Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 914 2.0 -74 - Såld. | << 1, 2, 3, ... 28, 29, 30 >> 15 besök senaste veckan (240579 totalt) |
Bågen har jag tänkt låta sitta kvar, eventuellt får jag göra stödbenet demonterbart. Fempunksbältena får nog flytta ur tillfälligt om dom är i vägen för trepunksbältena som ska monteras
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Det går ju att dra ut bra med pulver ur typ 4 motorerna - den vw motor som sitter i 914. Micke Svens fixade ju ur 250hk ur en 2.5ltr på 90-talet. Borde vara duktigt mycket billigare att bygga en sån idag än då. 100hk/ltr verkar ju inte vara nåt problem! Det är inte dyrt, bara jättemycket pengar!
Den där svartvita bilden med tjejen... Jävligt sxigt med breddade plåtisar på 914. Helfränt!! Bygg nåt enkelt och rått och inte nån cal look wannabe nu! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||
Hej Mats!
Kul med ett nytt projekt! Sugen på att mecka istället för putsa...? Höll ju själv på mycket med VW luftkylt tidigare, det finns massor med fräcka prylar om man vill bygga en potent boxer-4a. Inte farligt dyrt heller när man blivit luttrad av Porsches priser... Men det är förstås mest "bang-for-the-buck" och lyfta i något modernare. Större std motor från lämplig donator känns ju som ett bra och driftsäkert alternativ. Blir spännande att följa! /Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||||||
Hej Gustav
Jo tanken är väl att öka på volymen till 2,3 liter, öka kompressionen till ~9,8 samt troligtvis separata spjäll till varje cylinder samt modern insprutning. Finns ju en hel del kul prylar. :-) Och ja, suget efter att meka och projektera lite blev för stort. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
AppApp en god vän (Julle) byggde för många år sedan en BoxerÅtta av två fyror med bl.a. en fördelare från Volvo Starke (gammal lastbil 8cyl) och smekte in det hela i en bil som din.
Han var väldigt nöjd på kvällen i baren efter Ringen när han skrämt direktörsnissarna i sina nya Porschar med sitt grova 8cyl ljud och 480 sugpållar, många ignorerade/fnös första dagen åt bilen men respekten och komplimangerna kom snabbt. Enormt ljud på den tiden.........nu blir det ju 95db.. Hör av dig om du vill ha ritningarna ;-) _________________ Pelle R |
||||||||
Skoj Mats, grattis till en härlig sportbil! Ska bli skoj att se den live, kanske på slussutställningarna i sommar...? _________________ //Jonas Molander Saab 9-5 Aero SportCombi 2004 Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989 Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003 Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld |
||||||||
Pelle, Oooh...kommer jag upp i hälften av 480 hk så är jag mer än nöjd, faktum är att siktet är ställt ganska lågt effektmässigt 180~200 hk och med bra vrid över hela registret så är jag nog nöjd....för stunden.
Nisse, klart det ska ätas glass...det är ju en targa.... Split kanske? Jonas, är väl bättre att du släpar med din gröning till slalomträffarna och leker räcerförare med oss andra i Väst? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Det här är en av mina absoluta favoritmodeller (av Porsche, och bilar öht). Vet inte varför men jag har alltid gillat designen. Ska bli kul att se slutresultatet!
(och du har PM!) _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Jo 914 var allt en udda fågel tyckte jag i början, lite hatkärlek sådär men ju mer man läst om den och betraktat den så är det ju bara helrätt. :-) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Det enda som slår mig.......varför ? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Fanns många skäl, både bra och dåliga. 964 har varit min drömbil sen jag var femton år och att köra den är mycket speciellt men samtidigt så kändes det som jag var "färdig" med den, jag vann min klass i slalomen i år och det var ett av målen. När jag är ute och kör ensam på småvägar så....för att det ska vara riktigt roligt så går det åt helvete för fort....iallafall när man har familj att tänka på. Detta kombinerat med ett sug efter att få skruva och planera ett projekt i kombination med en person som jag litar på som ville köpa den så var det ett ganska enkelt beslut. Sjävklart kommer jag ångra mig men "man kan inte ha samma bil hela livet". (en vis man här på rejsa sa detta nångång för längesedan) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Har du sett denna annonsen, gällande cylindersats! Något som passar?
http://www.blocket.se/lund/Porsche_o _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||||||
Förstår att du har dina skäl men jag förstår dom inte riktigt bara... Vad det gäller slalomen så antar jag du menar i Väst då? Inte för att ta i från prestationen men det är inte super komplicerat i std om man har möjlighet att delta vid tillräckligt många tillfällen och är en någorlunda skaplig chaffis, finalen är lite svårare i regel, du skulle satsat på den för att få en rejäl fjäder Klart du inte ska åka på allmänna vägar och känna på gränserna, PCS banmöten är väl rätt forum till det och om jag inte är helt felunderrättad så har det aldrig varit någon allvarlig person skada så länge PCS hållt på. Hur som, lycka till med bygget ! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Jovisst banmötena finns men att köra bana utan tidtagning för mig är helt enkelt tråkigt efter tre varv. Samtidigt måste man vara beredd på att sätta bilen i räcket och ta den ekonomiska smällen. Som huvudförsörjare till en barnfamilj kan jag inte riskera det, det går det helt enkelt inte ihop. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Tråkigt? Då kör du för sakta Mats...... Försäkring är väl inget problem på PCS? Så länge du har Bilsport&MC (1:a handsalternativ på -92 å äldre), IF eller Salus så gäller ju försäkringen ? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Haha....risken för återfall är väl 80%, 964-itis kan vara symptonfri länge men sen slår den till... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Hvad med en Subaru motor? godt vrid og ca 200hk..?? Kender du Renegade Hybrids og Kennedy Engineered performance de laver mange sjove ting. Hilsner fra Danmark......
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 914 2.0 -74 - Såld. | << 1, 2, 3, ... 28, 29, 30 >> 15 besök senaste veckan (240579 totalt) |