Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Clio RS 2013
<<   1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (34133 totalt)
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Klart löjligt med ljudet men går det att stänga av så fine...

Hade vart bättre med en scream pipe som tex Ford har...

Fortfarande väldigt sugen på att testa denna

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Renault Sport vet hur man bygger roliga bilar med fin balans så jag tvivlar inte på att denna kommer vara bra. Frågan är hur bra i relation till tidigare modeller.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



R-Sound är ju helt klart en "plojgrej". Håller med om att scream-pipe hade varit mycket roligare och mer relevant eller om inte annat borde finnas också.

Däremot blir det intressant att se hur Sport Monitorn kommer att utvecklas. I och med R-Link så finns det ju en chans att Sport Monitorn även kommer kunna ha möjlighet att faktiskt lägga in bansträckningar genom GPS och använda den som riktig laptimer.

_________________
Christopher Zell
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Nu börjar detaljerna dyka upp, angående sound-pipe diskussionen tidigare i tråden:

- real engine noise is filtered into the cabin via the, arf, RS Sound Pipe which uses an amplified membrane to give a more 'true' impression of proper engine noise.

Läs mer hos pistonheads:
http://pistonheads.co.uk/news/default.asp?storyId=27129

_________________
Christopher Zell
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Provkört Clio RS 2013 CUP

Bilen är riktigt trevlig och pigg.
Mina rent subjektiva kommentarer baserat på tidigare Renaultinnehav RS (Megane och Clio)
och fokus på Ringenkörning

+ Dubbelkopplingslådan växlar upp och ned snabbt.
+ Paddlar funkar bra.
+ I läge RACE så växlar den inte upp utan hackar på övervarvningsskyddet!
+ Går att stänga av safety system helt
+ Fräsch design
- Chassiet i mjukaste laget kränger rätt mycket
- Det står inte Brembo på bromsarna även om de var ok (hade försäljningschefen med i bilen).
- Märkte inte att den elektroniska diffen gjorde så mycket skillnad
- Lite understyrningstendenser vid aggresiv kurvtagning
- Den går inte att beställa med Recaro-stolar

Man märker att det är en produkt för en bredare publik, den är inte så RÅ.
PGA överrock med i bilen så pressades den inte så hårt.
Den var lättkörd och relativt välbalanserad dock understyrningskommentar.

Känns inte som ett lika självklart köp som Meganen 50/50.
Beror lite på om någon hugger på DARTH VADER

Har fått en offert och kan få leverans i mitten av JUNI av en sådan här

Bromsar



Motor



I gult

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147





Bra betyg på en trevlig bil

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Mange skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=KsUPixwMDg0&feature=share&list=UU5rBpVgv83gYPZ593XwQUsA

Bra betyg på en trevlig bil


Tack för den.
Han höll ju med mig

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147



Ja verkar riktigt kul!. Vad kostar en bra utrustad bil?

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Hårdare fjädrar och en riktig LSD så är den hatch back of the year?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Mange skrev:
Ja verkar riktigt kul!. Vad kostar en bra utrustad bil?

Räkna med 250 i Sverige, lite över EUR 26k i Luxemburg (CUP med skinn stolar som tillval).

Efter att ha varit vid Ringen idag och bla. talat med Min Renaultkännare så tyckte han också att den var för mjuk för ringen även i CUP utförande. Behåller nog Meganen, insåg igen hur sjukt bra den är.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Slutgissat, kommer att kosta 229.900:- inklusive r-link pekskärm och läderstolar med värme.
Cup-paket med chassi 18" fälgar och lackade bromsok är tillval precis som RS Monitor.

_________________
Christopher Zell
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370




_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Bra pris!

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905




_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370




_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Nu har jag hunnit provköra bilen i alla fall.
Riktigt trevlig bil MEN går man in med inställningen att Clio gen 2 Sporten var den roligaste hot hatchen som byggts kommer man bli besviken.
Den är så klart inte alls lika "busig" och avskalad som den gamla bilen men däremot öppnar sig helt nya användningsområden.
När man sitter i köer i rusningstrafiken (vilket många av oss primärt gör med sina bilar) så uppskattar man automatlådan och på långkörning går det till och med att köra rätt snålt. Låg på blandad förbrukning på 0,67 över cirka 40 mil blandat lite stad och motorväg (i typ 130-tempo).

Bilen är så klart mycket mer sofistikerad än tidigare och mer komfort och trots Cup-chassit var den inte alls särskilt stötig, avsevärt mer komfort än Megane RS.
Meganen är klart mycket råare men Clion är klart mycket mer vardagsduglig med sina fem dörrar och automaten samt en mer sansad prislapp känns det som ett mer realistiskt "kul andrabilsalternativ".
Tilltalar helt klart en bredare målgrupp och den lite mer diskreta stylingen är i mitt tycke också snyggare och håller längre än överdrivna kjolpaket och stora spoilers.

Som hardcore bansmiskare hade jag valt Meganen men som faktiskt riktigt vettig vardagsbil som även funkar på track Days är Clion i mitt tycke trevligare.

_________________
Christopher Zell
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Nu har den "slutliga domen" kommit i form av supertest i Sport auto vilket är det mest omfattande test någon tidning gör. Att en tysk tidning ger sig tid att testa en Clio i ett av årets 13 tester beror på den status som föregångarna har gett Renault.

De gnäller på det mesta.
Bilen är tyngre och långsammare än de gamla modellerna.
De raljerar över allt rejsigt lull-lull som elektronisk diffspärr, launch control, sound pipe och bakre diffusor, fem dörrar och lägre föbrukning mm.

Kort sagt de vill inte ha en produkt för en bredare publik. De vill ha en smal produkt med unikt bra kvalité/pris relation. Nya clion gör Hockenheim på 1:21,3 jämfört med den gamla 1:19,4. Ett stort steg i fel riktning. Tid på Nordslingan är 8:59 vilket skulle ge en BTG tid på ca 8:35. Inget att vara stolt över.

Jag tror att här någonstans går Renault tyvärr fel efter att ha gjort rätt i så många år.
Man tror att man kan "lura" hot hatch köparna med lite fräcka gadgets utan reell funktion.
Vi som tycker om bilar med renodlade köregenskaper och därför kan leva med lite stötighet eller till och med uppskatta den till vardags kommer att leta efter andra märken.

Jag träffade en kille från Portugal vid ringen som berättade om hans kamrat som hade en Clio gen3 som familjebil En gång om året packade han in fru och barn (bara 1 iofs) och åkte till Polen på semester en månad och hälsade på släktingar. Det kallar jag hängiven. Renault forumets Mårten är inte långt efter i hängivenhet.

Låt oss hoppas att marknadsföringsavdelningen på Renault får mindre att säga till om och att ingenjörerna i Dieppe får en ny chans. thumbs up

Tills dess letar jag desperat efter en ersättare till Meganen.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



LUX skrev:


Jag träffade en kille från Portugal vid ringen som berättade om hans kamrat som hade en Clio gen3 som familjebil En gång om året packade han in fru och barn (bara 1 iofs) och åkte till Polen på semester en månad och hälsade på släktingar. Det kallar jag hängiven. Renault forumets Mårten är inte långt efter i hängivenhet.



Haha känner igen detta. Har Shoppingclion som enda bil i familjen, och jag har 3 barn. Iofs bor jag i stan och behöver bil väldigt sällan bil egentligen, men i sommras fick den åka på minisemester till danmark. Sulky 3 barn, 2 vuxna och packning. Fantastisk bil

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Personligen uppskattar jag fem dörrar. Det gör bilen betydligt mer användningsbar än 3-dörrars och efter att ha haft en coupé med långa dörrar som man alltid måste varna alla medåkare för så de inte drämmer in de i parkerade bilar bredvid längtar jag inte heller tillbaka till 3-dörrarskonceptet.
Hade Megane RS haft 5-dörrar hade den sålt betydligt bättre i Sverige.

Sen håller jag med om att det är väldigt trist att man frångår sitt arv med busiga prisvärda småbilar. Jag förstår ju att man vill och kan ta betalt för dubbelkopplingslåda, pekskärm osv. men jag hade också gärna sett nåt mer "basic". Ford är ju på rätt spår med Fiesta ST och i synnerhet i UK med Mountane uppgradering med bibehållen garanti. Dock är Forden rätt ful i min mening vilket kan vara skäl nog att rata bilen

_________________
Christopher Zell
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



LUX skrev:
Kort sagt de vill inte ha en produkt för en bredare publik. De vill ha en smal produkt med unikt bra kvalité/pris relation. Nya clion gör Hockenheim på 1:21,3 jämfört med den gamla 1:19,4. Ett stort steg i fel riktning. Tid på Nordslingan är 8:59 vilket skulle ge en BTG tid på ca 8:35. Inget att vara stolt över.


Låter tråkigt.
Men det är väll pengarna som styr.
De vill sälja mera bilar och nå en bredare publik.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Kanske inte omöjligt att en vassare version kommer.

Se länk:
http://www.bytbil.com/nyheter/evftvkyg

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
RenaultSport
Clio RS 2013
<<   1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (34133 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande