Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (71758 totalt)
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Fredrik - SLC skrev:
Fastlane skrev:
Niklas Falk skrev:
Fastlane skrev:
Var hittar du den lagen?
Naturvårdsverkets Riktlinjer
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledning-amnesvis . . . .
Tillämpning som (underlag till) lag (direktkoppling till böter, verksamhetsförbud etc) varierar säkert. Men det bör vara dessa som man lutar sig mot.

I botten ligger väl Miljöbalken
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM

Intressanta kommentarer om mätmetodik i slutet på denna
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_ . . . .


Äntligen, har läst både miljöbalken och NFSen och jag ser inga krav att man måste klara några värden, eller är jag kass på läsning?

Jag ser bara allmänna råd.


så är det väl.... och man får överstiga när det inte är någon som klagar eller under vissa tillfällen..

däremot så kan Miljö och hälsa nämnden ge ålägganden åt vissa näringsidkare typ banägare att följa normerna.

och ålägganden i miljö och hälsa måste man följa om man inte vill få vite


Så är det säkert, om man följer råden så har man det torrt på fötterna vid åläggande. Förkomma istället för att förekommas.

Som en passus, hade detta varit i mitt arbete jag sett så luddiga skrivningar hade jag bara garvat åt det och skitit i det hela.

EDIT: Har ni sett denna? http://www.sbf.se/pdf/miljo/miljoplan_2013.pdf

2013 gäller: 95 dB LAF max f.g.a.p. 10 m från fordon vid tävlingar på våra racingbanor

2014 gäller: 95 dB LAF max f.g.a.p. 10 m från fordon, vid all träning, tävling och test på KA, FR, RC, CK banor.

Generellt: "Sportgrensanpassade ljudbegränsningar med målsättning om successiv ljudsänkning"

Tanke 1:
Jag tolkar det som 95dB bara är ett första steg, lika bra att svetsa igen avgasystemet helt.

Tanke 2:
Trackdays är inte drabbade av 95dB i år.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Magnus Thomé skrev:
Flesh skrev:
...
Hur långt ifrån bankanten (racelinjen) är 5db, jag fattar faktiskt inte, någon annan dom förstår ?


Att inte mäta på angivet avstånd och kompensera med ett lämpligt antal dB är lite av en slippery slope. Det blir nästan samma sak men inte exakt samma sak. Har man enormt med erfarenhet så bör man kunna ha grepp om hur det slår men man måste verkligen veta vad man håller på med. Att mäta ljudnivåer ute i verkligheten är INTE enkelt.


Med sfärisk vågutbredning så dämpas ljudet geometriskt med 6dB per avståndsfördubbling från ljudkällan. -5dB bör ligga på 180% av orginalavståndet. D v s 80% längre bort. Ungefär. Logaritmisk huvudräkning är inte min starkaste gren.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Naqref skrev:
Med sfärisk vågutbredning så dämpas ljudet geometriskt med 6dB per avståndsfördubbling från ljudkällan. -5dB bör ligga på 180% av orginalavståndet. D v s 80% längre bort. Ungefär. Logaritmisk huvudräkning är inte min starkaste gren.
Sen har du ju problemet med markreflektion (vi kör ju inte i jymden).
Intressanta exempel på sidan 10
http://www.ahlsell.se/upload/2481/ljud.pdf (halvsfärisk utbredning borde det väl vara som är intressant, om vi bortser från räcken).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja det är ju räcken, husväggar, hur marken ser ut utanför asfalten osv. som påverkar. Säkert inte frekvenslinjärt heller. Så man får nog stämma av justervärdet mot en stor drös bilar och "bokstavstrogna" mätningar innan man är rätt ute. Nu känns det nästan som www.faktiskt.se lite

_________________
Magnus Thomé
Citera
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45



Visst är det så att det i miljöbalken inte står något om vilken ljudnivå eller vilken mätmetod som ska användas.

Det kan upplevas luddigt.

Men samtidigt ger det en flexibilitet i systemet.

Dock blir givetvis de allmänna råden en tydligare normsättare.
Det som står i allmänna råden blir ofta det som konkretiseras i ett föreläggande från tillsynsmyndigheten (dvs miljö- och hälsoskyddsnämnden eller motsvarande i de här fallen)

Tillsynsmyndigheten kan givetvis formulera både strängare och mildare krav än vad som framgår av de allmänna råden eftersom råd är just råd.

SBF's krav följer ju myndigheternas synsätt och jag tror att det för många är lättare att läsa SBF's dokument än att rota fram ett föreläggande från varje miljönämnd som har tillsyn över en motorbana.

_________________
Jonny Sandström
http://sistaaket.blogg.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
joysam skrev:
...
Tillsynsmyndigheten kan givetvis formulera både strängare och mildare krav än vad som framgår av de allmänna råden eftersom råd är just råd.
...


Jag trampade i klaveret och kallade det lagkrav

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Mätare med output är ju inte svindyrt längre.
http://www.digital-meters.com/sound-c6/workplace-meters-c48/tecpel-dig . . . . (nä, jag har inte kollat om mätstandard är samma som SBF vill ha)
Så det dröjer nog inte förrän det kommer "ljudkameror" som triggas av 95dB (och visar displayvärde+bil(ar)).
Delarna för att fixa det är ju ingen förmögenhet iaf.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45



Magnus Thomé skrev:
joysam skrev:
...
Tillsynsmyndigheten kan givetvis formulera både strängare och mildare krav än vad som framgår av de allmänna råden eftersom råd är just råd.
...


Jag trampade i klaveret och kallade det lagkrav


Nja...
Inget större klavertramp.
De allmänna råden blir ju ofta konkretiserade i tillstånd/förelägganden och ett myndighetskrav, meddelat med stöd av lagstiftningen, kan ju lätt tas för ett lagkrav.

_________________
Jonny Sandström
http://sistaaket.blogg.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Har ni läst denna? http://www.sbf.se/pdf/miljo/bilsporten_och_miljon.pdf

Konsulten som skrev denna måste ha förenklat vissa stycken väl mycket, jag skulle kunna tolka det som att ljudkraven är de samma som på vanlig väg. d.v.s. Bilprovningensmätmetod/Tillverkarens Certifiering borde räcka iaf för Track Day Bilar. Och i vissa fall får man låta mer.

Sen rent filosofiskt förstår jag inte varför ljudupplevelsen skulle vara viktigare vid dragracing? Den riktiga anledningen är ju eg. att det inte går att begränsa ljudet till samma nivåer.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Visst är ljudupplevelsen viktig. Jag tycker att den ljudnivå som varit tidigare år på stcc inklusive supportklasser är rimligt för ett så pass stort publikevenemang.

http://rbcracing.se/forum/
Citat:
Nascar överger V8 motorn?

http://www.racecar-engineering.com/news/nascar-could-abandon-v8-engine . . . .

Vad kommer Nascar fans att säga?

Brukar inte amerikaner bua åt allt som inte är V8?
(Har för mig att Per Eklund berättade i nån intervju att han blev utbuad i Pikes Peak för att han inte åkte V8 med raka rör?)

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3323



När jag var nere på Hockenheim så pratades det lite om db-gränsen. Det var några som blev svartflaggade.

På just Hockenheim har man fasta mätstationer vid banan och till kl 19 gäller normalt 100db, efter det max 90db.

Man verkar köra efter olika larmklasser (Lärmklässe) Normalt vid track-days mm så är det Lärmklässe C som gäller och är 98-100db cirkus. F1, DTM har säkert A eller B

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Kopierat från RBC forumet:

I bullerfrågan har debatten tystnat(!) dessvärre. Jag tog upp saken med Thomas Jansson på SBF som till min glädje höll med mig i min kritik mot förbundets linje att sätta en generell låg gräns, 95 db, oberoende av vilket externt tillstånd banan eller anläggningen har. Detta var en eftergift för de banägare som har hårdast begränsningar så att det skulle bli rättvist. Det pågår uppenbarligen ett arbete i det tysta(!) för att påverka de ansvariga myndigheterna att se över regelverket. Går förbundet från att försöka vara politiskt korrekta till att slåss för sina medlemmars intressen är det alldeles utmärkt.

Får hoppas att det ligger lite sanning i detta, inte bara ett svar för att lugna ifrågasättande medlemmar.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Det varierar hur man tolkar ljuden i vår omgivning ...



Om man med samhällsnytta ser på omsättning och arbetstillfällen så antar jag att motorsporten inte ligger dramatiskt långt efter Hemglass, snarare tvärt om. Samma eller högre samhällsnytta så borde man få låta precis lika mycket som Hemglass gör hemma hos folk. Fast då resonerar jag ju på mitt enkla och grovhuggna vis där jag tycker att saker och ting ska hanteras med nån form av rättvisa och jämlikhet.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



2fast4u skrev:
Det varierar hur man tolkar ljuden i vår omgivning ...



Om man med samhällsnytta ser på omsättning och arbetstillfällen så antar jag att motorsporten inte ligger dramatiskt långt efter Hemglass, snarare tvärt om. Samma eller högre samhällsnytta så borde man få låta precis lika mycket som Hemglass gör hemma hos folk. Fast då resonerar jag ju på mitt enkla och grovhuggna vis där jag tycker att saker och ting ska hanteras med nån form av rättvisa och jämlikhet.


Något som vore intressant är att räkna på vad motorsport och bilhobby som syftar till bankörning omsätter i pengar. Det är kanske totalt sett inte så många som pysslar med det här (jämfört med fotboll) men de totala skatteintäkterna och arbetstillfällen det skapar måste vara enormt.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



GustafB skrev:
2fast4u skrev:
Det varierar hur man tolkar ljuden i vår omgivning ...



Om man med samhällsnytta ser på omsättning och arbetstillfällen så antar jag att motorsporten inte ligger dramatiskt långt efter Hemglass, snarare tvärt om. Samma eller högre samhällsnytta så borde man få låta precis lika mycket som Hemglass gör hemma hos folk. Fast då resonerar jag ju på mitt enkla och grovhuggna vis där jag tycker att saker och ting ska hanteras med nån form av rättvisa och jämlikhet.


Något som vore intressant är att räkna på vad motorsport och bilhobby som syftar till bankörning omsätter i pengar. Det är kanske totalt sett inte så många som pysslar med det här (jämfört med fotboll) men de totala skatteintäkterna och arbetstillfällen det skapar måste vara enormt.


Min input:

jag som kör gärdsgårdsracing omsätter runt 100 kkr per år (om jag blundar för en del kostnader), misstänker att det är relativt lågt räknat per racebil som faktiskt kör tävlingar men går säkert att använda som snitt om man tar med både korpen racing och lite mer avancerade team.

Så frågan är hur man ska räkna ut hur många bilar man ska räkna med?

Min gissningar:

SLC runt 20 bilar,
ERCup runt 20 bilar,
STAC runt 20 bilar,
modsport/roadsport runt 30 bilar
BMW cup runt 20 bilar
Porsche cup ?
Ginetta cup 10 bilar?
STCC 15 bilar?
Krutkuppen 20 bilar?

..
..

osv osv...

Så antar man 200 bilar och 100 kkr per bil och år så är det iaf 20 msek där åtminstone 5 msek borde vara skatteintäkter. Jag vet att vi alla är väldigt kreativa men nåt ska man ju anta...

Då är det väldigt lågt räknat... så finns det nån kalenderbitare som kan göra en sammanställning på hur många aktiva räserbilar som finns i sverige för att förbättra antagandet?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Och om man dessutom lägger till trackday-åkare som i mångt och mycket har ännu större problem med ljudnivån - tex nya Porschar osv - så blir det enormt många bilar. Kolla tex Porscheklubbens bankörningar - hur mycket bilar som helst. Och skulle reglerna tolkas stenhårt så att tex inte en ny GT3a kan köra på bana pga för hög ljudnivå så skulle garanterat försäljningen minska.

Tror det här skulle vara ett bra spår att gå vid ev. lobbying.

EDIT: Hade jag varit SBF hade jag köpt in en rapport på det här och startat en medial lobbyingkampanj.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Det finns 2884 bilar här på rejsa i våra banåkarbilar... ska man anta att 25% är aktiva så blir det 721 bilar, och 72 msek med 100 ksek per bil och år. Låter rimligt tycker jag...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



En snabb Googling säger att Hemglass hade 180msek i omsättning 2011/12 varav en ansenlig del var från deras verksamhet i Danmark. Jag tror man relativt lätt kan visa att motorsporten utgör en väsentligt större samhällsnytta i form av arbetstillfällen och skatteintäkter. Med den bakgrunden är det ett väldigt styvmoderligt behandlande av motorsportens ljudstörningar i jämförelse med Hemglass i exemplet. Personligen tycker jag SBF är väldigt tama i sin roll som motorsportsambassadörer, men nu är jag inne i gnällmod och här ska det vara konstruktiva diskussioner. Förlåt

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Skillnaden är väl att en Hemglassbil inte står på samma plats och spelar.

Den hör man väl i max 5min varannan vecka.

_________________
Gerhard Petersson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Gerhard skrev:
Skillnaden är väl att en Hemglassbil inte står på samma plats och spelar.

Den hör man väl i max 5min varannan vecka.


Det kan man väl vända på med att Hemglassbilarna har en betydligt större spridning och därmed berör betydligt fler än vad våra motorbanor gör.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Dessutom gör dom ganska många stopp i samma område. I Trosa är dom inom hörhåll under två timmar när dom är här och åker omkring varannan vecka. Sommartid så är det oftare och längre störning i och med fler stopp. Störningen är mitt i tätorten, är väl i nivå med och drabbar fler än vad som drabbas vid en motortävling. Definitivt jämförbart tycker jag, men så är det ju också subjektivt vad som är störning. Hemma hos mig ute på landet klagade grannar för några år sedan på att får som gick i en hage bräkte. Jag tycker det är en naturlig del av ljudbilden på landet, men en del tycker inte riktigt så.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (71758 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande