vilja komplettera med en snedsträva och en vågrät sträva till bältesinfästning. Om jag gör dessa förändringar hos en certifierad svetsare gäller fortfarande FIA-certifiketet eller är det på annat sätt möjligt att få buren godkänd för vagnbok?


Godkänd för vad (klass etc)?

Min bur följer bara mitt reglemente, den är inte på något sätt certifierad. Problemet med många certade burar är att de inte följer reglementen men är godkända ändå, tex så kan huvudbågen ha för smalt rör för att kunna användas i en hemma-byggd bur.

Om en certifierad burbyggare bygger om den så får du nog en ny bur så att säga med deras cert.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
Möjligt att ändra FIA-certifierad bur?
1627 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande