Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 914 2.0 -74 - Såld.
<<   1, 2, 3, ... 28, 29, 30   >>
15 besök senaste veckan (240483 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



hur gör du med bågen/buren vid reggning???

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Bågen har jag tänkt låta sitta kvar, eventuellt får jag göra stödbenet demonterbart. Fempunksbältena får nog flytta ur tillfälligt om dom är i vägen för trepunksbältena som ska monteras
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Det går ju att dra ut bra med pulver ur typ 4 motorerna - den vw motor som sitter i 914. Micke Svens fixade ju ur 250hk ur en 2.5ltr på 90-talet. Borde vara duktigt mycket billigare att bygga en sån idag än då. 100hk/ltr verkar ju inte vara nåt problem! Det är inte dyrt, bara jättemycket pengar!

Den där svartvita bilden med tjejen... Jävligt sxigt med breddade plåtisar på 914. Helfränt!!

Bygg nåt enkelt och rått och inte nån cal look wannabe nu!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Hej Mats!

Kul med ett nytt projekt!
Sugen på att mecka istället för putsa...?

Höll ju själv på mycket med VW luftkylt tidigare, det finns massor med fräcka prylar om man vill bygga en potent boxer-4a. Inte farligt dyrt heller när man blivit luttrad av Porsches priser...
Men det är förstås mest "bang-for-the-buck" och lyfta i något modernare.
Större std motor från lämplig donator känns ju som ett bra och driftsäkert alternativ.

Blir spännande att följa!

/Gustaf

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Hej Gustav

Jo tanken är väl att öka på volymen till 2,3 liter, öka kompressionen till ~9,8 samt troligtvis separata spjäll till varje cylinder samt modern insprutning. Finns ju en hel del kul prylar. :-)

Och ja, suget efter att meka och projektera lite blev för stort.
Citera
LillaPelle i EnLitenBil
Tokholm
Här sen Nov 2012
Inlägg: 23

Namndispens
Namndispens

AppApp en god vän (Julle) byggde för många år sedan en BoxerÅtta av två fyror med bl.a. en fördelare från Volvo Starke (gammal lastbil 8cyl) och smekte in det hela i en bil som din.
Han var väldigt nöjd på kvällen i baren efter Ringen när han skrämt direktörsnissarna i sina nya Porschar med sitt grova 8cyl ljud och 480 sugpållar, många ignorerade/fnös första dagen åt bilen men respekten och komplimangerna kom snabbt. Enormt ljud på den tiden.........nu blir det ju 95db..

Hör av dig om du vill ha ritningarna ;-)

_________________
Pelle R
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Oj, så kul Mats! Nu kan du ju också åka med på våra luftkylda VW-glassätarträffar! Bra att ha bilar för alla tillfälligheter. :-)

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Mats Karlsson skrev:
Råkade visst gå och sälja 964:an för nån månad sedan...hur nu det gick till?

..och sen gick visst och köpte en sån här:

Projektplanering pågår.....blir en del mindre och större uppgraderingar allt eftersom.


thumbs up thumbs up

Skoj Mats, grattis till en härlig sportbil! Ska bli skoj att se den live, kanske på slussutställningarna i sommar...?

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Pelle, Oooh...kommer jag upp i hälften av 480 hk så är jag mer än nöjd, faktum är att siktet är ställt ganska lågt effektmässigt 180~200 hk och med bra vrid över hela registret så är jag nog nöjd....för stunden.

Nisse, klart det ska ätas glass...det är ju en targa.... Split kanske?

Jonas, är väl bättre att du släpar med din gröning till slalomträffarna och leker räcerförare med oss andra i Väst?
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Det här är en av mina absoluta favoritmodeller (av Porsche, och bilar öht). Vet inte varför men jag har alltid gillat designen. Ska bli kul att se slutresultatet!

(och du har PM!)

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
ninja skrev:
Det här är en av mina absoluta favoritmodeller (av Porsche, och bilar öht). Vet inte varför men jag har alltid gillat designen. Ska bli kul att se slutresultatet!

(och du har PM!)


Jo 914 var allt en udda fågel tyckte jag i början, lite hatkärlek sådär men ju mer man läst om den och betraktat den så är det ju bara helrätt. :-)
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Mats Karlsson skrev:
Råkade visst gå och sälja 964:an för nån månad sedan...hur nu det gick till?

..och sen gick visst och köpte en sån här:


Det enda som slår mig.......varför ?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
bakmotor skrev:
Mats Karlsson skrev:
Råkade visst gå och sälja 964:an för nån månad sedan...hur nu det gick till?

..och sen gick visst och köpte en sån här:


Det enda som slår mig.......varför ?


Fanns många skäl, både bra och dåliga.

964 har varit min drömbil sen jag var femton år och att köra den är mycket speciellt men samtidigt så kändes det som jag var "färdig" med den, jag vann min klass i slalomen i år och det var ett av målen. När jag är ute och kör ensam på småvägar så....för att det ska vara riktigt roligt så går det åt helvete för fort....iallafall när man har familj att tänka på.

Detta kombinerat med ett sug efter att få skruva och planera ett projekt i kombination med en person som jag litar på som ville köpa den så var det ett ganska enkelt beslut.

Sjävklart kommer jag ångra mig men "man kan inte ha samma bil hela livet". (en vis man här på rejsa sa detta nångång för längesedan)

Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Har du sett denna annonsen, gällande cylindersats! Något som passar?
http://www.blocket.se/lund/Porsche_och_Vw_delar_44543652.htm?ca=23_11& . . . .

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Mats Karlsson skrev:
bakmotor skrev:
Mats Karlsson skrev:
Råkade visst gå och sälja 964:an för nån månad sedan...hur nu det gick till?

..och sen gick visst och köpte en sån här:


Det enda som slår mig.......varför ?


Fanns många skäl, både bra och dåliga.

964 har varit min drömbil sen jag var femton år och att köra den är mycket speciellt men samtidigt så kändes det som jag var "färdig" med den, jag vann min klass i slalomen i år och det var ett av målen. När jag är ute och kör ensam på småvägar så....för att det ska vara riktigt roligt så går det åt helvete för fort....iallafall när man har familj att tänka på.

Detta kombinerat med ett sug efter att få skruva och planera ett projekt i kombination med en person som jag litar på som ville köpa den så var det ett ganska enkelt beslut.

Sjävklart kommer jag ångra mig men "man kan inte ha samma bil hela livet". (en vis man här på rejsa sa detta nångång för längesedan)



Förstår att du har dina skäl men jag förstår dom inte riktigt bara...

Vad det gäller slalomen så antar jag du menar i Väst då? Inte för att ta i från prestationen men det är inte super komplicerat i std om man har möjlighet att delta vid tillräckligt många tillfällen och är en någorlunda skaplig chaffis, finalen är lite svårare i regel, du skulle satsat på den för att få en rejäl fjäder

Klart du inte ska åka på allmänna vägar och känna på gränserna, PCS banmöten är väl rätt forum till det och om jag inte är helt felunderrättad så har det aldrig varit någon allvarlig person skada så länge PCS hållt på.

Hur som, lycka till med bygget thumbs up !

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
bakmotor skrev:
Mats Karlsson skrev:
bakmotor skrev:
Mats Karlsson skrev:
Råkade visst gå och sälja 964:an för nån månad sedan...hur nu det gick till?

..och sen gick visst och köpte en sån här:


Det enda som slår mig.......varför ?


Fanns många skäl, både bra och dåliga.

964 har varit min drömbil sen jag var femton år och att köra den är mycket speciellt men samtidigt så kändes det som jag var "färdig" med den, jag vann min klass i slalomen i år och det var ett av målen. När jag är ute och kör ensam på småvägar så....för att det ska vara riktigt roligt så går det åt helvete för fort....iallafall när man har familj att tänka på.

Detta kombinerat med ett sug efter att få skruva och planera ett projekt i kombination med en person som jag litar på som ville köpa den så var det ett ganska enkelt beslut.

Sjävklart kommer jag ångra mig men "man kan inte ha samma bil hela livet". (en vis man här på rejsa sa detta nångång för längesedan)



Förstår att du har dina skäl men jag förstår dom inte riktigt bara...

Vad det gäller slalomen så antar jag du menar i Väst då? Inte för att ta i från prestationen men det är inte super komplicerat i std om man har möjlighet att delta vid tillräckligt många tillfällen och är en någorlunda skaplig chaffis, finalen är lite svårare i regel, du skulle satsat på den för att få en rejäl fjäder

Klart du inte ska åka på allmänna vägar och känna på gränserna, PCS banmöten är väl rätt forum till det och om jag inte är helt felunderrättad så har det aldrig varit någon allvarlig person skada så länge PCS hållt på.

Hur som, lycka till med bygget thumbs up !


Jovisst banmötena finns men att köra bana utan tidtagning för mig är helt enkelt tråkigt efter tre varv.
Samtidigt måste man vara beredd på att sätta bilen i räcket och ta den ekonomiska smällen. Som huvudförsörjare till en barnfamilj kan jag inte riskera det, det går det helt enkelt inte ihop.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Mats Karlsson skrev:

Jovisst banmötena finns men att köra bana utan tidtagning för mig är helt enkelt tråkigt efter tre varv.
Samtidigt måste man vara beredd på att sätta bilen i räcket och ta den ekonomiska smällen. Som huvudförsörjare till en barnfamilj kan jag inte riskera det, det går det helt enkelt inte ihop.


Tråkigt? Då kör du för sakta Mats......
Försäkring är väl inget problem på PCS? Så länge du har Bilsport&MC (1:a handsalternativ på -92 å äldre), IF eller Salus så gäller ju försäkringen ?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Kul projekt! Och starkt att kunna bryta sig ur 964-maffian...

_________________
--
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Kul projekt! Och starkt att kunna bryta sig ur 964-maffian...


Haha....risken för återfall är väl 80%, 964-itis kan vara symptonfri länge men sen slår den till...
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 873



Hvad med en Subaru motor? godt vrid og ca 200hk..?? Kender du Renegade Hybrids og Kennedy Engineered performance de laver mange sjove ting. Hilsner fra Danmark......

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 914 2.0 -74 - Såld.
<<   1, 2, 3, ... 28, 29, 30   >>
15 besök senaste veckan (240483 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande