Svara på inlägget  Forumlista  ->  Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
25 besök idag (131010 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa>>
   
erikjakan
Sockholm



Här sen Dec 2004
Inlägg: 6021



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Nov 2005 11:23     Citera

ca 950 kilo och 240hk = 3.958 kg per hk, Inkl förare och fulltank.

/Erik


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jonas Lindell
Viken



Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jan 2006 15:32     Citera

Jonas Lindell skrev:
Vikt idag: 1112,5kg
(bak 680,5kg)

Power 213hk/6000 R.P.M.
Torque 273Nm/5000 R.P.M

Det måste väl bli 5,2kg/hk

(1000kg och 300hk hade varit roligare, 3,33kg/hk)


Efter vinterns uppdatering har siffrorna hyffsats till lite: ca 1000-1050kg och 334hk ger: 3-3.1kg/hk


_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Avregistrerad (739)




Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jan 2006 20:00     Citera

Enligt regbeviset väger min Maserati Ghibli GT 1540kg men enligt gammla tidningar ca 1400- 1450kg. Motorn skall ge ca 350hp (370hp enligt vissa). om jag räknar realistiskt blir det 1540kg/350hp=4,4 kg/hp. Mer optimistiskt räknat blir det 1450kg/370hp=3.92 kg/hp



_________________
Avregistrerad användare
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Widell
Jönköping



Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jan 2006 21:55     Citera

Jag är precis på gränsen till medlemsskap i 1000kg/100hk-klubben.
Vinteråket volvo 360: 1160kg/110hk = 10,54
Framtida banbil Kadett c: ca 900kg/250hk = 3,6 (Nästan helt taget ur luften men jag kommer nog att sikta på något i den stilen till att börja med )


_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
W.o.T
Hönö



Här sen Feb 2006
Inlägg: 56



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2006 12:27     Citera

5.11 på Lancian


_________________
Erik Sjöström

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
PerKr
Mariestad



Här sen Feb 2007
Inlägg: 469



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Feb 2007 19:59     Citera

Nä, nu har det varit alldeles för många effektstinna bilar på ett bräde:

hobbybilen: 1322kg/92hk = 14,4 kg/hk

bruksbilen: ca 11kg/hk


_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
WiRRe
Järfälla



Här sen Dec 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2007 23:04     Citera

1175/340 = 3.45 kg/hk


_________________
Daniel Wistedt
Mitsubishi EVO I gsr
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Libell
Härnösand



Här sen Jun 2005
Inlägg: 1631



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2007 00:40     Citera

Med lite i tanken 2,63kg/hk
Med full tank 2,75kg/hk

Sen är ju frågan om ölkaggen hos föraren skall med


_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Karlsson
Jönköping



Här sen Apr 2003
Inlägg: 3152



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2007 22:20     Citera

Vilt gissande, men ganska troliga siffror ändå:
1000 kg, 200 hk ger prick 5 kg/hk.
Knökar jag ner 6an i bilen så åker väl effekten upp en bit till, men samtidigt ökar vikten. Särskilt fram...
1100 kg och 250 hk kanske? 4,4 kg/hk.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
toggex
Örebro



Här sen Maj 2005
Inlägg: 184



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2008 18:34     Citera

Bilen min är inte färdigbyggd ännu.. Men slutestimerad vikt bör inte överskrida 1300kg med alla beräkningar jag gjort.
Motorn lämnar än så länge 899hk vilket skulle göra 1,44kg/hk!!

En bra början


_________________
Togge Andersson
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Frallan2
Skåne



Här sen Sep 2006
Inlägg: 800



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jan 2008 19:11     Citera

Det är något som saknas på tråden....men först kanske jag ska säga att tråden är bra.
I dragracing så är det lite mer avgörande med hk/vikt men i banracing som det här forumet faktiskt handlar om så vet väl alla (nästan i alla fall) att man inte tar sig runt banan med bara häst/viktförhållande.
Det ska bromsas och det ska gå runt kurvor...på något vis.
1500 kg som ska bromsas mot 800 kg och samma effekt/ viktförhållande ähh jag vet att ni vet vad jag menar.
Tyvärr är ju inte varvtider heller helt rättvisa i ren teknisk jämförelse med allt vad förarkunskap och förhållande på bana men nog är det mer utslagsgivande?

Nästan så att det skulle finnas olika viktkategorier för kg/hk i denna jämförelse.
Typ så här men nu bara helt utan bakgrund för att ge ett exempel. Helt klart inte linjärt heller.
2000-1600
1600-1500
1500-1200
1200-1000
1000-800
800-700
700-600
600-550
550-500

oj, vad har jag gjort? Det liknar ju en regelbok. Nog om detta. Avvaktar reaktion.....


_________________
Fredrik Reichel
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bmwsson




Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Feb 2008 18:54     Citera

BMW 320Si tjänstevikt 1430/173=8,27kg/hkr


_________________
bmw bmwsson
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
koopfan
Skultuna



Här sen Dec 2006
Inlägg: 150



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Apr 2008 06:22     Citera

1600kg/320hk = 5kg/hk =0.2hk/kg


_________________
Emil Koop www.koopfan.se
Vinterbrux: VW Passat Variant Syncro i35 -96
Sommarbrux: Saab 9k A50 2,0T BSR -97
Finbrux: Volvo V50 2.0D -06
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jaaacob
Stockholm



Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2008 23:07     Citera

Matra, ombyggd: (Ca.) 680kg / 280 hk = 2,42kg/hk

Förmodligen blir bilen lättare än det med.


_________________
Jacob oesterlindh
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
chrix74
Alingsås



Här sen Okt 2006
Inlägg: 941



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2008 20:19     Citera

Golfen 1000kg /160hk =6,25


_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bosse L
Tyresö



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2008 10:33     Jag vill också va med! Citera

ähum... även om min bil skiljer sig från era, så är väl en kart också en bil..? eller?
115kg/11hk=9,58 (ca, med förare och bly)
oopsee... detta var visst farsan rejsa konto :P detta inlägg var iallafall menat från e-lindman (erik lindman).


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Trozzo
Borås



Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2008 05:34     Citera

Golf gti 1080kg - 141,7hk = 7,621 hk/kg


_________________
Roger Arntsberg

Vw Golf GTi 16V -88
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=696293#696293
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Corolla gtr
Norrahammar



Här sen Nov 2005
Inlägg: 239



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2010 15:03     Citera

Audi 100 Turbo 1280 med soppa: 5,22kg/hk org 8,35kg/hk bättre än jag trodde


_________________
Jonne Carlsson

Fiesta Xr2 113hk
Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk
Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk
Mitsubishi Galant V6 163hk
Senast ändrad av Corolla gtr, 07 Mar 2010 13:22, ändrad totalt 1 gång
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
lahi
Halmstad



Här sen Dec 2004
Inlägg: 38



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2010 16:23     Citera

0,52 kg/hk! Snart förhoppningsvis 0,43 kg/hk.

Men det är min motorcykel så det är kanske fusk? 197 kg fulltankad och utan förare (ser att vissa räknar så) och 380 hk (330 på hjulet men vevhästar verkar gälla?) Turbo så klart.
Men nya turbon är målet 400 på hjulet vilket blir 460 på veven räknat på 13% förluster genom transmissionen. (13% brukar stämma på hoj)

Finbilen, en Saab 9-5 Aero med Maptun steg 2, har 6,2 kg/hk och pendlarbilen, Opel Astra Kombi, har 11,8 kg/hk


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2010 21:15     Citera

Rx7an hade jag 1380kg/420hk = 3,28kg/hk.
Men jag vinner nog iaf på 323hk/liter motorvolym

Thunderacen 215kg/147hk
CBRen 192kg/132hk


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
_aero
Luleå



Här sen Nov 2009
Inlägg: 868



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Okt 2010 20:29     Citera

Saaben väger väl runt 1360kg med mig i å halv tank å har runt 400hk så de blir 3,4kg/hk

Men ska lätta den lite i vinter, ska ner till 1300kg iaf å då blir de ju 3,25kg/hk

Å de i en gammal 9000


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Sparade trådar/FAQ
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
25 besök idag (131010 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa>>