Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Traila rejsbil T/R Nurburgring, bra att veta!?!
1, 2   >>
8268 besök totalt
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
årets tur till närmar sig och jag skall för första gången traila ner min bil på släp! Detta är jag givetvis inte först med att göra och vänder mig därför till er för all möjlig "bra att veta" fakta;)

- Regbevis på bil vill jag minnas skall finnas på bilen, hur är det med papper på släpet?

- Ställer dem andra krav på lastförankring i Germanien? spännbandx8 och däckstopp för framhjulen räcker väl?

- speciella regler vid omkörning? ...får man:rolleyes:

- A1 alt. A7, verkar inte spela ngn roll i dagsläget? jag är mindre orolig för hastighetsbegränsningar vid vägarbeten än vad jag är vid smala omledningar i kombination med brett släp???

Mvh Ola Paulsson



_________________
Ola
BMW
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Regbevis är väl bra annars är det inget annat. köra om får man göra men ha framförhållning när du är på tvåfiliga vägpartier för då får man ha tålamod i högerfilen. Vid tre-filigt kan man hålla lite bättre tempo. Sen håll dig i högerfilen vid vägbyggen för vänsterfilen är oftast bara 2 meter. Sen är ju färjor och broar typ dubbelt så dyrt men det har du väl redan koll på. Trailade ner för ett par veckor sedan och det gick hur bra som helst. Tycker folk har rätt bra respekt för att man kör släp.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



För övrigt kan jag å det varmaste rek ett grön kort Ola, det kan vara skillnaden mellan ekonomiskt fördärv under resan eller tvärtom så att säga. Jag upplevde detta live för nån vecka sedan (dock inte jag som gick med i Club Bongard då)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Vi var nere i Maj med bil å släp.

Kontrollera nogrant bromsar, hansken, påskjutet, det är hur gött som helst att ha en kärra som inte märks vid inbrommsningar, utan bara gör vad den skall.

Vi höll 95km/h på motorvägen, detta gjorde att man inte blev ikappkörd eller frånåkt av lastbilar.
Ca 4-4,5kg luft i c-däcken på släpet = rullar lätt å fint.

Försäkringsbrev på engelska både för bil och släp kan spara mycket snack med polisen om de vill snacka.

Jag gjorde ett tredje bromsljus som sattes på nummerplåten på bilen som är på släpet, STOR skillnad på hur långt ifrån bakomvarande bil/lastbil höll avståndet, samt att du "lyser" genom bakomvarande bilar på motorvägen.

Lastsäkring: 4st http://www.jula.se/hjulsurrning-3-m-2000kg-388613
så är du rätt säker sen.
Ett extra C-däck kan vara väldigt bra..

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 154



Det kostar 90 EUR och en timme att åka 115 som blir nedskrivet till 95EUR
Papper på alla fordon är bra inkl släp


_________________
Martin Viberg
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
964 skrev:
Regbevis är väl bra annars är det inget annat. köra om får man göra men ha framförhållning när du är på tvåfiliga vägpartier för då får man ha tålamod i högerfilen. Vid tre-filigt kan man hålla lite bättre tempo. Sen håll dig i högerfilen vid vägbyggen för vänsterfilen är oftast bara 2 meter. Sen är ju färjor och broar typ dubbelt så dyrt men det har du väl redan koll på. Trailade ner för ett par veckor sedan och det gick hur bra som helst. Tycker folk har rätt bra respekt för att man kör släp.


bra input, högerfil=bästa vän thumbs up

_________________
Ola
BMW
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
För övrigt kan jag å det varmaste rek ett grön kort Ola, det kan vara skillnaden mellan ekonomiskt fördärv under resan eller tvärtom så att säga. Jag upplevde detta live för nån vecka sedan (dock inte jag som gick med i Club Bongard då)


grönt kort? läser mellan raderna vad det kan röra sig om men snälla berätta mer, vad är detta?

_________________
Ola
BMW
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Jovani skrev:
Vi var nere i Maj med bil å släp.

Kontrollera nogrant bromsar, hansken, påskjutet, det är hur gött som helst att ha en kärra som inte märks vid inbrommsningar, utan bara gör vad den skall.

Vi höll 95km/h på motorvägen, detta gjorde att man inte blev ikappkörd eller frånåkt av lastbilar.
Ca 4-4,5kg luft i c-däcken på släpet = rullar lätt å fint.

Försäkringsbrev på engelska både för bil och släp kan spara mycket snack med polisen om de vill snacka.

Jag gjorde ett tredje bromsljus som sattes på nummerplåten på bilen som är på släpet, STOR skillnad på hur långt ifrån bakomvarande bil/lastbil höll avståndet, samt att du "lyser" genom bakomvarande bilar på motorvägen.

Lastsäkring: 4st http://www.jula.se/hjulsurrning-3-m-2000kg-388613
så är du rätt säker sen.
Ett extra C-däck kan vara väldigt bra..


mkt bra skit thumbs up kommer göra säkerhetskontroll al a' uppkörning innan jag rullar iväg! nu har jag ett lånesläp så jag kommer nog inte meka med extra bromsljus även om det lät effektivt! kolla däcktryck, även i reservhjulet, tack!

_________________
Ola
BMW
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Vibbe skrev:
Det kostar 90 EUR och en timme att åka 115 som blir nedskrivet till 95EUR
Papper på alla fordon är bra inkl släp



vad kostar 90EUR, böter eller? och vad tar en timme? tacksam för återkoppling!?!

_________________
Ola
BMW
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Papper och skadeanmälan osv är ju alltid bra även om man kör ner och inte direkt kopplat till trailer eller inte.

Grönt kort är ett intyg från ditt försäkringsbolag om att du har en giltig trafikförsäkring i ditt hemland. Skrevs förr i tiden ut på ett grönt papper, därav namnet.

Lufttryck i däcken beror på vilka C-däck du har på ditt släp. finns tabeller för det på nätet. Mina däck ska ha 2,6 kg kalla.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Ola80 skrev:
Vibbe skrev:
Det kostar 90 EUR och en timme att åka 115 som blir nedskrivet till 95EUR
Papper på alla fordon är bra inkl släp



vad kostar 90EUR, böter eller? och vad tar en timme? tacksam för återkoppling!?!


Och hur blir 90EUR "nedskrivet" till 95EUR?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Citat:

För övrigt kan jag å det varmaste rek ett grön kort Ola, det kan vara skillnaden mellan ekonomiskt fördärv under resan eller tvärtom så att säga. Jag upplevde detta live för nån vecka sedan (dock inte jag som gick med i Club Bongard då)

Så dyrt var det inte johan

Och det gröna kortet är fortfarande grönt om det ska funka utomlands....

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Franzetti skrev:
Citat:

För övrigt kan jag å det varmaste rek ett grön kort Ola, det kan vara skillnaden mellan ekonomiskt fördärv under resan eller tvärtom så att säga. Jag upplevde detta live för nån vecka sedan (dock inte jag som gick med i Club Bongard då)

Så dyrt var det inte johan

Och det gröna kortet är fortfarande grönt om det ska funka utomlands....


näe inte i detta fall men betänk att "min vän" hade en sabla tur med räckena, det kunde blivit betydligt mer omfattande i en annan situation

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
men vilken skillnad gör det gröna pappret på ringen? där gäller väl inga försäkringar???

_________________
Ola
BMW
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ola80 skrev:
men vilken skillnad gör det gröna pappret på ringen? där gäller väl inga försäkringar???


Trafikförsäkringen gäller "alltid" med grönt kort och lite övertalning fakturerar GMBH ditt FB o du slipper cascha

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Ola80 skrev:
men vilken skillnad gör det gröna pappret på ringen? där gäller väl inga försäkringar???


Trafikförsäkringen gäller "alltid" med grönt kort och lite övertalning fakturerar GMBH ditt FB o du slipper cascha


ok, tack för klarhet i ärendet. får mejla bmw of!!!

_________________
Ola
BMW
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Johan Sjöström skrev:
Ola80 skrev:
men vilken skillnad gör det gröna pappret på ringen? där gäller väl inga försäkringar???


Trafikförsäkringen gäller "alltid" med grönt kort och lite övertalning fakturerar GMBH ditt FB o du slipper cascha


Hur fungerar det egentligen då många (alla) avskriver sig från ringen.
Eller gäller det bara Vagnskada.

ja det gör det ju.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 154



Jo man får tydligen 20% rabatt på mätt fart, bötrena hamnade efter rabatt på 90 EUR betalas på plats. Tog 1 timme att reda ut bilar då vi saknade papper på dragbil och släp :-)

_________________
Martin Viberg
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
gick jättebra, körde ner på 11:45h. Startade 24:00 så det var inte mycket trafik att prata om. Körde a1.

_________________
Ola
BMW
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



11.45 var snabbt. Vi körde på 10h A1 med en del raster och ett stopp i spritaffären.

Men det jag verkligen undrar är vad de sa till dig när ditt regnummer ropades upp i högtalarna.
Dålig parkering eller?

(Eller tar jag fel på bil?)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
var ropades mitt regnummer ut, på insläppet eller??? totalt missat isf!?!

_________________
Ola
BMW
Citera
Nürburgring
Traila rejsbil T/R Nurburgring, bra att veta!?!
1, 2   >>
8268 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande