Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 -69 | << 1, 2, 3, 4 >> 42 besök senaste veckan (29076 totalt) |
Damn, du går verkligen all in Dags att ta till med fulhandskarna då _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
Dagens jobb, märkligt vad "små" jobb tar lång tid ibland...
Lättvikts instrumentbräda! Har skippat den vadderade vinylklädda toppen och har bara limmat en tunn filtmatta på metallen. Mycket vikt bort, dags att addera like vikt... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Den är hygglig, det är en färdig OMP bur, kunde varit mycket sämre. Men jag skulle velat haft den tajtare över dörren, det är inte mycket plats mellan buren och hjälmen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Farsan och jag lever på att vi är korta båda två.
Insteget är jobbigt, men med justerbar stol funkar det. Det är värre att röret vid framrutan sitter ca 1 dm ifrån framkant på taktet. Hur de tänkte när de drog det fattar jag för mitt liv inte. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Tack! Yes, Rosepassion var det. Såna som sitter i originalramen blir nog snyggare. Mina som ska limmas blir nog "rejsigt" om man säger så... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jag har börjat med lättviktsdörrsidor alá RS också. En tunn kolfiberskiva med hål för fönstervev och en stropp för att öppna dörren. Det blir väl sådär snyggt för sig själv, men med överdelen av original dörrsidan blir det fint. Problemet är bara att den delen är ruskigt tung, tja tyo 1.5 kg...
Men Barre har lovat att plasta en mycket lättare kopia! Som om han inte hade tillräckligt att plasta! Just stoppen ska jag bara trä ut genom ett hål, ca 25 x 5 mm. För att inte stroppen ska nötas så skulle jag vilja ha något slags kant beslag eller liknande i hålet. Nån som har nån bra idé? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Porsche art. nr. 964 555 761 00 01C Finns på 964 RS bilarna. 29:- för varje sida hos Utzon _________________ Ragnar Joensen |
||||
Den här kanske http://viewitem.eim.ebay.se/Porsche- _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Röda RS-stroppar med dom platsbluttarna finns redan på lager hos oss jodå, visst blir det nya lättare övre dörrpanelar, men bara för att jäklas ska jag göra dina lite tyngre än våra Frågan då. SKa vi göra dom i CF eller GF & sen klä med vinylen ?? CF känns inte riktigt "rätt" i dessa om inte massa annat är i CF också Om du ska ha dörrsidor i CF så kanske det blir FÖR mycket CF med dessa paneler ovanpå också?? Du bestämmer.... _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
Fula trix du kör med Vanlig glafiber blir nog bra, tänkte klä med vinyl eller nått. Dörrsidorna är redan i CF så det kanske blir för mycket. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jeg kobte almindelige RS dorsider og fik top af indstrumentbord og de overste lister på dorene flocked det ser pænt ud. Beklager dårlig billed kvali.
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||
Hej Det är 9" jag har fram och på bilden är det 18 cm breda däck. På sida 1 finns även bilder på framfälgarna med mina nya TB5or, fortfarande 9" men med 23 cm däck, bullar ut lite. Dimensionerna är faktiskt enkla, 23/61 -15 => 23 cm breda (slitytan) 61 cm i diameter på 15" fälg. Egentligen ett mycket bättre system än det vi är vana vid. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ägnat de sista veckorna åt motorn, demontering, rengöring, uppmätning etc
Mycket klegg i botten av motorn... Ingen aning vilken typ av oljeservice denna motor fått. Men alla lager såg rätt bra ut i alla fall. Hittade en repa i ena cylindern, troligtvis ingen big deal även om det inte är idealt. Annars var cylindrarna runda, inom spec i alla fall. Även kolvar och kolringar var inom specifikationerna, ringarna ska förstås bytas i alla fall. På en sån här Porschemotor är det sanslöst mycket delar och många ytor, som tex på detta kamhus, där ytorna måste rengöras noggrant och där man endast har tunt tätnings medel (original Loctite 571) utan packning. Det är ju notoriska oljesölare av en anledning... Har också borrat ur pluggarna för oljekanalerna i kamhusen. Hade en sliten kamlob, men det var rent och fint i oljekanalerna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Kolv+kolvbult är invägda. Skiljer 3.6 gram mellan lättaste och tyngsta kolven, men 0.0 gram mellan motstående kolvar, vilket är det viktigaste.
Från början skiljde det sig 3 gram mellan motsående kolvar, det löstes genom att slipa bort några gram från kolvbultarna till 2 kolvar. Stakarna var alla inom 1.4 gram, filar jag lite på den ena så hamnar jag på 1 gram, går jag på två så kan jag hamna på 0.5 gram. Har också mätt upp "orundheten" i storänden, vilket varierade mellan 0.005 mm till 0.015 mm. Har ingen riktig referens på vad som är bra, men 0.015 känns som ett väldigt litet mått. Fläkt och generator har också blivit demonterat. Lagren lät inte så bra, men de var ingen kastastrof. Kolen var rätt slitna och likaså släpringarna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ingen uppdatering här på länge, har inte hänt några stora saker.
Skitstörigt att Photobucket ändrar sökvägar till bilder om man organiserar dem i olika album.... Har monterat oljekylare i alla fall. 3.6 motorn har ingen oljekylare på motorn som de äldre har, utan den externa kylarn är den enda vilket ställer högre krav på den. Har onterat den framme i fronten på klassiskt manér, men med en liten twist. Jag vill få bra flöde genom den och inte tvinga in en massa luft under bilen. Så jag valde att ta upp ett hål in till bagaget, göra en kanal i bagaget upp till huven där jag släpper ut luften i ett lågtrycksområde. Kylaren sitter fortfarande allra längst fram på bilen bakom 3 mm glasfiber, men den sitter inte som lägsta punkt också i alla fall. Huven ska bara lackas också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Med 3.6a i bilen har jag brottats med växellåda ett tag, speciellt då den 915 jag hade var lite "sådär" i skicket.
Hittade en G50 i USA och fick hem den i en container via en kompis till Barre. Det är förstås inte helt enkelt att få in i bilen, inte bolt in om man säger så. G50 lådan är ca 30 mm längre än en 915 pga att kopplingskåpan är längre. Man införde dualmass svänghjul med G50. Finns lite olika vägar att gå man kan korta ned kopplingskåpan och använda ett svänghjul från en 3.0 turbo. Men då måste man också korta ingående axel i lådan, vilket betyder att man måste plocka ned lådan. Fick pris på detta och det började på 20-25.000.... Alternativ 2 är att kapa i torsionsröret, vilket bara är ett alternativ om man konverterar från torsionsstavar till coilovers, vilket jag har gjort! Det har också nackdelen att man kapar sönder bilen ännu mer... Men min bil är redan sönderkapad från början. Så det blir alternativ 2. Testmonterad på ett 3.6 block för att måttas in i bilen. Jag har kapat bort drygt hälften av diametern på röret. Röret är en bärande del av karossen, bla bärarmarna sitter i den så att kapa helt är inget bra alternativ om man inte bygger om på annat sätt. Det måste förstärkas efter denna mindre kapning också. Resterna av splinsningen inne i röret är i väldigt kraftigt material och får sitta kvar som förstärkning, det ska svetsas fast lite mer förstås. Jag kommer också täcka in hålet jag kapat upp och på så sätt förstärka upp lite mer. Sen var det inte bara det att torsionsröret är i vägen, själva utrymmet för växellådan under baksätet är för litet! Jag hade redan bankat ut en liten bula för att 915 lådan skulle få plats, nu fick jag banka ut lite mer plåt. 1-2 cm mer plats behövdes på sina ställen. De två hål som syns på bild 2 är två rörstumpar jag tänkt svetsa fast mellan torsionsröret och mitttunneln i bilen så jag får tillbaka lite styrka framåt-bakåt i röret. Jag får också svetsa om växellådsfästet, vilket iofs är ett 915 fäste, jag vet inte hur bra ett g50 hade passat. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 -69 | << 1, 2, 3, 4 >> 42 besök senaste veckan (29076 totalt) |