Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -69
13 besök senaste veckan (24432 totalt)
<<   1, 2, 3
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534


Trådstartare
Ytterligare saker att ändra är växellänkaget och hela växelspaken, inte samma på G50...

Byte från mekanisk koppling med vajer till hydralisk...

Jag hoppas jag kan använda drivaxlarna från 69an, knutarna är lika stora och det är M10 skruvar precis som på 69an.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534


Trådstartare
Inte en uppdatering på mer än 5 år....

Bilen blev körklar för 2-3 år sedan, gick sönder, strulat, stått i skamvrån. Men i år har den gått ihop igen och fungerat fint efter sommaren. Mest detaljer kvar att fixa.

Efter en dag eller två på Gotland Ring:

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37030

Forumägare
Forumägare

Sjukt cool stuk thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2470



Kul att se att den finns på riktigt , blev riktigt bra, är du nöjd med bilen som den är nu?

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Sjukt cool stuk thumbs up


Tack!
Jag är nöjd med hur den blev.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul att se att den finns på riktigt , blev riktigt bra, är du nöjd med bilen som den är nu?




Jo, jag är ganska nöjd. Det är lite grejer som ska snyggas till, bromsarna är lite svampiga. Lyckades inte lufta höger bak riktigt, luftnippeln är paj i gängorna så jag har lite gammal vätska där....

Körde 2 dagar på Gotland, kändes bra, finns grepp och effekt, måste bara våga pressa bilen lite mer själv. Körde Knutstorp nu också i höst, där kändes den kanon, men jag sätter lite gräns på bilen där också.

Kört en hel del Superstage i år, det har fått fungera som "shake down" då det varit hemmabana för bilen. Kom ner på 1.28 nånting, men får jag till bromsarna så har jag nog en sekund till minst.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37030

Forumägare
Forumägare

safe skrev:

Kört en hel del Superstage i år, det har fått fungera som "shake down" då det varit hemmabana för bilen. Kom ner på 1.28 nånting, men får jag till bromsarna så har jag nog en sekund till minst.


Originalet på Emmaboda? Tycker det är ganska få tillfällen per år att köra där.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
safe skrev:

Kört en hel del Superstage i år, det har fått fungera som "shake down" då det varit hemmabana för bilen. Kom ner på 1.28 nånting, men får jag till bromsarna så har jag nog en sekund till minst.


Originalet på Emmaboda? Tycker det är ganska få tillfällen per år att köra där.


Japp, Emmaboda. Kört 4-5 ggr i år, då har jag tackat nej till ett par.
Porscheklubben hade 2 tillfällen, lokala sportvagnsklubben 1, lokala kompisgäng ett par gånger.

Det är inga problem att hyra banan en vardag eftermiddag, kostar ~4-5000 kanske, 6-8 personer är lagom. Helger är lite knepigare och dyrare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2822



Kul att du bumpar riktigt frän bil thumbs up

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 674



Men den har g50 låda sedan ett par år tillbaka då?

Du kör inte med 15" längre?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Men den har g50 låda sedan ett par år tillbaka då?

Du kör inte med 15" längre?


Ja, G50, provade aldrig med 915 ens. Den har strulat lite, problem med 4an, visade sig vara lite slitna delar i den. Klantade mig med lamellen så jag slet bort styrningen till uttrampningslagret (fick svetsa och svarva i huset för det). Sen tappade jag axeln till kopplingsarmen och bröt sönder lådan igen, mer svetsning...

Har kvar 15"arna men däcken är för gamla och jag bromsade sönder dom på superstage för jag fick inget grepp eller värme i dom.
Det var bra grepp i dom när de var nya, eller oanvända i alla fall (de var 11 år gamla i år).

Jag var tvungen att prova andra däck för att se om det var fel på bilen eller däcken. En kompis hade dessa E28or från sin gamla racebil så jag fick dom för ett bra pris!
Alltid bra med flera uppsättningar hjul också.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
bop
Katrineholm
Här sen Maj 2018
Inlägg: 296



Riktigt tuff thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2174



Den är så fräck thumbs up

Såg den för första gången på Mantorp för några år sedan och föll helt pladask, rå och ändamålsenlig!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 674



Ok ja det blir ju alltid dyrare än man tror när man bygger om.. man räknar ju oftast inte med att det går sönder grejer heller :|

Jag kör med 15" TB, börjar vara rätt gamla nu också men tänkte krama ur minst en säsong till iaf. Det tar ju ett par varv ganska hård körning innan de greppar ordentligt men tycker ändå det är rätt bra bett. Har du provat bredare framdäck? Funderar på att testa 23or fram om det får plats, mest för att jag har flera stycken liggandes

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534


Trådstartare
Janne J skrev:
Den är så fräck thumbs up

Såg den för första gången på Mantorp för några år sedan och föll helt pladask, rå och ändamålsenlig!




Ja, det var väl kanske första gången jag fick ut den innan jag kom på att växellådan inte var frisk. Sen blev det något år i garaget innan jag fick ut den på nytt i år.
Nu hoppas jag den håller ihop, redan sugen på att tillföra mer effekt.
Vet inte om jag skrivit det, men det är en 3.6 motor från en 964a, ganska original, headers, kammar, ingen luftmängdsmätare och Vems-sprut. Ca 310hk, det är i alla fall medelvärdet av två olika bromsningar...

Coilovers fram och bak, 935 svärd bak, typ ledlager/monoballs överallt.

Vikten är 1210 med full tank, 80 liter, och mig i. Gjorde en invägning i somras.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Ok ja det blir ju alltid dyrare än man tror när man bygger om.. man räknar ju oftast inte med att det går sönder grejer heller :|

Jag kör med 15" TB, börjar vara rätt gamla nu också men tänkte krama ur minst en säsong till iaf. Det tar ju ett par varv ganska hård körning innan de greppar ordentligt men tycker ändå det är rätt bra bett. Har du provat bredare framdäck? Funderar på att testa 23or fram om det får plats, mest för att jag har flera stycken liggandes


Vill inte ens räkna på det...

Körde 23+26 med TB5 på 9"+11", när det funkade var det en grymt grep runt en tajt vändning.
Funderade på 29or bak, det hade funkat med rätt offset. 23 fram var tajt med mina coilovers, spaceade ut så de gick fritt men det blir tajt när man vrider på ratten, tar i överallt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 674



1210 kg med fulltank och full gubbe det är ganska bra, antar du inte kör med fulltank när du ska sätta de snabbaste tiderna!

Ok då ska jag prova 23or fram!

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
1210 kg med fulltank och full gubbe det är ganska bra, antar du inte kör med fulltank när du ska sätta de snabbaste tiderna!

Ok då ska jag prova 23or fram!


Det är en ok vikt, det är ju en 3.6a med G50 och fullbur i bilen, gubben väger väl ~95. G50 är blytung mot en 915.... Å andra sidan tål den bra med effekt och den växlar fint när den är i skick. I min Targa -77a med 3.2an och ITBer sitter det en 4 växlad 915 i magnesium, den är mycket lättare! Men jag har också sprängt diffen i den....

Nej, det går bättre 10 liter i tanken!
Har ett bränslesystem med en liten surge tank på typ 2 liter i smugglarlådan, så jag kan köra med väldigt lite bensin.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1193



Übercool busbil

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll"
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -69
13 besök senaste veckan (24432 totalt)
<<   1, 2, 3


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >