Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Clio RS 2013
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (34125 totalt)
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Nån som vet om denna rara ärta kommer till SWE nästa år?

Ny era i lill-GTi segmentet med dubbelkoppling och turbo?


_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Mercedes har välredan sin lilla med dubbelkoppling och Turbo. Klart skoj detta iallafall!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Mercedes har väl ingen gti? Det är ju vältklass

Mmm måste säga att dessa fransyskor har en viss dragningskraft. Får hoppas Renault tar in denna.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Riktigt rar i nya Clio Cup-utförandet:






_________________
Nils Erixon
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Den såg ut som en giftig ärta den =)

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag har fått höra av en Renaulthandlare att den kommer tas in till Sverige. Vi håller tummarna. Snart kommer det finnas Clio Cup 2012 till salu billigt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
PorscheDennis
Grästorp
Här sen Apr 2007
Inlägg: 123



Dignell skrev:
Jag har fått höra av en Renaulthandlare att den kommer tas in till Sverige. Vi håller tummarna. Snart kommer det finnas Clio Cup 2012 till salu billigt.


Vet du om Clio cup bilarna har regbevis? Porsche cup bilarna har inte det och går inte att regga för väg.

_________________
Dennis Andersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

PorscheDennis skrev:
Dignell skrev:
Jag har fått höra av en Renaulthandlare att den kommer tas in till Sverige. Vi håller tummarna. Snart kommer det finnas Clio Cup 2012 till salu billigt.




Vet du om Clio cup bilarna har regbevis? Porsche cup bilarna har inte det och går inte att regga för väg.


Vad jag förstått går det inte. Vet dock att en del cup av min bils generation går dom rally bilar i UK = reggade, men i UK får man ju köra vad som helst på vägarna.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Man får väl köpa en reggad åxå så löser man problemet, fast det blir ju inte så billigt.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Jag pratade med en inbiten Renaultfan och han lät besviken på de nya RS cliosarna.
Han menade att stötdämpare och bromsar inte alls håller samma kvalité som de gamla RS bilarna.
Det är inte samma välkomponerade och balanserade konstruktion utan man har velat spara pengar.

Vet ej om detta är sant eller ej men det kan vara något att fundera över för hugade spekulanter.
Man får göra en egen bedömning när det finns bilar för provkörning.

Cup bilen ser ju hur tuff ut som helst.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Vi ska nog ta din kompis besvikenhet med en nypa salt. Produktionen ska precis börja och pressen får inte köra bilarna förrän längre fram så förutsatt att han inte varit med i utvecklingsarbetet så ser jag inte riktigt hur han ska haft möjlighet att granska / testa den nya modellen närmare.

Ligger en CUP-bil ute på blocket föresten för hugande spekulanter. Men då är det den gamla karossen som man kör Clio Cup med i Sverige de nästa två åren.

_________________
Christopher Zell
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Ska bli mycket intressant att se hur den blir, har inte kört clio 200 men megane 265 CUP, och den var riktigt trevlig på bana. Är dock lite orolig över valet av dubbelkopplingslåda, kör ju GTI bil idag med en sådan, visst är det en dröm i köerna och i stan (vilket är det jag kör mest), men när man vill ha roligt är det trist...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Cédric, Clion har rattpaddlar så du kan spaka manuellt också om du vill. Dessutom launch control och multi shift down.

_________________
Christopher Zell
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



CZ skrev:
Cédric, Clion har rattpaddlar så du kan spaka manuellt också om du vill.

Fast det är ju inte riktigt samma sak att trycka på en knapp som att ha en riktig växelspak och koppling.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

CZ skrev:
Vi ska nog ta din kompis besvikenhet med en nypa salt. Produktionen ska precis börja och pressen får inte köra bilarna förrän längre fram så förutsatt att han inte varit med i utvecklingsarbetet så ser jag inte riktigt hur han ska haft möjlighet att granska / testa den nya modellen närmare.

Ligger en CUP-bil ute på blocket föresten för hugande spekulanter. Men då är det den gamla karossen som man kör Clio Cup med i Sverige de nästa två åren.


Värst va du va positiv, jobbar du för Renault eller?

Jag vet inte vad han hade för källa men han har varit Renault eantusiast i 20+ år.
Jag har svårt att tro han skulle i baissa sitt eget märke utan anledning.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

LUX skrev:
CZ skrev:
Vi ska nog ta din kompis besvikenhet med en nypa salt. Produktionen ska precis börja och pressen får inte köra bilarna förrän längre fram så förutsatt att han inte varit med i utvecklingsarbetet så ser jag inte riktigt hur han ska haft möjlighet att granska / testa den nya modellen närmare.

Ligger en CUP-bil ute på blocket föresten för hugande spekulanter. Men då är det den gamla karossen som man kör Clio Cup med i Sverige de nästa två åren.


Värst va du va positiv, jobbar du för Renault eller?

Jag vet inte vad han hade för källa men han har varit Renault eantusiast i 20+ år.
Jag har svårt att tro han skulle i baissa sitt eget märke utan anledning.


Det var faktiskt det första jag la märke till på de nya bilarna att det gör vanliga en kolvs glidok fram, helt klart ett steg i fel riktning. Jag undrar också vilken 1,6 liters motor som bilen baseras på min gissning är tyvärr att det är den gamla K4M motorn thumbs down Jag tycker det är riktigt segt att de kör turbo och att bilen inte längre verkar ha en specifik kaross pressning som på 197/200 det gjorde bilen ganska mycket tuffare.

Så jag måste nog tyvärr dela din skepsis LUX

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



LUX skrev:
CZ skrev:
Vi ska nog ta din kompis besvikenhet med en nypa salt. Produktionen ska precis börja och pressen får inte köra bilarna förrän längre fram så förutsatt att han inte varit med i utvecklingsarbetet så ser jag inte riktigt hur han ska haft möjlighet att granska / testa den nya modellen närmare.

Ligger en CUP-bil ute på blocket föresten för hugande spekulanter. Men då är det den gamla karossen som man kör Clio Cup med i Sverige de nästa två åren.


Värst va du va positiv, jobbar du för Renault eller?


Man kan ju alltid googla på namnet...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Den som luskar lite i allt som skrivits från Parismässan ser nog snart var motorn kommer ifrån:

http://www.evo.co.uk/news/evonews/286750/renaultsport_clio_200_turbo_a . . . .

Inte K4M med andra ord.

_________________
Christopher Zell
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



CZ skrev:
Cédric, Clion har rattpaddlar så du kan spaka manuellt också om du vill. Dessutom launch control och multi shift down.


Har det redan idag på cupran, som sagt, effektivt men inte i närheten så skoj som att hältåa och växla själv. Dock perfekt för att joxa runt med i stan. Menmen, får hoppas bilen övertygarna dom pessimistiska stormarna och stormövertygar Men det blir lätt blåsigt när man historiskt sett är på toppen av hot hatch berget.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Lustigt, jag tycker manuella växellådor passar bäst på trevliga sommarvägar och är ett gissel i banbilen.

hade gärna bytt ut min 6vxl låda i banråttan mot en DSG som i min bruksbil.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

CZ skrev:
Den som luskar lite i allt som skrivits från Parismässan ser nog snart var motorn kommer ifrån:

http://www.evo.co.uk/news/evonews/286750/renaultsport_clio_200_turbo_a . . . .

Inte K4M med andra ord.


"Following a growing trend in the industry, the Clio will also be fitted with a new system called R-Sound Effect. This is said to simulate various different iconic engine sounds, pumping them into the cabin through the car stereo."

Det där är fokus på väsentligheterna i en sportbil.
(sorry, jag kunde inte hålla mig)



EDIT:
Kände mig lite elak så jag hittade det här
"Renault claims the overall feel of the RS Clio will be one of 'edgy' performance, but it promises the car's famed balance between the engine, transmission and chassis will be maintained."
Vilket bådar gott. Som sagt provkörning klargör och avgör.
http://skiddmark.com/2012/09/renault-strikes-gold-with-the-new-clio-re . . . .

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
RenaultSport
Clio RS 2013
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (34125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande