Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (71756 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En svår nöt. Sverige är väldigt bullerfixerat. Man silar gärna mygg men sväljer en och annan kamel. Ljud är fruktansvärt svårt att mäta. Men den allmäna hållningen till ljudnivåer är på vissa områden (som fasta motorsportanläggningar men även annat) vad som kunde kallas "överkänsligt". Jag har full förståelse för att det kan vara jobbigt med timvis med störande ljud i sin hemmiljö. Men som sagt, man accepterar kameler men silar mygg ibland.

I den här tråden skulle vi kunna fokusera på den politiska delen - allt från lagar och förordningar från departement, riksdag och regering ända ner till enskilda kommuners miljökontor.

- Vad är realistiskt att åstakomma?
- Vad kan man göra konkret?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Man kan börja med att inte vara självpåtaget begränsande mer än vad lagen redan idag kräver.

Så inom SMA finns det ingen begränsning på buller för dom evenemang som kör med SMA tillstånd, såsom SBF har gjort med max 95db rakt över oavsett om banan har bullertillstånd eller inte.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Man skulle väl kunna börja med att reda ut vilka krav som banägarna har på sig. Hur ser deras situation ut?
Skicka ut samma frågor till samtliga svenska banägare och sammanställa svaren.

Ex.vis:

Antal dagar man får bedriva verksamhet på banan:
Mellan vilka tider på dagen:
Max bullernivå:
Antal bullerdagar:
Max bullernivå vid bullerdag:
Påföljd om ovan inte uppfylls:

Fyll gärna på med frågor. Men man borde tänka på att det ska vara lätt för banägarna att svara på annars riskerar man att inte få något svar alls.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Man kan ju jobba med ljudnivåfrågan på olika sätt, mot olika nivåer.

1.
SBFs 95dB-krav

2.
Varje banas relation till sin kommun och miljökontor

3.
Lagkrav och förordningar

4.
Den styvmoderliga synen på motoraktiviteter i Sverige


-----------------------------------

För en riktig förändring för oss motortokar krävs att vi lyckas påverka 4.

Punkt 1 ställer de hårdaste kraven idag. 2 & 3 kan vara högre nivåer, vilken av de två som är tuffast och ställer hårdast krav beror på inställning och kunskapsnivå på kommunen.

För en riktig förändring för oss motortokar krävs att vi lyckas påverka 4.

Punkt 4 är ett tungt lass, men varför inte?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Punkt 4 är ett tungt lass, men varför inte?


Eller ska vi ge upp punkt 4 för det känns omöjligt och istället fokusera på att påverka i smått? Dvs hur SBF utformar krav och även banornas dagliga livssituation som är väldigt olika från bana till bana förstås, både beroende på hur banan ligger men också kommunens/miljökontorets inställning och kunskapsnivå.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1750



Ang. punkt 3 och 4:
Vissa saker i vårt samhälle är klassade som "samhällsnytta". Till dessa hör industrier, tågtrafik, lastbilar och personbilar på motorvägarna och liknande. Jag TROR (ej säker) att även många evenemang som fotbollmatcher, konserter och liknande klassas som samhällsnytta. Rättvisan i det kan man diskutera länge, men inte i denna tråd.

Varför är detta viktigt? Jo, för ljudnivån mäts annorluna om ljudkällan är "samhällsnytta" eller inte!

Samhällsnyttiga saker mäts enkelt beskrivet efter hur mycket ljud de "släpper ut" under en viss tid (timmer, dygn t ex). Det spelar alltså ingen roll om just en långtradare låter extra mycket då den rullar förbi, eller om publiken jublar enormt just när Zlatan gör mål (vem fan vill gå och se en sport där man i bästa fall har något att ljubla över 2-3 gånger på 90minuter?). Ljudet mäts som ett medelvärde över en längre tid.

En motortävling, som inte anses "samhällsnytta", mäts istället efter maxvärde. Det räcker med att man under 2 sekunder just vid started av CamaroCup-loppet gick över decibelgränsen, så har man brutit lagen.

Detta får ibland vansinniga resultat. T ex så låter Mantorpbanan ibland för mycket hos grannarna på andra sidan motorvägen... trots att motorvägen under samma tidsperiod som tävlingen hölls, lät MER hemma hos samma grannar.

Slutsats: Om vi kan få motorsport att klassas som "samhällsnytta", då har vi kommit väldigt, väldigt långt. Detta är såklart vad SBF borde satsa en mycket stor del av sina resurser på och kanske gör de redan det.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Cyberoid skrev:
Fyll gärna på med frågor. Men man borde tänka på att det ska vara lätt för banägarna att svara på annars riskerar man att inte få något svar alls.
Det finns banor som inte alls skulle uppskatta transparens, eftersom deras kommun är ovetande om hur andra kommuner agerar. Med transparens och tydlighet kommer ju även risken att nuvarande slappa och bekväma läge kan bli hårt och fyrkantigt (men förutsägbart).

Ibland är ju verksamheten inte bara bullerbegränsad, utan tidsbegränsad. Det är enklare att få ekonomi i att ha aktivitet alla dagar med godtyckligt ljud (rimligt så inte nån i kommunen störs), än att få 20 dagar med hårddefinierat 65 dB vid närmsta husknut (där ingen brydde sig innan).

Bara en belysning att det inte är enkelt och rättfram, även om det borde vara det. Ingen kommun är den andra lik och det kan krävas oändligt mycket jobb för att vända på en del betongascheln (alt flytta på maskrosor).

Att ändra klassning av ljudet kan vara mycket effektivare än nivån i sig (samma klassning som militärflygplats eller ett naturligt vattenfall vore inte dumt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2478



Torkel K skrev:
Det räcker med att man under 2 sekunder just vid started av CamaroCup-loppet gick över decibelgränsen, så har man brutit lagen.


Det ska bli väldigt intressant att se publikens och medias reaktion när säsongen drar igång.
Tror många inte är medvetna om vilken förändring det kommer att bli för motorsporten som åskådarevent.

"Motorsporten" är kanske fel ord förresten, borde väl vara "banracingen"?
För jag tror bara det är banracing samt motsvarande MC-klasser som drabbas?
Rally tror jag har kvar samma regler som förut, eller?
Hur är det med speedway, motocross, folkrace, rallycross, mm?

Förhoppningsvis blir det en ögonöppnare för många och vi kanske kan få lite hjälp med att trycka på SBF, kommun, länsstyrelse, mm.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Torkel K skrev:

Detta får ibland vansinniga resultat. T ex så låter Mantorpbanan ibland för mycket hos grannarna på andra sidan motorvägen... trots att motorvägen under samma tidsperiod som tävlingen hölls, lät MER hemma hos samma grannar.


Nåja, i all ärlighet, när jag är och handlar i Mantorp så hör jag tydligt skillnad om det är rejs på banan eller inte.
Hur ett mätinstrument eller de boende uppfattar det kan jag dock inte svara för.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Torkel K skrev:

Detta får ibland vansinniga resultat. T ex så låter Mantorpbanan ibland för mycket hos grannarna på andra sidan motorvägen... trots att motorvägen under samma tidsperiod som tävlingen hölls, lät MER hemma hos samma grannar.


Nåja, i all ärlighet, när jag är och handlar i Mantorp så hör jag tydligt skillnad om det är rejs på banan eller inte.
Hur ett mätinstrument eller de boende uppfattar det kan jag dock inte svara för.


Jomen.

Mäta ljud ute i verkligheten och att ställa mätresultaten mot några som helst måttstockar är toktoksvårt. Att ställa mätningar mot någon sorts kvantifierad upplevd störning är ännu omöjligare. Så även om man skulle angripa området och "gå på" för att försöka få till förändring så tycker jag att det är oerhört viktigt att ha med sig en viss ödmjukhet kring det hele.

Om någon köper en fastighet nära en sen länge befintlig bana och sen försöker få ner ljudnivåerna för att värdet ska öka på den egna fastigheten så kan man ju drämma till med näven i bordet. Men om någon störs så får man ha någon sorts respekt för det även om man själv inte alls skulle uppleva det störande. Fan det är komplicerat det här. Micke Karpers, kom hit och uppvigla lite nudå så det blir lite fart thumbs up

Men visst vore det bra om man kunde få upp "värdet" på motoraktiviteter här i Sverige, att det är allt från en kulturgärning (historisk racing tex), en hobby som inte får ringaktas (vad är det som säger att en konsert eller fotbollsmatch är "finare") och mycket mer. Men oj vilket tungt lass....

_________________
Magnus Thomé
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Läste någon artikel för länge sedan om hur man i USA lockade ungdomar att börja köra bana istället för illegal streetrace. Många andra fritidsaktiviteter (som fotboll) har ju hjälpt både en och två unga killar att komma bort från gatorna så varför kan inte banracing få vara samma "räddning" för en helt annan typ av ansvarslösa pojkspolingar?

Samhällsnyttan..

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Är det någon som vet om banägarna jobbar aktivt för att få banområdet inskriven i detaljplanen så grannarna inte kan klaga.
En annan variant borde vara att köpa de fastigheter med ägare som klagar och sedan hyra ut dem med villkoret att man inte kan klaga på buller från banan.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1750



Nu verkar det som om alla bara började diskutera och fokusera just på min kommentar om Mantorp och missade allt annat i mitt inlägg. Skit i det exemplet nu så vi kan hålla oss till ämnet! Alltså: mer eller mindre all idrott och kulturverksamhet medför störningar för de som vistas i området men inte deltar. Fotbollsmatcher låter också och JAG skulle absolut inte vilja bo granne med en fotbollsplan, eftersom jag snabbt skulle bli irriterad på att höra massa korkade supportrar skrika "Passa då Bosseeee!!". Men det anses ändå vara samhällsnytta. Så varför inte motorsport?

Självklart är i realiteten en racingtävling precis lika mycket samhällsnytta som en fotbollsmatch.

Det borde inte vara alltför svårt att sammanställa ett exempel, t ex SSM på Knutan varje år, och visa på just samhällsnyttan i vårt intresse. I byar och gårdar i området säljs övernattning, mat, bensin osv. På banan samlas inte bara en massa bilintresserade män med dåligt sittande jeans, utan faktiskt också familjer med barn som köper korv och får provsitta racebilarna i depån (även om det oftast i verkligheten visar sig vara papporna som vill provsitta bilen. Barnen brukar hellre vilja klappa stallchefen). Den sociala biten av vår hobby är ju enorm, BÅDE för oss som utövare och för publiken. Alltså... samhällsnytta på precis samma grunder som för andra idrotter.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hmmm, när det är klubbdagar/bandagar och man vet med sig att det bara är de närmast sörjande som kommer (dvs de som kör), lägg ut en blänkare att "locals" kan komma förbi och kolla lite, säg åt den lokala bilnasaren att visa upp nya bilar etc etc. Bara det kommer andra människor dit och får en positiv upplevelse thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Ni är nått HETT på spåren.

Vi i Landracing drog igång vårt streetraceproject i Norrtälje, som ett ungdomsprojekt för kids på glid och ett sätt att få bort busåkat som pågått i samma industriområde i 12 år. Så det var väldigt allmännyttigt och samma sak när vi drog igång det i Eskilstuna.

I de industriområdena har vi tom kört PRO-MOD och Funnycar. Kan ju nämna att 120 dB passerades.
MEN här kommer poängen: eftersom det var SAMHÄLLSNYTTIGT och busåkat på gatan nästan eliminerades så var det inga problem med bullret, Visst klagomål kom, men det som det klagades mest på var alla dessa publikbilar :-)

Det var kanske lite känsligt att vi drog mer publik varje söndag, än på någon av A-lagets hemmamatcher.

Så en vaken banägare skulle kunna göra samma sak, bjuda in "buset" att köra en kväll varannan vecka el så och låta kommun och polis vara inblandade hela vägen. Som ett trafiksäkerhetsproject

Då mjuknar de bestämmande och ser ALLMÄNNYTTAN med en bana :-)

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Nja, visst går det, men det är rätt mycket uppförsbacke ibland (när kopplingen mellan "Bus" och "Nytta" inte är lika enkel pedagogik som vid Streetracing i osäker och säker form).
Jag blev chockad för några år sen när jag läste en ledare (det var utformat så iaf) i tidningen Motor, där de/nån ondgjorde sig över att försäkringspengar gick till avrostningskurser och lite mer avancerad körning för MC på Mantorp. "Varför ska mina pengar gå till att utbilda i buskörning".

Det är ju en sak om nån förvillad själ har den synen, men när en publikation för ett rätt stor remissinstans tutar i den luren...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Detta intresserar mig då det är politik och motorsport.


Fredrik - SLC skrev:
Man kan börja med att inte vara självpåtaget begränsande mer än vad lagen redan idag kräver.

Så inom SMA finns det ingen begränsning på buller för dom evenemang som kör med SMA tillstånd, såsom SBF har gjort med max 95db rakt över oavsett om banan har bullertillstånd eller inte.


Detta ska vara en självklarhet. Så länge man kryper och gör sig mindre än man är så är man inte en politisk aktör. Dvs det måste en anledning till att uppmärksamma saker, annars så förtvinar de i skymundan.

Magnus Thomé skrev:
Man kan ju jobba med ljudnivåfrågan på olika sätt, mot olika nivåer.


4.
Den styvmoderliga synen på motoraktiviteter i Sverige

För en riktig förändring för oss motortokar krävs att vi lyckas påverka 4.

Punkt 4 är ett tungt lass, men varför inte?


Detta är den enda vägen. Juridik osv är en väg som inte funkar. Juridiken är en spegling av verkligheten, typ.

S Agartsson skrev:
Läste någon artikel för länge sedan om hur man i USA lockade ungdomar att börja köra bana istället för illegal streetrace. Många andra fritidsaktiviteter (som fotboll) har ju hjälpt både en och två unga killar att komma bort från gatorna så varför kan inte banracing få vara samma "räddning" för en helt annan typ av ansvarslösa pojkspolingar?

Samhällsnyttan..


Gson skrev:
Ni är nått HETT på spåren.

Vi i Landracing drog igång vårt streetraceproject i Norrtälje, som ett ungdomsprojekt för kids på glid och ett sätt att få bort busåkat som pågått i samma industriområde i 12 år. Så det var väldigt allmännyttigt och samma sak när vi drog igång det i Eskilstuna.

I de industriområdena har vi tom kört PRO-MOD och Funnycar. Kan ju nämna att 120 dB passerades.
MEN här kommer poängen: eftersom det var SAMHÄLLSNYTTIGT och busåkat på gatan nästan eliminerades så var det inga problem med bullret, Visst klagomål kom, men det som det klagades mest på var alla dessa publikbilar :-)

Det var kanske lite känsligt att vi drog mer publik varje söndag, än på någon av A-lagets hemmamatcher.

Så en vaken banägare skulle kunna göra samma sak, bjuda in "buset" att köra en kväll varannan vecka el så och låta kommun och polis vara inblandade hela vägen. Som ett trafiksäkerhetsproject

Då mjuknar de bestämmande och ser ALLMÄNNYTTAN med en bana :-)


Motorsporten ska aldrig ta nåt ansvar för att stoppa buskörning, aldrig aldrig vara låtsaspoliser och moraltanter.

Motorsporten ska vara en morot, ett alternativ. För att detta ska uppnås, så måste en hel del fokus ändras.
Jag har aldrig kört en tävling eller träning. Jag tillhör den skruvande typen och åskådarna. Tex Drivers Open är säkert roligt för en del, men för mig verkar det hopplöst tråkigt. Då ger mig busbyggen med roliga budgetlösningar mig mycket mer. Jag har en folkracebil och licens, men då reglerna ändras titt som tätt, så har jag inte längre en godkänd stol osv. Så det är några tusen som behöver läggas upp för att kunna köra.
För att kunna spela innebandy behöver du några hundralappar. Och det kan du göra i hembyggdsgården med dina polare utan tillstånd osv.
Trots detta så lockar motorsporten människor. SVEMO och SBF har väl typ 150 000 medlemmar tillsammans och till det tillkommer diverse andra motorföreningar.
Så vart är lånebilarna, lånehojarna? Får skolungdomar chansen att komma på lov, friluftsdagar osv?
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/hockeyklubben-som-alla-har-rad-att . . . .

Läs gärna en artikel här
http://tidningenbrand.se/assets/brand_1_2010_low.pdf
sidan 38/74 Reclaim the streets.
Om ni nu inte är livrädda för politik.

En annan sak som jag inte förstår, är hur motorsporten kan vara så usel på marknadsföring? Jag bor i Falkenbergs kommun. Jag har nog under de 5åren sett 4-5 affischer för motorsportsevenemang. Lejonen i Gislaved, när de låg på topp, Västkustloppet och motocross i Varberg. Kanske nåt mer. Och varför syns inte motorsporten mer i resultatbörsen i dagstidningarna? Det är sport, så då ska det synas. Det handlar om att etablera en närvaro. Jag antar att resultaten hamnar hos SBF och SVEMO så varför syns de inte då? Vill dom inte att det ska komma åskådare och betala inträde, köpa korv osv?

Och internetnärvaron. Suck. Det är 2013. Mejl ska besvaras skriftligt, hur dumma frågorna än är. Detta gäller alla nivåer. Och man måste kunna få raka besked om regler osv. Vet fler förutom mig som tagit licens i en viss klubb, helt enkelt för att de svarar på mejl. Telefon är inte ett alternativ idag. Internet är det som används mest. De som är 18år idag, de är jämngamla med internet typ.

Kort sagt, det handlar om närvaro i samhället.

En till länk
http://frimotorsport.blogspot.se/2010/05/bullerproblemet.html

_________________
Per Ferm
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Nu har vi genomfört en tävling över 24h med dom lägsta bullernivågränserna som finns, dvs icke bullertid och då krävs det 90Db på banan....

och vi hade övervakning hela dygnet av representanter som gjorde mätningar både på banan och utanför hos grannarna...

och vi fick med beröm godkänt thumbs up


så det är inte omöjligt ...... att fortsätta med motorsport.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fick du se mätningarna som gjordes hos grannarna?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



steffe skrev:
Fick du se mätningarna som gjordes hos grannarna?


ja, ska kolla upp om jag får lägga ut dom

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



MPM SLC 24 timmars Ljudmätningar 20130302-03. Noteringar från Fältmätningar.
Loppet startar lördag kl 13.00 och föregås av en timmes test och kvalificerig. 19 tävlingsfordon finns på plats men när starten går är det endast 16 fordon som kör iväg. Dessa fordon har ett nytt reglemente på 90 dBA, och därför var en anpassning de första timmarna behövlig för att rätta till alltför ljudliga fordon.
Således flaggas det in 6-7 ekipage för att åtgärda div. höga ljudnivåer från avgassystem, insug och däck. Inflaggade Startnr. 57, 17, 88, 323, 32, 2, 44 är exempel på dessa olika problem. Efter ca två timmar ser Normonit grafen fin ut på ca 85 dBAFmax (=ca 90 dB LAFmax på R-punkt fgap enl Soundconkal.dok.). Varningslampan från fasta mikrofonen var ställd på 87dB.
Organisation. Besiktningschef Christer Arvidsson med assistent flaggade in varje enskilt/ensamt ekipage som passerade i racespåret och utlöste lampan. Således ej vid sammanlagring av flera ekipage eller utfart från depå, som ger förhöjda värden på mätaren, men ej vid bostäder. Bevakning av Normonit och Fältmätningar, såväl som R-punktsmätningar gjordes av Mikael Andersson vid mätaren och Ragnar Segring vid protokollet.
Utrustning för mätning. Norsonic 140 fast monterad och nyjusterad av fabrik. Fältmätare Norsonic 140 med stativ. Kalibrator Norsonic inlånad från Sviestad. Tidssynkning fast/fältmätare. Papper och penna för löpande noteringar.
Väder lördag. Sol, vind västlig, kraftig ca 10 m/s, 4 plusgrader.
Samtliga noteringar nedan är i SPL dBA från mätarens start- fönster med rullande stora siffror.
Dragestad lördag 14.40. Mätning 130302 #0010.
50+ upp till 56/57. Vinbruset är kraftigt fastän vi står i vass lä. 60+ i byarna. Motorbanan kan icke uppfattas.
Uljeberg 14.55. Mätning #0011.
55+ till 60+. Kraftigt vindbrus i träd. Motorbanan kan uppfattas mkt dovt i fjärran. Men kan ej urskiljas på mätaren (påverkar ej mätnivå). Bakgrundsljudet alldeles för högt (högre än motorbanan).
Bosgården 15.12. Mätning ##0012.
60+. Motorbanan går att förnimma svagt, men ger ej utslag på mätaren. E4.an dominerar och ger utslagen på mätare. Sedan är det vindbruset från de skyddande träden. Och därefter Morbanan ngn gång.
Bygdevägen 15.25. Mätning #0013.
55+ till 60. E4 och Vind och vindbrus i träden dominerar. Motorbanan dovt i bakgrunden till o från.
Uljeberg 20.35. Mätning #0014.
Vind fortfarande västlig men mojnat ngt. + 2 grader. Motorvägen mkt lite trafik (MelodifestivalTV). 50 till 52. Högre värden (ca 57) i början och mitt i mätning beroende på genomtrampning i skaren av kontrollanten. Motorbanan kan höras svagt men det går ej att urskilja värden, då vindbrus i träden och övrig vindpåverkan dominerar mätningen.
Uljeberg söndag 130303 kl 09.02. Mätning #0001.
Solsken från klar himmel. Vind NV över 5 m/s. + 1 grad. 12 bilar på banan av 14 kvar i tävlingen.
44 till 52. Motorbanan förnimms i fjärran. Vinden påverkar värdena mest. Vindkraftverket i NV propeller -swosch förnimms. Fågelkvitter.
Bygdevägen 09.15. Mätning #0002.
+ - 55. Hundarna är hemma. Motorbanan hörs från mitten på dragstripen samt från depåkurvan (ngt däckstjut) beroende på vind från NV som skär bort ljud från östra halvan av Banan. Vind sus i närbelägna träd. E4 lämnar starka ljudtryck från lastbilarnas däck. Vindbyar. Ett par hundskall i slutet av mätningen. Det går ej att urskilja värden från Motorbanan.
Bosgården 09.30. Mätning #0003.
Höga 50 och över 60. E4 har en torr och fin bana. Lastbilstrafiken dominerar. Ingen Motorbana hörs. Låga 50. Då ingen trafik eller ett fåtal personbilar passerar på E4 kan Motorbanan höras svagt vid bilarnas fgap ut på dragstripen.
Sammanfattning.
På grund av väderförhållandena, främst den starka vinden från V och NV, var detta ingen bra mätning. Det går inte att urskilja värden från Motorbanan. Bakgrundsnivåerna blir alldeles för höga och överröstar Motorbanan. På grund av detta gjordes heller ingen mätning dag 2 vid Drageststad, då detta bedömdes som prov utan värde.

Ragnar Segring 2013 03 06.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sparade trådar/FAQ
Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (71756 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande