Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
122 besök senaste veckan (136133 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:
Rejsbilen: 5,35kg/hk
Bruxbilen: 16kg/hk Trots att det är i stort sett samma effekt som i rejsbilen...
Raggarbilen: 27kg/hk Trots att den väger prick lika mycket som rejsbilen...

Någon som får ihop bilparken?


1. Formel Vee
2. Skoda kombi
3. FYE

Har jag rätt?
Är FYE så lätt?

_________________
/Anton Lillsund
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5279

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anton Lillsund skrev:
Kristian Larsson skrev:
Rejsbilen: 5,35kg/hk
Bruxbilen: 16kg/hk Trots att det är i stort sett samma effekt som i rejsbilen...
Raggarbilen: 27kg/hk Trots att den väger prick lika mycket som rejsbilen...

Någon som får ihop bilparken?


1. Formel Vee
2. Skoda kombi
3. FYE

Har jag rätt?
Är FYE så lätt?

Fye är inte med i listan... förhållandet på Fye är: 11,4kg/hk

_________________
/Kristian
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:
Anton Lillsund skrev:
Kristian Larsson skrev:
Rejsbilen: 5,35kg/hk
Bruxbilen: 16kg/hk Trots att det är i stort sett samma effekt som i rejsbilen...
Raggarbilen: 27kg/hk Trots att den väger prick lika mycket som rejsbilen...

Någon som får ihop bilparken?


1. Formel Vee
2. Skoda kombi
3. FYE

Har jag rätt?
Är FYE så lätt?

Fye är inte med i listan... förhållandet på Fye är: 11,4kg/hk


Nu kom jag på vilken du menar!

Triken..

_________________
/Anton Lillsund
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 727



Kristian Larsson skrev:
Rejsbilen: 5,35kg/hk
Bruxbilen: 16kg/hk Trots att det är i stort sett samma effekt som i rejsbilen...
Raggarbilen: 27kg/hk Trots att den väger prick lika mycket som rejsbilen...

Någon som får ihop bilparken?


Har försökt räkna lite... Kan det stämma att bruxbilen väger ca 3 ggr rejsbilen?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
MB ML320 -07 Familjens bruksbil
Ford Probe GT -93 Såld
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5279

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Roggaman skrev:
Kristian Larsson skrev:
Rejsbilen: 5,35kg/hk
Bruxbilen: 16kg/hk Trots att det är i stort sett samma effekt som i rejsbilen...
Raggarbilen: 27kg/hk Trots att den väger prick lika mycket som rejsbilen...

Någon som får ihop bilparken?


Har försökt räkna lite... Kan det stämma att bruxbilen väger ca 3 ggr rejsbilen?


Lite mer än det tredubbla stämmer bra. Anton har dock redan postat facit...
Härledning:
Formel Ve ~375kg och 70hk
Skoda Fabia ~1200kg och 75hk
Bmw Isetta ~375kg och 14hk

_________________
/Kristian
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
calibra
Ystad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 339



Micke Fredriksson skrev:
Vad har ni för vikt/effekt förhållande i era race bilar?

Själv har jag 379kg/153hk= 2.48kg/hk (utan förare)


1,75 kg/hk
Det kan vi inte slå. Kanske vi kommer på 2,63 med nya motorn.
om man har 1,75 kg/hk då måste det väl gå mycket fort och man vinner
oftast,eller?

_________________
Lars Malmros
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Lancia abarth r1 bilen vägde inte 375kg- utan ca 550kg = 3,6kg/hk. Blev ruggigt fel när jag vägde.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Vikt idag: 1112,5kg
(bak 680,5kg)

Power 213hk/6000 R.P.M.
Torque 273Nm/5000 R.P.M

Det måste väl bli 5,2kg/hk

(1000kg och 300hk hade varit roligare, 3,33kg/hk)

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



1280kg/ca 170hk= 7.5kg/hk

Men snart blir det väl ungefärligt: 1200kg/190hk = 6.3kg/hk. Inga monsterprestanda men det räcker för att jag ska göra så här bakom ratten på någon racerbana:

Kul tråd, tänkte att det kunde vara dags att uppdatera den. Såg den genom Effekt kontra kul tråden..

_________________
Rachid Rachid
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2379



Dåså, då kan ja ju också skriva till lite..

hmm 1180kg tjänstevikt / 125 hästar = 9.44 kg/hk...


Undra varför dom i engelska tidningar alltid verkar skriva i bhp/ton..hmmm..

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2379



Cédric skrev:
Dåså, då kan ja ju också skriva till lite..

hmm 1180kg tjänstevikt / 125 hästar = 9.44 kg/hk...

Fast jag tror vikten är lite lite lite bättre i "rejsläge", vägde bilen i lunda och hjulstakorset, och då blev det 1180 med saker såsom reservhjul,reservdunk,reservolja,vatten o.s.v, sådant som jag slänger ut när bilen ska köras med..

Undra varför dom i engelska tidningar alltid verkar skriva i bhp/ton..hmmm..

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 15387



Numera är det 1640/192=8,54 kg/hk som gäller. På tok för många kg...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Räcer, utan förare: 5,23kg/hk
Bruxhäck, fulltankad, utan förare: 8,73kg/hk

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



11.35 kg/hk Frugan's Mini
10.18 Range Rovern
3.44 7en
3.43 Lolan
2.55 MOGen

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Ghoofy
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 292



Busbil 1, Subaru'n : 1303kg / ~300hk = 4,4kg/hk
Busbil 2, Kadetten : ~900kg / ~150hk = 6kg/hk

800kg och 200hk borde gå hyffast smidigt att fixa till kadetten, 4kg/hk verkar kul
hmm, det finns en 257hk cih motor till salu på resultatservice

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2362



Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?

_________________
Rikard Ahlin
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Intressant tråd.. började räkna lite...

original
320hk på 1580kg = 4.9kg/hk

Numer har jag ju skruvat ur 60kg stol så nu ser det ut så här...
320hk på 1520kg = 4.75kg/hk

Blir sugen på att rejs-strippa den... Ska tydligen vara ganska enkelt att få bort 300kg... då hamnar jag på:

320kh å 1280kg = 4kg/hk

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11371



Nästa säsong blir det ca 1500 kg och kring 450 hp


Rikard Ahlin skrev:
Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?
Varför då? Hästkraft som hästkraft ju?
Det är alltid folk med små motorer som tjatar om hk/literförhållande, precis som att personer med liten .... tjatar om att storleken inte har betydelse
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Per Hansson
Norrtälje
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7244



Försöker förtvivlat komma ned till 7.5 kg/hk med räsern. Låg på 8.0 vid höstens vägning, är nog nere i ca 7.8 nu.

Med dragbilen (som får göra Knutan 1/10 med HPC trots pensionering) ligger jag också på 1640/210 = 7.8.

_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1723



Rikard Ahlin skrev:
Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?


låter tevligt.. 120 Hkr/liter otrimmat..

_________________
MackeMaehlum
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2362



Anders Jeppsson skrev:
Nästa säsong blir det ca 1500 kg och kring 450 hp


Rikard Ahlin skrev:
Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?
Varför då? Hästkraft som hästkraft ju?
Det är alltid folk med små motorer som tjatar om hk/literförhållande, precis som att personer med liten .... tjatar om att storleken inte har betydelse


Ungefär som att påstå att man "trimmat" sin V8 när man kommit upp i 80 hk/liter. Patetiskt..

_________________
Rikard Ahlin
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
122 besök senaste veckan (136133 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>