Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Skärpta regler för tillåtna fordon på ringen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38853 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



MaZ skrev:

Just BTG tid borde ju vara precis det man INTE vill använda som urval då man lätt kan köra sub 9:30 i en turbotrimmad vadsomhelst med lite självförtroende bakom ratten men utan nån som helst koll på nåt viktigt...


Läs hela mitt inlägg, Mats.

'Komfortabelt och säkert'

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



BTG skrev:
MaZ skrev:

Just BTG tid borde ju vara precis det man INTE vill använda som urval då man lätt kan köra sub 9:30 i en turbotrimmad vadsomhelst med lite självförtroende bakom ratten men utan nån som helst koll på nåt viktigt...


Läs hela mitt inlägg, Mats.

'Komfortabelt och säkert'


All tidtagning bör väl ändå vara på trackdays? För vem utövar tidtagning och försöker slå rekord under ett 'famljekörningspass' på en svensk banträff?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Att det är mycket olyckor med bilar är ju tyvärr sant. Men vore det inte otroligt mycket mer akut att lösa olyckorna med bågar pga de så mycket värre följderna. Det ena utesluter självklart inte det andra, jag antar att det kluras så det ryker i hjärncellermna kring bågarna, men att få alla eniga och någon lösning på plats är säkert inte lätt.



EDIT: Vore intressant med statistik kring antal skadetillfällen (som krävt bärgning alt armco, alt ambulans alt avstängning av banan), antal personskador (som varit värre än en snabbt besök i sjukstuga och blåmärken) och antal dödsolyckor.


EDIT2: Sorry, det här är ämne för en annan tråd. Låt inte mitt inlägg dra iväg diskussionen från trådämnet. Sorry!!!!! Nu tillbaks på spåret och trådens ämne

_________________
Magnus Thomé
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Christian Eick skrev:
BTG skrev:
Tack!
Vet du varför man gör dessa ändringar?


Om denna utveckling är rätt eller fel ligger i betraktarens ögon, men det kan konstateras att det har lett till fler olyckor. Det är ju inte den semestrande familjen som kör ett turistvarv som bankar hårt in i räcket efter Schwedenkreuz och får banan avstängd i 3 timmar.


Först vill jag mena att det inte går att hänga ut "racer" förarna på ringen som de mest olycksdrabbade. Jag har själv sett en Holländsk Volvo V70 ligga på taket i just SX. Baserat på väldigt många dagar på ringen under de senaste åren så skull jag inte våga hänga ut en grupp så där på på rak arm. Olyckorna kommer i alla kategorier, från de väldigt erfarna till de som är där för första gången.

Jag är nog mer cynisk än Dr Eick. Jag tror att intjäningen på entusiasterna är för dålig, vilket den förstås är eftersom det är svårt att tjäna pengar på entusiaster oavsett sport. De köper sitt årskort och kör fort i relativt gamla, enkla och billiga bilar. Det är verkar hämmande på intjäningen för de som kommer i de senaste och värsta bilarna. De stora fartskillnaderna skrämmer nog i många fall bort "nybörjarna" som inte vågar köra upp ett 4- eller 8- varvskort under sitt besök. Det är klart att NBR gmbh tjänar mer pengar på dessa besökare än på de entusiaster som köper årskort och är glada när de kört sina 65-70 varv och därefter kör "gratis".

För det andra noterar jag förbjudet för taxi åkning.
Det avslöjar att det har förekommit en relativt omfattande "grå" taxiaktivitet under TF. huruvida det handlar om tjuvtaxiverksamhet eller företagsevent eller hyrbilsföretagen som har förarcoaching kan man spekulera i. Att förbudet kommer indikerar att det förekommit i en sådan omfattning att det möjligen stör etablerad verksamhet som BMW ringtaxi och Aston Martin racebil.

Själv har jag gärna bjudit med folk i bilen men det verkar som att man skall passa sig för det...

Jag tror tyvärr att detta utspel inte kommer att hantera något av de problem som har skapats senare år, mycket bilar och mkt olyckor. Ringen har helt enkelt blivit för populär.

Varenda tidning, biltillverkare eller motorprogram har ju reportage om ringen, hur fort det går, att banan är fantastisk etc. Jag tror tyvärr att det bara finns en väg att gå, att höja priset. Det är bara se hur priset på årskort ökat med mer än 50% på de senaste 5 åren och ändå är det mer bilar än någonsin.
Jag tror att det skall till en dubbling av priser från nuvarande nivåer innan det börjar "bita".

Ledsen om jag är lite domedags-aktig så här dan före julafton men det är vad jag tror.

God jul alla rejsianer.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



LUX skrev:
Ringen har helt enkelt blivit för populär.


Huvudet på spiken.

Jag är tyvärr(?) dyster om TF för framtiden... Det kan/kommer inte att få fortsätta. TF kommer stänga. Det är inte en fråga om, det är en fråga om när.
Hela konstruktionen var ju galen och helt obegriplig redan innan det blev superpoppis. Nu med den enorma tillströmning av besökare så blir det direkt uppenbart hur tokig hela grejen egentligen är.

Det kommer att bli trackdays i framtiden. Kanske enda och rätta vägen att gå...


P.S.
Taxiförbudet har funnits i iaf några år.
D.S.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Figgz skrev:
All tidtagning bör väl ändå vara på trackdays? För vem utövar tidtagning och försöker slå rekord under ett 'famljekörningspass' på en svensk banträff?


Enligt min erfarenhet så är "familjekörningspass" hastighetsbegränsade med pace-car. Omkörning är förbjuden och inget hjälmtvång eller liknande finns. Man kan ta med frun och barn i barnstol för att få se hur banan ser ut inifrån en bil...

Jag vet inte när du varit på ringen och uppfattat att det går att jämföra med "familjekörningspass"?

På ringen är omkörning tillåten, det är fri fart (nästan hela varvet) och det är helt ok att ta tid.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



BTG skrev:
Figgz skrev:
All tidtagning bör väl ändå vara på trackdays? För vem utövar tidtagning och försöker slå rekord under ett 'famljekörningspass' på en svensk banträff?


Enligt min erfarenhet så är "familjekörningspass" hastighetsbegränsade med pace-car. Omkörning är förbjuden och inget hjälmtvång eller liknande finns. Man kan ta med frun och barn i barnstol för att få se hur banan ser ut inifrån en bil...

Jag vet inte när du varit på ringen och uppfattat att det går att jämföra med "familjekörningspass"?

På ringen är omkörning tillåten, det är fri fart (nästan hela varvet) och det är helt ok att ta tid.


Rent säkerhetsmässigt är de jämförbara, för dina med/mottrafikanter kan vara en familj i en standardbil utan minsta raceambition. De har lika stor rättighet att köra runt som alla hobbyracers, men finns det någon ömsesidig respekt mellan dem?

Förstå mig rätt, jag har kört på ringen och det är kul, men av någon anledning så verkar det som TF i mångas ögon ska vara rena racepass trots att det finns trackdays. Är det månne enbart för försäkringsskyddet som varit fördelaktigt?
Nya relerna behöver inte vara bra, vem vet, men jag tycker det är sunt att reflektera över "cause 'n action" i det hela.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Figgz skrev:
men jag tycker det är sunt att reflektera över "cause 'n action" i det hela.


Det tycker jag oxå.
Att däremot använda familje-besökaren (som tagit svängen över ringen på väg till Eurodisney) som måttstock för var nivån skall ligga blir - imho - både beskäftigt och präktigt.

----

Angående ringen (1.) så är det ju egentligen mer konstigt att ringen är öppen än om den skulle stänga... Att det till världens längsta, farligaste(?) och i alla avseenden ballaste räserbana är fritt inträde (mot ett par euro) med nästan vad som helst utan någon som helst för-besiktning eller kontroll av föraren är ju helt otroligt - egentligen...
Men ringen personifierar väl Tyskland i ett nötskal, stor frihet i utväxling mot ett stort (oöverblickbart!) ansvar.

Angående ringen (2.) så är det ju faktiskt konstigt att myndigheter såsom polis, räddningstjänst, sjukvård inte whistleblåser och lex Maria anmäler hela arrangemanget?

Exakt hur Nurburgring GmbH skall göra i framtiden har jag inte receptet till. Men TF kommer nog stängas...någon gång...tyvärr...
För egen del beklagar jag det även om jag för första på många år kommer strunta i ringenresa 2013. Det är för galet på TF.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



BTG skrev:

För egen del beklagar jag det även om jag för första på många år kommer strunta i ringenresa 2013. Det är för galet på TF.


Galet ja, men det är ju en del av charmen ibland. För egen del tycker jag att TF fungerar utmärkt
så länge man håller sig till veckodagar på våren och hösten. Jag har under många år hintat om
att undvik TF på helgen och undvik speciellt storhelger och långledigheter när det är "bra öppettider".

TF är för alla. Inklusive mc, bussar och trackdaybilar. Det måste man ha i beaktning.
Att de får vara där är även anledningen till att vi får vara där. På lika villkor.
Om det är jätteviktigt att åka racetempo varje varv, eller om man tycker att mc-åkarna är för mycket ivägen, så är kanske TF inte bästa alternativet.
Det är ju inte så att det är brist på trackdays heller om man vill ha mer kvalitativ körning.

Jag håller med Lux ang. kostnadsläget sett till belastningen. Kanske vore det bäst med en dubbling av priserna och ta
bort allt utom årskort och envarvskort? Eller kanske en differentierad prisplan där det är dyrare att
åka på helgen och under hög belastning. aka. trängselavgift.
Ett standard årskort som gäller allt utom helger och ett tillägspaket med allt inkl. kanske.

TF kommer nog att leva kvar under överskådlig tid. Man avvecklar inte sina högst intäcktsbringande affärsområde i ett vinstdrivande bolag.
Dessutom försörjer TF en vesäntlig del av regionen som en sidoeffekt av ringens populäritet.
Att stänga TF skulle få oönskade spridningseffekter i en redan ekonomiskt utsatt region.

Nu blev detta längre än jag tänkt, men så är det med ämnen som ligger en varmt om hjärtat.
Kontentan är väl att välj inte bort TF, men planera besöken. Gärna så att det går att pricka in en trackday-körning eller liknande i samband med besöket.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Figgz skrev:


Rent säkerhetsmässigt är de jämförbara, för dina med/mottrafikanter kan vara en familj i en standardbil utan minsta raceambition. De har lika stor rättighet att köra runt som alla hobbyracers, men finns det någon ömsesidig respekt mellan dem?


Det är så klart inte möjligt att ge ett generellt svar, men jag skall försöka förklara hur jag själv försöker uppföra mig.

Mitt tänk är lite som i skidbacken att den som kommer fortare har ett mycket stort ansvar för att ta sig förbi säkert.
Jag försöker att bli sedd innan jag åker om och vill få en känsla för att den som är framför har uppfattat situationen. Ibland betyder det ljusblink långt i förväg.
Som gammal mc-åkare har jag blivit ganska bra på att läsa av hur framförvarande skall bete sig. Nästan som ett sjätte sinne ibland.
Jag backar hellre av i alla lägen om jag är osäker än att chansa på en omkörning för att vinna en sekund eller två.

Ett par varv på mc på ringen gör att man blir avsevärt mer ödmjuk i sin inställning kan jag intyga.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
David E skrev:
BTG skrev:

För egen del beklagar jag det även om jag för första på många år kommer strunta i ringenresa 2013. Det är för galet på TF.


Galet ja, men det är ju en del av charmen ibland. För egen del tycker jag att TF fungerar utmärkt
så länge man håller sig till veckodagar på våren och hösten. Jag har under många år hintat om
att undvik TF på helgen och undvik speciellt storhelger och långledigheter när det är "bra öppettider".

TF är för alla. Inklusive mc, bussar och trackdaybilar. Det måste man ha i beaktning.
Att de får vara där är även anledningen till att vi får vara där. På lika villkor.
Om det är jätteviktigt att åka racetempo varje varv, eller om man tycker att mc-åkarna är för mycket ivägen, så är kanske TF inte bästa alternativet.
Det är ju inte så att det är brist på trackdays heller om man vill ha mer kvalitativ körning.

Jag håller med Lux ang. kostnadsläget sett till belastningen. Kanske vore det bäst med en dubbling av priserna och ta
bort allt utom årskort och envarvskort? Eller kanske en differentierad prisplan där det är dyrare att
åka på helgen och under hög belastning. aka. trängselavgift.
Ett standard årskort som gäller allt utom helger och ett tillägspaket med allt inkl. kanske.

TF kommer nog att leva kvar under överskådlig tid. Man avvecklar inte sina högst intäcktsbringande affärsområde i ett vinstdrivande bolag.
Dessutom försörjer TF en vesäntlig del av regionen som en sidoeffekt av ringens populäritet.
Att stänga TF skulle få oönskade spridningseffekter i en redan ekonomiskt utsatt region.

Nu blev detta längre än jag tänkt, men så är det med ämnen som ligger en varmt om hjärtat.
Kontentan är väl att välj inte bort TF, men planera besöken. Gärna så att det går att pricka in en trackday-körning eller liknande i samband med besöket.


Här tycker o tänker vi likadant David! Med undantag för prisbilden som med omedelbar verkan eliminerar mina möjligheter att få lite volym i mina varv. Jag hoppas såklart på att priserna håller sig så jag förhoppningsvis även 2013 kan ta en sväng med bettan på TF, såklart ett rent egoistiskt tänk!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Nu kör ju jag båge så jag kanske inte märker av det, men är det så mycket problem med långsamma bågar?

Jag tyckte jag hade problem med långsamma bilar med blinda förare.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Nikel skrev:
Nu kör ju jag båge så jag kanske inte märker av det, men är det så mycket problem med långsamma bågar?

Jag tyckte jag hade problem med långsamma bilar med blinda förare.


Jag upplever inte att det är SÅ många hojar däremot är uppsikten enligt mig väldigt dålig bakåt, inte så att alla är dåliga på det men många är farligt dåliga på det och har fokus på framfarten.

Det hade varit väldigt lätt att få fysisk kontakt med en hoj om man inte förutsatt att dom skulle göra vissa saker som man egentligen inte gör om man vill leva ett långt liv.

Att många hojåkare inte inser att bilar går att köra fort och till och med fortare än många hojar ät ett annat problem som kan skapa viss irritation, det händer regelbundet att en hoj ligger framför och "spärrar" vägen genom att vara väldigt långsam i svängarna och väldigt snabb på rakorna.

Givetvis är kvaliteten på förarna blandad precis som hos bilförare, vissa är grymt säkra, vakna och bjuder på körning so, får en att gråta så vackert det är.

För övrigt gled vi i från Topic lite..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Johan Sjöström skrev:

Här tycker o tänker vi likadant David! Med undantag för prisbilden som med omedelbar verkan eliminerar mina möjligheter att få lite volym i mina varv. Jag hoppas såklart på att priserna håller sig så jag förhoppningsvis även 2013 kan ta en sväng med bettan på TF, såklart ett rent egoistiskt tänk!


Prioritera bort banmöten på svenska banor så blir det status quo ekonomiskt och dessutom som en bonus mycket mindre slitage på däck och bromsa.

Jag vill så klart inte heller betala mer för varvkorten, men jag vet inget bättre sätt att reglera utbud och efterfrågan.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
David E skrev:
Johan Sjöström skrev:

Här tycker o tänker vi likadant David! Med undantag för prisbilden som med omedelbar verkan eliminerar mina möjligheter att få lite volym i mina varv. Jag hoppas såklart på att priserna håller sig så jag förhoppningsvis även 2013 kan ta en sväng med bettan på TF, såklart ett rent egoistiskt tänk!


Prioritera bort banmöten på svenska banor så blir det status quo ekonomiskt och dessutom som en bonus mycket mindre slitage på däck och bromsa.

Jag vill så klart inte heller betala mer för varvkorten, men jag vet inget bättre sätt att reglera utbud och efterfrågan.


problemet med detta blir att jag får en banträff per år och hur skoj blir det, näe TF till folket, trackdays till alla med mer än 235 hästar

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Nikel skrev:
Nu kör ju jag båge så jag kanske inte märker av det, men är det så mycket problem med långsamma bågar?


Kort svar: Ja.

Något längre svar är att mc och bil är olika snabba i olika partier. Bilarna är som regel snabbare i böjarna medans en mc axar från så fort det blir rakt. Det gör det extra farligt då omkörningsmöjligheterna oftast kommer i samband med ingången till kurvan.

Jag upplever att uppsikten bakåt som regel är mycket sämre hos mcförare än hos bilförare.
En del i det är ju så klart att man knappt ser något annat än sina egna armar i backspeglarna på en modern sporthoj utan att flytta runt.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Johan Sjöström skrev:

problemet med detta blir att jag får en banträff per år och hur skoj blir det, näe TF till folket, trackdays till alla med mer än 235 hästar


Åter igen prioritering. Men nog borde det gå att få till en vår och en höstresa?
Det hade iaf. jag valt före kinnekulle, gelleråsen eller mantorp alla dagar i veckan.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Ett stort problem till olyckorna är blandningen av fordon och erfarenhet, främst det senare. Här borde man hitta ett sätt att kunna sektionera dessa, även om det är svårt med tanke på att det är ett allmänt vägparti.

För inte allt för länge sedan var jag en ordentligt oerfaren förare nere på ringen, idag är jag en långt i från erfaren förare men jag håller i alla fall lite bättre tempo och kan hyfsat ha koll i både backspegeln och någorlunda veta hur nästa kurva ser ut.

Som ordentligt oerfaren förare på ringen är man nervös för allt som händer när en snabb bil eller hoj kommer nära vilket skapar en situation, speciellt om föraren bakom hetsar och blir irriterad över att inte bli förbisläppt med omedelbar verkan. Frågan är då om man bör eller skall vara ute tillsammans. Det är lika stressande för båda.

Är man motorcykelåkare kan det dessutom gå rejält åt h*lvete om det uppstår ett missförstånd på det ena eller andra hållet.

Jag är övertygad om att man hade minskat olyckorna om man delade upp dagens timmar i olika körtilfällen,
1. Motorcycklar
2. Oerfarna
3. Erfarna

Detta skulle iofs innebära ett stort engagemang av ordningsvakterna, om inte omöjligt, att hålla koll på vem som skulle köra var. Men jag tror ändå att olyckorna skulle minska rejält.

Nu är ovanstående exempel inget annat menat än att ställa saker och ting på sin spets. Men jag tror att man måste bli tuffare på att hitta dom som inte visar respekt för andra mindre erfarna eller långsammare. Att identifiera dom som kör ovarsamt eller har inte förstått reglerna för hur man beter sig rent regelmässigt innan det händer olyckor. Som det är idag är det mer obs på att hitta videokameror eller bilar som bullrar för mycket.

Är en vanlig väg olycksdrabbad gör man något åt det utan att avskaffa bilarna, att ha skadade människor i parti och kubik är ur samhällsekonomisk oförsvarbart och speciellt ohumant med tanke på individen. Olyckor kommer alltid att inträffa, nollvisionen är en ren skimär och inget annat. Men olyckor som man inte så mycket det är rimligt försöker eller vill begränsa är inte försvarbara.

Nu är jag som sagt ingen van TF åkare men det har i alla fall blivit några varv TF mina 80 varv. Det är alltså möjligt att jag har tvärfel men det är så jag upplever det.

Det här är kanske ett inlägg som återigen drar iväg mot off-topic hållet, men om vi nu försöker tolka de nya reglerna ur ett säkerhetsperspektiv så...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Mitt förslag till höljd säkerhet!

Skapa en "race-control" dvs ett rum med monitorer som kan övervaka hela ringen med kameror.
Med dagens billiga digitalkamerateknik kan kostnaden för detta inte vara så stor.
Det skulle innebära följande fördelar:

1 omedelbarrt identifiera olycksplatser,
2 identifiera vårdslösa / hänsynslösa förare
3 på distans aktivera "gulflaggor" i lampform.
4 Man skulle också lätt kunna gå igenom ett olycksförlopp i efterhand, vem släppte olja, vem körde på vem etc.
5 Effektivare "olyckshantering" skulle korta ned tiden för avstänging i samband med olyckor

Sedan skulle man ta och effektivisera framförallt avfart från banan som lätt kan bli en otrolig korvstoppning när det är mycket trafik. Det skulle göra att folk kommer snabbare av banan och kan konsumera andra saker

Gute rutsch

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



LUX skrev:
Mitt förslag till höljd säkerhet!

Skapa en "race-control" dvs ett rum med monitorer som kan övervaka hela ringen med kameror.
Med dagens billiga digitalkamerateknik kan kostnaden för detta inte vara så stor.
Det skulle innebära följande fördelar:

1 omedelbarrt identifiera olycksplatser,
2 identifiera vårdslösa / hänsynslösa förare
3 på distans aktivera "gulflaggor" i lampform.
4 Man skulle också lätt kunna gå igenom ett olycksförlopp i efterhand, vem släppte olja, vem körde på vem etc.
5 Effektivare "olyckshantering" skulle korta ned tiden för avstänging i samband med olyckor

Sedan skulle man ta och effektivisera framförallt avfart från banan som lätt kan bli en otrolig korvstoppning när det är mycket trafik. Det skulle göra att folk kommer snabbare av banan och kan konsumera andra saker

Gute rutsch


en riktig motorvägs avfart som släpper ut utanför parkeringen hade varit guld.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



LUX skrev:
Sedan skulle man ta och effektivisera framförallt avfart från banan som lätt kan bli en otrolig korvstoppning när det är mycket trafik. Det skulle göra att folk kommer snabbare av banan och kan konsumera andra saker

+1 thumbs up thumbs up thumbs up
Det är ju smått obegripligt varför de inte kan klippa i stängslet och lägga dit 25m asfalt?

--------

Snillen spekulerar vidare: Är hänsynslöshet / egosim / vårdslöshet verkligen de stora olycksinstigatorerna?

Jag måste säga att jag inte upplever det så. Jag tycker inte att det är ogina och elaka medåkare som är dumma mot varandra som är problemet. Jag tycker att de allra flesta är väldigt hjälpsamma och gör vad de kan för att underlätta för varandra.

Enligt min grumliga mening är istället problemet att erfarenhet och materiel (både bil och förare) blandas så saligt. Det är envarvsåkare i en Seat Alhambra diesel med Yankangdäck som kör bredvid en årskorts Påsse GT2RS på MPSC - för att ta två ytterligheter. Ännu större ytterligheter tror jag finns i förarmaterielet.

Jag var på sidan 1 av den här tråden inne på Anders lösning. Dela upp åkandet. Det tror jag är den enda vägen att gå.
(För även om en höjning av biljettpriset till slut kommer innebära att det blir färre personer där så tror jag (cyniskt) precis som Thomas att ringen vill ha maximala intäkter. Är förresten TF en kassako?)

Nu är det ju så att även med ett updelat åkande så kommer det kraschas. Det kraschas så fort det är trafik på banan; på trackdays; när bara "proffsen" är ute = VLN, 24stunden m.m. Men med ett uppdelat åkande kanske man iaf kan se till att MC-åkare som lagt en lowside inte också körs över av en bil som sladdar av pga av samma oljepöl? Eller att de som bara vill sightsee:a, turistbussar, rörmockare på hemväg eller familjebilar kan få göra det ifred.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nürburgring
Skärpta regler för tillåtna fordon på ringen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38853 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande