Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (71758 totalt)
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Tyskland vore inte fel. Men hushållsbudgeten räcker nog bara till ett tak på Furyn och en kurs i danska...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns det några EU-direktiv att luta sig emot vad gäller ljudnivåer, känns lite konkurrenshämmande med hårdare krav i Sverige än i resten av Europa, som dessutom är mer tättbefolkat och störkänsligare

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Garva inte åt mig nu (i alla fall inte så mycket) men vore det inte tänkvärt att kontakta media om detta? Tänk er att detta följdes upp i "uppdrag granskning" med vinkeln:
- Vi är bara vanliga Svenssons, inte rika lyxlirare med feta racingstall, lastbilar och mekaniker.
- De personer som klagar på oljud är extremt få jämfört med de som besöker tävlingarna. Det är främst lagkrav som styr. Vem vill ha dessa lagkrav? Vem gynnar det att de finns?
- Tävlingsbanorna har funnits sedan 70-talet och är en del av idrottssverige, en del av den stora svenska motorkulturen. Det är inte rimligt att vi ska ha lagar som till så stor utsträckning hämmar verksamheten.

Nu tror jag det kan vara ganska svårt att få Josefsson engagerad i detta, men någon i media måste väl kunna övertalas att skriva om det från VÅR synvinkel? Jag tror allmänhetens syn på oss skulle förbättras avsevärtom de insåg att det inte är några stora stall det handlar om, utan bara vi amatörförare med våra hushållsbudgets.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Motorklubbar, publikföreningar, team, racingarrangörer i en lobbyorganisation kan ju vara bra att ha.

Kan man göra en mätning som den på Mantorp vid Winterhell och se vilka värden man får vid motsvarande mätpunkter om det låter 95-100-105-110dBA vid bankant och sen motsvarande på de övriga banorna. Förmodligen så kan nån snubbe simulera detta såsom har gjorts vid Bromma Flygplats

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163



Jag har tidigare skrivit om att detta med 95db förmodligen kan anses som handelshinder inom EU.

Jag kan inte testa och utveckla mina motorer och chassi i Sverige som jag som näringsidkare måste göra för att kunna sälja dessa saker uttestade och klara.

Detta gör jag nu i Tyskland , pga 95db gränsen här i Sverige, och detta är ett klart handelshinder.

_________________
henrik rosengren
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

@Henrik, vilken dB-gräns gäller i Tyskland

Vilka orkar söka runt för Frankrike, Holland, Belgien, Italien etc

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



steffe skrev:
@Henrik, vilken dB-gräns gäller i Tyskland

Vilka orkar söka runt för Frankrike, Holland, Belgien, Italien etc


Jag vet att Oschersleben i Tyskland inte har några ljudgränser. Inte någon tid på dygnet eller dag i veckan har begränsningar.
Gammalt kolbrott som byggdes om till racerbana. Kolarbetarna och deras barn jobbar nu på banan som funktionärer eller andra uppgifter runt banans verksamhet. Ingen klagar väl på den som ge dig själv och släkt pengar...

När det gäller ljudregeln i Sverige. Inte lusläst den utan bara delar av den.
1. Blir man ertappad på banan ska man göra ett nytt ljudtest på en angiven plats utan andra störande ljud och ett visst varvtal. Där klara sig nog många bilar är min gissning.
2. Varför gör man inte som många engelska banor? Först ett ljudtest och klara man det är det grönt att köra.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Zolder 95dB
Zandvoorth 98dB
Om man får gå efter googlade inbjudningar (kan ju skilja mellan events)
Lite från Zandvoorth http://www.circuit-zandvoort.nl/Page?contentid=117&languageId=2

Svenska miljöregler är nog inte så jätteanorlunda än övriga EU, men Sammhällsnytta mot frekvens av events borde ju kunna vägas in (en fastighet och 15 dagar per år med lite över gränsvärdet, är det sammhällsfarligt?).


Edit: SPA 105dB

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



110db i Danmark.

Norge 102db?

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Jag är som ni vet hårt inne på spåret att racing (och annan motorsport) ska var klassat som "samhällsnytta", för då blir mätmetoderna för just ljud mycket mera rättvisa och rimliga.

Så hur börjar man då? Efter mycket googlande hade jag hittat nada. Så jag ringde länsstyrelsen istället och blev kopplad lite hit och dit. Tillslut hittade de en tjänsteman som jag kunde fråga om vad som klassades som samhällsnytta och vad som inte var det. Han förklarade glatt att det inte fanns några regler om detta. Han förklarade också att väldigt mycket inte var specificerat utan liksom bara vuxit fram, accepterats och blivit så med tiden, utan att några egentliga beslut tagits. Vissa regler finns t ex om industrier och vägar, järnvägar och liknande, men sedan blir det alltså tunt. Det var inte riktigt vad jag förväntat mig.

Så jag frågade istället om fotboll eller konserter var samhällsnytta? Svaret blev att det inte fanns någon regel eller något beslut som sade varken ja eller nej. "Men racing då?" undrade jag, "Finns det aktiva beslut som säger att racing INTE är samhällsnytta?". Svaret blev: "Det finns inget beslut som säger ja eller nej där, nej". Jag undrade såklart "Hur gör jag om jag VILL att racing ska beslutas att VARA samhällsnytta?". Men då blev jag hänvisad till min lokala kommunpolitiker, vilket för mig är lite som att säga "Ta vänster vid det röda huset vid utkanten av Säffle torg". Jag hittar nog dit med tiden, men jag behöver lite förarbete först.

Jag tror (inte bara hoppas, utan tror faktiskt också) att SBF jobbar mot att racing och motorsport ska bli klassat som en samhällsnytta. Gör de inte de vet jag inte vad de kan förväntas göra. Förhoppningsvis är de mer proffsiga och pålästa än jag och har bättre kanaler för att ta sig fram genom administrationsdjungeln.

Jag hävdar fortfarande bestämt att detta är rätt väg att gå. Racing = samhällsnytta! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268




_________________
/Arne Lindgren
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Några rallyåkare har tydligen lyckats fixa möte med förbunds-vd TJ ang gamla overaller mm:

http://blogg.kristianstadsbladet.se/motorbloggen/2013/03/26/suzuki-ola . . . .

Går säkert hitta mer info på Facebookgruppen.
Gissar att det är genom personliga kontakter, de nämner bl.a. att det inte skulle gå via den "demokratiska" vägen...

Detta har resulterat i det här:
http://www.sbf.se/2013/03/26/undantag-gallande-hnrsfhr-och-5-arsregeln . . . .

Så det verkar gå att påverka, även om det inte är så lätt som man önskat.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Var på Brand Hatch i jöstas och de får bara köra långa banan ett par ggr om året för ljudets skull. Inte ens i England är ljudet fritt.
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Att det inte finns en organisation för banägare har alltid förvånat mig. Det finns ju massor med crossbanor, gokartbanor, folkracebanor, speedwaybanor och några racingbanor.
En gemensam intresseorganisation för ägarna som kan förhandla, informera osv.

_________________
Per Ferm
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



TPR skrev:


Detta har resulterat i det här:
http://www.sbf.se/2013/03/26/undantag-gallande-hnrsfhr-och-5-arsregeln . . . .

Så det verkar gå att påverka, även om det inte är så lätt som man önskat.


Ola m.fl har via bl.a facebookgrupp och dialog med SBF gjort ett jättebra jobb. thumbs up Men ska det riktas cred så kan det vara intressant att känna till att det verkat fler krafter "i det tysta" och gör så fortfarande. Bl.a. har det skrivits en motion/protestbrev sammansatt av nära racingkollegor till mig ( själv mumlar jag bara argt med knuten näve i fickan ) som sedan förankrats hos ett flertal klubbar (inte bara SPVM) och sedan skickats vidare till SBF. Denna motion var vad jag förstått det enda skriftliga underlag SBF fått in inför deras möte gällande missnöje från gräsroten. Vet också att det förekommit ett antal telefonsamtal mellan ledning för klubbracing och styrelsemedlemmar i SBF rörande denna motion.



Ljudkraven verkar dock vara en perferifråga om det ens någonsin setts som ett kontroversiellt ämne i SBF:s ögon.
Jag älskade de år jag rattade i MX-5 Cup, mer "bang for the buck" får man leta efter, så detta är ingen kritik mot dem utan snarare ett sätt för mig att försöka väcka opinion genom att illustrera med ett exempel vad 95db innebär då jag inte är säker på att alla fattar detta.
Jag har stått brevid decibelmätare när MX-5 cupbilarna åkt förbi och de ligger ganska nära 95db-gränsen där någon bil t.o.m. låg över gränsen. Kul tight racing att köra, men ljudet reser knappast några nackhår. Om man i år ej längre har en pragmatisk syn på 95db så ska ex-vis Öberg med sin Nascar V8:a tystas ner till denna ljudnivå. Det blir ju en fars! Lyssna och inse att det t.o.m. är risk för att denna klassen bullrar för mkt när man nu ska hänsyn till totalljud...
http://www.youtube.com/watch?v=aBMVq62eVUY

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Javisst blir det intressant när Camaro Cup och Carrera Cup blåser förbi med denna ljudvolym...

Personligen tror jag inte ljudnivån på gräsrotsnivå, dvs ej publiktävlingar, spelar så stor roll.
Där kan nog 95 dB vara helt OK.
Men på större tävlingar typ STCC med supportklasser, SPVM, RHK, (SSK kanske?) dvs arrangemang med större publik så kommer det vara förödande för upplevelsen.
Så de som anser att ljudet inte har någon påverkan för publikattraktionen är ute och cyklar, enligt mig.

Det hade varit väldigt intressant att se hur motsvarande begränsning på tex fotboll eller konserter hade mottagits...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51



Torkel K skrev:
Jag är som ni vet hårt inne på spåret att racing (och annan motorsport) ska var klassat som "samhällsnytta", ..."

"... då blev jag hänvisad till min lokala kommunpolitiker..."
thumbs up


Det finns så vitt jag vet ingen klassificering att hänvisa till. Det är nog helt enkelt så som tjänstemannen sa som du talade med, det är politiska avväganden som avgör vad som är att betrakta som samhällsnytta.

Frågan måste i huvudsak drivas på det lokala planet som jag ser det. Man kommer aldrig runt det kommunala självstyret i den här miljöfrågan och det handlar ytterst om vilka åtgärder som kan ge mest politisk goodwill. Att lägga restriktioner på en motorbana är en åtgärd som drabbar ett fåtal, är lätt att kommunicera som en positiv åtgärd och är därmed ett enkelt [om än populistiskt] sätt att stärka sin/partiets/kommunens miljöprofil. Ett sådant tänk är kortsiktigt (4 år) men goda exempel på mer framsynta tankemönster finns från enstaka kommuner.

En avgörande framgångsfaktor tror jag är att på de orter som berörs förse regionala och lokala beslutsfattare, media och allmänhet med relevant faktaunderlag. Det behövs seriöst genomförda anlyser av vad respektive motorbana tillför kommunen, (arbetstillfällen, kommunprofil, fritidsmöjligheter, turism m.m.) och även hur den belastar kommunen, exempelvis genom faktisk och upplevd miljöbelastning.
Här tror jag exempelvis SBF skulle kuna göra en konkret och betydelsefull instas genom att finansiera/delfinansiera nödvändiga ljudmätningar och analyser m.m. samt vara en vederhäftig instans och samtalspart gentemot berörda intressenter i frågan.

Det här är inte genomfört på en eftermiddag och måste planeras och drivas konsekvent över avsevärd tid och jag har tyvärr inga uppslag om vem som ska mäkta med att projektleda den uppgiften. Men det är fakta kring ljudproblematiken och aktiv opinionsbildning som ska till för att en politiker ska vara modig nog att släppa på miljörestriktioner eller i vart fall låta dem vara oförändrade.
Ok, detta blev lite löst babbel, sorry, jag kliver ner från lådan nu.

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Kange skrev:
Ok, detta blev lite löst babbel, sorry, jag kliver ner från lådan nu.


Jag tycker det var väldigt tänkvärt! thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Kanske inte riktigt jämförbart men ändå intressant.
Citat:
Decibelen var 109 enligt C More, den högsta ljudnivån under den allsvenska premiäromgången.


http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/elfs . . . .

_________________
Nils Erixon
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



ButterflyRacing skrev:
Jag tror inte en sekund att högre ljud skulle öka intresset.
Och att man får störa kringboende för att det finns andra som stör på andra ställen är orelevant.
Dessutom har alla som skapar ljud krav på seg...inte bara sport.

Givetvis håller jag med om att nya ägare till fastigheter nära bana, inte ska ställa högre krav.

Vi åkte ett 24-timmars på Mantorp i mars.....med godkända ljudmätningar hela dygnet.
Men....jag insåg snabbt, när jag stod och fylde bensinfat vid macke, att jag inte skulle vilja bo så nära.

Vi lever i ett sammhälle där det blir högre och högre krav på miljön och att försöka jobba åt andra håller blir nog bara tröttsamt och lönlöst.

Att öka intresset är nog bara möjligt med marknadsföring, som sticker ut i det eviga brus av reklam och information som vi bombas med dygnet runt.
Och väljer man som arrangör att åka publikfria tävlingar...så kan man ju inte begära att det ska komma en massa folk.


Stäng av ljudet på teven när du kollar på F1, Nascar, DTM eller liknande. Ärligt sen tycker du inte ljudet spelar nån roll?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45



NErixon skrev:
Kanske inte riktigt jämförbart men ändå intressant.
Citat:
Decibelen var 109 enligt C More, den högsta ljudnivån under den allsvenska premiäromgången.


http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/elfs . . . .


Och var satt den mätaren?

Motorbanor är klassade som "Miljöfarlig verksamhet" se pkt 92.30 i bilagan till "Förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd"

Det innebär helt enkelt att de är fullt rimligt att ställa krav på hur mycket bukller som motorbanan genererar och utsätter närboende för.

Någon skrev i början av tråden att banorna inte skulle vilja gå ut med information om vilka krav deras kommun satt på dem eftersom det då skulle kunna avslöja info för andra kommuner med motorbanor.

Jag är helt övertygad om att Falkenbergs kommuns miljöförvaltning har en kopia av senaste beslutet angående villkor för Anderstorp, Kinnekulle, Mantorp mfl banor.

Dessutom, alla beslut rörande villkor för motorbanor är offentliga handlingar, bara att ringa och begära ut. Men så långt som att "begära ut" behöver inte tjänstemännen på miljökontoren gå, de samarbetar givetvis för att göra tillsynen så effektiv som möjligt.

Jag tycker att det är bra att SBF driver på frågan om sänkta bullerkrav.
Det visar på att man vill ta ett samhällsansvar och dessutom så ger det en möjlighet att hantera och också troligtvis lindra kraven.
Om man istället lutar sig tillbaka och plötsligt får ett beslut från myndigheten i knät så är risken stor att man inte hinner hantera kraven innan de gäller.

Sedan kan det vara så att SBF gått för långt vad gäller kraven men att de är på tå och agerar är bättre än att sitta still och komma två in i kurvan.

_________________
Jonny Sandström
http://sistaaket.blogg.se
Citera
Sparade trådar/FAQ
Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (71758 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande