Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
pinnbultar och muttrar grenrör
3 besök senaste veckan (3792 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
jag söker pinnbultar m8 45mm långa till grenrör på min porsche

nån här som har erfarenheter om vad för pinnbultar som funkar bra, porsches pinnbultar verkar vara av dålig kvalite efter som dom ofta är riktigt rostiga även på nyare 997or.
jag har ett par rostfria pinnbultar från ARP med rostfri mutter men är rädd att dom ska skära eller nått när dom blir varma vad tror ni har ni några bra tips jag vill skruva dit med nått bra så jag aldrig mer behöver ha problem med dessa bultar.
dom ska vara lätta att lossa efter en tid men aldrig skramla loss så klart

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Spjuvern skrev:
jag söker pinnbultar m8 45mm långa till grenrör på min porsche

nån här som har erfarenheter om vad för pinnbultar som funkar bra, porsches pinnbultar verkar vara av dålig kvalite efter som dom ofta är riktigt rostiga även på nyare 997or.
jag har ett par rostfria pinnbultar från ARP med rostfri mutter men är rädd att dom ska skära eller nått när dom blir varma vad tror ni har ni några bra tips jag vill skruva dit med nått bra så jag aldrig mer behöver ha problem med dessa bultar.
dom ska vara lätta att lossa efter en tid men aldrig skramla loss så klart


kolla längden på pinnbultarna från vanliga saab nittifem och nittitre turbobilar, de borde vara någonting i rätt rktning på längden.

Om du väljer rostfria pinnbult kör då med vanliga förzinkade muttrar eller hellre stukade kopparmuttrar

Brukar vara trevligare att slipa bort mutterrester än att gräva ut avbruten pinnbult ifrån topplock

_________________
Roland Johansson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag sticker in med lite sidoinfo,

"Kopparmuttrar" är i regel, gällande applikationer likt dessa, kopparbelagda rostfria muttrar i rostfri legering typ A-286 eller liknande.
Kopparbeläggningen finns där för att förebygga kärvning.
Alternativet till koppar kan tex vara att välja en ytbehandling som Precote 709.

Att använda "stukade" eller klämda muttar ger endast fördelen att muttern inte lossnar helt/försvinner om förbandet skulle tappa klämkraft.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Vad Roland sa.

Om det finns någon pinnbult som lever "farligt" så är det pinnbultar som håller fast SAAB grenrör. Jag har för mig att det sitter några korta och två långa. Dessa långa bultar har dessutom en klämhylsa mellan mutter och grenrör och borde vara vad du söker.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag brukar köpa pinnbultar och muttrar till turbon (m8 och ungefär den längden) på Volvo, till grenrör på B230-motorer.
Muttrarna är lite klämda, de sitter bra ihop med de tillhörande tjocka och dyra distansbrickorna åtminstone.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



spjuvern skrev:
jag söker pinnbultar m8 45mm långa till grenrör på min porsche

nån här som har erfarenheter om vad för pinnbultar som funkar bra, porsches pinnbultar verkar vara av dålig kvalite efter som dom ofta är riktigt rostiga även på nyare 997or.
jag har ett par rostfria pinnbultar från ARP med rostfri mutter men är rädd att dom ska skära eller nått när dom blir varma vad tror ni har ni några bra tips jag vill skruva dit med nått bra så jag aldrig mer behöver ha problem med dessa bultar.
dom ska vara lätta att lossa efter en tid men aldrig skramla loss så klart



Hejsan ,

står inför precis samma utmaning och undrar vad du valde tillslut ?

Mvh
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



hej, jag andvänder stoppskruv som jag hittade i 45längd sedan fanns det muttrar i "coppar" från opel
ska se om jag hittar art nummret.. bilden här är med 40mm men skall finnas i 45,
ett + är att man får insex fattning när man ska dra ner dem i toppen, jag har på avgas och insug

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Hej Jimmy


detta ser ju ut som en kanon lösning ! då block med org grenrös bultar är hos motor byggaren så är jag inte helt säker på längden vad som gäller på 997 Carerra S ... någon som vet ?

Mvh
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



En annan lösning fungerat väl mig för är gängstång i 8.8 kvalitet.
Den har jag använt till grenröret på M3E30 min utan minsta problem i flera år.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Skruva banåkabil
pinnbultar och muttrar grenrör
3 besök senaste veckan (3792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande