Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Lägg bilderna på rejsas server plz! :)
4898 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Vädjar igen till er som postar bildlänkar att lägga några sekunder på att istället ladda upp bilderna på rejsas server.


En tråkig effekt är att många fina trådar blir stympade på grund av att bilder "försvinner" med tiden.
Ett annat problem uppstår för oss som ibland sitter bakom brandväggar eller regleras av hård ställda "Internet Security"-program när vi sitter och tjuvsurfar på jobbet...

Färskt exempel där bilderna länkats in från en server nå'nstans på den oändliga interwebzen.
Så här ser det ut för mig...:

Citat:

_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Undrar hur fult det vore för rejsas kod att "sno" bilderna (dvs ladda hem dem och justera länkarna i posten) vid postning?

Inte jättetydligt tillåtet/accepterat i 100,0% av fallen, men det skulle säkra informationskonsten för framtiden.
bilduppladdning från extern länk finns det inget stöd för heller va (ange bildlänkar som källa istället för att ladda upp fil från egen disk)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Niklas Falk skrev:
Undrar hur fult det vore för rejsas kod att "sno" bilderna (dvs ladda hem dem och justera länkarna i posten) vid postning?

Inte jättetydligt tillåtet/accepterat i 100,0% av fallen, men det skulle säkra informationskonsten för framtiden.
bilduppladdning från extern länk finns det inget stöd för heller va (ange bildlänkar som källa istället för att ladda upp fil från egen disk)?

Det kanske skulle gå att lösa i bara vissa delar av forumet, såsom egen biltråd och skruva banåkabil tex. Eller en kryssruta vid postning (importera inte bilder till forumservern)

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Brytpunkten brukar vara att nån humanoid gjort ett medvetet val att kopiera bilderna från källan, då är det inte "Rejsas" fel. Att studsa på egen disk är konceptmässigt samma som att använda kod på rejsas server för att göra samma sak (dvs det är ett aktivt användarval).
Att kopiera allt man kan per default är lite mer tvivelaktigt.

Men att koda jox mot phpbb2 är ju ingen välanvänd tid, bättre att fokusera energin på phpbb3 istället.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Att skriva kod för att stjäla bilder är inte OK nånstans. Spelar ingen roll vilka argument man har.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



MaZ skrev:
Att skriva kod för att stjäla bilder är inte OK nånstans. Spelar ingen roll vilka argument man har.
"Ladda upp en avatar från en webadress:" finns redan...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



MaZ skrev:
Att skriva kod för att stjäla bilder är inte OK nånstans. Spelar ingen roll vilka argument man har.


+1

Brukade ofta länka från min egen domän förut men sen bilduppladdningen fick en välbehövlig uppdatering sker det allt mer sällan. Försöker lägga det mesta på rejsas server nu.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Undrar hur fult det vore för rejsas kod att "sno" bilderna (dvs ladda hem dem och justera länkarna i posten) vid postning?

Inte jättetydligt tillåtet/accepterat i 100,0% av fallen, men det skulle säkra informationskonsten för framtiden.
bilduppladdning från extern länk finns det inget stöd för heller va (ange bildlänkar som källa istället för att ladda upp fil från egen disk)?

Tekniskt ganska enkelt. Men absolut olämpligt IMHO (både netikett och upphovsrättligt misstänker jag). Så det blir inget skruvande på en sån grej


Så snälla alla som lägger upp bilder, kör bilduppladdningen. Den stödjer numera att du kan ladda upp MASSOR av bilder i ett enda enkelt svep. Skitenkelt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Att skriva kod för att stjäla bilder är inte OK nånstans. Spelar ingen roll vilka argument man har.
"Ladda upp en avatar från en webadress:" finns redan...


Visst men den trålar inte dina inlägg och tar alla bilder utan din vetskap/önskan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Att skriva kod för att stjäla bilder är inte OK nånstans. Spelar ingen roll vilka argument man har.
"Ladda upp en avatar från en webadress:" finns redan...


Visst men den trålar inte dina inlägg och tar alla bilder utan din vetskap/önskan.
Men det är fortfarande "kod", du gör det inte manuellt. Dvs samma sak kunde expanderas till bilduppladdningen (en lista länkar lika väl som en lista filer från egen disk).
Det är ju det manuella aktiva valet som kan anses spela roll, inte antalet kodrader (men det ser olika ut i loggarna på bildservern man hämtar bilder från, hämtar servern via länk så ser det ut som scriptsnott oavsett hur det initieras).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Ah, du menar så. Dvs när man laddar upp bilder så ska man kunna välja varifrån, nätet eller disk.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



En lite drastisk lösning på det hela är helt enkelt att blockera extern länkning av bilder.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



frågan är om det inte är att föredra, alla vet ju hur frustrerade det är med ett inlägg där man "måste" ha bilden för att förstå eller få nytta av nlägget och sedan är där bara ett X ahhhrg..

Nåja jag har själv syndat ibland när latmasken slagit till eller dylikt det kan jag villigt erkänna.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Magnus Thomé skrev:
Ah, du menar så. Dvs när man laddar upp bilder så ska man kunna välja varifrån, nätet eller disk.
Jupp, precis som man kan i vissa filhanterare, vart filen ligger fysiskt spelar mindre och mindre roll, bara systemet kan komma åt den.
Vad är skillnaden mellan filadress på lokal disk och en URL för en användare i molnbaserade system fritt från gamla dogmer?

Men det blir ju enklast att skilja lista med länkar från lista med uppladdning av filer.

Är det nån som testat att ange en URL i dialogen vid file upload?
Om jag gör det med en fil i Fx så laddas den hem och sen har jag den cachade vilens lokala plats i uppladdningsdialogen. Väljer jag att ange flera så får jag ett fel.

dvs "http://www.spvm.se/uploads/SPVM_v2.0/transparent.gif" laddar hem och ger den hemladdade filen i dialogen

Två filer "http://www.spvm.se/uploads/SPVM_v2.0/transparent.gif" "http://www.spvm.se/uploads/SPVM_v2.0/photoslide.jpg" ger ett fel (Cannot open multiple items from this location. Try selecting a single item instead.).

Men återigen så skulle det kräva pillande, men frågan är om en bildlänkuppladdningsmodul kunde återanvändas i PhpBB3.

Kanske fungerar det bättre med Crome (IE hoppas jag ingen smidighet), nähä, samma feldialog.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Det är ju lite skillnad om jag kryper ner under bilen och tar en bild på min 4-link med coil-overs, photoshopar den för att editera bort runtikring det intressanta och minskar storleken, för att ladda upp den... Då är det ju MIN bild som jag kan göra vad jag vill med

Problemet är ju att den ska upp någonstans där jag kan länka till den, och oavsett om det är på en egen server, jobbets server, bildbank, nätdisk eller liknande, så finns ju alltid risken att utrymmet försvinner, tjänsten läggs ner eller har dålig upptid, eller det finns någon begränsning i hur bilden visas (tex max upplösning/storlek).

Ska jag bara använda bilden på Rejsa, så är det ju en annan sak, förutsätter ju att både forumet och bilden är uppe samtidigt, eller inte ...men ska jag använda den på www.opelärtamigfanbäst.nu, så kvarstår ju problemet, oavsett om det är min bild, eller något jag hittat på nätet och länkar till

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Snabblänk till info om bilduppladdning ajtomatiskt


(Bra idé Steffe!!!! Danke!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Foruminfo/frågor
Lägg bilderna på rejsas server plz! :)
4898 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande