Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 1988. M60B30 Kan en tegelsten flyga? | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 26 besök senaste veckan (92845 totalt) |
Ja lite tokigt blev det, det var inte så lätt att få in dom önskade bitarna i ett volvo 240 chassi. BMW e34an med V8 var köpt provkörd och slaktad, med motorn fick inte plats bakom framvagns balken. Jaja.. nu har jag ritat ett eget chassie, och det är bara utsidan som är tillverkad i torslanda fabriken med volvo på skylten.
Motor: Från BMW 530 E34-95 dvs. M60B30. V8 217Hk 300Nm Vikt ca 200kg. Drivlina från motor till diff från samma bil (manuell låda) Framvagn: Länkarmar, spindlar från Corvette C5. Bromsar fram: Corvette C5 Ventilerad 325x32mm Bakvagn: Bmw E39, diff med lamellbroms (från e34 530 donatorbilen) Bromsar bak: Bmw E39. orginal skivor och ok. (Ventilerad 298x20mm) Syfte med bilen: Att kunna köra lagligt till och från träffar, samt att ha roligt på bana. Jag har fått GO av SFRO på detta chassi ihop med valda delar. Nu återstår bara att få ihop allt, som det är tänkt. Och det tänkte jag dokumentera här. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Tack alla för visat intresse
Ungefär såhär hamnar prylarna i volvons skal. Jag får bygga nya långa dörrar och har skaffat 242 bakskärmar i glasfiber. Jag har flyttat upp vindrutetorkarn i mitten för att kunna sänka karossen lite till, iom att motorn hamnar där under. (jajjamen armen som sticker upp ska kortas) Motorn är som sagt ingen liten pjäs _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Nästan nött sånt här man själv varit sugen på, fast med kombi-kaross, en perfekt bil att skrämma folk på Nordslingan med! Ska bli kul att se hur det går. Med motorn hyfsat långt bak har det ju potential till att bli en riktigt bra bil chassimässigt oxå.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Hehe, ja en kombi hade varit coolt, fast jag inbillar mig att det är lite bättre aerodynamik i sedanen, fast när man snackar volvo 240 "aka" tegelsten, kanske det inte spelar någon roll. Den blir iaf, ganska låg, dörrarna blir lägsta punkt i på karossen, då golvet går rakt in därifrån. Här är lite bilder på diff fästet. Det är orginal bromsad e34 diff (från 530in) som skall sitta e en e39 subbframe. Jag har bytt medbringarna till drivaxlarna, till de som satt på e39 diffen. Passar kalas sånär som dammtätningarna. (Skruvarna skall bytas, det saknas lite svets här och där.) Lite kopierat av Cammo eller ska vi kanske säga inspererat, hoppas det är okay. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
HAHA!!
Vad roligt! Kul att man kan bidra med något Nu ska du få lite av min senaste erfarenhet gällande bakvagnen. Det där fästet blir inte bra, det sliter sönder bussningen. Jag har bygg om mitt så att det hänger på båda sidor. Som på bilden. Nu funkar det klockrent. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Gaah fördömt! Men eh... jag fortsätter att kopiera dig då Jag tackar _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Kul projekt! Kommer jag följa!
Är valet av lilla V8'n p.g.a. möjligheterna att regga bilen? Oavsett så låter den lilla precis lika trevligt som den stora. |
||||
Ja precis den ska reggas som amatörbyggt fordon, och med 15kw per 100kg ger den lilla v8an på 160kw en min bilvikt på 1066kg. Det kändes som en smidig plan att ta en manuell ifrån början, med koppling och allt. Det är långt ifrån säkert att jag får ner bilen till 1066kg, men det är något att jobba för iaf. Sen ska jag ju inte sticka under stolen med att jag vet att 4litarn är väldigt lik utseendemässigt. Men med den motorn hamnar bilens min vikt på 1400kg _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Tjena.
Är det vanliga kammar på den stora och kan man slänga hela insprutet och bygga eget eller har dom ställbara kammar och vinklar och ställbara insug så inget går att ändra. Vad väger en sån maskin? H OK Nu läste jag första inlägget! _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Här finns bra info även kamtider. http://www.usautoparts.net/bmw/engin Inget vanos (variabla kamar) på M60 men på nästa generation M62 däremot Ja den väger ju ca 200kg (210 står det visst i länken jag posta), 50kg mer än orginal b230 maskin i min bil. Org sprutet ska vara sekventiellt och bra enligt endel, andra byter ändå, finns tydligen ovanligt mycket att hämta på en mapp/chip för att vara sugis. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Ok, jag kommer att använda en Alfa 3,0 24 v, den väger 140 kg med allt på. (Vägt själv) Dom är fan lätta dom små Italienarna, lite vassare kammar och eget sprut med spjäll. cirkus 320 hk i maskin. Vill dock jättegärna ha 450 och då inte med turbo/kompressor. Skulle varit najs med en 4 liters 8:a med den effekten . Men i en lätt bil rör sig nog det hela ganska bra. Kör på/ H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Låter som en riktig trevlig och effektiv motor för sin ringa vikt _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Idag har jag på ett ytterst tvivelaktigt sätt vägt komplett motor då med: Låda, koppling, olja, boxar och annat som sitter fast. Vikten på stativet har jag räknat av men däremot inte pallen
Den vet jag inte vad den väger men jag minns den som tung. jaja.. motor plus pall =300kg Sen har jag fortsätt att kapa golv. Golvet hänger kvar på några ställen så jag ska kunna stadga upp bilen lite innan jag tar det sista. Den blev rätt så sladdrig. Bakre delen av golvet har redan fått sätta livet till. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Japp, jag har sagt det förr och nu skrivar jag det på Rejsa: Du är en riktigt sjuk man
Lite kul att Vi inte tjötade bort mektiden under kvällen utan körde hårt i våra projekt med lite olika inriktningar _________________ Per Erik Struve Miata MX-5 NB 1998 1.8 Corsa OPC 2007 Vectra OPC 2006 Volvo XC60 2010 |
||||
Japp då var det tomt. Måste städa på golvet "under" bilen nu bara. Det blev en riktig skillnad i "sladdrighet" (känns helt fel att använda "vridstyvhet" här) av "K"et i vindrutan.
Det blir inte så mycket drag i garaget, lite kapande och mätande. Sitter hemma på kvällarna och ritar och bläddrar i Görans böcker. Försöker klura var exakt jag ska göra alla fästen och varför. Okay, är det någon som har ramlat över svaret på frågan: Vad är det för spårvidd/hjulbas förhållande på en lättkörd bil på bana? För här går jag bet asså.... _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 1988. M60B30 Kan en tegelsten flyga? | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 26 besök senaste veckan (92845 totalt) |