Nyheter | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
13 besök senaste veckan (24432 totalt) |
Ytterligare saker att ändra är växellänkaget och hela växelspaken, inte samma på G50...
Byte från mekanisk koppling med vajer till hydralisk... Jag hoppas jag kan använda drivaxlarna från 69an, knutarna är lika stora och det är M10 skruvar precis som på 69an. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering) |
||||
Inte en uppdatering på mer än 5 år....
Bilen blev körklar för 2-3 år sedan, gick sönder, strulat, stått i skamvrån. Men i år har den gått ihop igen och fungerat fint efter sommaren. Mest detaljer kvar att fixa. Efter en dag eller två på Gotland Ring: ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering) |
||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering) |
||||
![]() Jo, jag är ganska nöjd. Det är lite grejer som ska snyggas till, bromsarna är lite svampiga. Lyckades inte lufta höger bak riktigt, luftnippeln är paj i gängorna så jag har lite gammal vätska där.... Körde 2 dagar på Gotland, kändes bra, finns grepp och effekt, måste bara våga pressa bilen lite mer själv. Körde Knutstorp nu också i höst, där kändes den kanon, men jag sätter lite gräns på bilen där också. Kört en hel del Superstage i år, det har fått fungera som "shake down" då det varit hemmabana för bilen. Kom ner på 1.28 nånting, men får jag till bromsarna så har jag nog en sekund till minst. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering) |
||||
Originalet på Emmaboda? Tycker det är ganska få tillfällen per år att köra där. _________________ ![]() |
||||
Japp, Emmaboda. Kört 4-5 ggr i år, då har jag tackat nej till ett par. Porscheklubben hade 2 tillfällen, lokala sportvagnsklubben 1, lokala kompisgäng ett par gånger. Det är inga problem att hyra banan en vardag eftermiddag, kostar ~4-5000 kanske, 6-8 personer är lagom. Helger är lite knepigare och dyrare. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering) |
||||
_________________ Edvin Persson Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk |
||||
|
||||
Ja, G50, provade aldrig med 915 ens. Den har strulat lite, problem med 4an, visade sig vara lite slitna delar i den. Klantade mig med lamellen så jag slet bort styrningen till uttrampningslagret (fick svetsa och svarva i huset för det). Sen tappade jag axeln till kopplingsarmen och bröt sönder lådan igen, mer svetsning... Har kvar 15"arna men däcken är för gamla och jag bromsade sönder dom på superstage för jag fick inget grepp eller värme i dom. Det var bra grepp i dom när de var nya, eller oanvända i alla fall (de var 11 år gamla i år). Jag var tvungen att prova andra däck för att se om det var fel på bilen eller däcken. En kompis hade dessa E28or från sin gamla racebil så jag fick dom för ett bra pris! Alltid bra med flera uppsättningar hjul också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering) |
||||
Ok ja det blir ju alltid dyrare än man tror när man bygger om.. man räknar ju oftast inte med att det går sönder grejer heller :|
Jag kör med 15" TB, börjar vara rätt gamla nu också men tänkte krama ur minst en säsong till iaf. Det tar ju ett par varv ganska hård körning innan de greppar ordentligt men tycker ändå det är rätt bra bett. Har du provat bredare framdäck? Funderar på att testa 23or fram om det får plats, mest för att jag har flera stycken liggandes |
||||
Ja, det var väl kanske första gången jag fick ut den innan jag kom på att växellådan inte var frisk. Sen blev det något år i garaget innan jag fick ut den på nytt i år. Nu hoppas jag den håller ihop, redan sugen på att tillföra mer effekt. Vet inte om jag skrivit det, men det är en 3.6 motor från en 964a, ganska original, headers, kammar, ingen luftmängdsmätare och Vems-sprut. Ca 310hk, det är i alla fall medelvärdet av två olika bromsningar... Coilovers fram och bak, 935 svärd bak, typ ledlager/monoballs överallt. Vikten är 1210 med full tank, 80 liter, och mig i. Gjorde en invägning i somras. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering) |
||||
Vill inte ens räkna på det... Körde 23+26 med TB5 på 9"+11", när det funkade var det en grymt grep runt en tajt vändning. Funderade på 29or bak, det hade funkat med rätt offset. 23 fram var tajt med mina coilovers, spaceade ut så de gick fritt men det blir tajt när man vrider på ratten, tar i överallt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering) |
||||
1210 kg med fulltank och full gubbe det är ganska bra, antar du inte kör med fulltank när du ska sätta de snabbaste tiderna!
![]() Ok då ska jag prova 23or fram! |
||||
Det är en ok vikt, det är ju en 3.6a med G50 och fullbur i bilen, gubben väger väl ~95. G50 är blytung mot en 915.... Å andra sidan tål den bra med effekt och den växlar fint när den är i skick. I min Targa -77a med 3.2an och ITBer sitter det en 4 växlad 915 i magnesium, den är mycket lättare! Men jag har också sprängt diffen i den.... Nej, det går bättre 10 liter i tanken! ![]() Har ett bränslesystem med en liten surge tank på typ 2 liter i smugglarlådan, så jag kan köra med väldigt lite bensin. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering) |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
13 besök senaste veckan (24432 totalt) |