Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -69
<<   1, 2, 3, 4   >>
42 besök senaste veckan (29076 totalt)
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



safe skrev:

Inte riktigt samma. Har köpt plastrutor med gälar att sätta bak, de är "glue in" men jag vet inte hur jag ska göra det så det ser OK ut....
I dörrarna får det bli glas än så länge, har funderat på lexan där också samt att strippa ur fönsterveven och bara ha en läderrem att dra upp med.


Damn, du går verkligen all in

Dags att ta till med fulhandskarna då

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Dagens jobb, märkligt vad "små" jobb tar lång tid ibland...

Lättvikts instrumentbräda! Har skippat den vadderade vinylklädda toppen och har bara limmat en tunn filtmatta på metallen.






Mycket vikt bort, dags att addera like vikt...




_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Snyggt tight dragning av buren. Mil ifrån mitt skit...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
P.P. skrev:
Snyggt tight dragning av buren. Mil ifrån mitt skit...


Den är hygglig, det är en färdig OMP bur, kunde varit mycket sämre. Men jag skulle velat haft den tajtare över dörren, det är inte mycket plats mellan buren och hjälmen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Farsan och jag lever på att vi är korta båda två.



Insteget är jobbigt, men med justerbar stol funkar det. Det är värre att röret vid framrutan sitter ca 1 dm ifrån framkant på taktet. Hur de tänkte när de drog det fattar jag för mitt liv inte.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Framrutan på plats efter lite strul kromlisten kan vara ett litet hel***e....


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4476



Tjusigt!
Och vilken go bil.

Kort fråga, var köpte du hjälade sidorutor? Rosepassion?
Skall göra slag i det tänkte jag, men köpa såna som sitter i originalramen.

_________________
Jens Lanvin
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Jens L skrev:
Tjusigt!
Och vilken go bil.

Kort fråga, var köpte du hjälade sidorutor? Rosepassion?
Skall göra slag i det tänkte jag, men köpa såna som sitter i originalramen.


Tack!

Yes, Rosepassion var det. Såna som sitter i originalramen blir nog snyggare. Mina som ska limmas blir nog "rejsigt" om man säger så...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Jag har börjat med lättviktsdörrsidor alá RS också. En tunn kolfiberskiva med hål för fönstervev och en stropp för att öppna dörren. Det blir väl sådär snyggt för sig själv, men med överdelen av original dörrsidan blir det fint. Problemet är bara att den delen är ruskigt tung, tja tyo 1.5 kg...
Men Barre har lovat att plasta en mycket lättare kopia! Som om han inte hade tillräckligt att plasta!

Just stoppen ska jag bara trä ut genom ett hål, ca 25 x 5 mm. För att inte stroppen ska nötas så skulle jag vilja ha något slags kant beslag eller liknande i hålet.
Nån som har nån bra idé?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



safe skrev:
...
Just stoppen ska jag bara trä ut genom ett hål, ca 25 x 5 mm. För att inte stroppen ska nötas så skulle jag vilja ha något slags kant beslag eller liknande i hålet.
Nån som har nån bra idé?


Porsche art. nr. 964 555 761 00 01C

Finns på 964 RS bilarna.

29:- för varje sida hos Utzon

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



safe skrev:
Just stoppen ska jag bara trä ut genom ett hål, ca 25 x 5 mm. För att inte stroppen ska nötas så skulle jag vilja ha något slags kant beslag eller liknande i hålet.
Nån som har nån bra idé?


Den här kanske http://viewitem.eim.ebay.se/Porsche-Carrera-RS-Door-Release-Pull-Roset . . . .

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Så klart!
Tänkte inte på dom!

Blir nog att lägga en beställning.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



safe skrev:
Jag har börjat med lättviktsdörrsidor alá RS också. En tunn kolfiberskiva med hål för fönstervev och en stropp för att öppna dörren. Det blir väl sådär snyggt för sig själv, men med överdelen av original dörrsidan blir det fint. Problemet är bara att den delen är ruskigt tung, tja tyo 1.5 kg...
Men Barre har lovat att plasta en mycket lättare kopia! Som om han inte hade tillräckligt att plasta!

Just stoppen ska jag bara trä ut genom ett hål, ca 25 x 5 mm. För att inte stroppen ska nötas så skulle jag vilja ha något slags kant beslag eller liknande i hålet.
Nån som har nån bra idé?



Röda RS-stroppar med dom platsbluttarna finns redan på lager hos oss

jodå, visst blir det nya lättare övre dörrpanelar, men bara för att jäklas ska jag göra dina lite tyngre än våra

Frågan då. SKa vi göra dom i CF eller GF & sen klä med vinylen ?? CF känns inte riktigt "rätt" i dessa om inte massa annat är i CF också
Om du ska ha dörrsidor i CF så kanske det blir FÖR mycket CF med dessa paneler ovanpå också?? Du bestämmer....

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
barre skrev:
safe skrev:
Jag har börjat med lättviktsdörrsidor alá RS också. En tunn kolfiberskiva med hål för fönstervev och en stropp för att öppna dörren. Det blir väl sådär snyggt för sig själv, men med överdelen av original dörrsidan blir det fint. Problemet är bara att den delen är ruskigt tung, tja tyo 1.5 kg...
Men Barre har lovat att plasta en mycket lättare kopia! Som om han inte hade tillräckligt att plasta!

Just stoppen ska jag bara trä ut genom ett hål, ca 25 x 5 mm. För att inte stroppen ska nötas så skulle jag vilja ha något slags kant beslag eller liknande i hålet.
Nån som har nån bra idé?



Röda RS-stroppar med dom platsbluttarna finns redan på lager hos oss

jodå, visst blir det nya lättare övre dörrpanelar, men bara för att jäklas ska jag göra dina lite tyngre än våra

Frågan då. SKa vi göra dom i CF eller GF & sen klä med vinylen ?? CF känns inte riktigt "rätt" i dessa om inte massa annat är i CF också
Om du ska ha dörrsidor i CF så kanske det blir FÖR mycket CF med dessa paneler ovanpå också?? Du bestämmer....


Fula trix du kör med

Vanlig glafiber blir nog bra, tänkte klä med vinyl eller nått. Dörrsidorna är redan i CF så det kanske blir för mycket.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Jeg kobte almindelige RS dorsider og fik top af indstrumentbord og de overste lister på dorene flocked det ser pænt ud. thumbs up Beklager dårlig billed kvali.

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
stenmark
Linköping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 5





Hallo!! Skittuff vagn du har där!
En liten fråga..
Vilken bredd på fälg/däck är på framhjulet?? Funderar på TB15 till min pantera, men det är ju lite krångliga dim...

Mvh Henke

_________________
Henrik Söderlund
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
stenmark skrev:


Hallo!! Skittuff vagn du har där!
En liten fråga..
Vilken bredd på fälg/däck är på framhjulet?? Funderar på TB15 till min pantera, men det är ju lite krångliga dim...

Mvh Henke


Hej
Det är 9" jag har fram och på bilden är det 18 cm breda däck. På sida 1 finns även bilder på framfälgarna med mina nya TB5or, fortfarande 9" men med 23 cm däck, bullar ut lite.

Dimensionerna är faktiskt enkla, 23/61 -15 => 23 cm breda (slitytan) 61 cm i diameter på 15" fälg. Egentligen ett mycket bättre system än det vi är vana vid.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Ägnat de sista veckorna åt motorn, demontering, rengöring, uppmätning etc

Mycket klegg i botten av motorn... Ingen aning vilken typ av oljeservice denna motor fått.




Men alla lager såg rätt bra ut i alla fall.







Hittade en repa i ena cylindern, troligtvis ingen big deal även om det inte är idealt.
Annars var cylindrarna runda, inom spec i alla fall. Även kolvar och kolringar var inom specifikationerna, ringarna ska förstås bytas i alla fall.




På en sån här Porschemotor är det sanslöst mycket delar och många ytor, som tex på detta kamhus, där ytorna måste rengöras noggrant och där man endast har tunt tätnings medel (original Loctite 571) utan packning. Det är ju notoriska oljesölare av en anledning...



Har också borrat ur pluggarna för oljekanalerna i kamhusen. Hade en sliten kamlob, men det var rent och fint i oljekanalerna.


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Kolv+kolvbult är invägda. Skiljer 3.6 gram mellan lättaste och tyngsta kolven, men 0.0 gram mellan motstående kolvar, vilket är det viktigaste.
Från början skiljde det sig 3 gram mellan motsående kolvar, det löstes genom att slipa bort några gram från kolvbultarna till 2 kolvar.





Stakarna var alla inom 1.4 gram, filar jag lite på den ena så hamnar jag på 1 gram, går jag på två så kan jag hamna på 0.5 gram.
Har också mätt upp "orundheten" i storänden, vilket varierade mellan 0.005 mm till 0.015 mm. Har ingen riktig referens på vad som är bra, men 0.015 känns som ett väldigt litet mått.



Fläkt och generator har också blivit demonterat. Lagren lät inte så bra, men de var ingen kastastrof. Kolen var rätt slitna och likaså släpringarna.


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Ingen uppdatering här på länge, har inte hänt några stora saker.
Skitstörigt att Photobucket ändrar sökvägar till bilder om man organiserar dem i olika album....

Har monterat oljekylare i alla fall. 3.6 motorn har ingen oljekylare på motorn som de äldre har, utan den externa kylarn är den enda vilket ställer högre krav på den.

Har onterat den framme i fronten på klassiskt manér, men med en liten twist. Jag vill få bra flöde genom den och inte tvinga in en massa luft under bilen. Så jag valde att ta upp ett hål in till bagaget, göra en kanal i bagaget upp till huven där jag släpper ut luften i ett lågtrycksområde.

Kylaren sitter fortfarande allra längst fram på bilen bakom 3 mm glasfiber, men den sitter inte som lägsta punkt också i alla fall.
Huven ska bara lackas också.










_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Med 3.6a i bilen har jag brottats med växellåda ett tag, speciellt då den 915 jag hade var lite "sådär" i skicket.

Hittade en G50 i USA och fick hem den i en container via en kompis till Barre.

Det är förstås inte helt enkelt att få in i bilen, inte bolt in om man säger så.
G50 lådan är ca 30 mm längre än en 915 pga att kopplingskåpan är längre. Man införde dualmass svänghjul med G50.
Finns lite olika vägar att gå man kan korta ned kopplingskåpan och använda ett svänghjul från en 3.0 turbo. Men då måste man också korta ingående axel i lådan, vilket betyder att man måste plocka ned lådan. Fick pris på detta och det började på 20-25.000....

Alternativ 2 är att kapa i torsionsröret, vilket bara är ett alternativ om man konverterar från torsionsstavar till coilovers, vilket jag har gjort!
Det har också nackdelen att man kapar sönder bilen ännu mer... Men min bil är redan sönderkapad från början.

Så det blir alternativ 2.

Testmonterad på ett 3.6 block för att måttas in i bilen.




Jag har kapat bort drygt hälften av diametern på röret. Röret är en bärande del av karossen, bla bärarmarna sitter i den så att kapa helt är inget bra alternativ om man inte bygger om på annat sätt. Det måste förstärkas efter denna mindre kapning också.
Resterna av splinsningen inne i röret är i väldigt kraftigt material och får sitta kvar som förstärkning, det ska svetsas fast lite mer förstås. Jag kommer också täcka in hålet jag kapat upp och på så sätt förstärka upp lite mer.



Sen var det inte bara det att torsionsröret är i vägen, själva utrymmet för växellådan under baksätet är för litet! Jag hade redan bankat ut en liten bula för att 915 lådan skulle få plats, nu fick jag banka ut lite mer plåt. 1-2 cm mer plats behövdes på sina ställen.


De två hål som syns på bild 2 är två rörstumpar jag tänkt svetsa fast mellan torsionsröret och mitttunneln i bilen så jag får tillbaka lite styrka framåt-bakåt i röret.




Jag får också svetsa om växellådsfästet, vilket iofs är ett 915 fäste, jag vet inte hur bra ett g50 hade passat.


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -69
<<   1, 2, 3, 4   >>
42 besök senaste veckan (29076 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande