Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckstrycksskillnader gata/bana + lite om Kvävgas/Nitrogen
24893 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
om jag vill ha 2.1 bar lufttryck i däcken varma på banan. Vilket tryck motsvarar det då ca i kalltryck? och hur definieras kalltryck? om jag kör till banan ett antal mil och sedan skall ställa däckstrycket. Hur skall man då bete sig? Vilka tryckförändringar blir det pga landsvägskörning? Hur länge måste bilen stå parkerad efter ankomst om man vill mäta kalltryck? Som ni hör är jag helt vilsen här. All info ni kan ge uppskattas VÄLDIGT MKT!

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Kalltryck är däcktrycket mätt i mitt garage.
Jag mäter alltid i garaget innan jag åker iväg.
Står bilen i solen kommer "kall"trycket att öka och bara att rulla ökar också trycket märkbart så du måste hitta en egen praktisk referens och föra bok på alla uppmätningar, helst hemma. Då kommer du så småningom få kläm på hur trycket varierar och kan med hygglig säkerhet ställa trycket på macken får att få rätt varmtryck.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

En lång utläggning från min sida som jag skrev till Erik igår:



-------------------------------------------------------------------


Några landsvägsmil höjer trycket flera hekto om du kör med relativt lågt tryck från början (så att stommen får flexa). Så kalltryck mäter du säkrast när bilen stått över natten.

om du kört bana och parkerar bilen så håller däcken tempen "inne" i däcket vääääldigt länge (dock inte på däcksytan, där sjunker tempen fort). Det är såklart olika med olika däck men det här är min erfarenhet med r-däck iaf.

Men kalltryck är inte det som är viktigt! Det är varmtrycket vid banåka (och allra främst däckstempen!) som är det viktiga så du kan i princip köra till banan med lämpligt "gattryck", dvs vad du vill och sen när du ska köra ut på banan tar du ner trycket lite grann (om du kör med högre tryck på gatan vilket många gör med r-däck) och kör lite lagom för att värma däcken lugnt, in i depån o mäter, ut o kör, mäter, justerar, ut o kör, mäter, justerar, ut o kör.... ja du fattar va

Det viktiga är däckstemp och däckstryck efter några varv i det tempo du vill hålla på banan. Kolla att tempen är lika på inner ytter o mitten av slitbanan. Kolla att du inte är uppe o kör på sidan av däcket för mycket, kolla att slitaget ser vettigt ut....

Sen åker du hem efter banträffen utan att justera däckstrycket. Och morgonen därpå går du ner o kollar vad trycket sjunkit till. Då har du en fingervisning vad kalltrycket ska vara. Observera att olika banor, körstilar och framför allt väder påverkar vilket däckstryck som är bäst...

----

Bonustrick: När du lärt dig ungefär hur många hekto lägre ditt banåkakalltryck är jmfrt med ditt gatåkakalltryck så kan du göra såhär: Börja din färd till banträffen med ditt gattryck i. När det är ca 5 mil kvar så tar du ur så många hekto som skiljer mellan gat- o bankalltrycken, utan att du bryr dig alltför mycket om vad de faktiska trycken i däcken är (eftersom de har "okänd" temp). De sista milen gör att däcken flexar mer så att tempen och trycket höjs till en bra basnivå, om än inte till banåkatryck o temp förstås. Men då har du grundvärmt iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Sen en liten summering kring kvävgas i däcken:

Det finns inga nackelar med kvävgas, även kallat nitrogen, i däcken istället för vanlig luft.

Med vanlig luft i däcken så ökar däckstrycket när det blir redigt varmare vilket det ofrånkomligen blir vid bankörning (eller för den delen autobahnkörning). Vid bankörning så är det vanligt med sådär en 2 till 5 hekto ökning i däckstryck från stått-stilla-hela-natten-kalla till kört-på-bana-en-kvart-genomvarma. Med kvävgas ska tryckhöjningen bli betydligt mindre vid samma temperaturökning. Detta tack vare att kvävgasen expanderar mindre än vad luft gör när temperaturen ökar.

Sen hur mycket bättre det är med kvävgas i praktiken har diskuterats här förr. Sök på kvävgas eller nitrogen o läs mer!



----------------------------------------------------------------------------

PS: Däremot en HELT annan sak är om du fyllt ett däck med "punkaspray", då MÅSTE du säga till gummifirman innan de monterar av däcket. Det kan smälla, även om det ska till speciella omständigheter.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Med kvävgas ska tryckhöjningen bli betydligt mindre vid samma temperaturökning. Detta tack vare att kvävgasen expanderar mindre än vad luft gör när temperaturen ökar.
Marginell skillnad mellan 100% kväve och 80:20 kväve:syre. Däremot är fuktig (vattenmättad) luft från lokala macken och turr luft/kvävgas olika i beteendet. Största vinsten är att veta att man har lika mycket fukt i alla fyra hjulen (och då får ett förutsägbart beteende efter att man skapat sig en tabell).

I värsta fallen så är det ju tom vatten i vätskeform som kommer ur luftpåfyllningsslangen på macken.

Du kan gärna plocka bort detta inlägg ur stickyn, annars blir det så kladdigt. Men du kan ju justera fakta ovan först, om du vill.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Jag var lite luddig i skallen om fukt vs torr luft så jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva. Tackar för infopåfyllnaden thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



Tack vare min däcktrycksövervakning från conrad så ser jag däcktrycket under körning.

jag har kört mina kumho v70a medium compound på gata några mil och sett trenden att i 25+ graders utomhustemp ökar däcktrycket från 2.5bar kall till 2.9bar när jag når jobbet som är 18km bort, då är det en blandning av 30 till 90km/h sträckor.

Så nog ökar trycket av vanlig landsvägskörning allt!

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Intressant grabbar!

Ska testa med min Nya GTI här om nån vecka. Som jag har nu så kör jag på 2,8b i kalltryck ( tror jag kan räkna däcket som kallt )

Men ni skulle rekomendera att gå ner till 2,6 i Kall om det ska köras bana?.

Bara på en ungefär.. Vet att detta är en hel vetenskap



Bästa och billigaste lufttrycksmätaren förresten?

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



På bana är de lättast att köra några varv och mät trycket och töm ut till önskad tryck. Gör detta efter varje pass så stämmer trycket på banan.
Sen om du kör hem eller tar med däcken hem utan att fylla på kan du mäta dem i garaget så får du ett hum om vart du ska börja.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



cirs skrev:
På bana är de lättast att köra några varv och mät trycket och töm ut till önskad tryck. Gör detta efter varje pass så stämmer trycket på banan.
Sen om du kör hem eller tar med däcken hem utan att fylla på kan du mäta dem i garaget så får du ett hum om vart du ska börja.


Ok tack. Det är bara det där med önskat lufttryck. Vad önskar jag..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Däck för banåka
Däckstrycksskillnader gata/bana + lite om Kvävgas/Nitrogen
24893 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande