Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 343/360 SSK klass 3 fd.EtabDataCup
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (78118 totalt)
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Zoomzoom skrev:
Hej Bo!

OT: Du råkar inte ha lite fler bilder på Nykjears VW (speciellt från den tiden när han åkte Porsche 935-motor)? Skulle passa i Ögongodis-tråden!


Min favoritbil från barndomsåren! thumbs up
Tillsammans med Lindéns OK-Porsche.
Och alla Emmas bilar förstås, framför allt MER-BMWn, den satt som dekal på min trampbil.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
oskar3
gbg
Här sen Apr 2012
Inlägg: 122



jo den bilen finns i göteborg/ Partille

_________________
Oskar Nuredinov
Citera
Nilsan
gbg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 29



oskar3 skrev:
jo den bilen finns i göteborg/ Partille

Ted?

_________________
Daniel Nilsson
Citera
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009
Inlägg: 113



Finns det några varvtider som du minns? Vad var bilens styrka /svaghet ?

_________________
Mikael Brandstedt
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
berlina skrev:
Finns det några varvtider som du minns? Vad var bilens styrka /svaghet ?


Jag fick inte någon riktig snurr på bilen, alltid var det något som krånglade Dessutom hade man egentligen inte ens budget till att äga bilen vid den tidpunkten, sen ska man komma till start också.

Kan säga att en av deltagarna i klassen dök upp med helikopter på Karlskoga en stund före kvalet, själva hade vi sovit i tält och precis käkat limpmacka till frukost!!!

Jag tror dock att dessa hade potential.
Jämför man bilarna i startfältet då så var DTM-byggda Mercor och BTCC-byggda BMW jämnare och vann mer men när Frykås hade haft råd att sätta på nya slicks på Anglian så var han snabbast. Nordenström i Mantan var alltid snabb osv.
Jag tror att hembyggena som var helt anpassade till reglementet var snabbare än fabriksbilarna, byggda för andra serier och med Volvomotorer. En liten sak är väl tyvärr pengarna. Har man kapital och investerar i en snygg välbyggd fabriksbil har man lätt att få sponsorer mm.

Jag hade aldrig ambition att vinna, jag tror dock vi hade roligare än han i helikoptern

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Nilsan skrev:
oskar3 skrev:
jo den bilen finns i göteborg/ Partille

Ted?

Är det min fd. Volvo som finns kvar alltså?? Det vore kul att veta lite mer i så fall.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Anglian är ju på banan igen, med Kjell som förare.

Pappa Leif hjälpte oss med analys av däckslitage på långloppsbilen, tog väl ca 3 min inkl tips på justering av hjulvinklar.
Sänkte varvtiden runt Knutstorp med 1 sek...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Finns bilen i Partille så kan jag erbjuda mig att knäppa några bilder av den ifall kontakt kan förmedlas. Förutsatt den är i fotograferingsbart skick då..

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Jag råkade snubbla på Fredriks gamla hemsida med diverse bilder och lite text kring bilen:

http://www.algonet.se/~nerje2/index4.html

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Många tokcoola bilar i Etab Data Cup

_________________
Magnus Thomé
Citera
PE
Strängnäs
Här sen Dec 2006
Inlägg: 71



Vill minnas att vi hade relativt kul även när allt inte gick som det var tänkt. Startnummer 38 x 2 kom aldrig till start i kanonloppet -97 men kul hade vi.

_________________
Peter Einarsson

PCS 7739
Citera
tobbebobcat
Härryda
Här sen Jan 2008
Inlägg: 23



PE skrev:
Vill minnas att vi hade relativt kul även när allt inte gick som det var tänkt. Startnummer 38 x 2 kom aldrig till start i kanonloppet -97 men kul hade vi.
Hej jag är byggaren av både den vita och den röda 340-360 Volvon och har många trevliga minnen ifrån dessa bilarna.

_________________
Torbjörn Högberg
Racerförare från förr :-)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
PE skrev:
Vill minnas att vi hade relativt kul även när allt inte gick som det var tänkt. Startnummer 38 x 2 kom aldrig till start i kanonloppet -97 men kul hade vi.

Precis Peter, kul var det men lite otur hade vi (mest hela tiden) måste jag säga
tobbebobcat skrev:
Hej jag är byggaren av både den vita och den röda 340-360 Volvon och har många trevliga minnen ifrån dessa bilarna.

Kul Torbjörn, hoppas bilen hittar ut igen, vem det nu är som äger den.
Du får gärna fylla på i tråden, jag har inte så mycket mer matnyttigt att komma med.
Lite gamla bilder kanske..

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Thomas N
Lidköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 40



pastaracing skrev:
PE skrev:
Vill minnas att vi hade relativt kul även när allt inte gick som det var tänkt. Startnummer 38 x 2 kom aldrig till start i kanonloppet -97 men kul hade vi.

Precis Peter, kul var det men lite otur hade vi (mest hela tiden) måste jag säga
tobbebobcat skrev:
Hej jag är byggaren av både den vita och den röda 340-360 Volvon och har många trevliga minnen ifrån dessa bilarna.

Kul Torbjörn, hoppas bilen hittar ut igen, vem det nu är som äger den.
Du får gärna fylla på i tråden, jag har inte så mycket mer matnyttigt att komma med.
Lite gamla bilder kanske..


kul att det diskuteras kring gamla SSK bilar, din 343a har ja tyvärr aldrig set in action Fredrik!.
Men många racers såg ju ut på detta sätt i klassen då. Rörramsbyggen mot fabriksbilar.
För dom som inte vet så var det ju i ETAB data cup som STCC växte fram -96 o -97.

Fredrik Nilsson från Falkenberg vann klassen i en BMW 1999 och 2000. Eric Persson, Katrineholm i Mercedes vann 2001.
Sista åren klassen hete just ETAB data cup. Senare byte den namn till Yokohama Scandinavia Cup...
Men det vore skoj om fler förare lägger upp sina gamla bilder eller bara snackar minnen för klassen
finns ju fortfarande kvar så några kanske gör comeback




_________________
Thomas Nilsson
SSK- Svensk racing när den är som bäst!
Citera
E34 RRT
finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 45



jag vet inte men dessa gamla racing bilar är 10ggr mer intressanta jämfört med alla nya!

_________________
Niklas Ekholm

Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar
Citera
Minibar72
Drammen, Norge
Här sen Okt 2014
Inlägg: 9



Den hvite bilen (KRB Trading) er hoyst levende, og jeg er eieren! :-D Har racet den i Gatebil Extreme i år med en 400hk Wankel, men opererar nu inn en 2,4 Volvo 5a som skal legges upp mot 550-600 hk. Och om noen lurer...jag har gjutformarna!! ;-)


_________________
Kjetil Alm Knudsen
Citera
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710



thumbs up

_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Minibar72 skrev:
Den hvite bilen (KRB Trading) er hoyst levende, og jeg er eieren! :-D Har racet den i Gatebil Extreme i år med en 400hk Wankel, men opererar nu inn en 2,4 Volvo 5a som skal legges upp mot 550-600 hk. Och om noen lurer...jag har gjutformarna!! ;-)



Och var är projekttråden?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
riclin
göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej fredrik din röda 343 ägs av mig fortfarande det va jag som köpte den av dig den står fortfarande i garaget med en 2.5 16v volvo byggd av magnum motor

_________________
richard svensson
Citera
mrhogbergs

Här sen Apr 2014
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Är det någon som vet vart bilen finns idag? Såg den på blocket tisdag förra veckan men hann ej köpa den Då det var min far Torbjörn som byggde den från grunden!

_________________
robin högberg
Citera
Åkebrink
Ryd/hässleholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 42



Vad är fram vagnen baserad på för fjäderben? Och vad är de för broms ok?

_________________
Billy åkebrink
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 343/360 SSK klass 3 fd.EtabDataCup
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (78118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande