Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sviestads banlicens ändrad? Rykte eller fakta???
1, 2   >>
6141 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Läste detta på Facebook och blev lite undrande, någon som vet mer?

Citat:
"I Club Alfa Romeo Svezia planerar vi att köra en dag på Sviestad. Vi kommer inte köra någon tävling i CAR challenge utan bara prova-påkörning men vi är lite fundersamma över hur vi ska tolka banlicensen som inte tycks tillåta r-däck längre. Det skulle utesluta rätt många av våra förare."

_________________
Magnus Thomé
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Det har blandats ihop med MSLS som inte längre ska tillåta r-däck i sina klasser (om jag minns helt rätt här).

R-däck är ju bara greppigare gatgodkända däck så det är inga problem att köra vidare med det.

Så rykte är det som gäller

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



trocade skrev:
Det har blandats ihop med MSLS som inte längre ska tillåta r-däck i sina klasser (om jag minns helt rätt här).

R-däck är ju bara greppigare gatgodkända däck så det är inga problem att köra vidare med det.

Så rykte är det som gäller


Om du läst samma banlicens som jag så tolkar du den annorlunda. Jag ser inget utrymme för vare sig R-däck eller motorer över tre liter. Min fundering är huvudsakligen om prova-påreglementet medger undantag.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Är R-däck någon officiell term? Är inte det som vilka gatgodkända däck som helst?

_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



NiklasFalk skrev:
Är R-däck någon officiell term? Är inte det som vilka gatgodkända däck som helst?
MSLS har väl förr använt TW200 som gräns mellan gatdäck och Rdäck. Men annars finns det väl ingen "EU-norm" för det direkt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



I och med att SBF använder termen i ett licensdokument får man väl hoppas att de har en definition på det. :-) Men jag håller med, jag vet inte heller att det finns ett sätt att säga vad ett R-däck är.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Ursäkta lite off topic men:

http://www.msls.info/Regler/tek_reg_2013.pdf
Citat:
13. HJUL
Centrumbult är ej tillåtet.
Fälgar är fritt men förändring genom svetsning är ej tillåtet.
Däck ska vara gatgodkända och E/e märkta.
Regummerade däck ej tillåtna.
Racing däck och slicks ej tillåtna.

"Racing däck" = R-däck?

Edit: Gissar att banlicensen inte finns att läsa online?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Nej, de flesta R-däck är E-märkta och gatgodkända, dvs faller under kategorin ovanför.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Björnbusen skrev:
trocade skrev:
Det har blandats ihop med MSLS som inte längre ska tillåta r-däck i sina klasser (om jag minns helt rätt här).

R-däck är ju bara greppigare gatgodkända däck så det är inga problem att köra vidare med det.

Så rykte är det som gäller


Om du läst samma banlicens som jag så tolkar du den annorlunda. Jag ser inget utrymme för vare sig R-däck eller motorer över tre liter. Min fundering är huvudsakligen om prova-påreglementet medger undantag.


Jag tog upp den här frågan på årsmötet för banracing sektionen med LMS, och då var iaf beskedet att dom reglerna endest gäller MSLS och inte övriga evenemang (för vår del prova på dagarna och träningstillfällena för vagnboksbilar).

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Det vi som arrangörer behöver veta är förstås vad som händer om en bil som bryter mot vad som står i banlicensen är inblandad i en incident.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Fredrik Nyström skrev:
Ursäkta lite off topic men:

Edit: Gissar att banlicensen inte finns att läsa online?


Det korta svaret är "jag vet inte". Det något längre är att jag har en elektronisk kopia som jag gissar skickats ut till alla arrangörer som ska köra i år men jag är tveksam till om det är upp till mig att publicera den.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



trocade skrev:
Björnbusen skrev:
trocade skrev:
Det har blandats ihop med MSLS som inte längre ska tillåta r-däck i sina klasser (om jag minns helt rätt här).

R-däck är ju bara greppigare gatgodkända däck så det är inga problem att köra vidare med det.

Så rykte är det som gäller


Om du läst samma banlicens som jag så tolkar du den annorlunda. Jag ser inget utrymme för vare sig R-däck eller motorer över tre liter. Min fundering är huvudsakligen om prova-påreglementet medger undantag.


Jag tog upp den här frågan på årsmötet för banracing sektionen med LMS, och då var iaf beskedet att dom reglerna endest gäller MSLS och inte övriga evenemang (för vår del prova på dagarna och träningstillfällena för vagnboksbilar).


Problemet med ett sånt besked är att om jag släpper ut en förare på något som SBF bedömer som R-däck och denne sedan klipper ett räcke efter långa rakan och blir invalidiserad så kan föraren i teorin bli helt utan ersättning. Om samme förare dessutom lyckas skada en funktionär i samma incident så riskerar även denne att bli utan ersättning. Då tror jag det blir svårt att få gehör för ett muntligt besked som dessutom går att tolka, från ett möte under försäsongen.

Som vi alla vet så i 99 fall av 100 så händer ju inget, men det duger ju tyvärr inte att hänvisa till.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Mats O Berg
Stallarholmen
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



Hej!
Tänkte bara meddela vad vi på Club Alfa Romeo kommit fram till, kan ju vara bra för andra arrangörer att veta. Vi ställde denna fråga till försäkringsbolaget:

Vår fråga är om vi har fullt försäkringsskydd om vi kör "prova på bankörning" med däck typ Toyo 888 eller Yokohama 048?
Då det mig veterligen inte finns någon definition på vad ett "R-däck" är, så kan man hävda att dessa är gatlegala E-märkta däck.

Den andra frågan är om vi kan släpa ut bilar med 3,2 liters motor?
Dessa bilar är inte så snabba, ca 240 hk på ca 1500 kg. En formel Ford är betydligt snabbare.

Vore jättebra med ett klarläggande av dessa två punkter, helst i skriftlig form

Och så svaret:
Hej,

Har kommer ett svar från Bilsportförbundet.

Till att börja med så är den banlicens som de hänvisar till endast giltig om den är en SBF-klubb som arrangerar bankörningen.

Gällande 3000cc-kravet, så måste de formellt kontakta vår banbesiktningsgrupp/den som gjort besiktningen/utfärdat licensen för att diskutera och få en dispens att köra med en bil över 3000cc, i annat fall kan det bli problem med försäkringen om det inträffar en skada.
Gällande däck, där jag konsulterat expertis i däckfrågor och speciellt "racedäck", och där det är en olycklig skrivning i banlicensen. Det finns ingen klar definition av ett "R-däck". Det finns bara gatgodkända däck eller tävlingsdäck. Ett "R-däck" är ett gatgodkänt (dock utvecklat för maximalt grepp/prestanda) däck med DOT eller E-märkning.
Så för däcken gäller i detta fall gatgodkända däck, DOT eller E-märkta.

_________________
Mats Berg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Eller så tar man ut ett tävllingstillstånd av SMA, så slipper man tveksamheterna.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mats O Berg skrev:
Har kommer ett svar från Bilsportförbundet.

Till att börja med så är den banlicens som de hänvisar till endast giltig om den är en SBF-klubb som arrangerar bankörningen.

Gällande 3000cc-kravet, så måste de formellt kontakta vår banbesiktningsgrupp/den som gjort besiktningen/utfärdat licensen för att diskutera och få en dispens att köra med en bil över 3000cc, i annat fall kan det bli problem med försäkringen om det inträffar en skada.
Gällande däck, där jag konsulterat expertis i däckfrågor och speciellt "racedäck", och där det är en olycklig skrivning i banlicensen. Det finns ingen klar definition av ett "R-däck". Det finns bara gatgodkända däck eller tävlingsdäck. Ett "R-däck" är ett gatgodkänt (dock utvecklat för maximalt grepp/prestanda) däck med DOT eller E-märkning.
Så för däcken gäller i detta fall gatgodkända däck, DOT eller E-märkta.


Däcksfrågan tydligt utredd och klar thumbs up thumbs up thumbs up


Men vad är det om 3 liters begränsning, gäller det även på gatbilskörning under SBF

(känns som jag har en dumstrut på huvet eftersom jag inte redan är helt med på noterna vad som gäller när osv men jag är inte med på vad som gäller, så bäst att fråga om någon vet thumbs up )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Msls har 3,2l N/A i sitt reglemente inför 2013.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Dude skrev:
Msls har 3,2l N/A i sitt reglemente inför 2013.
Det avrundas väl ändå till 3 liter
(om de nu inte skrivit 3000,00cc)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats O Berg
Stallarholmen
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



[quote="Magnus Thomé"


Men vad är det om 3 liters begränsning, gäller det även på gatbilskörning under SBF

(känns som jag har en dumstrut på huvet eftersom jag inte redan är helt med på noterna vad som gäller när osv men jag är inte med på vad som gäller, så bäst att fråga om någon vet thumbs up )[/quote]

Ingen dum fråga alls, för som Lms säger till oss att vi får göra vad vi vill på banan när vi har hyrt den. Men eftersom vi kör under SBF så var vår fråga om invaliditetsförsäkringar och liknande gällde. Inte så kul att vara arrangör om det skulle hända nåt och försäkringen inte gäller.

Som jag tolkar det så måste man följa banlicensen även för "prova på", då det reglementet hänvisar till banlicensen i andra fall - som tex att det bara får vara 1/3 så många bilar på banan vid "prova på" som det står i banlicensen.

Vad jag förstår så har Msls fått dispens från 3 liters begränsningen i banlicensen.

_________________
Mats Berg
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5519



Jag har sett <3l maskiner på över 1000hk och 4l maskiner som knappt når över 150hk. Snacka om abstrakt.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



dstr skrev:
Jag har sett <3l maskiner på över 1000hk och 4l maskiner som knappt når över 150hk. Snacka om abstrakt.
Vad är FIA/SBF generella beräkningsfaktor för överladdning? Om den är 1,5 så blir det ju inga turbomaskiner över 2000cc
Mer input för Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA? mao...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Mats O Berg skrev:
Hej!


Och så svaret:
Hej,

Har kommer ett svar från Bilsportförbundet.

Till att börja med så är den banlicens som de hänvisar till endast giltig om den är en SBF-klubb som arrangerar bankörningen.

Gällande 3000cc-kravet, så måste de formellt kontakta vår banbesiktningsgrupp/den som gjort besiktningen/utfärdat licensen för att diskutera och få en dispens att köra med en bil över 3000cc, i annat fall kan det bli problem med försäkringen om det inträffar en skada.Gällande däck, där jag konsulterat expertis i däckfrågor och speciellt "racedäck", och där det är en olycklig skrivning i banlicensen. Det finns ingen klar definition av ett "R-däck". Det finns bara gatgodkända däck eller tävlingsdäck. Ett "R-däck" är ett gatgodkänt (dock utvecklat för maximalt grepp/prestanda) däck med DOT eller E-märkning.
Så för däcken gäller i detta fall gatgodkända däck, DOT eller E-märkta.


Står det 3000cc som begränsning uttalat mot nya och historiska Touring/GT bilar?
Vad gäller då för träning/tävling med formel/racersportvagnar? 500cc?


Förarutbildningar?
Man kan ju undra vad poängen är med att från SBF sida att först sätta regler och sedan arbeta med dispenser?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Sviestads banlicens ändrad? Rykte eller fakta???
1, 2   >>
6141 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande