Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil pinnbultar och muttrar grenrör | 3 besök senaste veckan (3792 totalt) |
jag söker pinnbultar m8 45mm långa till grenrör på min porsche
nån här som har erfarenheter om vad för pinnbultar som funkar bra, porsches pinnbultar verkar vara av dålig kvalite efter som dom ofta är riktigt rostiga även på nyare 997or. jag har ett par rostfria pinnbultar från ARP med rostfri mutter men är rädd att dom ska skära eller nått när dom blir varma vad tror ni har ni några bra tips jag vill skruva dit med nått bra så jag aldrig mer behöver ha problem med dessa bultar. dom ska vara lätta att lossa efter en tid men aldrig skramla loss så klart _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
kolla längden på pinnbultarna från vanliga saab nittifem och nittitre turbobilar, de borde vara någonting i rätt rktning på längden. Om du väljer rostfria pinnbult kör då med vanliga förzinkade muttrar eller hellre stukade kopparmuttrar Brukar vara trevligare att slipa bort mutterrester än att gräva ut avbruten pinnbult ifrån topplock _________________ Roland Johansson |
||
jag sticker in med lite sidoinfo,
"Kopparmuttrar" är i regel, gällande applikationer likt dessa, kopparbelagda rostfria muttrar i rostfri legering typ A-286 eller liknande. Kopparbeläggningen finns där för att förebygga kärvning. Alternativet till koppar kan tex vara att välja en ytbehandling som Precote 709. Att använda "stukade" eller klämda muttar ger endast fördelen att muttern inte lossnar helt/försvinner om förbandet skulle tappa klämkraft. _________________ /Anton Lillsund |
||
Vad Roland sa.
Om det finns någon pinnbult som lever "farligt" så är det pinnbultar som håller fast SAAB grenrör. Jag har för mig att det sitter några korta och två långa. Dessa långa bultar har dessutom en klämhylsa mellan mutter och grenrör och borde vara vad du söker. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Jag brukar köpa pinnbultar och muttrar till turbon (m8 och ungefär den längden) på Volvo, till grenrör på B230-motorer.
Muttrarna är lite klämda, de sitter bra ihop med de tillhörande tjocka och dyra distansbrickorna åtminstone. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||
Här har du en länk till Saabs skruvar: http://shop.speedparts.se/sv/prod/99
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Hejsan , står inför precis samma utmaning och undrar vad du valde tillslut ? Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||
hej, jag andvänder stoppskruv som jag hittade i 45längd sedan fanns det muttrar i "coppar" från opel
ska se om jag hittar art nummret.. bilden här är med 40mm men skall finnas i 45, ett + är att man får insex fattning när man ska dra ner dem i toppen, jag har på avgas och insug _________________ jimmy salomonsson |
||
Hej Jimmy
detta ser ju ut som en kanon lösning ! då block med org grenrös bultar är hos motor byggaren så är jag inte helt säker på längden vad som gäller på 997 Carerra S ... någon som vet ? Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||
En annan lösning fungerat väl mig för är gängstång i 8.8 kvalitet.
Den har jag använt till grenröret på M3E30 min utan minsta problem i flera år. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Skruva banåkabil pinnbultar och muttrar grenrör | 3 besök senaste veckan (3792 totalt) |