Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (138269 totalt)
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I bästa fall kommer jag över 50hk/l... Och ändå tillhör bilen utan bekymmer den snabbare halvan här i tråden.
Detta tack vare den extremt låga vikten... Så för min bil är vikt/effekt mer talande än effekt/volym

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



Acke skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?


låter tevligt.. 120 Hkr/liter otrimmat..


Är det både otrimmat och icke överladdat är jag imponerad!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302



Rikard Ahlin skrev:
Acke skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?


låter tevligt.. 120 Hkr/liter otrimmat..


Är det både otrimmat och icke överladdat är jag imponerad!
Han kör ju med maskin från Honda S2000 så där behövs ingen överladdning.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Lennart Mäkinen skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Acke skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?


låter tevligt.. 120 Hkr/liter otrimmat..


Är det både otrimmat och icke överladdat är jag imponerad!
Han kör ju med maskin från Honda S2000 så där behövs ingen överladdning.
Det finns ju inte "så mycket mer" att skrämma ur en S2000-spis (utan övertryck) så jag skulle nog kalla det fabrikstrim med garanti istället.
Det är väl lite större livlängdsproblem med S2000-spisarna än mera ordinära Hondamotorer.

Motorcykelmotorer har ju ännu lite mer effekt per liter och brukar sitta i hyffat lätta rörhögar med lite Alu&Plast på om vi skall tillbaka on Topic.

Själv har jag kanske snart förbättrat mig ner till 7.0 kg/hk (gissa i vilket syfte ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

28 hk när bilen var ny för 45 år sen.

Vad väger en Fiat 600?

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Rikard Ahlin skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Nästa säsong blir det ca 1500 kg och kring 450 hp


Rikard Ahlin skrev:
Känns som en tråd om hk/liter egentligen är mer intressant, eller?
Varför då? Hästkraft som hästkraft ju?
Det är alltid folk med små motorer som tjatar om hk/literförhållande, precis som att personer med liten .... tjatar om att storleken inte har betydelse


Ungefär som att påstå att man "trimmat" sin V8 när man kommit upp i 80 hk/liter. Patetiskt..


Fortfarande fler hästar än vad en 2L startmotor någonsin kommer att producera
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1271



mycker rolig tråd att läsa!! thumbs up

ligger själv på ~850kg/~145hk... alltså runt 5,85-5,90

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



tja, 200 hk ur en 3 liters motor är ju bättre än 200hk ur en 2l motor eller 200hk ur en 1l motor.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



NiklasFalk skrev:
Han kör ju med maskin från Honda S2000 så där behövs ingen överladdning.
Det finns ju inte "så mycket mer" att skrämma ur en S2000-spis (utan övertryck) så jag skulle nog kalla det fabrikstrim med garanti istället.
Det är väl lite större livlängdsproblem med S2000-spisarna än mera ordinära Hondamotorer.
[/quote]

Mnjaa.. de skall tydligen gå att plocka ut ett 50-tal hästar iaf utan att bli allt allt för fattig... om det stämmer vet jag förhoppningsvis nästa vår..

sedan är det inget "livslängdsproblem" med S2000 motorn.. iaf inget jag hört.. eller vet du något jag inte vet ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Acke skrev:
är det inget "livslängdsproblem" med S2000 motorn.. iaf inget jag hört.. eller vet du något jag inte vet ??
Det var nåt surr om lite fler rasade moterer än vanligt i början, i USA naturligtvis. Men om det står 240hk och 9k som maxvarv så måste man ju kunna använda det, jämt, eller hur

Det finns ju möjlighet att misshandla en S2000 motor värre en den simplaste Civicmotorn (som borde ha lägre kolvhastigheter mm) men om det i genomsnitt innbär att en S2000 fungerar i 40' mil istället för 60' mil utan renovering så spelar det ju ingen större roll. Det kostar att minska på marginalerna.

290hk ur två liter utan att kosta skjortan? Hur toppig blir den momentkurvan och hur dyra skjortor har du ?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Cédric skrev:
tja, 200 hk ur en 3 liters motor är ju bättre än 200hk ur en 2l motor eller 200hk ur en 1l motor.


Japp - men 350 hästar ur 5 litersmotor är fortfarande fler hästar än 200 ur en 2L...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Anders Jeppsson skrev:
Cédric skrev:
tja, 200 hk ur en 3 liters motor är ju bättre än 200hk ur en 2l motor eller 200hk ur en 1l motor.


Japp - men 350 hästar ur 5 litersmotor är fortfarande fler hästar än 200 ur en 2L...
Ni kan ju jämföra vikt/effekt på endast motorn också

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302



NiklasFalk skrev:
Acke skrev:
är det inget "livslängdsproblem" med S2000 motorn.. iaf inget jag hört.. eller vet du något jag inte vet ??
Det var nåt surr om lite fler rasade moterer än vanligt i början, i USA naturligtvis. Men om det står 240hk och 9k som maxvarv så måste man ju kunna använda det, jämt, eller hur
När jag köpte min Civic följde det med en lapp där Honda förkunnade att motorn var byggd för att varvas ända till rödmarkeringen hela tiden och de bad föraren att utnyttja växellådan flitigt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



Anders Jeppsson skrev:
Cédric skrev:
tja, 200 hk ur en 3 liters motor är ju bättre än 200hk ur en 2l motor eller 200hk ur en 1l motor.


Japp - men 350 hästar ur 5 litersmotor är fortfarande fler hästar än 200 ur en 2L...


och en Pontiac på pallbockar är långsammare än en enbent höna runt en bana..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



NiklasFalk skrev:
Det var nåt surr om lite fler rasade moterer än vanligt i början, i USA naturligtvis. Men om det står 240hk och 9k som maxvarv så måste man ju kunna använda det, jämt, eller hur
Det finns ju möjlighet att misshandla en S2000 motor värre en den simplaste Civicmotorn (som borde ha lägre kolvhastigheter mm) men om det i genomsnitt innbär att en S2000 fungerar i 40' mil istället för 60' mil utan renovering så spelar det ju ingen större roll. Det kostar att minska på marginalerna.
290hk ur två liter utan att kosta skjortan? Hur toppig blir den momentkurvan och hur dyra skjortor har du ?

Hmm.. det enda jag hört är en servicebulletin gällande länder med extrem värme vilket har lett till att "tokkörning" eller bankörningen lett till för dålig kylning av kolvarna..
Man byter ut banjobultarna till kylningen underifrån till den nyare modellen med 4 hål istället för de tidiga med 2 hål...

Detta är det enda "problemet" jag hört med motor och det gäller som sagt när det varit extremt varmt och vid extrem körning...

mig veteligen har ingen rasat i Sverige å då vet jag flertalet som piskar sina som biltjuvar dagligen.....
och på 5 år borde ägarna hunnit köra mer än både 40 å 60 mil..


edit: ang skortorna så har jag sett dynopapper på bilar som bytt avgas, luft och satt ex AEMsprut som gett 27% ökning.... ( http://autospeed.drive.com.au/cms/article.html?&A=0911&P=1 )
Har oxså dyno där man bytt avgas samt satt på ITBer och fått 47 Hkrs ökning i mellanregistret (gav iof inte mycket på toppen) fast då börjar skortorna bli lite dyrare...

så nog allt går det att locka fram lite kusar ur dom... (skall finnas en båt i stockholm med S2000snurra med annat sprut som är bänkad till ca: 280Hkr )

_________________
MackeMaehlum
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Att det var USA innebär att det finns många (i antal) som tokkör och att det finns stater som är "rätt" varma.
Med 40' menar jag 40000 och jag tror inte att det är så många S2000 som gått som taxi.

Rätt så imponerande tuning samtidigt som det förklarar varför Motorn klarar sig så hyffsat i orginal (går tokfett för att kyla ner det hela):
Googles Cache
Att S2000 åker med strypbrickor till avgassystem kan ha att göra med ökat mottryck ger lite bottenvrid eller nåt (vad vet jag). Biltillverkare har många olika saker att tänka på när de gör sina val, rå prestanda är inte det enda.

Men detta var ju 2001, har det inte kommit nåt värre (med samma arbetsinsats)?

Det byggs ju en långloppsmiata med S2000drivlina så vi kanske får reda på hur det fungerar med långa hårda drifttider i vårt klimat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Heheh, det var en kul tråd! thumbs up

Mitt bidrag:

850cc 87,6 hk vrid va e de???
vikt 756 kg raceready
= 8,63 kg/hk


There is no substitute for cubic inches, sa någon hamburgerbabian en gång.
Svaret blir: Never heard about roadholding????

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Rikard Ahlin skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Cédric skrev:
tja, 200 hk ur en 3 liters motor är ju bättre än 200hk ur en 2l motor eller 200hk ur en 1l motor.


Japp - men 350 hästar ur 5 litersmotor är fortfarande fler hästar än 200 ur en 2L...


och en Pontiac på pallbockar är långsammare än en enbent höna runt en bana..


Men även om hönan får ett halvårs försprång, plockar pontiacen in det på 3,5 minuter!
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Sent om sider;
- Sprint Lisa 690/160=4,3125 kg/hk
- Race Elisen 630/210=3 kg/hk
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



det var en rolig tråd men jag undrar om jag inte tar bottenplaceringen här

sist jag vägde bilen tom med mig i så vägde den 1440kg och jag har hela 75vilda (hadde det åtminstånde en gång i tiden) (slöa diesel tilråga på allt)

vilket leder till 19,2kg/hk eller 52hk/ton

(så för tilfället låter inte ekonomin mig nått annat men det ska det förhopningsvis bli ändring på nångång)


edit:
mätt med G-tec och det var 63-66 på ett några försök så säg 65 halta kusar vilket blir ca 22,2kg/hk som blir 45hk/ton
och vikten är med full tank och mig i bilen som blir 1440kg så botten är nog nådd

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Rx-7:an...

1250kg 265hk = 4,7kg/hk

204hk/liter, det ni!

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (138269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande