Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 1988. M60B30 Kan en tegelsten flyga?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
30 besök senaste veckan (92893 totalt)
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Lillen skrev:
Finns ju ett färdigt concept i en tråd här på rejsa ju , färdiga cadfiler till alla fästen.
Till och med samma bil och ide. thumbs up


Tack för inputen! thumbs up
Det måste vara Ola Fischers fantastiska volvo förädling ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92028 )
du tänkter på . Den där har jag följt och dräglat över mycket, över åren.

På min så är det ungefär bara taket som är kvar av orginal delar så jag är tyvärr inte hjälpt av OFIs fästen.
Och även om jag hade velat så har jag inga som helst möjligheter att kopiera de prylarna han bygger (och det är det nog fasen inte många som kan, han är lite i en annan liga)

Conceptet är ju snarlikt, fomren den samma. Men det är den där rakckarns tunneln i mitten av golvet och tratten på bakluckan som är den stora frågan och funderingen.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Med hjälp av såpavatten några tvingar och en cykelslang har jag kunnat hitta och täta ett par läckor i grenröret. Men nu är det tätt!





_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Fick med mig några mobilbilder från garaget i måndags.
Skåda resultatet av en garage kväll i veckan

Karossen sitter provisoriskt på nu, skall lyftas av igen för helsvetsning.





_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Lite kaross jobb (på garage dagen) denna veckan.

Borra borra borra, biltemas "svetsborr" är numera slutkört.... Men ganska många hål blev det, de senaste är vid B-stolpen





Plopp!

Tomt var det här, mycket lättare att komma åt allt.



Nah, en måste nog ha en B-stolpe iallafall. Men det är tydligen noga att den inte är ivägen för sikten så den får sitta lite längre bak.


_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Och så efter några om och men så vart B-stolparna insvetsade, jag fick bocka en plåt och lägga i, innanför takanslutningen, så det fans något att svetsa i.
Det vart ju lite tunt efter att jag slipat bort svetsen för att få lös stolpen.



_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Karossen bars av, och vägdes, jag kan ju säga att den kändes bra mycket tyngre än 80kg, men å andra sidan måste det vara ngot av det otympligaste vi burit. En får tacka för hjälpen!



Naken shock





Det var en riktig go känsla att ta av karossen och kunna påbörja svetsningen av rören jag passat in.
Klättrade upp på"taket" och började elda på.

Asså, jag vet inte riktig vad jag ska säga om de svetsarna jag har på bild här. De är ju inte de snyggaste jag har sätt, men jag vet å andra sidan att det har bränt igenom ordentligt.

Lite nojig blir en ju om de klarar en okulär besiktning...? Men de måste de la göra...?

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Kul o se den IRL igen och diskutera lösningar, svetsar och inte minst bolla nya lösningar, var ett tag sedan jag var i det garaget efter att jag flyttade hem bilen..... igen

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Struve skrev:
Kul o se den IRL igen och diskutera lösningar, svetsar och inte minst bolla nya lösningar, var ett tag sedan jag var i det garaget efter att jag flyttade hem bilen..... igen


Ja tack för trevligt besök, alltid roligt input samt idebollande. Det var ju enna ett tag sen nu...

Det går inte fort med volvon men det händer lite vecka för vecka

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



visst skall du väl sätta dit toyota/hjälmkrossar stag??

_________________
peter johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



swahngbg skrev:
Och så efter några om och men så vart B-stolparna insvetsade..........


Såna operationer har jag gjort några gånger.

Kommer 2-dörras dörrar passa med 4-dörrars b-stolpe ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

Såna operationer har jag gjort några gånger.

Kommer 2-dörras dörrar passa med 4-dörrars b-stolpe ?


Nah det är ju det.
242ans dörr är ca 100mm för kort, för att passa emot där jag har b-stolparna nu.
Så tanken är att göra egna dörrar.
Då har jag tänkt att jag ska skarva ihop 2st 244 dörrar till en lång.
Och sedan lägga ett nytt "skinn" av glasfiber på utidan ist för plåten, så egentligen blir det 2st ramar från 244 framdörrar som skarvas ihop.

Jag hade en dörr monterad på b-stoplen när jag svetsade dit dem för att få samma vinkel som original.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
PiotrW
Limhamn, SWE
Här sen Nov 2014
Inlägg: 20



swahngbg skrev:


Nah det är ju det.
242ans dörr är ca 100mm för kort, för att passa emot där jag har b-stolparna nu.
Så tanken är att göra egna dörrar.
Då har jag tänkt att jag ska skarva ihop 2st 244 dörrar till en lång.
Och sedan lägga ett nytt "skinn" av glasfiber på utidan ist för plåten, så egentligen blir det 2st ramar från 244 framdörrar som skarvas ihop.

Jag hade en dörr monterad på b-stoplen när jag svetsade dit dem för att få samma vinkel som original.


Hur går det?

_________________
Piotr Winciorek
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
PiotrW skrev:

Hur går det?


HEEJ!
Tackar för visat intresse!
(har en känsla av att intresset är lite svagt, så det blir inte så mycket uppdateringar)
Men här kommer det, och jag ska berätta hur det går.

Jag blev häcklad av min garagekompis Jesper om att jag skulle få ner bilen på hjul i år.
Så jag jobbade vidare med designen av framvagnen och hur den skulle fästas, hittade en riktigt go DTM merca.
Fasen va smutt tänkte jag, så vill jag också ha det,
iom att motorn hamnar under vindrutan, är det ju servicevänligt att kunna kör ut hela motorn och framvagnen i ett.




Så jag skaffade några förband från finnes





Hade en snabb diskussion med min SFRO man och konstaterade att det kunde ev fungera.
Och började fippla med lite mockups och tankar om hur jag kan få det hela att funka.
(det är inte SFROmannen på bilden utan häcklaren)




En vill ju ha ganska mycket caster, så lutningen på dämparna blir lite väl mycket bakåt, så jag klurar på någon smutt pushrod lösning.
Skickade ett mejl till AVO (som svarade på 5min ) och fick veta att så länge justerskruven är lägsta punkt så gick det bra att luta dem nästan platt. Typ 2-3 grader är helt OK.

Så, för att kunna bygga en framvagn som motorn sitter fast i behövs ju fästen även där bak. Så de fick jag bygga färdigt.




För att avgassystemet skall få plats under, och motorn skall gå att släppa nedåt, blev det en lite små krånglig lösning, men nu hänger motorn i egna fästen iallafall.
De där Land Rover Defender kuddarna är riktigt stöddiga och goa, så det blir nog bra.





Okay, så långt finemang.
Grenrören på högersidan var ju klara sedan innan fram till "tvåan" men vänstersidan släpade efter.
Det är ju gött att vara klar med grenrören när det inte sitter en framvagn med massa rör och fästen i vägen. Då avgas behövde bli klart.

Så h_vetes jobbet började. Klaga gärna på att det ser ut som f_n jag kommer inte bygga om nu ändå!
Det har varit ett sånt jä_la pill och tagit sån fö_b_nad tid att det nästan inte varit roligt att åka till garaget.











Fastän jag byggt allt själv har det snålats med plats för klämmor, kryss, v-band, och all annat som behöver vara med.

Svetsarna har krånglat, MAGen har från fall till fall varit helt värdelös, och tIGen bara slukar all dyrbar gas.

Jag har spenderat 4-6 tisdags kvällar med att plana flänsarn (som såklart drog sig som F_n) på biltemas bandslipmaskin, så nu är lagren slut i den med.










Men i tisdags ville MAGen vara med och leka och det fungerade!
Tig gasen tog inte slut, men det är nära nu.
Hela vänstersidan är klar, fram till krysset, bara lite till svets.
Inpassningen på högersidan fram till kryss är bra nära nu.

Så nu är det på G! snart är den här Sk_ten avklarat, färdigt, finito.

Så jag kan böra bygga framvagn på allvar och försöka få bilen på hjul i år.....!!

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243



Kämpa på! Det är ett kul bygge att följa och jag försöker snappa upp så mycket erfarenheter som det bara går till mitt motsvarande bygge som ska inledas nästa år.

Att det inte är så många som kommenterar tycker jag inte jag att du ska ta så hårt. Känner du att det är något som du vill visa eller be om råd om så ska du absolut visa det.
Det är inte mycket kommentarer i min tråd men vid varje uppdatering så ökar visningarna och för mig är det tillräckligt för att se att det finns intresse och därav värt med lite uppdateringar när det finns något som är värt att visa.

Kämpa på som sagt!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Ricke W skrev:
Kämpa på! Det är ett kul bygge att följa och jag försöker snappa upp så mycket erfarenheter som det bara går till mitt motsvarande bygge som ska inledas nästa år.

Att det inte är så många som kommenterar tycker jag inte jag att du ska ta så hårt. Känner du att det är något som du vill visa eller be om råd om så ska du absolut visa det.
Det är inte mycket kommentarer i min tråd men vid varje uppdatering så ökar visningarna och för mig är det tillräckligt för att se att det finns intresse och därav värt med lite uppdateringar när det finns något som är värt att visa.

Kämpa på som sagt!


Tackar tackar!

En erfarenhet du kan få utav mig är att planera för mer utrymme av agvas, än vad du tror att det går åt"
En ser att det får plats ett rör utan problem, men sen att det måste böja lite på sig var 80e mm för att det inte ska ta i eller hamna för nära är hyggligt gott att slippa.

Det är absolut inte meningen att ha en bitter ton ang kommentarer.
Snarare är jag lite onöjd med mig själv att det var ett sånt j_vla jobb med avgaset....
Men trägeln vinner.. jag kör på... alla tisdag kvällar...

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
p. johansson skrev:
visst skall du väl sätta dit toyota/hjälmkrossar stag??


Jag har fästen för att kunna göra ett löstagbart toyota, samt en ide om att dra hjälmkrossarn bakåt.

Iom att den ska reggas via SFRO och SBP så får det bli något åt det hållet.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Det är tur att det finns en tisdag varje vecka. Lite bakom kulisserna så följs detta med stort intresse.

Den där Mercedesen -motorn där sitter ju väldigt lågt också vilket jag som amatör tror jag ser eftersom luftintaget är som en stor puckel. Men hur är det med oljetråg, hur lågt kan man ha ett sånt?

Man läser ju om det här med torrsump men jag har ännu inte fattat hela det konceptet. Är sån där torrsumpstråg något du kommer att använda dig av för att tjäna lite centimetrar på motorns totala höjd?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Den blir svinfrän med det systemet. Synd att du inte skrev detta i oktober, så jag kunde gjort likadant.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Det är tur att det finns en tisdag varje vecka. Lite bakom kulisserna så följs detta med stort intresse.

Den där Mercedesen -motorn där sitter ju väldigt lågt också vilket jag som amatör tror jag ser eftersom luftintaget är som en stor puckel. Men hur är det med oljetråg, hur lågt kan man ha ett sånt?

Man läser ju om det här med torrsump men jag har ännu inte fattat hela det konceptet. Är sån där torrsumpstråg något du kommer att använda dig av för att tjäna lite centimetrar på motorns totala höjd?


100ade inlägget WoopWoop

Nah ingen torrsump, hade ju varit gott för att veta att en har koll på oljan, men jag försöker hålla mig inom en tait budget. Så det går tyvärr bort.
Tråget, och svänghjulet också för den delen, hamnar ca 110mm från mark, vid 100mm frigång. Så jag får se det som godkänt.

Motorn är ca 700mm hög. Lägger en till 110 till marken, samt ca 50 ovan innan huven blir det 860mm som högsta punkt mitt på huven under vindrutan. En vill ju alltid få det lite lägre, men det får duga.

Olje systemet jag tänkt är 2st 19raders oljekylare, 2st oljefilterförflyttare med termostat, samt 2st y kopplingar till in och ut. Så filter termostar och kylare går parralelt i varsin krets. Allt egentligen för att förlora så lite oljeflöde som möjligt.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Cammo skrev:
Den blir svinfrän med det systemet. Synd att du inte skrev detta i oktober, så jag kunde gjort likadant.



Haha.. ja ellerhur!
Första bilden som avgaset är med på i inlägget ovan, är ifrån januari.. Så helt långt bort var det ju ändå inte.

Men nah, det blir nogt helt ok. Orginal ser ju inte något vidare ut så det flåsar säkert på som det ska.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Ser bra ut

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 1988. M60B30 Kan en tegelsten flyga?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
30 besök senaste veckan (92893 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande