Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
71766 besök totalt
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Karta till inlägget, 5gulringen är Bosgården
Sen nämns Dragestad, Uljeberg, Bygdevägen (som jag inte riktigt vet var den är) som mätpunkter




"Fredrik - SLC":
MPM SLC 24 timmars Ljudmätningar 20130302-03. Noteringar från Fältmätningar.
Loppet startar lördag kl 13.00 och föregås av en timmes test och kvalificerig. 19 tävlingsfordon finns på plats men när starten går är det endast 16 fordon som kör iväg. Dessa fordon har ett nytt reglemente på 90 dBA, och därför var en anpassning de första timmarna behövlig för att rätta till alltför ljudliga fordon.
Således flaggas det in 6-7 ekipage för att åtgärda div. höga ljudnivåer från avgassystem, insug och däck. Inflaggade Startnr. 57, 17, 88, 323, 32, 2, 44 är exempel på dessa olika problem. Efter ca två timmar ser Normonit grafen fin ut på ca 85 dBAFmax (=ca 90 dB LAFmax på R-punkt fgap enl Soundconkal.dok.). Varningslampan från fasta mikrofonen var ställd på 87dB.
Organisation. Besiktningschef Christer Arvidsson med assistent flaggade in varje enskilt/ensamt ekipage som passerade i racespåret och utlöste lampan. Således ej vid sammanlagring av flera ekipage eller utfart från depå, som ger förhöjda värden på mätaren, men ej vid bostäder. Bevakning av Normonit och Fältmätningar, såväl som R-punktsmätningar gjordes av Mikael Andersson vid mätaren och Ragnar Segring vid protokollet.
Utrustning för mätning. Norsonic 140 fast monterad och nyjusterad av fabrik. Fältmätare Norsonic 140 med stativ. Kalibrator Norsonic inlånad från Sviestad. Tidssynkning fast/fältmätare. Papper och penna för löpande noteringar.
Väder lördag. Sol, vind västlig, kraftig ca 10 m/s, 4 plusgrader.
Samtliga noteringar nedan är i SPL dBA från mätarens start- fönster med rullande stora siffror.
Dragestad lördag 14.40. Mätning 130302 #0010.
50+ upp till 56/57. Vinbruset är kraftigt fastän vi står i vass lä. 60+ i byarna. Motorbanan kan icke uppfattas.
Uljeberg 14.55. Mätning #0011.
55+ till 60+. Kraftigt vindbrus i träd. Motorbanan kan uppfattas mkt dovt i fjärran. Men kan ej urskiljas på mätaren (påverkar ej mätnivå). Bakgrundsljudet alldeles för högt (högre än motorbanan).
Bosgården 15.12. Mätning ##0012.
60+. Motorbanan går att förnimma svagt, men ger ej utslag på mätaren. E4.an dominerar och ger utslagen på mätare. Sedan är det vindbruset från de skyddande träden. Och därefter Morbanan ngn gång.
Bygdevägen 15.25. Mätning #0013.
55+ till 60. E4 och Vind och vindbrus i träden dominerar. Motorbanan dovt i bakgrunden till o från.
Uljeberg 20.35. Mätning #0014.
Vind fortfarande västlig men mojnat ngt. + 2 grader. Motorvägen mkt lite trafik (MelodifestivalTV). 50 till 52. Högre värden (ca 57) i början och mitt i mätning beroende på genomtrampning i skaren av kontrollanten. Motorbanan kan höras svagt men det går ej att urskilja värden, då vindbrus i träden och övrig vindpåverkan dominerar mätningen.
Uljeberg söndag 130303 kl 09.02. Mätning #0001.
Solsken från klar himmel. Vind NV över 5 m/s. + 1 grad. 12 bilar på banan av 14 kvar i tävlingen.
44 till 52. Motorbanan förnimms i fjärran. Vinden påverkar värdena mest. Vindkraftverket i NV propeller -swosch förnimms. Fågelkvitter.
Bygdevägen 09.15. Mätning #0002.
+ - 55. Hundarna är hemma. Motorbanan hörs från mitten på dragstripen samt från depåkurvan (ngt däckstjut) beroende på vind från NV som skär bort ljud från östra halvan av Banan. Vind sus i närbelägna träd. E4 lämnar starka ljudtryck från lastbilarnas däck. Vindbyar. Ett par hundskall i slutet av mätningen. Det går ej att urskilja värden från Motorbanan.
Bosgården 09.30. Mätning #0003.
Höga 50 och över 60. E4 har en torr och fin bana. Lastbilstrafiken dominerar. Ingen Motorbana hörs. Låga 50. Då ingen trafik eller ett fåtal personbilar passerar på E4 kan Motorbanan höras svagt vid bilarnas fgap ut på dragstripen.
Sammanfattning.
På grund av väderförhållandena, främst den starka vinden från V och NV, var detta ingen bra mätning. Det går inte att urskilja värden från Motorbanan. Bakgrundsnivåerna blir alldeles för höga och överröstar Motorbanan. På grund av detta gjordes heller ingen mätning dag 2 vid Drageststad, då detta bedömdes som prov utan värde.

Ragnar Segring 2013 03 06.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



thumbs up great

_________________
Philipp Klement
Citera
SaabAero
Jämtland
Här sen Nov 2011
Inlägg: 54



Ang samhällsnyttan och vad som lockar publik.

I min lilla stad finns en nybyggd fotbollsarena som naturligvis kostat en faslig massa pengar.
Arenans publikrekord sattes i vinter när det anordnades statiumcross för snöskotrar på arenan. Det gamla publikrekordet sattes förra vintern när det också kördes skotercross
Fler människor är alltså beredda att stå på läktaren för motorsport en kväll i Januari än det antal som vill se en fotbollsmatch en fin sommarkväll
Just sånna här saker är sånt som borde påverka några politiker att bli mindre motorsportfientliga. Nån gång borde man inse att många är motorsportintresserade.
Tyvärr är det väl ingen politiker som törs nämna ordet motorsport under ett valår då det knappast är PK bland alla miljötalibaner. I många kommuner har de bilfientliga människorna alltför mycket att säga till om

_________________
Urban Lindgren
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kan meddela att det var ljudet från Hankook 2RS som var för högt vid passering på vår 75ts eller kombination av det och något annat i bilen som låg på samma frekvens! Efter däckbyte klarade vi ljudet.
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Magnus Thomé skrev:
Man kan ju jobba med ljudnivåfrågan på olika sätt, mot olika nivåer.

1.
SBFs 95dB-krav

2.
Varje banas relation till sin kommun och miljökontor

3.
Lagkrav och förordningar

4.
Den styvmoderliga synen på motoraktiviteter i Sverige


-----------------------------------

För en riktig förändring för oss motortokar krävs att vi lyckas påverka 4.

Punkt 1 ställer de hårdaste kraven idag. 2 & 3 kan vara högre nivåer, vilken av de två som är tuffast och ställer hårdast krav beror på inställning och kunskapsnivå på kommunen.

För en riktig förändring för oss motortokar krävs att vi lyckas påverka 4.

Punkt 4 är ett tungt lass, men varför inte?


Det är inte alltid man ser så negativt på motorsport. I Karlskoga satsar man tex med kommunen i spetsen på Karlskoga Speedweek med Kanonloppet som huvudnummer.
http://www.karlskoga.se/Nyheter/11-20-2012-The-Heart-Of-Racing.html
http://nwt.se/sport/motorsport/article1203830.ece

För kommunen handlar det förstås om att locka turister och stimulera besöksnäringen.

_________________
Sune Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



"Högre värden (ca 57) i början och mitt i mätning beroende på genomtrampning i skaren av kontrollanten"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
"Högre värden (ca 57) i början och mitt i mätning beroende på genomtrampning i skaren av kontrollanten"


Jo, det låter ju när man trampar genom skaren , jag tycker rapportskrivaren har skrivit vettiga kommentarer om ljudmätningarna och vad de har uppfattat med egna öron. thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



steffe skrev:
ButterflyRacing skrev:
"Högre värden (ca 57) i början och mitt i mätning beroende på genomtrampning i skaren av kontrollanten"


Jo, det låter ju när man trampar genom skaren , jag tycker rapportskrivaren har skrivit vettiga kommentarer om ljudmätningarna och vad de har uppfattat med egna öron. thumbs up


Såg det också, samma som "det blåste så mycket i träden så vi kunde inte mäta" som det stog på varje punkt ochnsen avlutningen: "vinden låg fel så det blev ingen vettig mätning" efter att instrumentet inte gett utslag nån gång.

Snacka om att personerna bara störs pga att det är motorsport och inte pga ljudtryck/volym...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



steffe skrev:
ButterflyRacing skrev:
"Högre värden (ca 57) i början och mitt i mätning beroende på genomtrampning i skaren av kontrollanten"


Jo, det låter ju när man trampar genom skaren , jag tycker rapportskrivaren har skrivit vettiga kommentarer om ljudmätningarna och vad de har uppfattat med egna öron. thumbs up


Ja, rapporten är jättebra. Och komentarerna visar hur svårt det är med ljudmätningar.
Dom här killarna har tagit sitt uppdrag på allvar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Hmm, så vid 90 dB LAFmax (SBFs fundering för 2016 dessutom) så finns det inget att oroa sig för, inte ens för motorsport 24/365 (vid Mantorp)...

Hinder eller möjlighet?

Hur upplevs det från depå/läktarplats, går det att höra bilarna ordentligt (publikupplevelse mao)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Hmm, så vid 90 dB LAFmax (SBFs fundering för 2016 dessutom) så finns det inget att oroa sig för, inte ens för motorsport 24/365 (vid Mantorp)...

Hinder eller möjlighet?


jag ser det definitivt som en möjlighet......... vid den här nivån på ljudet så får vi inga problem oavsett med grannar.

men det är en nivå när vi måste ligga på undre nivån..... dagtid kan vi ligga högre..... så kan tävlande lära sig ligga på 94-95 riktiga decibel så kommer även det funka dagtid och vi som kör bullerfri tid fortsätta på 90db.

men problemet är att många gatbilar idag ligger långt över 95 tex och hitta en lösning på det är svårt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Liten fundering... Nivåerna blir desamma men vägen dit och motiveringen är lite annorlunda mellan SLC och SBF...

Kommunikation tror jag det hette...


Men visst vore det lite roligare om motorbanor kunde klassas som samma samhällsnytta som motorvägar och flygplatser (drömma går ju...)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Vad jag skulle vilja åstadkomma är lite svårbeskrivet. Jag gör ett försök, så får vi se om ni kan fylla i luckorna.

Jag skulle vilja ha ett SBF som aktivt tar debatten och slåss för svensk racing samt aktivt stödjer de svenska tävlingsbanornas aktiviteter.

Jag skulle vilja ha ett SBF som...
Om vi börjar där, så menar jag alltså: Hur påverkar vi SBF att ändra sin verksamhet i den riktning som vi medlemmar vill? Eller mera specifikt: som vi medlemmar på gräsrotnivå vill?

...aktivt tar debatten och slåss för svensk racing...
Med detta menar jag alltså: ses i media, ifrågasätter kommunbeslut och lagstiftning, aktivt arbetar för att påverka politiker, tar fram information och forskningsresultat, osv. Lobbying!

...samt aktivt stödjer de svenska tävlingsbanornas aktiviteter.
Och med detta menar jag: hyr in ett par aukustiska tekniker som gratis hjälper banorna analysera hur man effektivt kan bygga ljudvallar, skicka en jurist att stödja Anderstorp nästa gång de ska förhandla med kommunen, gör en egen undersökning om hur många enskilda individer som faktiskt klagar på banornas aktiviteter årligen, jämför hur länge banan de klagar på har funnits mot hur länge de bott där, ta fram underlag på hur många av svenskarna som besöker en motortävling årligen, eller som tittar på motorsport på SVT, osv.

Jag vill på ett tydligt sätt förmedla för de styrande i SBF att det är detta jag vill ha, det är detta jag förväntar mig från mitt förbund och att det är dessa aktiviteter jag gärna betalar medlemskap för. Jag vill se "SBF rasar mot Anderstorps kommun" på löpsedlarna, med en bild på en högröd Kåge under.

Hur påverkar vi SBF i denna riktning?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Personligen tycker jag följande.

De bullerdagarna racing kan komma åt borde gå till STCC cirkusen som ädå är eliten i sverige och tex. 2st race med massa historiska och moderna sportvagnar och udda racers så alla vi nördar kan få höra dessa monsterbilar vråla.

Alla vi andra som kör gärdsgårdserier kan se till att hålla ljudet.

Att bo i närheten av en bana och ständigt höra malande ljudet från en räserbana varenda helg hela sommaren kan inte vara kul ens för en motornörd.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Björn skrev:
Personligen tycker jag följande.

De bullerdagarna racing kan komma åt borde gå till STCC cirkusen som ädå är eliten i sverige och tex. 2st race med massa historiska och moderna sportvagnar och udda racers så alla vi nördar kan få höra dessa monsterbilar vråla.

Alla vi andra som kör gärdsgårdserier kan se till att hålla ljudet.

Att bo i närheten av en bana och ständigt höra malande ljudet från en räserbana varenda helg hela sommaren kan inte vara kul ens för en motornörd.


Amen !


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Björn skrev:
Att bo i närheten av en bana och ständigt höra malande ljudet från en räserbana varenda helg hela sommaren kan inte vara kul ens för en motornörd.
Om man bor nära järnvägen störs man ibland av tåget, om man bor nära flygplatsen störs man av flyget, om man bor nära industri störs man ibland av nattskiftet och om man bor nära en tävlingsbana störs man ibland av racingljudet. Det är därför de fastigheterna har ett lägre marknadsvärde! Att köpa ett billigare hus och flytta in nära en racebana som byggt på 70-talet och sedan klaga på att man hör motorljud ibland är korkat. Ännu mer korkat är att detta accepteras och ges gehör till.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag tror inte en sekund att högre ljud skulle öka intresset.
Och att man får störa kringboende för att det finns andra som stör på andra ställen är orelevant.
Dessutom har alla som skapar ljud krav på seg...inte bara sport.

Givetvis håller jag med om att nya ägare till fastigheter nära bana, inte ska ställa högre krav.

Vi åkte ett 24-timmars på Mantorp i mars.....med godkända ljudmätningar hela dygnet.
Men....jag insåg snabbt, när jag stod och fylde bensinfat vid macke, att jag inte skulle vilja bo så nära.

Vi lever i ett sammhälle där det blir högre och högre krav på miljön och att försöka jobba åt andra håller blir nog bara tröttsamt och lönlöst.

Att öka intresset är nog bara möjligt med marknadsföring, som sticker ut i det eviga brus av reklam och information som vi bombas med dygnet runt.
Och väljer man som arrangör att åka publikfria tävlingar...så kan man ju inte begära att det ska komma en massa folk.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Torkel K skrev:
Björn skrev:
Att bo i närheten av en bana och ständigt höra malande ljudet från en räserbana varenda helg hela sommaren kan inte vara kul ens för en motornörd.
Om man bor nära järnvägen störs man ibland av tåget, om man bor nära flygplatsen störs man av flyget, om man bor nära industri störs man ibland av nattskiftet och om man bor nära en tävlingsbana störs man ibland av racingljudet. Det är därför de fastigheterna har ett lägre marknadsvärde! Att köpa ett billigare hus och flytta in nära en racebana som byggt på 70-talet och sedan klaga på att man hör motorljud ibland är korkat. Ännu mer korkat är att detta accepteras och ges gehör till.


Jag håller med om det men vi måste inse att värden förändras och att motorsport är fult. Jag älskar vrålande motorer osv. men det räcker inte, antingen anpassar vi oss eller så får vi inte åka, oavsett om SBF, förarföreningar, banägare mfl. gör gemensam insats.

Min gissning är att det kommer att komma ytterligare miljökrav på sånt de flesta inte tänker på men vill skriva vad och väcka den björn som sover, det lär komma ändå. Vi får njuta så länge det går och inte tjafsa om småsaker.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den här tråden är till för att diskutera hur man kan åstadkomma förändring. Inte om en högre ljudnivå behövs eller inte. Den här tråden är till för de som vill ta tag i frågan och förändra. Eller möjligitvis slå pannan blodig medans de försöker Hursomnhelst Go for it! Åter till trådens ämne thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Torkel K skrev:
Vad jag skulle vilja åstadkomma är lite svårbeskrivet. Jag gör ett försök, så får vi se om ni kan fylla i luckorna.

Jag skulle vilja ha ett SBF som aktivt tar debatten och slåss för svensk racing samt aktivt stödjer de svenska tävlingsbanornas aktiviteter.

Jag skulle vilja ha ett SBF som...
Om vi börjar där, så menar jag alltså: Hur påverkar vi SBF att ändra sin verksamhet i den riktning som vi medlemmar vill? Eller mera specifikt: som vi medlemmar på gräsrotnivå vill?

...aktivt tar debatten och slåss för svensk racing...
Med detta menar jag alltså: ses i media, ifrågasätter kommunbeslut och lagstiftning, aktivt arbetar för att påverka politiker, tar fram information och forskningsresultat, osv. Lobbying!

...samt aktivt stödjer de svenska tävlingsbanornas aktiviteter.
Och med detta menar jag: hyr in ett par aukustiska tekniker som gratis hjälper banorna analysera hur man effektivt kan bygga ljudvallar, skicka en jurist att stödja Anderstorp nästa gång de ska förhandla med kommunen, gör en egen undersökning om hur många enskilda individer som faktiskt klagar på banornas aktiviteter årligen, jämför hur länge banan de klagar på har funnits mot hur länge de bott där, ta fram underlag på hur många av svenskarna som besöker en motortävling årligen, eller som tittar på motorsport på SVT, osv.

Jag vill på ett tydligt sätt förmedla för de styrande i SBF att det är detta jag vill ha, det är detta jag förväntar mig från mitt förbund och att det är dessa aktiviteter jag gärna betalar medlemskap för. Jag vill se "SBF rasar mot Anderstorps kommun" på löpsedlarna, med en bild på en högröd Kåge under.

Hur påverkar vi SBF i denna riktning?

thumbs up
Om man i sommar jagar ljud för att få oss låta som symaskiner lägger jag ner. Bygger just nu bil inför sommaren och planerar att ha en normalstor dämpare plus en liten dämpare. Räcker inte det skiter jag i det eller bygger om bilen och åker i Danmark istället.

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163



Vi åker i Tyskland istället, köpt lokal och flyttat alla grejorna dit , så nu kan miljö komunisterna i Sverige & SBF
s---ta ner sig.

Visst finns det riktvärden även i Tyskland , men inte så fanatiskt som i Sverige.

Räknade lite på vad Svenska staten förlora i skatter & moms på vår flytt , = ca 400000kr per år.

_________________
henrik rosengren
Citera
Sparade trådar/FAQ
Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
71766 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande