Svara på inlägget  Forumlista  ->  Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
25 besök idag (130970 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa>>
   
Anton Lillsund
Sälen



Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2004 16:30     Citera

Kristian Larsson skrev:
Rejsbilen: 5,35kg/hk
Bruxbilen: 16kg/hk Trots att det är i stort sett samma effekt som i rejsbilen...
Raggarbilen: 27kg/hk Trots att den väger prick lika mycket som rejsbilen...

Någon som får ihop bilparken?


1. Formel Vee
2. Skoda kombi
3. FYE

Har jag rätt?
Är FYE så lätt?


_________________
/Anton Lillsund
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kristian Larsson
Linköping



Här sen Aug 2003
Inlägg: 5279

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2004 16:43     Citera

Anton Lillsund skrev:
Kristian Larsson skrev:
Rejsbilen: 5,35kg/hk
Bruxbilen: 16kg/hk Trots att det är i stort sett samma effekt som i rejsbilen...
Raggarbilen: 27kg/hk Trots att den väger prick lika mycket som rejsbilen...

Någon som får ihop bilparken?


1. Formel Vee
2. Skoda kombi
3. FYE

Har jag rätt?
Är FYE så lätt?

Fye är inte med i listan... förhållandet på Fye är: 11,4kg/hk


_________________
/Kristian
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anton Lillsund
Sälen



Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2004 16:57     Citera

Kristian Larsson skrev:
Anton Lillsund skrev:
Kristian Larsson skrev:
Rejsbilen: 5,35kg/hk
Bruxbilen: 16kg/hk Trots att det är i stort sett samma effekt som i rejsbilen...
Raggarbilen: 27kg/hk Trots att den väger prick lika mycket som rejsbilen...

Någon som får ihop bilparken?


1. Formel Vee
2. Skoda kombi
3. FYE

Har jag rätt?
Är FYE så lätt?

Fye är inte med i listan... förhållandet på Fye är: 11,4kg/hk


Nu kom jag på vilken du menar!

Triken..


_________________
/Anton Lillsund
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Roggaman
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2004
Inlägg: 721



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2004 17:22     Citera

Kristian Larsson skrev:
Rejsbilen: 5,35kg/hk
Bruxbilen: 16kg/hk Trots att det är i stort sett samma effekt som i rejsbilen...
Raggarbilen: 27kg/hk Trots att den väger prick lika mycket som rejsbilen...

Någon som får ihop bilparken?


Har försökt räkna lite... Kan det stämma att bruxbilen väger ca 3 ggr rejsbilen?


_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
MB ML320 -07 Familjens bruksbil
Ford Probe GT -93 Såld
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristian Larsson
Linköping



Här sen Aug 2003
Inlägg: 5279

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2004 18:34     Citera

Roggaman skrev:
Kristian Larsson skrev:
Rejsbilen: 5,35kg/hk
Bruxbilen: 16kg/hk Trots att det är i stort sett samma effekt som i rejsbilen...
Raggarbilen: 27kg/hk Trots att den väger prick lika mycket som rejsbilen...

Någon som får ihop bilparken?


Har försökt räkna lite... Kan det stämma att bruxbilen väger ca 3 ggr rejsbilen?


Lite mer än det tredubbla stämmer bra. Anton har dock redan postat facit...
Härledning:
Formel Ve ~375kg och 70hk
Skoda Fabia ~1200kg och 75hk
Bmw Isetta ~375kg och 14hk


_________________
/Kristian
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calibra
Ystad



Här sen Jan 2004
Inlägg: 339



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2004 19:07     Re: Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande? Citera

Micke Fredriksson skrev:
Vad har ni för vikt/effekt förhållande i era race bilar?

Själv har jag 379kg/153hk= 2.48kg/hk (utan förare)


1,75 kg/hk
Det kan vi inte slå. Kanske vi kommer på 2,63 med nya motorn.
om man har 1,75 kg/hk då måste det väl gå mycket fort och man vinner
oftast,eller?


_________________
Lars Malmros
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Micke Fredriksson
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2004 11:15     Citera

Lancia abarth r1 bilen vägde inte 375kg- utan ca 550kg = 3,6kg/hk. Blev ruggigt fel när jag vägde.


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jonas Lindell
Viken



Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2004 17:49     Citera

Vikt idag: 1112,5kg
(bak 680,5kg)

Power 213hk/6000 R.P.M.
Torque 273Nm/5000 R.P.M

Det måste väl bli 5,2kg/hk

(1000kg och 300hk hade varit roligare, 3,33kg/hk)


_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rash
Mölndal



Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2005 16:23     Citera

1280kg/ca 170hk= 7.5kg/hk

Men snart blir det väl ungefärligt: 1200kg/190hk = 6.3kg/hk. Inga monsterprestanda men det räcker för att jag ska göra så här bakom ratten på någon racerbana:

Kul tråd, tänkte att det kunde vara dags att uppdatera den. Såg den genom Effekt kontra kul tråden..


_________________
Rachid Rachid
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cédric
Uttran



Här sen Mar 2004
Inlägg: 2324



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2005 16:46     Citera

Dåså, då kan ja ju också skriva till lite..

hmm 1180kg tjänstevikt / 125 hästar = 9.44 kg/hk...


Undra varför dom i engelska tidningar alltid verkar skriva i bhp/ton..hmmm..


_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Cédric
Uttran



Här sen Mar 2004
Inlägg: 2324



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2005 16:51     Citera

Cédric skrev:
Dåså, då kan ja ju också skriva till lite..

hmm 1180kg tjänstevikt / 125 hästar = 9.44 kg/hk...

Fast jag tror vikten är lite lite lite bättre i "rejsläge", vägde bilen i lunda och hjulstakorset, och då blev det 1180 med saker såsom reservhjul,reservdunk,reservolja,vatten o.s.v, sådant som jag slänger ut när bilen ska köras med..

Undra varför dom i engelska tidningar alltid verkar skriva i bhp/ton..hmmm..


_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lennart Mäkinen
Hjälsta



Här sen Nov 2002
Inlägg: 15106



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2005 17:12     Citera

Numera är det 1640/192=8,54 kg/hk som gäller. På tok för många kg...


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kunta
Karlstad



Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2005 15:35     Citera

Räcer, utan förare: 5,23kg/hk
Bruxhäck, fulltankad, utan förare: 8,73kg/hk


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
superMOG
Brämhult



Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2005 16:38     Citera

11.35 kg/hk Frugan's Mini
10.18 Range Rovern
3.44 7en
3.43 Lolan
2.55 MOGen


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ghoofy
Göteborg



Här sen Jul 2003
Inlägg: 292



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2005 19:16     Citera

Busbil 1, Subaru'n : 1303kg / ~300hk = 4,4kg/hk
Busbil 2, Kadetten : ~900kg / ~150hk = 6kg/hk

800kg och 200hk borde gå hyffast smidigt att fixa till kadetten, 4kg/hk verkar kul
hmm, det finns en 257hk cih motor till salu på resultatservice

/ola


_________________
Ola Gustavsson
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rikard Ahlin
Löddeköpinge



Här sen Dec 2002
Inlägg: 2362



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2005 22:30     Citera

Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?


_________________
Rikard Ahlin
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Adam928
Härnösand



Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2005 22:49     Citera

Intressant tråd.. började räkna lite...

original
320hk på 1580kg = 4.9kg/hk

Numer har jag ju skruvat ur 60kg stol så nu ser det ut så här...
320hk på 1520kg = 4.75kg/hk

Blir sugen på att rejs-strippa den... Ska tydligen vara ganska enkelt att få bort 300kg... då hamnar jag på:

320kh å 1280kg = 4kg/hk


_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
And ersJepp sson
Lund



Här sen Feb 2003
Inlägg: 11238



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2005 22:59     Citera

Nästa säsong blir det ca 1500 kg och kring 450 hp


Rikard Ahlin skrev:
Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?
Varför då? Hästkraft som hästkraft ju?
Det är alltid folk med små motorer som tjatar om hk/literförhållande, precis som att personer med liten .... tjatar om att storleken inte har betydelse
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Per Hansson
LIDINGÖ



Här sen Apr 2003
Inlägg: 7243



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2005 23:50     Citera

Försöker förtvivlat komma ned till 7.5 kg/hk med räsern. Låg på 8.0 vid höstens vägning, är nog nere i ca 7.8 nu.

Med dragbilen (som får göra Knutan 1/10 med HPC trots pensionering) ligger jag också på 1640/210 = 7.8.


_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Acke
Gotteborg



Här sen Okt 2003
Inlägg: 1723



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jul 2005 12:05     Citera

Rikard Ahlin skrev:
Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?


låter tevligt.. 120 Hkr/liter otrimmat..


_________________
MackeMaehlum
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rikard Ahlin
Löddeköpinge



Här sen Dec 2002
Inlägg: 2362



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jul 2005 12:11     Citera

Anders Jeppsson skrev:
Nästa säsong blir det ca 1500 kg och kring 450 hp


Rikard Ahlin skrev:
Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?
Varför då? Hästkraft som hästkraft ju?
Det är alltid folk med små motorer som tjatar om hk/literförhållande, precis som att personer med liten .... tjatar om att storleken inte har betydelse


Ungefär som att påstå att man "trimmat" sin V8 när man kommit upp i 80 hk/liter. Patetiskt..


_________________
Rikard Ahlin
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
25 besök idag (130970 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa>>